Fast det är ju en fullt berättigad fråga, kan man ta sig in för egen maskin eller med hjälp av andra är det bättre att man gör det, beroende på skada, istället för att ta resurser från bättre behövande.

Nej resurser ska inte bara utnyttjas hejvilt till taxiärenden och jag håller med om att en del hade kunnat ta sig in av egen maskin.

Men de med ett brutet ben som inte kan sitta i en bil eller de som faktiskt tror att de har drabbats av allvarlig sjukdom är väl ändå berättigade till att ringa ambulans! Något annat är ju bara fånigt tycker jag.

Det blir ofta så himla polariserat vid såna här diskussioner tycker jag. Att det blir typ "ja jag bröt benen och min kompis bröt armen i en olycka men hon skjutsade mig ändå på pakethållaren för hennes ben var det ju inget fel på och jag kunde ju sitta på ändan". (OBS OBS säger ej att du eller någon annan i tråden sagt det, bara ett diskussionsexempel.)
 
Nej resurser ska inte bara utnyttjas hejvilt till taxiärenden och jag håller med om att en del hade kunnat ta sig in av egen maskin.

Men de med ett brutet ben som inte kan sitta i en bil eller de som faktiskt tror att de har drabbats av allvarlig sjukdom är väl ändå berättigade till att ringa ambulans! Något annat är ju bara fånigt tycker jag.
Självklart, men många har möjligheter att ta sig in själva, även med benbrott! Det som är fånigt är att förutsätta att man inte kan ta sig in mha taxi eller hjälp från andra utan kräver ambulans för ganska enkla om än smärtsamma åkommor.
 
Kom på att jag ringt 112 en gång när jag körde på en cyklist. Låg hastighet, men ändå. Cyklisten sa "det behövs inte" men jag ringde ändå då han var väldigt blek och hade ont i en axel. När jag kom fram (efter några signaler bara) så välde dock chocken över mig så jag bara grät, men som tur var kom min chef på promenad med sina hundar just då och kunde ta över.
Det lilla jag hann prata med 112 så var de i alla fall väldigt lugna och trevliga.
 
@Mia_R Ja många kan ta sig in själva. Men ibland blir folk också rädda och blir så smärtpåverkade att de inte riktigt klarar av att reda ut situationen. Det ska inte slösas på resurser men; det är inte alltid helt lätt.
Nej, men därför är frågan helt befogad. Den som ringer kanske inte tänkte så långt utan blev rädd, får man frågan kanske man kommer på att det går att lösa på fler sätt än ett. :)
 
Jag har ringt en gång. När min son fick ett allvarligt anfall av nått som verkade vara något av falsk krupp/astma. Han kunde inte andas varken in eller ut.

Fick fantastisk hjälp av kvinnan i telefonen med att lugna sonen (då 7 år) och hjälpa honom få i sig lite syre genom några andningsövningar. Ambulansen dök inte upp, fanns inga tillgängliga. Efter 30 min och sonen svimmat 2 ggr pga syrebristen hjälpte hon mig att ringa sonens far som bor i närheten. Han kom med bil och vi kunde köra och möta upp ambulansen.

I ambulansen uppmättes sonens syresättning och tillståndet bedömdes som kritiskt. Han var blåvit i ansiktet och hann svimma ännu en gång. Har undrat många gånger hur det hade gått om hon inte ringt sonens far som kunde köra oss. Ambulanserna var väl upptagna av folk som brytit armar och ben.

Hade inte du kunnat ta taxi/bil direkt? Om/när de skickar ambulans så kunde ni mötts på vägen tidigare. Du kan ju inte veta om ambulanserna var upptagna med arm- och benbrott, de kanske var på hjärtinfarkter och astmaanfall ...

När ett barn i min släkt fick ett astmaanfall så tog de bilen in till sjukhuset, 6 mil enkel väg. Ringde inte ens SOS så vitt jag minns.
När jag fick ett astmaanfall i 20-årsåldern och fick tvinga mig andas in och ut (luften gick inte ens ut själv) så ringde jag ingen alls utan la mig och vilade. När jag var nere i 2-3 andetag per minut så somnade jag. Hade ont flera dagar efteråt men där sparade jag lite på sjukvårdens resurser iallafall.
När en person i min hemby ramlade nedför en trappa och blev förlamad i underkroppen så kom en ambulans men de ansåg inte att de kunde köra henne till sjukhuset p.g.a. den dåliga vägen så det kom en ambulanshelikopter också. Hade varit bättre att skicka helikoptern direkt, nu åkte ambulansen 12 mil i onödan.

Slutsatsen är väl att var och en hanterar sjuk- och olycksfallssituationer på olika sätt.
 
Hade inte du kunnat ta taxi/bil direkt? Om/när de skickar ambulans så kunde ni mötts på vägen tidigare. Du kan ju inte veta om ambulanserna var upptagna med arm- och benbrott, de kanske var på hjärtinfarkter och astmaanfall ...

När ett barn i min släkt fick ett astmaanfall så tog de bilen in till sjukhuset, 6 mil enkel väg. Ringde inte ens SOS så vitt jag minns.
När jag fick ett astmaanfall i 20-årsåldern och fick tvinga mig andas in och ut (luften gick inte ens ut själv) så ringde jag ingen alls utan la mig och vilade. När jag var nere i 2-3 andetag per minut så somnade jag. Hade ont flera dagar efteråt men där sparade jag lite på sjukvårdens resurser iallafall.
När en person i min hemby ramlade nedför en trappa och blev förlamad i underkroppen så kom en ambulans men de ansåg inte att de kunde köra henne till sjukhuset p.g.a. den dåliga vägen så det kom en ambulanshelikopter också. Hade varit bättre att skicka helikoptern direkt, nu åkte ambulansen 12 mil i onödan.

Slutsatsen är väl att var och en hanterar sjuk- och olycksfallssituationer på olika sätt.
Nu var detta inte astma. Det var värre saker.
Barnet var blått i ansiktet och svimmade.
Jag var ensam och kunde inte köra och samtidigt hjälpa barnet att andas.
Hade 7 mil till sjukhus och akut.
Hade 3 mil till större ort med taxi.
Ambulans finns på vårdcentralen på orten.
Det var sos som avgjorde att ambulans skulle skickas.
Sonen har haft krupp i många år och ALDRIG har jag nyttjat ambulans för det utan alltid kört själv.

Nu kom sonen under behandling i ambulansen och blev inlagd 3 dygn på sjukhus med efterföljande kontroller ifall han tagit skada av syrebristen. Läget var mycket kritiskt.
 
När jag fick ett astmaanfall i 20-årsåldern och fick tvinga mig andas in och ut (luften gick inte ens ut själv) så ringde jag ingen alls utan la mig och vilade. När jag var nere i 2-3 andetag per minut så somnade jag.
Eh kan man inte typ dö om man har astma och inte kan andas ordentligt och går och lägger sig? :confused:

De som har astma i min familj har många gånger fått åka till sjukan när astman blir för svår, inte med ambulans utan nån har alltid kört dem, för annars skulle de ju inte klara sig. Knappast en liten struntåkomma som man kan sova bort.
 
Lämpligast är väl att ambulanspersonalen avgör om det är en sån fraktur ...?
Med ONT menar jag att man har så ont att man inte kan åka säkert i vanlig bil eller så ont att man behöver smärtlindring, vilket ges av ambulanspersonal.
Du kan ju inte sitta på ett internetforum och bedöma vilka som ska få ambulanstransport eller ej. :crazy:
Men du gör sån bedömning???
 
Vet inte om detta har tagit upp men tycker det är relevant, framförallt till de som tycker att SOS kanske ställer dumma frågor....

http://www.vk.se/1607982/lista-sjuka-samtalen-till-sos

Helt otroligt hur människor kan vara så dumma att de slösar med resurser så :(

Jag har aldrig behövt ambulans själv. Däremot ringt för en kompis (ridolycka där hästen fallit över henne och hon var inte vid medvetande).

Själv bröt jag handen vid en hästtävling (häst som skyggade och klämde min hand mellan en lucka och sig själv). Läkaren på plats frågade om jag kunde tänka mig att se klart på tävlingen (två timmar) och sedan åka in och ta hand om handen eller om jag ville ha ambulans. Jag stannade och tittade på tävlingen och sedan skjutsade läkaren in mig :angel:
 
Glömmer aldrig när jag såg "112 på liv och död" eller liknande program på TV och ambulansen fick åka prio 1 (med blåljus och sirener) till en man som till SOS uppgett att han hade "en pulserande mörk bula på halsen som växte" (antar att man befarade nån form av bråck på halspulsådern).

När ambulansen kom fram var det en sprängfylld fästing. Hur dumma är folk egentligen.
 
Glömmer aldrig när jag såg "112 på liv och död" eller liknande program på TV och ambulansen fick åka prio 1 (med blåljus och sirener) till en man som till SOS uppgett att han hade "en pulserande mörk bula på halsen som växte" (antar att man befarade nån form av bråck på halspulsådern).

När ambulansen kom fram var det en sprängfylld fästing. Hur dumma är folk egentligen.
Det programmet såg jag också! Skämskudde delux på den :cool:
Finns det liksom folk som inte vet vad en fästing är? O_o:angel:
 
Aha, då hängde jag med! Jag spånade lite i att det var högra belastning ibland och då kan det blivit fel.
Jag är ändå lite imponerad i hur bra som fungerar, med tanke på vilken belastning de måste ha.

Det man också ska veta är sen bolagiseringen är SOS som vilket företags om helst som måste leverera bra siffror. Alltså gör de mer än bara svarar på 112. Det jobbar inte ett hundratal personer på en SOS-central. De jag känner till (3 st) är bemanningen under 10 pers. De svarar på 112 för polis, ambulans och brandkår men även på andra saker som låsöppningar, fastighetsjourer, andra larm osv osv. Det är alltså inte så konstigt det ibland kan ta tid innan någon svarar.
 
Såna här ärenden som du beskriver ovan gör ju att man bara blir sååå förbannad på personen ifråga......
det stora problemet som är/har varit med 112 här i Uppsala är att de tidigare inte haft någon lokal förankring.... Jag har i mitt yrke (för er som bor/känner till Uppsala) varit på IKEA/Coop Forum och behövt ambulans till busshållplatsen där.... När jag ringer så behöver dåvarande aktör en gatuadress..... (det finns bara 1 IKEA i Uppsala), eller som när jag behöver ambulans superakut till Centralens framsida mot Kungsgatan m,en då behöver man också en gatuadress till centralstationen (inte samma som Kungsgatan då alltså).... Nej 112 ska finnas i närområdet med personer som har GOD lokalkännedom

Då var nog alla linjer till SOS i Uppsala fulla. Då kopplas ni automatiskt till Gävle. Är det upptaget på alla linjer där med kopplas ni till Dalarna, nästa ställe är Örebro.

FAst jag håller med om lokalkännedomen. Men där ligger SOS ändå bra till. Värre blir det nu när Polisen stänger en massa larmcentralen och det kommer att finnas 6 stycken (!) i hela Sverige. Det är redan nu med en i varje län är det sisådär med lokalkännedommen ibland, gissa hur det kommer blir framöver?! Sverige monterar stadigt ner.
 
Glömmer aldrig när jag såg "112 på liv och död" eller liknande program på TV och ambulansen fick åka prio 1 (med blåljus och sirener) till en man som till SOS uppgett att han hade "en pulserande mörk bula på halsen som växte" (antar att man befarade nån form av bråck på halspulsådern).

När ambulansen kom fram var det en sprängfylld fästing. Hur dumma är folk egentligen.

Nä alla har faktiskt inte sett så många fästingar och kanske aldrig haft någon själv. Så det behöver inte alls handla om dumhet!

Det hade ju varit lätt åtgärdat med att någon undersökte mannen eller om han haft bättre möjlighet att undersöka det själv (just halsen och huvudet tillhör ju inte de lättaste områdena att inspektera själv). Men dessa personer kanske aldrig sett fästingar och bara såg en pulserande röd massa. Om man därtil lägger till sämre syn och ingen medicinsk kompetens är ju misstaget lättare att göra.

Det är lätt att förstå att man blir livrädd i den situationen och kanske bara trycker en handduk eller något över halsen på en gång och sen ringer 1177 eller ambulans. Hade jag också gjort om jag trodde någon hade en utbuktande halspulsåder.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 472
D
Övr. Hund När jag var på väg till stallet vid kvart i ett idag såg jag en liten tibetansk spaniel på en gräsmatta. Inget halsband eller nånting...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Duplica
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 629
Senast: Aliide
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp