Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Menar du i sulan? Är hon röntgad?

då har inte hovbenet penetrerat. Min hade en blödning som syntes senare iom att man inte tar ngt i sulan på en fångsjuk. Den ska vara tjock o torr.

Nej jag är nästan övertygad om att det är belastningsfång- bättre o lättare diagnos. Hon står ju ganska upprätt o hovbenet är då troligen ngt mer vinklat.

Har hon ngt ödem i kronranden? Känns hon mjuk ovanför den? Det är ett ganska bra diagnostiskt medel innan röntgen.

Vilken typ av senskada har hon?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Javisst jag menar sulan.

Glömde så klart att skriva att vi åkte till en liten klinik i närheten först - där vi röntgade. Innan röntgen så skrapade dom lätt i
med hovkniv i sulan för att se om man kunde hitta något (vi trodde hovböld först) och då fann man märket på sulan.

Då röntgades hon såklart och sedan skickade dom oss till en större klinik där vi kunde få bättre hjälp och ha kvar henne.

Hovbenet är lite mer vinklat än vad det borde vara och har alltid varit även i vanliga fall (vi har tagit många plåtar på fötterna.)
men hon mår bäst av att stå upprätt och rör sig bäst då.

Hon är inte mjuk i kronranden och ingen värme eller svullnad över.

Hon sparkade sig själv på senfästet på gaffelbandet när hon tokskenade i hagen/försvarade sin unge när hon skulle släppas ut i en hage med snälla avelsston.
Jag hann inte få tag på henne innan hon skadade sig.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack Alexandra.

Ja visst är det konstigt.

Nu såg den andra foten helt ok ut på röntgen sa den första veterinären, men den nya veterinären skulle kolla mer noga tillsammans med hovslagaren imorgon för att avgöra om det var något fel på den hoven också... Det är svårt att se något när hon är så halt på det ena frambenet.
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det grämer mig mest att jag inte upptäckt det tidigare. Att jag kunnat hindra det från att
gå så långt.

Du ska absolut inte anklaga dig själv. Om fånganfallet beror på att hon har cushings så är det ingenting som behöver synas utanpå. Det är först i ett senare stadie av cushings som yvig päls och försenad pälsfällning blir märkbar. Det första tecknet på cushings brukar vara fånganfall på hösten. Cushingshästar har förhöjd produktion av hormonet ACTH som i sin tur stimulerar produktion av kortisol. Höga halter av kortisol i blodet leder till insulinresistens och förvärrar IR hos IR-hästar. Din häst var med all säkerhet IR redan och ökad kortisolproduktion kan ha varit “droppen som fick bägaren att rinna över”. Kortisolproduktionen varierar med årstiden hos hästar och ökar alltid på hösten. Därför är risken större att cushingshästar får laminitis/fång på hösten.

Man kan kontrollera cushings med medicinering och IR kan kontrolleras med lämplig foderstat (och motion när detta är möjligt). Om veterinär/hovslagare på kliniken bara kan verka hoven/hovarna så att en ny hovkapsel kan växa ner med lamellranden i tät anslutning till hovbenet så kan hästen bli helt återställd. Det tar dock ca. 9 månader för en ny hov att växa ut, men det vet du redan.

PS: Vad fin hon är!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Låter mer som ngt sdnt eller belastningsfång.

Det skulle kunna ha varit belastningsfång om det hade varit den andra hoven. Nu var det samma ben som hade senskadan och det är föga troligt att hon skulle ha avlastat det friska benet.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ang IR så rent naturligt minskar ju insulinkänsligheten (dvs hästen blir 'mer' IR) under åtminstone dräktighet. Även hos 'fullt friska' djur utan tidigare IR eller anlag för det. Vet inte hur det är under digivning dock, alltså när det sjunker tillbaka till normalnivå.

Men det kan ju ev ha spelat in om hon har Cushings och var IR av det 'också' redan innan?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hovbenet är lite mer vinklat än vad det borde vara och har alltid varit även i vanliga fall (vi har tagit många plåtar på fötterna.)
men hon mår bäst av att stå upprätt och rör sig bäst då.

Hon sparkade sig själv på senfästet på gaffelbandet när hon tokskenade i hagen/försvarade sin unge när hon skulle släppas ut i en hage med snälla avelsston.

Har du några röntgenbilder på den drabbade hoven?

En hög trakt kan stressa gaffelbanden därför brukar man sänka trakten på
en gaffelbandsskadad häst.
Något man ju även försöker göra för att få hovbenet i en bättre position vid en rotation.

Rent spontant tycker jag det låter mest troligt att förändringarna i hoven är relaterade till det tidigare traumat än till Cushings eller IR.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack för svaret!

Jag har fodrat henne med en foderstat med så lite socker som möjligt, halm och hö och gett sojamjöl, men har läst
nu om att sojamjöl kanske inte är lämpligt?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Nej jag har inga plåtar på hoven nu dom är på kliniken.

Har ingen bra bild på fötterna, men så här hög är trakten i vanliga fall. Hon har ringskor eller vad man nu kallar dom efter
att ultuna kortade ned trakten = halt häst och ömma senor. Hon fick återgå till sina höga trakter efter det. Inte helt nyskodd på bilden.
lll-1.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Många hästmänniskor ger ju sina hästar soja så det kanske inte är dåligt alls men jag personligen skulle aldrig ge det.

Vill bara understryka att jag vet att hästar och människor fungerar olika men i alla fall: Bland människor är överkänslighet mot soja vanligt och de som inte är det riskerar att bli det vid stor konsumtion. Jag är vego sen typ 18 år tillbaka och jag kan numera inte äta soja utan att magen reagerar.
Iaf jag tänker att det kanske kan påverka en hästmage negativt också. Vi har ju helt olika matsmältningssystem så jag kan säkert vara ute och cykla.

Lider med dig, Stella och fölis.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja...jag måste tyvärr svara ja på detta. Jag har erfarenhet av fång på sto med föl vid sidan :cry:. Det sjuka var att jag senaste igår höll på att starta en exakt lika tråd för att dela erfarenheter med andra i samma situation.

Min älskade lilla Ùna 4år fick fång för en månad sen. Omständigheterna kring detta är mystiska och veterinärer och hovslagare har grubblat, det är dock en helt annan historia. Kort kan jag säga att vi hittade 2st fölmärrar och två föl (alla hästarna i den hagen) blockhalta på framhovarna en morgon för en månad sedan. Alla visade fångsymptom. Någon form av förgiftning är det högst troligt fråga om. De andra hästarna blev symptomfria dagen efter, vi tog bort dem ur hagen och verkade dem. Ùna hade dock kraftig puls och värme, visade hälta på hårt underlag och stapplade i vändningarna. Hon gick på butta 5 dagar och var efter detta helt symptomfri. Stod på boxvila ytterligare en vecka och går nu för fölets skull ute i en dubbel sjukhage. Det värsta är att man ser jättetydlig förändring på hoven utifrån:cry::cry:, jag befarar kraftig hovbensrotation trots att hon är symptomfri. Vi ska röntga ev. nästa vecka.

Det som gör så ont i hjärtat är att se lilla fölet, bara 3månader gammal får man lämna sin jämnåriga bästa kompis för att stå i minihage. Fölis klättrar på väggarna, gnager på trä, bråkar med mamma....ja visar alla tecken på att vara totalt understimulerad.

Hur mycket hö är du ordinerad att ge din? Min vet kunde inte ge klara besked då det är mycket ovanligt att digivande ston får fång (iaf den fetmarelaterade). Jag är i hästvårdens u-land (norrland) och känner mig misstänksam mot alla veterinärer som fortfarande pratar om proteinrelaterad fång... Vet tyckte att jag skulle ge 1kg TS av fjolårshönper 100kg häst trots att hon är digivande och fri tillgång på halm. Jag ger henne dock 6kg årshö (hon väger 330kg) och hon håller ändå på att äta upp mig av hunger:cry: Det värsta ör att vi har halmbrist här uppe och den tog slut hos alla bönder tidigt i våras och årets skörd är ju ej intagen.

Jag har bestämt mig för att avvänja fölet så snabbt det går (typ 7mån?), jag hade tänt mig naturlig avvänjning men nu måste jag tänka på både stoet och fölets bästa.


Mitt hjärta slits ur kroppen varje gång jag ser dem i sin lilla grushage:cry:


33235179.jpg


33235180.jpg


Those days are gone....buuhööö.

Det viktigaste är dock att våra hästar blir bra igen!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Stoet måste ju få i sig näring och protein, fölet måste ju också få foder av mycket god kvaltité, vid
tre månader är det ju dags för fölungen att börja äta lite mer själv. Fjolårshö är väl gammalt skrock att man ska ge?

Socker/stärkelse är ju viktigt att veta. Har du socker/stärkelseanalys och "vanlig" på ditt foder?

På kliniken där mina står nu så ska de få hö - giva vet jag inte, men även fritt på halm då mitt sto annars äter upp bädden.
Vi har inte kommit så långt att vi diskuterat foder än. Tänkte ta upp det med dom i morgon. Tyvärr så brukar inte veterinärer
ha någon koll alls på foderstater. Även om hästen har fång så måste den ju få i sig rätt näring, mineraler, vitaminer och så vidare.

Jag lider med dig. Uppdatera gärna om dina hästar!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja jag har ju avstått att ge det under dräktigheten, vi har haft kanonbra silage, men påbörjade det igen då höet har lite snålt med protein.
Svårt att få tag i hö i år och betalar som sagt 5 kr kg för det jag har. Beggars can't be choosers tyvärr.

Allt hö har liksom regnat bort eller så är det silage.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Underbar hage där vid sjön.

Håller tummarna för ditt sto med!

Två saker: Det där med fjolårshö kan du strunta i, det är ett utdaterat råd. Förr trodde man att näringen i hö sjönk vid lagring. Det gör den inte (om det inte går mögel i höet och då ska ju ändå ingen häst äta det). Det är vitaminerna som sjunker vid lagring.

Så fjolårshö är varken bättre eller sämre till fångis/lättfödd/etc. Utan väljd det hö, oavsett skördeår, som har analysvärden bäst lämpat för hästen. Enda anledningen att rek fjolårshö till fångis är under den tid på året när det är så tidigt att årets skörd inte kommit in och/eller inte hunnit analyseras.

Sen ang fölet, hur är mamman, är hon 'cool' med om fölis ger sig iväg en bit eller blir hon uppstressad då? OM hon är av den coolare sorten så kanske du (beroende på hur det ser ut där hagen/hagarna är, och hur de andra hästarna/flocken är) kan göra en hage runtikring/bredvid med kompisar i men inom synhåll hela tiden, och sätta stängslet så högt att fölis kommer under men inte mamma? Då kan fölis alltid 'springa till mamma' samt dia när de vill, men också knalla till kompisarna och leka?

Jag har aldrig provat just det själv (däremot har jag gjort så med en shettiskompis till en större konv. Så konv fick klisällskap och 'stå och sova'-sällskap men shettisen ändå fick röra sig lite mer), men vet en kompis som gjorde just så när sto med föl hamnade i sjukruta. Det stoet var dock coolt med att fölis knallade iväg - sålänge det var inom synhåll, och det var en etablerad flock med snälla 'barnvakter' som lugnt accepterade att fölis kom 'ensam' utan mamma.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja exakt det är gammal skrock och ändå säger min fossil till veterinär och det är därför jag känner att jag inte litar på ett enda av veterinärens ord:crazy:. Ger henne årshö där analysen inte har kommit än. Något proteintillskott vågar jag inte ge innan jag vet det, dessutom är jag livrädd för förändringen. Har funderat på vilket tillskott iaf, tror inte det går att få tag i melassfri lucern på granngården vilket är det enda vi har. Hon har gått på 6kg i en månad nu och har inte tappat vikt.

Jag försöker fundera ut någon slags gräscreepfeeding till fölet men än så länge släpper jag ut fölet utanför grushagen så hon får beta gräs vid varje fodring. Då står mamma still och äter. Men jag tror vi har lite samma problem med fölen. Mitt föl skulle obekymrat leka vidare även om mamma skriker och far runt, och man vill ju inte ha en mamma i rörelse. Så jag behöver va en jäkla ingenjör för att komma på en bra haglösning till detta.

Det här med veterinärer och foder är ju för övrigt skrämmande! Vad säger ditt föl om att bli så plötsligt snuvad på friheten?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Usch vad jobbigt med foderutbudet och veterinären. Lucern med melass vågar jag inte ge till någon häst.

Min fölunge får dodson & horrells foal creep pellets som innehåller stomjölk. Hon har inte fått mycket än, men lite för att vänja sig.
Mitt föl har ju bara stått inne sedan i lördags, hon försöker tränga sig ut om man öppnar dörren, men hon är lugn och så i boxen, hittar
på hyss för sig själv.

Hon är väldigt lättroad. Men jag gissar på att hon kommer att bli rabiat snart då hon har mycket, mycket energi. Men mamma häst vill inte
lämna henne ur sikt. Hon blir som sagt tokig. Hon är inte ens lugn om man fodrar henne och ungen står i stallgången. :(
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tråkigt med din fina häst!!!!

Detta med att soja ska vara olämpligt tror inte jag på (men har inte tid med en sådan diskussion just nu, det finns säkert ett antal gamla trådar här där jag försvarar användandet av soja). Den enda anledningen till att jag skulle tagit bort det är om jag hade gett soja strax innan hästen reagerade på ngt sätt. Det finns säkert hästar som inte tål soja men så kan det ju vara med flera fodermedel.

Av din beskrivning så är jag inte helt övertygad om att det verkligen är fång. Om hästen har haft fång tidigare ska man absolut misstänka ett nytt fånganfall. Men vad jag förstått så kan det vara andra orsaker till förändringar i hoven. Belastningsfång i hoven på ett skadat ben bör ju vara ganska osannolikt.

därmed inte sagt att det inte är fång - bara att det kan ju vara ngt annat

Hoppas det går bra!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

I ridsport stod ganska nyligen att soja och matolja är de bästa kraftfoder man kan ge fånghäst. Dock kan jag personligen känna att om fången beror på fet häst kanske matolja går bort... Vi har ju haft väldigt varmt och torrt periodvis (bor bara några mil från dig, känner igen från bilderna), det är inte så att fången uppstod efter ett väderomslag? En av mina shettisar fick fång i en hage de gått i hela sommaren men sommaren var varm och torr länge och sedan slog det om och hällregnade ett dygn varpå fången kom som ett brev på posten. Varför just han drabbades och inte den andra (som dessutom haft gräsfång senare men då inte denne trots delad hage då också) vet jag inte men troligtvis utlöstes fången då av att gräset sköt nya späda skott. Just torka är knappast ett problem i den hagen men värmeändringar kan ju också få gräset att variera i växttakt.

TS: väldigt tråkigt att höra om Stella. En rotation skulle knappast uppstå om inte lamellerna var försvagade och den vanligaste anledningen till det är ju fång. Det kan ju vara så att egentligen alla hovar är "drabbade" men att senskadan på något sätt gjort att levande hoven blivit starkare påverkad rent mekaniskt på just den hoven och en rotation uppstått pga det. Hovar kan ju inte svullna vilket gör att jag tänker att vävnader måste kunna sprängas sönder av tillräckligt mycket ökat tryck oavsett anledning.

Mitt sto tycker jag är varmare och går mer markbundet nu efter fölningen än före men så länge hon blir bättre av att röra sig i hagen törs jag inte ändra något alls. Jag skulle vilja sko henne fram men tyvärr trampar hon på fölet med jämna mellanrum när han står för nära när hon vänder så det törs jag inte. Bak visar hon inget som tyder på ömhet. Ser du någon skillnad på hornkvaliteten någonstans på hovarna på Stella?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har inget "av värde" att tillägga. Men jag tycker att du verkar ha haft nog med otur redan innan det här hände. Hoppas på att hon blir bra!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

I ridsport stod ganska nyligen att soja och matolja är de bästa kraftfoder man kan ge fånghäst. Dock kan jag personligen känna att om fången beror på fet häst kanske matolja går bort... Vi har ju haft väldigt varmt och torrt periodvis (bor bara några mil från dig, känner igen från bilderna), det är inte så att fången uppstod efter ett väderomslag? En av mina shettisar fick fång i en hage de gått i hela sommaren men sommaren var varm och torr länge och sedan slog det om och hällregnade ett dygn varpå fången kom som ett brev på posten. Varför just han drabbades och inte den andra (som dessutom haft gräsfång senare men då inte denne trots delad hage då också) vet jag inte men troligtvis utlöstes fången då av att gräset sköt nya späda skott. Just torka är knappast ett problem i den hagen men värmeändringar kan ju också få gräset att variera i växttakt.

Tyvärr 'klassiskt'. Alltså att när det kommer regn efter torka kommer fånganfallen.

Vid torka stressas gräset, det har värme och ljus nog att växa men inte vatten nog. Förenklat står gräset och 'laddar' för att växa och väntar på rätt förutsättningar för det. Sen kommer då det som saknas, vattnet - och gräset formligen exploderar även om vi inte ser det för ögat.

En häst/ponny som, oftast utan att man vet om det, ligger i gränslandet för fång redan innan puttas över gränsen då.

När gräset är stressat lagrar det in bland annat socker, när gräset växer förbrukas sockret i takt med att gräset växer, men när gräset är stressat lagras socker och fruktaner i väntan på att användas för tillväxt.
Om man då har en ponny/häst (återigen kanske utan att veta om det) som har anlag för IR/är IR (insulinresistent) så innebär det stressade gräset mer socker, vilket gör att dess IR förvärras mer och mer. Det ökar markant risken för fång, och gör att hästen hamnar närmare gränsen för fång.

Sen kommer då triggern när gräset exploderar, och då kommer fånget. Hos de som ligger nära gränsen. Det är delvis rasbundet, delvis individuellt och starkt hullbundet det där med IR. Men ta tio lika tjocka hästar av samma ras på exakt samma bete. Så en kan få fång och de nio andra inte. Samma sak med risken att återinsjukna i fång - risken är väldigt mycket högre för de som är IR än de som inte är det. Så en häst med IR i lägre hull kan löpa större risk än en tjockare häst som inte är IR. Oavsett om de aldrig haft fång förr eller båda haft det.

Idag anser man att den övervägande majoriteten av all betesfång är metaboliskt utlöst, och inte pga en magtarmstörning.

Min fick fång under exakt samma omständigheter, regn efter lång torka. Jag ringde vet kl 11 den förmiddagen, och jag var femte fånganfallet redan då den dagen.. Det kom en VÅG av fång i samband med det där regnet.

(Nä, jag hade ingen aning om det mesta av det ovan då, det har jag lärt mig efteråt..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 564
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp