Nä alla har faktiskt inte sett så många fästingar och kanske aldrig haft någon själv. Så det behöver inte alls handla om dumhet!

Det hade ju varit lätt åtgärdat med att någon undersökte mannen eller om han haft bättre möjlighet att undersöka det själv (just halsen och huvudet tillhör ju inte de lättaste områdena att inspektera själv). Men dessa personer kanske aldrig sett fästingar och bara såg en pulserande röd massa. Om man därtil lägger till sämre syn och ingen medicinsk kompetens är ju misstaget lättare att göra.

Det är lätt att förstå att man blir livrädd i den situationen och kanske bara trycker en handduk eller något över halsen på en gång och sen ringer 1177 eller ambulans. Hade jag också gjort om jag trodde någon hade en utbuktande halspulsåder.

Det var flera personer närvarande och dom tryckte inte en handduk mot halsen i panik. Hade du sett programmet hade du förstått hur dumt allt var.
Samtidigt kanske Sven 60 år får en hjärtinfarkt och dör för att ingen ambulans finns att tillgå. Något många inte verkar förstå är att det finns inte obegränsat med ambulanser, utan är dom på larm så kan det vara så att ingen finns på ganska många mils radie.
 
Det var flera personer närvarande och dom tryckte inte en handduk mot halsen i panik.
Fästingen pulserade inte heller och så vitt jag vet så fyller fästingen sig med blod så sakta att du inte kan se det med blotta ögat, utan man får anta att dom upptäckt fästingen åtminstone dagen innan för att kunna komma med påståendet att den växer. Med andra ord, knappast läge för prio 1. Hade du sett programmet hade du förstått hur dumt allt var.
Samtidigt kanske Sven 60 år får en hjärtinfarkt och dör för att ingen ambulans finns att tillgå. Något många inte verkar förstå är att det finns inte obegränsat med ambulanser, utan är dom på larm så kan det vara så att ingen finns på ganska många mils radie.
 
@Evolution

Jag har sett programmet. Det var SOS Gute.

Herregud jag menar givetvis inte att det ska finnas ambulanser för att hämta upp minsta nageltrång. Allt jag vill ha sagt är att det inte alltid är så lätt att reagera "rätt" i en situation där man själv och andra blir rädda. Och vi vet inget mer än programmet sa, kanske ringde han 1177 som rådde till ambulans. Tycker bara inte det är rätt att sitta och kalla folk dumma i huvudet på nätet när man inte vet något mer än det som sades i ett underhållningsprogram.

Och jag är ganska väl insatt i hur ambulansen fungerar, har arbetat inom akutsjukvården.
 
Det man också ska veta är sen bolagiseringen är SOS som vilket företags om helst som måste leverera bra siffror. Alltså gör de mer än bara svarar på 112. Det jobbar inte ett hundratal personer på en SOS-central. De jag känner till (3 st) är bemanningen under 10 pers. De svarar på 112 för polis, ambulans och brandkår men även på andra saker som låsöppningar, fastighetsjourer, andra larm osv osv. Det är alltså inte så konstigt det ibland kan ta tid innan någon svarar.
Wtf... Hyresvärden här hänvisar till att ringa SOS om det blir något akut problem när felanmälan gått hem för dagen. Givetvis inte 112 då utan ett separat nummer. Så när jag ringer SOS för att en maskin i tvättstugan vägrar spotta ur sig tvätten upptar jag alltså en person från att svara på akuta och livshotande larmsamtal? O_o Det är ju vansinne! Trodde att det åtminstone var en helt annan avdelning eller nåt just för att sånt inte ska ta upp resurser som behövs till larmsamtal.
 
@Evolution

Jag har sett programmet. Det var SOS Gute.

Herregud jag menar givetvis inte att det ska finnas ambulanser för att hämta upp minsta nageltrång. Allt jag vill ha sagt är att det inte alltid är så lätt att reagera "rätt" i en situation där man själv och andra blir rädda. Och vi vet inget mer än programmet sa, kanske ringde han 1177 som rådde till ambulans. Tycker bara inte det är rätt att sitta och kalla folk dumma i huvudet på nätet när man inte vet något mer än det som sades i ett underhållningsprogram.

Och jag är ganska väl insatt i hur ambulansen fungerar, har arbetat inom akutsjukvården.

Du har sett programmet, men visste ändå inte att det var flera personer närvarande och att ingen handduk trycktes mot halsen i panik? :confused: Jag vill dessutom bestämt hävda att det inte var SOS Gute som du påstår utan programmet "112 på liv och död" efter att ha dubbelkollat den uppgiften.

Poängen är att SOS med all rätt bör ställa alla dessa "konstiga" frågor när folk ringer för ganska ofta är det rena skitsaker som bara tar ambulansens tid. Ambulansen är ingen taxi. Fler och bättre frågor hade säkert löst fästingmysteriet redan under samtalet så pass att prio 1 inte hade varit nödvändigt.
 
Wtf... Hyresvärden här hänvisar till att ringa SOS om det blir något akut problem när felanmälan gått hem för dagen. Givetvis inte 112 då utan ett separat nummer. Så när jag ringer SOS för att en maskin i tvättstugan vägrar spotta ur sig tvätten upptar jag alltså en person från att svara på akuta och livshotande larmsamtal? O_o Det är ju vansinne! Trodde att det åtminstone var en helt annan avdelning eller nåt just för att sånt inte ska ta upp resurser som behövs till larmsamtal.

Beror lite på när det är. Helger och typ jul, nyår, midsommar stärker de upp och då sitter 1 person och svarar på bara det. Men vanliga kvällar, nätter är det samma personal. Det lönar sig inte annars.

Och de svarar ju inte bara på samtal. Man måste också komma ihåg de håller i kommunikationen mellan sig och ambulanser/brandfordon osv. Lika som hos Polisen, typ "alla" tror vi bara sitter och svarar på akuta samtal och när någon fått vänta lite (ja, det händer att kopplade 112 samtal ligger flera minuter och väntar) så får man ofta en snorkig harang i luren om man var och fikade (så så bråttom var det visst inte att tala om vad det akuta som hänt var). Vi är inte heller så himla många. Vi är färre än de på SOS tex och vi gör en himla massa andra saker också. Naturligtvis prioriterar man 112 samtalen men sitter alla redan med ett sånt eller ett brådskande anrop på radion så hjälper det ju inte liksom. Då måste nästa samtal vänta.
 
@Evolution Det var ett tag sen jag såg det, säkert flera år sedan. Och jag kan ha blandat ihop de olika programmen (lustigt, hade till och med en bild i hjärnan om vem som åkte ut på larmet :D).

Oavsett vad som gjordes och oavsett hur det framställdes tycker jag fortfarande man borde ha större förståelse för olika situationer och hur det kan ställa till sig för folk. Diskussionen att ambulanser missbrukas är fortfarande aktuell och jag håller med i själva sakfrågan. Jag har hur många exempel som helst på missbruk av ambulans och hur vissa ljuger om sina symtom för "annars kommer ingen ambulans". Dock vidhåller jag att folk inte behöver vara dumma i huvudet eller idioter för att de inte själva kan bedöma eller reda ut olika situationer och ibland blir det fel.
 
Beror lite på när det är. Helger och typ jul, nyår, midsommar stärker de upp och då sitter 1 person och svarar på bara det. Men vanliga kvällar, nätter är det samma personal. Det lönar sig inte annars.

Och de svarar ju inte bara på samtal. Man måste också komma ihåg de håller i kommunikationen mellan sig och ambulanser/brandfordon osv. Lika som hos Polisen, typ "alla" tror vi bara sitter och svarar på akuta samtal och när någon fått vänta lite (ja, det händer att kopplade 112 samtal ligger flera minuter och väntar) så får man ofta en snorkig harang i luren om man var och fikade (så så bråttom var det visst inte att tala om vad det akuta som hänt var). Vi är inte heller så himla många. Vi är färre än de på SOS tex och vi gör en himla massa andra saker också. Naturligtvis prioriterar man 112 samtalen men sitter alla redan med ett sånt eller ett brådskande anrop på radion så hjälper det ju inte liksom. Då måste nästa samtal vänta.
Jättebra svar, precis det jag önskade med tråden att någon med insyn kan ge lite info om hur SOS Alarm är uppbyggt, vem som svarar osv. Då blir det mycket lättare att förstå varför det ibland kan tyckas vara lite märkligt bemötande.
 
Jättebra svar, precis det jag önskade med tråden att någon med insyn kan ge lite info om hur SOS Alarm är uppbyggt, vem som svarar osv. Då blir det mycket lättare att förstå varför det ibland kan tyckas vara lite märkligt bemötande.

Bäst att lägga till att det är 6 år sedan jag jobbade i Sverige så det kan ju ha ändrats. Men genom gamla kollegor vet jag att jobbet hos Polisen har inte ändrat sig och ärligt talat skulle jag tro SOS har samma organisation nu som de hade då med.
 
Wtf... Hyresvärden här hänvisar till att ringa SOS om det blir något akut problem när felanmälan gått hem för dagen. Givetvis inte 112 då utan ett separat nummer. Så när jag ringer SOS för att en maskin i tvättstugan vägrar spotta ur sig tvätten upptar jag alltså en person från att svara på akuta och livshotande larmsamtal? O_o Det är ju vansinne! Trodde att det åtminstone var en helt annan avdelning eller nåt just för att sånt inte ska ta upp resurser som behövs till larmsamtal.
Så är det i mitt hus också men jag skulle aldrig ringa det numret om en sån grej, det är inte tillräckligt akut.

Jag har ringt det numret en gång, det var när det var översvämning i källaren. Fast sedan letade jag upp numret till vd:n på fastighetsbolaget istället och messade honom, så fick han avgöra vad som behövde göras.
 
Så är det i mitt hus också men jag skulle aldrig ringa det numret om en sån grej, det är inte tillräckligt akut.

Jag har ringt det numret en gång, det var när det var översvämning i källaren. Fast sedan letade jag upp numret till vd:n på fastighetsbolaget istället och messade honom, så fick han avgöra vad som behövde göras.
Jag har inte ens reflekterat över om det var tillräckligt akut eller inte :o Konstaterade mest att det kändes skumt att ringa SOS vid tillfället... Och tillfället efter det när historien upprepades. Efter det lackade jag ur och köpte egen maskin istället :love:
 
Har aldrig behövt ringa 112 (Tack och lov), med där i mot 11414 ett antal gånger och där kan det vara lång kö för att komma fram.

Förr när vi blev ut ringda vid trafik olycka så skulle vi åka ut hitta det skadade djuret för att efter det ringa 11414 och få avlossning tillstånd, tja djuret var sedan länge borta då när någon väl svarade:grin:.
Som tur var så var denna period kort och polisen fattade att detta funkar ju inget vidare.
 
Hade inte du kunnat ta taxi/bil direkt? Om/när de skickar ambulans så kunde ni mötts på vägen tidigare. Du kan ju inte veta om ambulanserna var upptagna med arm- och benbrott, de kanske var på hjärtinfarkter och astmaanfall ...

När ett barn i min släkt fick ett astmaanfall så tog de bilen in till sjukhuset, 6 mil enkel väg. Ringde inte ens SOS så vitt jag minns.
När jag fick ett astmaanfall i 20-årsåldern och fick tvinga mig andas in och ut (luften gick inte ens ut själv) så ringde jag ingen alls utan la mig och vilade. När jag var nere i 2-3 andetag per minut så somnade jag. Hade ont flera dagar efteråt men där sparade jag lite på sjukvårdens resurser iallafall.
När en person i min hemby ramlade nedför en trappa och blev förlamad i underkroppen så kom en ambulans men de ansåg inte att de kunde köra henne till sjukhuset p.g.a. den dåliga vägen så det kom en ambulanshelikopter också. Hade varit bättre att skicka helikoptern direkt, nu åkte ambulansen 12 mil i onödan.

Slutsatsen är väl att var och en hanterar sjuk- och olycksfallssituationer på olika sätt.
Jo en del tar hand om sig själv och det är det sista de gör, en del ringer i onödan för att de är rädda eller är okunniga och en del ringer 112 för att utnyttja systemet.

Alla sätt ovan är problematiska på sitt vis.
 
Jag blev innan jul vittne till en trafikolycka och var den som ringde 112, SOS Alarm. Det konstiga var att dels så tog det ett tag innan jag blev kopplad men framförallt att personen i andra änden inte svarade med "SOS Alarm" utan bara mumlade något otydligt, jag blev tvungen att fråga om jag kommit rätt och sen när jag berättade om att det var en trafikolycka så ställde han inga egentliga frågor, bara en fråga om det var personskador vilket jag svarade lite tvekande att jag inte var säker men att jag inte trodde det varpå han sa att han kopplar mig till polisen, inget mer.

Kom att tänka på det nu när jag läste en artikel om en skjuten med livshotande skottskador som ringde 112 och uppmanades sluta vara "uppkäftig".

Någon annan som ringt 112 och blivit underligt bemött? Eller har en förklaring?
Det verkar vara en del konstiga typer mellan varven på SOS alarm. För något/några år sedan så var det ju en kille som blivit skjuten i huvudet och hamnade hos en operatör som hånade honom och ifrågasatte hans samtal. Helt sjukt.

Nu hände det igen med en som blivit skjuten. Jag undrar hur många mindre allvarliga samtal man inte tagit på allvar.

PS: Jag har aldrig behövt ringa SOS alarm
 
Jag har ringt 112 en gång när grannen blev attackerad med stenkastning av en psyksjuk. Då kom polisen med sköldar för han hade huggit med yxa mot dem förra gången de kom. :eek: När jag uppgav adressen visste de vad som väntade. Vi hade ingen aning om hur våldsam han kunde vara.

Nä, jag har ringt två ggr. När jag ser ett rådjur ligger halvdöd mitt på landsvägen bakom ett backkrön hade jag lätt panik då jag inte riktigt visste vad jag skulle göra för det stackars djuret. SOS var glad att jag ringde för den som kört på hade inte meddelat polisen. De tog över ärendet åt mig, Tack för det.
 
Senast ändrad:
Har ringt ett par gånger, en gång när mammas sambo fick en hjärtinfarkt och en gång när dåvarande sambo fick EPanfall. Har fått bra bemötande båda gångerna och inte behövt vänta så fasligt länge på hjälp.
Däremot när mamma ringde polisen för att vi hade en som försökte bryta sig in genom fönstret på min brors sovrum (vi var små då och aset visste precis vilket rum det var. Han var på mängder med barn i det området) fick hon det klassiska svaret "finns inga bilar". Hon svarade dock att hon skulle betala taxi åt dem bara de åkte ut. Då blev det fart på dem och plötsligt hade de bilar.

Min närmaste vän ringde 112 när deras påtända och galna granne jagade hennes man med yxa, framför ögonen på deras barn. Hon fick ett otroligt oproffsigt och otrevligt bemötande, både av sos och av polisen som (till slut) kom ut,
 
Har ringt 112 i både olyckssituationer och där jag behöver komma i kontakt med polis ..

olyckstillfället va en tant i stallet som ramlat när hon ledde hästen från ridhuset. Ambulans på plats väldigt snabbt och proffsigt bemötande av 112. Visade sej sen att hon brutit höften (och ev nåt ben)

Och sen har jag vid flera tillfällen ringt 112 och bett om att få prata med polisen direkt så man blir kopplad till polisens LC, har då handlat om lösspringande djur (hundar eller hästar) då det är ett "pågående" och inte bara "tips/för kännedom" inga problem att bli vidarekopplad dit.

Annars ringer jag även ofta 11414 iom jobbet ... Inga problem alls förutom den långa väntetiden på just 11414...
 
Nä alla har faktiskt inte sett så många fästingar och kanske aldrig haft någon själv. Så det behöver inte alls handla om dumhet!

Det hade ju varit lätt åtgärdat med att någon undersökte mannen eller om han haft bättre möjlighet att undersöka det själv (just halsen och huvudet tillhör ju inte de lättaste områdena att inspektera själv). Men dessa personer kanske aldrig sett fästingar och bara såg en pulserande röd massa. Om man därtil lägger till sämre syn och ingen medicinsk kompetens är ju misstaget lättare att göra.

Det är lätt att förstå att man blir livrädd i den situationen och kanske bara trycker en handduk eller något över halsen på en gång och sen ringer 1177 eller ambulans. Hade jag också gjort om jag trodde någon hade en utbuktande halspulsåder.
Oavsett om man sett fästingar tidigare eller inte, de pulserar inte hur blodfyllda de än är ...
 
Oavsett om man sett fästingar tidigare eller inte, de pulserar inte hur blodfyllda de än är ...

Med lite stress och höjt blodtryck kan jag tänka mig att den kan te sig pulserande om den ligger nära carotis. Men det är ju ingenting jag sett i verkligheten så det kan jag inte sätta pengar på.
 
Senast ändrad:
Kunde du inte tagit en taxi?
Taxi? Så sanslöst dumt!!! Med ett knä som var oböjbart och jätte tjockt med fraktur? Hur i hela friden skulle jag kunna få in det benet i en taxi? Vad skulle jag kunna få stöd för knät under taxi transporten? Har du en aning om hur on det gör? Det var mycket mindre smärt samt när jag fick hjälp med stöd för knät i ambulansen och kom till akuten.

Du passar fint på sos för att ta imot samtal eller som landstingspolitiker i Västra Götaland /Nu - sjukvården låter det som. Det är inte smicker!

Med vänlig hälsning
Pudlan
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 472
D
Övr. Hund När jag var på väg till stallet vid kvart i ett idag såg jag en liten tibetansk spaniel på en gräsmatta. Inget halsband eller nånting...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Duplica
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 630
Senast: Aliide
·
Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp