Bukefalos 28 år!

Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Jag har haft en häst med fång men det var så länge sedan så det går inte att jämföra med idag vad det gäller behandlingsmöjligheter. Men jag vill ändå delge dig hur jag kände och tänkte kring det hela för det förändras ju inte.

Vi hade sju år ihop och alla var präglade av fången. Ibland helt katastrof och massor av veterinärbesök, ibland som en "vanlig" häst där vi red och körde precis som vanligt. När hon sen blev sämre igen efter alla år så kände jag i magen att nu skulle det ta slut. Jag hade gett henne chansen och hon blev bra. Men när det sen vände så frågade jag mig - vill hon ha det såhär? Är det här det liv hon vill leva? Hästen som älskar att jobba på banan och dra vagnar och timmer i timtal? Och svaret blev ju förstås nej. Hon vill inte det, det syntes i hennes ögon. När jag väl tog bort henne så insåg jag att alla våra sju år hade haft fokus på fången. Standardfrågan varje gång jag kom ut till stallet var -"Hur mås det och gås det?". Det var det första jag tänkte varje gång jag såg henne. Hur är det idag? Har hon ont idag?

Det var min första egna häst och jag var ung då. Idag hade jag satt stopp tidigare. Ge det en chans men det måste vara i propotion till hur mycket de får lida för att bli bra också. Och hur livet kommer att te sig då, när de väl blir bra. En häst med fång blir ju aldrig helt bra om jag med det menar att du ständigt kommer att vara tvungen att anpassa och oroa dig för nya "anfall". Så tänk efter och känn i magen. Ibland är det bästa att bara säga stopp. För både dig och hästen.

Många kramar och jag förstår verkligen vad du går igen. Det är tufft, jag vet!
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

TYvärr är jag väldigt dålig på engelska,särskilt att läsa :( men kanske någon annan som har nyta av denna artikel=)
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Har ni alla med fånghästar som fått "boxvila" era hästar inne, eller har ni dem ute i sjukhage några timmar?
Jag har kallstall och sen några meter därifrån har jag en sjukhage, där de andra hästarna går, kan man låta henne gå ut i den kanske nån timme om dagen, så hon håller humöret uppe?
Hon har ju ingen akut fång och röra sig ganska bra, de är inte heller lång att gå imellan, vad tror ni?
Eller är det för kallt och knöligt att stå där nu på vintertid?
 
Sv: Fång och IR, måste jag ta bort henne nu?

Om hästen kan gå utan problem (och utan butta....) och gärna vill komma ut, så tycker jag den ska få vara i sjukhage. Lägg spån i den om underlaget är hårt!

Det är bevisad att sjuka som håller humöret uppe och stimuleras psykisk läker bättre än dom som stirrar in i väggen hela dagen. Det gäller helt säkert för hästar också :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 736
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 963
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 982
Senast: Yrsel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 448
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp