Bukefalos 28 år!

Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Man vet inte riktigt varför. Vi har pratat om senskadan, cushings etc. Men senskadan är inte alls så stor att den borde kunnat orsaka något dylikt.

Hur gör man enligt din erfarenhet? Ang. sjukbeslag?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Du behöver inte förklara jag uttryckte mig nog knasigt.
Jag menade bara det jag skrev och som Q sedan också skrev dvs det kan vara annat än fång. Om det sedan är bra eller dåligt eller om det ens förändrar ngt kan jag nog tyvärr inte avgöra alls.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja frågan är ju vad det kan vara.

Hon ömmar inget alls när man klämmer på senskadan. Borde det inte synas på benet om hon fått en senkontraktur?
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Fy vad trist, du som är så petnoga med hästen alltid! :( Hoppas det fungerar med behandlingen och att hon kryar på sig!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det är hemskt tråkigt. Jag försöker vara petnoga, retade väl gallfeber på dig med mina ångestattacker förra året ang. hovbölden. :p

Vi hoppas också på det bästa, men förväntar oss det värsta såklart.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Hehe, hovbölden ja, kommer ihåg när du fick känna på Libertys puls :eek: :p

Skämt å sido, mer noggrann än du kan man inte vara. Jag är mkt mer tolerant för avvikelser. Av olika anledningar, bland annat för att slippa nojja ihjäl mig, det hjälper ju inte så mycket. Skiter det sig, så skiter det sig - ibland oavsett hur noga man än är tyvärr.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Kan ju säga att Stella - trots hovbenet - knappt har "hälften" av pulsen Liberty hade när jag fick känna. :crazy:
Hon måste vara gjord av sten eller något.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja, hon är nog lite sån. Den viktigaste referensen är ju hur ens egen häst är. Hoppas det går bra för henne, och det tror jag nog med tanke på "stenhästen".
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har inte så mycket att tillägga, mer än att jag tycker fruktansvärt synd om er alla tre! Usch, lider verkligen med er... :cry:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Kvarnbyfoder kör hem gratis till en, om man köper 8 säckar foder (allt behöver inte vara potatisprotein).

Så fick jag göra, ingen som säljer Kvarnby öht häromkring.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack så mycket

Centaur, Vad bra! Då vet jag.

Om jag får hem henne så ska jag dock beställa nytt småbalsfoder från en stor producent.
Då behöver jag förhoppningsvis inte behöver komplettera med så mycket proteinfoder.

Ringde kliniken för att lämna ett telefonnummer till. Hon mådde bra nu på morgonen sa min veterinär.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

För dom som är intresserade, en bild på hullet för ett litet tag sedan.

Hon har en fettansamling på länden och i nacken, revbenen kan kännas något sånär.
stella-34.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har inga konkreta erfarenheter att dela med mig av men vill bara titta in och skriva att jag håller tummarna!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vad härligt att hon verkar ha mindre ont! Hon är ju hård som flinta ponnytanten. Hon om nån borde kunna kämpa sig frisk. Heja Stella!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vad jobbigt för dej med fölet och allt:cry:

Visst ser hon ut att ha lite fettnacke men jag tror som några andra inte att det skulle bli fång när hon ger di om hon inte fått vansinnigt fel foder. Däremot undrar jag om hon kan ha haft nån fångvarning tidigare som du inte märkte tex i samband med förlossningen och att hovbenssänkningen kommer av det, och funnits en tid, och att gaffelbandet kom av det istället för tvärtom. På nåt sätt borde det ju hänga ihop:confused:

Hoppas att det är på återgång med hoven, och inte så dramatiskt som det verkade först:crazy:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack så mycket för dina ord!

Tuaphua, Veterinären sa att det krävs en mycket tuff häst för att klara sig igenom det här. Samt att mina önskemål om vad hästen ska
klara av efter ev. tillfrisknande gör att prognosen blir godare. (Jag vill bara att hon ska kunna ha ett drägligt liv, det spelar ingen roll om
det inte går att rida på henne igen.)
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack för svaret.

Efter förlossningen så stod dom på Ultuna, då fölungen var prematur samt hade sepsis. Mitt sto hade ingen råmjölk heller så
ungen fick en hel del blodplasma också.

Efterbörden släppte utan problem. Hon sköljdes i livmodern på Ultuna då hon hade lite flytningar ett par dagar efter fölning.

Senskadan uppkom troligtvis i hagen då hon sprang som en galning och sparkade sig på senfästet.

Hon har fått hö, gräs och sojamjöl att äta. Hon fick även muskel ett tag också. Hon fick lite linfrö, men fölungen tyckte att
det var så gott att hon försökte norpa sin mammas mat hela tiden så jag fick sluta med det.

Det är tyvärr en krissituation fortfarande. Läget är mycket allvarligt enligt veterinärerna.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja frågan är ju vad det kan vara.

Hon ömmar inget alls när man klämmer på senskadan. Borde det inte synas på benet om hon fått en senkontraktur?

Det kanske kan vara grader, men annars syns det ja.

L skadade ju båda övre gaffelbandsfästena, ocheftersom han anser att hans ben är gjorda av stål så visade han ju ingen hälta trots ganska rejäla skador. Det som däremot syntes var att han landade med tån först, och gärna stoppade ner tårna i bädden (på samma vis men inte lika markant som fångisar kan vilja göra). Det var det jag åkte in för så att säga, ganns inte minsta yttre tecken (svullnad/värme/puls/etc) som gav någon ledtråd om gaffelbandsskada.

Så i alla fall i hans fall var det ju helt klart bekvämare att ha 'tån tippad neråt' när övre gaffelbfästena var skadade.

Han skadade ju dem ett år efter sitt stora fånganfall (6 mån efter friskförklaring från det), och 4 månader efter hans lindrigare, asymptomatiska, IR-utlösta fånganfall (2 mån efter friskförklaring för det). Det sas dock inte ett ljud om någon risk för att gaffelbandsskadorna skulle påverka/dra i hovbenet - om det nu betyder något. Hovarna röntgades dock (i jakten på 'varför vill han sätta ner tån först', innan vi hittade skadorna på UL), och var ua både före och efter. Han hade initialt måttlig skada HF och lindrig VF men spunkade sen en gång efter 1 mån konv och slog upp VF till måttlig - svår. Kul kille..

Ingen aning om det är någon hjälp alls i funderingarna om gaffelbandsskadan kan ha på något vis påverkat/förvärrat hovbenssänkningen på samma fram, men kom på att Lillen ju haft just skada i gaffelbandsfäste och i hans fall tas ju alltid hänsyn till fångrisk/det som kan påverka fång-/IR-häst i behandlingsval osv.

Fortsätter krama tummarna blå för Stella!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 580
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp