Falsklarm till SOS?

Jag har inte aktiverat Bixby men lik förb-t kommer det upp automatiskt i vissa lägen 🤬 Står då att Bixby ännu inte är aktiverat, vill jag aktivera? NEJ! Måste då aktivt avbryta. I inställningar är Bixby-knappen inte aktiv.

Letar efter inställningar för sidoknapp men det verkar jag inte ha. Har en Galaxy S9. Så sjukt irriterande!
Jag hade en S9 förut. På den var inte Bixby aktiverat via sidoknappen. Det är först med min A53 som jag har haft det problemet.
 
Jag har inte aktiverat Bixby men lik förb-t kommer det upp automatiskt i vissa lägen 🤬 Står då att Bixby ännu inte är aktiverat, vill jag aktivera? NEJ! Måste då aktivt avbryta. I inställningar är Bixby-knappen inte aktiv.

Letar efter inställningar för sidoknapp men det verkar jag inte ha. Har en Galaxy S9. Så sjukt irriterande!

Ja, det var den jag hade också. Den har ju t.o.m. en Bixby-knapp! Sjukt störigt! Min nya (S22) har inte det och med den har jag inga bekymmer med Bixby. Så skönt att slippa!
 
På min mobil är det ytterligare en meny under. Den ringer inte direkt.

Min ringer inte direkt utan finns nummer till personer som jag lagt in och även medicinsk info som går att lägga in.
Ah. Så det är där ICE kontakterna hamnar. Då känns det bättre ifall jag skulle råka trycka fel. :D
Hade inlagt det förut men inte gjort på nya mobilen. Måste komma ihåg att lägga in det igen utifall att.😅
 
Min onödigt hjälpsamma Samsung A33 drar igång nåt som heter Bixby - totalt onödigt för mig.

Skulle den få för sig att ringa SOS skulle jag nog få ett seriöst sammanbrott. Vi är inte alldeles på god fot med varann, mobilen och jag.

Det jag vill om jag håller in sidoknapp och volymknapp samtidigt är att stänga av eller starta om mobilen. Funkar ungefär varannan gång.
#hatabixby
Inställningar -> avancerade funktioner. Där kan du välja vad sidoknappen ska göra (till exempel inte starta bixby) :p

Edit: 47a på bollen. :cautious:
 
Inställningar -> avancerade funktioner. Där kan du välja vad sidoknappen ska göra (till exempel inte starta bixby) :p

Edit: 47a på bollen. :cautious:
Ja, jag har lyckats få bort det MEN det kommer tillbaka. Rätt som det är ställer mobilen nån fråga om bixby.
Så jag kan hålla den skapligt passiv men få bort skiten går inte. :(
 
OT kanske
Det har varit en skogsbrand här och det har luktat rök
På nyheterna har de pratat om att 112 är nerringda om detta
Varför ringer man SOS för att det luktar rök?
Vad tänker man att SOS ska göra?
Om man inte vet var det brinner inte ens ser någon rök och kan ge brandkåren en plats vad tänker man att brandkåren ska göra?
 
OT kanske
Det har varit en skogsbrand här och det har luktat rök
På nyheterna har de pratat om att 112 är nerringda om detta
Varför ringer man SOS för att det luktar rök?
Vad tänker man att SOS ska göra?
Om man inte vet var det brinner inte ens ser någon rök och kan ge brandkåren en plats vad tänker man att brandkåren ska göra?
Jag tänker att det är möjligt att gå upp med helikopter för att kolla av området. Förr gick helikopter ofta här över för att leta efter någon som rymt från sis så varför inte helikopter för att leta brand tänker jag.
 
Jag tänker att det är möjligt att gå upp med helikopter för att kolla av området. Förr gick helikopter ofta här över för att leta efter någon som rymt från sis så varför inte helikopter för att leta brand tänker jag.
I det här fallet var det en skogsbrand som räddningstjänsten arbetat med hela natten och som rapporterats om både på radio och tv lokalt
Jag var nog lite otydlig
På morgonen var branden inringad
Ändå ringde mängder med folk 112 för att de kände röklukt
Så till slut gick de ut i radion att ring inte 112 om ni inte ser en brand för det gick inte att komma fram
Här fanns ju information om varför det luktade rök ändå blir 112 nedringda och kanske någon annat akutfall inte kom fram
Det luktade skarpt av rök här men ringa SOS hade jag ingen tanke på alls
Det är bra att folk är uppmärksamma men letar man inte lite information innan man kastar sig över telefon?
 
I det här fallet var det en skogsbrand som räddningstjänsten arbetat med hela natten och som rapporterats om både på radio och tv lokalt
Jag var nog lite otydlig
På morgonen var branden inringad
Ändå ringde mängder med folk 112 för att de kände röklukt
Så till slut gick de ut i radion att ring inte 112 om ni inte ser en brand för det gick inte att komma fram
Här fanns ju information om varför det luktade rök ändå blir 112 nedringda och kanske någon annat akutfall inte kom fram
Det luktade skarpt av rök här men ringa SOS hade jag ingen tanke på alls
Det är bra att folk är uppmärksamma men letar man inte lite information innan man kastar sig över telefon?
För att folk inte tänker längre än vad näsan räcker😮‍💨
 
Får upp Bixby titt som tätt. Trots att jag nu (återigen!!) Ändrat sidoknappens inställning. Tack för påminnelsen!

Det finns tydligen andra saker som triggar igång skiten. Skulle vilja avinstallera det men det är tydligen omöjligt.
När jag slog bixby settings fanns det med att man kunde stänga av vilka röstkommandon och knappar den skulle reagera på.
 
Jag tänker att det är möjligt att gå upp med helikopter för att kolla av området. Förr gick helikopter ofta här över för att leta efter någon som rymt från sis så varför inte helikopter för att leta brand tänker jag.

Har gor man ofta sa att man checkar av omraden med helikopter for att see om det brinner. Jag har en kompis som ar helikopter pilot och instruktor. Hon och andra civila helikopter piloter har i bland fatt ga upp och checka av vissa omraden nar brandrisken ar stor och raddningstjanstens helikoptrar inte riktigt racker till.
 
OT men intressant att så många inte gillar Bixby. Har själv aldrig haft problem med att den startar när jag inte vill och då är sidoknappen på min mobil aktiverad/inställd för Bixby. Använder inte Bixby så mkt men har stor användning av "Bixby Routines". Tror jag har 12 olika rutiner jag har lagt in hittills. Väldigt praktiskt.
 
I dag har jag upptackt att en av de storsta mobil providers vi har helt har skippat customer's service :eek:
Det finns inget nummer att ringa dar det finns en manniska att prata med. Da jag inte har dem for telefonen utan bara tankt byta internet provider sa har jag inget telefonnummer med dem ... och gar alltsa inte att kanna igen.:arghh:
Det gar dock att skaffa en app for customer's service ... men da far man betala varje manad. :rage: Sa i dag har jag avslutat mitt konto, jag fick aka till en butik i stan for att kunna avsluta kontot ... nu ska jag bara fa en kartong att skicka tillbaka kuben i ocksa.
 
OT men intressant att så många inte gillar Bixby. Har själv aldrig haft problem med att den startar när jag inte vill och då är sidoknappen på min mobil aktiverad/inställd för Bixby. Använder inte Bixby så mkt men har stor användning av "Bixby Routines". Tror jag har 12 olika rutiner jag har lagt in hittills. Väldigt praktiskt.
Jag har aldrig testat Bixby, men känner inget större behov... :) Det som störde mig när jag fick min senaste mobil (A53) var att sidoknappen inte hade avstängningsmenyn utan Bixby. Men nu när det är fixat märker jag inte av funktionen längre... :)
 
OT men intressant att så många inte gillar Bixby. Har själv aldrig haft problem med att den startar när jag inte vill och då är sidoknappen på min mobil aktiverad/inställd för Bixby. Använder inte Bixby så mkt men har stor användning av "Bixby Routines". Tror jag har 12 olika rutiner jag har lagt in hittills. Väldigt praktiskt.
Jag vill inte ha något jag själv inte bett om. Ingenstans såg jag någon information.
Det bara dök upp att jag inte aktiverat det, något jag inte visste nåt om.

Eftersom jag inte har en aning om vad det kan hjälpa mig med så är jag inte intresserad, bara irriterad. Känns som ytterligare grej med 140 ytterligare funktioner jag aldrig kommer behöva.
Vad är det ens?
(Jag har aldrig använt nån Siri heller)
 
Har gor man ofta sa att man checkar av omraden med helikopter for att see om det brinner. Jag har en kompis som ar helikopter pilot och instruktor. Hon och andra civila helikopter piloter har i bland fatt ga upp och checka av vissa omraden nar brandrisken ar stor och raddningstjanstens helikoptrar inte riktigt racker till.
I Sverige brukar flygklubbar få ersättning för bränslet om de flyger och letar bränder. Vet inte om det är ideéllt i hela Sverige. Beror nog på vilken region det är.
https://svt.se/nyheter/lokalt/vaste...otten-har-spanar-de-efter-brander-fran-luften
 
I Sverige brukar flygklubbar få ersättning för bränslet om de flyger och letar bränder. Vet inte om det är ideéllt i hela Sverige. Beror nog på vilken region det är.
https://svt.se/nyheter/lokalt/vaste...otten-har-spanar-de-efter-brander-fran-luften

De far betalt har ocksa. De blir ju tillfragade officiellt om hjalp och far da ocksa betalt for att gora det. Om de inte ar tillfragade officiellt ska de inte befinna sig i luftrummet over kansliga omraden (sa vida det inte ar en officiell flygkoridor).
 
De far betalt har ocksa. De blir ju tillfragade officiellt om hjalp och far da ocksa betalt for att gora det. Om de inte ar tillfragade officiellt ska de inte befinna sig i luftrummet over kansliga omraden (sa vida det inte ar en officiell flygkoridor).
I Sverige också? Jag är tveksam.
Finns en massa flygklubbar i landet. Så länge de inte stör trafikflyget och annat flyg får de nog flyga som de vill? Det finns två små flygklubbar med flygplatser i när området och deras privatplan är ute och flyger lite då och då.

ÄR det nån som har mer aktuell kunskap om reglerna i landet? @Houdinie @Tranan ?
 
I Sverige också? Jag är tveksam.
Finns en massa flygklubbar i landet. Så länge de inte stör trafikflyget och annat flyg får de nog flyga som de vill? Det finns två små flygklubbar med flygplatser i när området och deras privatplan är ute och flyger lite då och då.

ÄR det nån som har mer aktuell kunskap om reglerna i landet? @Houdinie @Tranan ?

Har flyger de sma sportplanen och privat helikoptrarna ocksa lite overallt. MEN, vi ar vana vid skogsbrander sa om det ar skogsbrander eller stor risk for skogsbrander sa ber men dem halla sig undan fran vissa omraden da plan och helikoptrar med vatten kan behova "bomba" elden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Äldre Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan...
6 7 8
Svar
156
· Visningar
13 753
Senast: Sunshine
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: Amha
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 322
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp