Bukefalos 28 år!

Fan, tappat mer styrka i händerna

Angua

Trådstartare
Var hos arbetsterapeuten idag och mätte handstyrkan, har tappat mer sen det kollades innan jul. Höger ligger på 144 och vänster på 164 och normalvärdet för en kvinna i min ålder är 240. :( det märks i vardagen. Jag har alltid haft väldigt starka nypor tidigare och har antagligen legat en bit över normalvärdet dels pga arv/fysik och eftersom jag tränat och arbetat med händerna. Känns riktigt tungt att behöva ha hjälpmedlen för att öppna korkar o dyl.
AT var rätt bekymrad över att det gått snabbt utför. Har nedsatt rörlighet i händer och handleder också. Gör min handgymnastik dagligen och använder ortoser när jag gör saker eftersom jag märker hur stor skillnad de gör. Ska till smärtenheten i morgon och jag vet inte ens om jag vågar hoppas på att få hjälp att utreda och behandla vad som är grundorsaken till mina problem. Har väntat i över fyra månader på den här tiden och vc har ju gjort sitt med det. Enl AT är mina handproblem typiska för reumatisk sjukdom, men eftersom blodprov varit negativa har reumatologen inte tagits mot mig, ortopeden skickade tillbaka remiss och sa att jag borde till reumatologen men smärtenheten tar emot eftersom jag haft ont så länge. Vad gör jag om de inte kan hjälpa mig? Tar ett banklån och går privat? Byter landsting? Får väl flytta på pappret i så fall. Sitta stilla och fortsätta tappa funktion i händerna (och tårna och rörlighet i axlarna) känns inte som ett alternativ..

Usch, behövde få ur mig detta. Ni får gärna hålla tummarna att de kan hjälpa mig i morgon, men jag har hoppats så många gånger att få hjälp att jag orkar inte göra det längre. Det har varit så många turer fram och tillbaka, mer än det som står ovan. :crazy:
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Vad säger allmänläkaren? Funderat på MS?
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Jag håller också tummarna, framför allt att du hamnar hos någon vettig och intresserad läkare med ordentlig helhetssyn.
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Allmänläkaren säger inget längre eftersom jag inte är deras problem längre. De trodde reumatiskt men så var blodproven negativa så då blev det axelryckning. MS beskrivningarna känner jag inte riktigt igen mig i vad gäller symptom, ingen dubbelsyn eller balansproblem. Hade varit enklare att vara inbillningssjuk tror jag ;)
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Många landsting tillämpar egenremisser, så att man alltså kan remittera sig själv till reumatologen. Kolla hur det är i ditt landsting.
Det är så oerhört respektlöst av läkarna att bara rycka på axlarna bara för att man inte visar någon reumafaktor på blodprov. Man kan VISST ha reumatiska sjukdomar utan att det syns på blodprov. Jag är själv ett levande exempel - skulle man enbart gå efter vad blodproven visar skulle jag anses vara helt frisk. De som ser mig när jag har som mest ont inser att jag inte är ett dugg frisk, även om jag just idag mår ganska bra.
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Visas det på något annat sätt hos dig förutom smärtan? Som läkarna kan se vetenskapligt
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Njäej, egentligen inte. De kan se att jag är stel i rörelserna på mina dåliga dagar, men smärta syns inte och jag är inte heller svullen någonstans.
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Visst SKA det gå med egenremisser men när jag ringde reumatologen var de ovetande om det..... De har dessutom skickat tillbaka remissen som vc skickade till dem då det inte syntes något på blodprov eller slätröntgen. Har RA i familjen så det var det som misstänktes men inga usurer syns på röntgen. Har inte psoriasis heller. MR på SI led visade inga förändringar då en läkare funderade på AS. Har inte några direkta ryggproblem heller som skulle göra det troligt med AS och jag hittar inget om handproblem av det heller, mina problem började i mcp och pip lederna i händerna. Haft fjärilsutslag i ansiktet men eftersom ANA var neg så skrotades misstanke om sle också av läkaren. Det stämde iofs in bra med övriga besvär jag har som tappat hår, munsblåsor och att de förändringar jag har i händerna utan att det syns något på slätröntgen stämmer på sle. Men som sagt, neg blodprov så då var det ruta ett igen.
Läkaren på vc har varit bra och verkligen försökt hjälpa mig, men han kan inte göra mer än att skicka mig vidare och har varit rätt frustrerad över att remisser bollats fram och tillbaka och att det tar sån tid att få hjälp. Haft problem i skov sedan 2008 och detta skov har varat sedan dec 2012, med trötthet, koncentrationssvårigheter, småfebrig i perioder, smärta, sömnlöshet och sjukdomskänsla.
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Hej
Jag har en jobbarkompis som har varit sjukskriven en längre tid för sådana besvär och även domningar i händerna, hon har nu oprerat karpaltunnlarna i båda händerna och har även en förträngning i nacken , hon gick till en kiropraktor men han vågade inte behandla henne, jättejobbigt med defusa symtomer
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Okej, frågar för jag har en kompis med MYCKET smärta (hon kan ej jobba längre, var bara timmis) som inte visar på något på blodproven och läkaren vägrar ens sjukskriva henne och anser henne nu som jobbig patient och har "undanbett all vidare kontakt"
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Be henne söka en annan läkare för att få en second opinion.
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

Jodå, det är inte första läkaren, Men varit extremt illa bemötande från denna och nu så orkar hon inte kämpa knappt längre pga sina problem. Blir verkligen en ond cirkel.
 
Sv: Fan, tappat mer styrka i händerna

*kl*
Jag gjorde rätt som inte vågade hoppas något på smärtenheten. Tyvärr är jag nog lika besviken för det. En tämligen arrogant överläkare ansåg att "ingen vågat sätta en fibromyalgidiagnos" som öppningsreplik. Men inte han heller "vågade" sätta det eftersom jag inte reagerar på någon av triggerpunkterna även om han ansåg att sånt var tjafs. Att jag var oroad för mina händer ville han inte gå in på mer än att "sluta gå till arbetsterapeuten" eftersom hon konstaterat att jag tappat rörlighet och styrka.. Förändringar som kommit i fingrar och handled var inte hans problem "det är väl något annat".
Medicinen jag får är jättebra, att jag inte märkt något av den är för det tar ett halvår. Inte en månad innan effekten kommer, jag har ätit den i tre månader och märker ingen större effekt, annat än att händerna är sämre och att naproxen hjälper bättre med dem, märks tydligt på morgonen när jag är rörligare i händerna när jag tagit naproxen. En stund senare i samtalet sa han att jag sagt att saroten hjälpte bra, trots att jag sagt motsatsen. Han gav mig enligt honom massor med jättebra strategier, tyvärr inget nytt alls under solen för min del och inget jag inte redan försöker med. Att mitt liv begränsas allt mer och att jag klarar allt mindre ryckte han på axlarna över, då hade jag väl fel inställning och läkaren på vc kunde nog ge mig antideppressiva för det.
Jag har väntat fyra månader på ett besök som jag hoppades skulle kunna leda till en väg framåt för att bli bättre, eller iaf någon hjälp att hantera smärtan och hur jag sla göra och träna, men det var bortkastad tid (det sa jag till honom också innan jag gick). Så tillbaka till ruta ett då, inte ett jävla dugg klokare! Lätt bisarr upplevelse ärligt talat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 374
Senast: EmmaW
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 729
Senast: squarepants
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 465
Senast: PygmyPuff
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 126
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp