Familjerätten?

Linduzz

Trådstartare
Några av er minns säkerligen mina tidigare trådar. Nu är det problem igen.

Mitt ex, vår dotters pappa. Är full i f*n igen och gör allt för att j*vlas.

Såhär är det, vi har kommit överens om att han skall ha dottern minst 1dygn i veckan så jag kan få sova ut. Får jag inte det så går jag snart in i väggen.
Och han har haft henne några gånger på dagarna med.
Nu tänker han inte ha henne övht enbat för att jag inte skall kunna träffa någon, umgås med någon. Inte kunna göra nått. Enligt honom då. Och för att jag vet vilket svin han är, och jag tänker inte gå tillbaka till honom. Han har nog svårt att smälta det.

Men iaf, jag funderar på att kontakta familjerätten för att lösa umgänget den vägen. För jag orkar inte med allt strul o tjaffs om det jämnt. Och för att jag vill ha minimal kontakt.

Är det lättast att vi forstätter ha gemensam vårdnad eller skall jag försöka få ensam? Så han inte kan j*vlas där med.

Men hur går jag tillväga? hur och vad kan dom hjälpa mig med?

Jag är rätt less på att ha det såhär. Men det är långt ifrån allt.
 
Sv: Familjerätten?

*usch* vet hur du har det (har själv ett liknande förhållande till min sons pappa)!
Att få enskild vårdnad är väldigt svårt så det enklast och snabbaste är att prata med familjerätten och berätta hur eran situation serut.

Har du ingen som kan hjälpa dej med dottern så att du kan få sovaut/få lite egentid tills detta är ordnat? För även familjerätten kan ta tid på sej.

*skicka lite styrkekramar*
 
Sv: Familjerätten?

Nu tänker han inte ha henne övht enbat för att jag inte skall kunna träffa någon, umgås med någon. Inte kunna göra nått. Enligt honom då. Och för att jag vet vilket svin han är, och jag tänker inte gå tillbaka till honom. Han har nog svårt att smälta det.

Men alltså; i hans ögon har han alltså bara sin dotter för att hjälpa dig?? Det är inte så att han VILL vara pappa och träffa/umgås med sin dotter för att vara just en bra pappa? :confused:
 
Sv: Familjerätten?

Pm:ar en länk till dig om familjerätten här (bor på samma ort)

Tyvärr har jag ingen bra erfarenhet av dem alls.
 
Sv: Familjerätten?

Tillägger: Pappan kan aldrig tvingas ha umgänge med sitt barn,eller ens komma till familjerätten om han inte vill, tyvärr så orättvist är det. :mad:
 
Sv: Familjerätten?

seems sweet - Nja, jag har ju inte det. Annars hade det inte varit några problem alls. Men jag tänkte fråga dotterns farmor om hon kunde ha henne över natten på lördag. För planerna var att jag skulle iväg, därav att exet drog ur sig förmodar jag.

Björk - Det är nog väldigt kluvet där, han skryter väldigt mycke om dottern o hur mkt hon betyder osv. Men jag anser att då kunde han väl ta sitt ansvar som pappa oxå om hon nu betyder såppas mycket som han säger jämnt? Samtdigt som han tycker att han hjälper mig och jag skall inte träffa någon annan om inte han "får mig". Det är lite sandlåde nivå över det hela från hans sida.


Zaria - Det är just det. Jag vill varken hindra eller tvinga men samtidig vill jag ha gjort det jag kan för att inte kunna få skit för det sedan!
Tack för pm:et!
 
Sv: Familjerätten?

Zaria - Det är just det. Jag vill varken hindra eller tvinga men samtidig vill jag ha gjort det jag kan för att inte kunna få skit för det sedan!
Tack för pm:et!

Det är smart,då kan han inte komma och säga något sedan att han inte skulle få ha umgänge eller dyl.

Vill han inte ha umgänge utan bara jävlas tycker jag du skall se hur du skall göra för att få ensam vårdnad om du inte redan har det. Vill pappan fortsätta bråka har han dig i ett järngrepp sedan tex när det blir dags för dagis och båda föräldrarna skall skriva på osv.

På länken jag skickade står det även nummer dit du kan ringa om du behöver avlastningsamilj eller dyl. Var själv erbjuden det redan då jag var gravid och rädd för att vara ensamstående mamma. Tänkte bara om du behöver avlastning och inte har tillgång att lämna barnet till någon annan om du behöver sova och sådant.
 
Sv: Familjerätten?

Men iaf, jag funderar på att kontakta familjerätten för att lösa umgänget den vägen. För jag orkar inte med allt strul o tjaffs om det jämnt. Och för att jag vill ha minimal kontakt.

Är det lättast att vi forstätter ha gemensam vårdnad eller skall jag försöka få ensam? Så han inte kan j*vlas där med.
Samarbetssamtal är väl ett första bra steg.
Visar det sig att pappan inte kan samarbeta efter det, utan bara motarbetar dig, DÅ har du förmodligen bättre chans att få igenom enskild vårdnad. Du måste nog vänta tills det finns bevis på att ni inte kan samarbeta, för kan ni inte det så är ju gemensam vårdnad inget bra alternativ.
Tillägger: Pappan kan aldrig tvingas ha umgänge med sitt barn,eller ens komma till familjerätten om han inte vill, tyvärr så orättvist är det. :mad:
Det där är väl dock att klassa som oförmåga att samarbeta...

----

Det är så himla tråkigt att läsa om alla som har besvär med sina barns fäder.
Jag har IRL träffat en tjej vars ex är dömd för barnmisshandel på ett barn i ett ännu tidigare förhållande och som nu säjer rakt ut till familjerätten att han kommer göra allt han kan för att förstöra för henne. (de har 3 barn ihop tror jag, eller var det 4?)
De har alltid en kontaktperson från soc med vid överlämnande av barnen. Och han strular med allt ifrån att ge barnen ordentligt med mat till att vägra lämna ifrån sig saker som mamman lämnade där när hon stack iväg hastigt och lustigt... Sånt som barnen skulle kunna ha glädje av om de fanns hos mamman, men som är helt oanvändbart hos pappan... (jag vet ännu mer häpnadsväckande detaljer, som jag hoppar över här)
Jag är INTE avundsjuk.
Och jag hoppas hon får styrka nog att begära enskild vårdnad snart, för sin egen och för barnens skull. Och kanske mer än så, besöksförbud och sånt... För detta är inte bra...
 
Sv: Familjerätten?

Försök att hitta någon annan barnvakt så får han se hur hans barnsliga försök att hämnas på dig blir.

Familjerätten kan underteckna avtal som får samma rättsvärde som en dom ifall föräldrarna är överens om att en ska ha ensam vårdnad. Är man inte överens får man tyvärr gå till domstol.

Försök att få samarbetssamtal hos familjerätten. Vill han inte gå med på det är det en fördel till dig vid en eventuell rättegång. Bra att veta är att familjerätten inte får registrera frivilliga samarbetssamtal så ingen därifrån kan tyvärr skriva intyg på att han inte ville komma, men du kan ta upp det under vårdnadsutredningen.
 
Sv: Familjerätten?

Zaria - Precis. Det är ju det, känner han att han inte kan jävlas när det gäller att ha henne utan att jag kan fixa barnvakt så lär han nog försöka med nått annat.

ameo - Jo det är väl, jag hoppas att det ska räcka med samarbetssamtal..

Görel - Jag har förhoppningsvis 2 som kan hjälpa mig med det. Så han lär nog bli snopen..:devil:
Okej, det låter vettigt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 943
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Behöver ventilera och spy lite galla. Ni som läst mina förra trådar om sonens pappa och allt strul vet litegrann hur det varit innan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 440
  • Låst
Övr. Barn I två dagar höll vi på i TR.Det gick bra,men det är klart att det är jobbigt men också lite skönt att höra alla vittnen berätta.I våra...
Svar
3
· Visningar
820
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp