Falsklarm till SOS?

De far betalt har ocksa. De blir ju tillfragade officiellt om hjalp och far da ocksa betalt for att gora det. Om de inte ar tillfragade officiellt ska de inte befinna sig i luftrummet over kansliga omraden (sa vida det inte ar en officiell flygkoridor).
Hur menar du ned "får betalt"? Får de betalt för jobbet eller bara för omkostnader? De i artikeln (och så är det nog i största delen av Sverige) jag länkade får inte betalt, de får bränslet betalt men de jobbar ideéllt med brandbevakning.
 
Brandflyg genomförs generellt av privata flygklubbar. Tex vi har skrivit avtal med ”vår” flygklubb men de flyger inte bara i vår kommun utan flyger vissa förutbestämda slingor som har ritats upp utifrån riskområden osv. Flygen beställs sedan på regional nivå efter överrenskommelser med räddningstjänsterna, ofta börjar man i slutet av april/maj om det är torrt då fjolårsgräs generellt brinner bättre än ”nygräs”. Det går att styra brandflygen både när det gäller slingor och när de ska köra. Beställs ofta veckovis.
Alla klubbar eller alla plan är inte med i detta men ser en pilot något som ser ut som en brand har de rutiner för larmning såklart.

Behövs släckning av brand via luften beställs det genom upprättade kanaler till en myndighet.
 
Har flyger de sma sportplanen och privat helikoptrarna ocksa lite overallt. MEN, vi ar vana vid skogsbrander sa om det ar skogsbrander eller stor risk for skogsbrander sa ber men dem halla sig undan fran vissa omraden da plan och helikoptrar med vatten kan behova "bomba" elden.
Aha - du menar när det pågår brandbekämpning. Jag fattade det som en allmän regel. Sorry

Under pågående brand är det rätt självklart att inte störa med privatplan :)
 
Hur menar du ned "får betalt"? Får de betalt för jobbet eller bara för omkostnader? De i artikeln (och så är det nog i största delen av Sverige) jag länkade får inte betalt, de får bränslet betalt men de jobbar ideéllt med brandbevakning.

Det beror pa. Om de blir kallade att flyga over ett visst omrade far de betalt for tiden ocksa, om de flyger pa sin lediga tid tror jag det ar ideelt.

Brandflyg genomförs generellt av privata flygklubbar. Tex vi har skrivit avtal med ”vår” flygklubb men de flyger inte bara i vår kommun utan flyger vissa förutbestämda slingor som har ritats upp utifrån riskområden osv. Flygen beställs sedan på regional nivå efter överrenskommelser med räddningstjänsterna, ofta börjar man i slutet av april/maj om det är torrt då fjolårsgräs generellt brinner bättre än ”nygräs”. Det går att styra brandflygen både när det gäller slingor och när de ska köra. Beställs ofta veckovis.
Alla klubbar eller alla plan är inte med i detta men ser en pilot något som ser ut som en brand har de rutiner för larmning såklart.

Behövs släckning av brand via luften beställs det genom upprättade kanaler till en myndighet.

Vi har ju "torrsasong" nar det inte alls regnar under Juli och Augusti, da ar brandrisken som storst ... i ar har vi redan den hogsta graden av brandrisk. Nu ar allt gras som inte vattnas gult och torrt redan ... det kan bli en mycket besvarlig torr sasong har.
 
Nyheterna rapporterar att ungefär en tredjedel(!!) av alla samtal till SOS är falsklarm. Fickringningar, OCH nyare mobiler som automatisk ringer upp 112.
Samtalen hamnar i samma kö som alla andra och kan i värsta fall ju leda till att någon i nöd inte kommer fram pga andras falskringningar.

Hur och framförallt varför? Hur funkar det? Vad får en mobil att på egen hand ringa nödnumret? I vilka situationer? Och framförallt - kan man koppla bort funktionen - för mig känns den onödig....
Nyss måste jag ha gjort någonting när jag gick och bar på mobilen för plötsligt hade jag på skärmen någonting om SOS och den började tjuta. Det fanns ju en knapp för att avbryta så det gjorde jag ju snabbt som f*n.
Puh!
Undrar vad jag kom åt......
Ingen har hört av sig så jag antar att det inte hann gå till SOS.
Har en Samsung Galalxy S21.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184
Äldre Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 753
Senast: Sunshine
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 322
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp