Fång på sto med föl vid sidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Mitt sto har ätit soja till och från i flera år. Har alltid varit som finast när hon fått det.

Vi trodde att hon hade fång förra året, men det var hovböld.

Tack för svaret!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Stella visar ingen skillnad på kvalité i sina hovar, hon har stenhårda fötter och har alltid haft.
Hovslagaren brukar få arbeta hårt för att verka.

Jobbigt att stoet kliver på ungen, Stella klev på sin unge när den var nyfödd men har inte gjort det igen och hon skoddes
ett par veckor efter fölningen på båda fram då hon inte ska gå barfota fram pga tidigare historik.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Axel, glömde att svara på det hon är röntgad och hovbenet är några mm ifrån att gå ut genom sulan.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

*Kl*

Vad gäller soja så debatterar de ju och är rätt oense än. Men det finns studier på andra djurslag som visar att sojaprotein inverkar negativt på glukosmetabolismen och och negativt påverkar hormonbalanser som är involverarde i insulinregleringen (styrda av sköldkörteln). Finns några studier som visar samma sak på häst med. Samtidigt finns det studier som visar på att soja är ett säkert tillskott till IRhästar.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ringde kliniken nu på morgonen.

Frågade om jag kunde komma upp med hennes eget grovfoder som är ganska lågt i socker i alla fall. Känns dumt att göra ett foderbyte
på henne när hon står på kliniken. Det var helt ok.

Dom har inte gjort något mer med henne än, hon har inte fått mer smärtstillande och trots det så mår hon ganska bra och skrittar helt ok.
Dom tänker ta ännu fler bilder på fötterna för att se hur det ser ut.

Jag åker ut i eftermiddag och ska då prata mer med veterinären som då har röntgat och med hjälp av de nya bilderna kommit fram till något
med deras hovslagare. Dom hade tydligen planerat att göra mycket drastiska åtgärder men tvivlar över det nu när hon inte alls visar
så mycket symptom.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har inte något att säga hur man ska gå tillväga med ett sto i Stellas situation, men vill verkligen beklaga läget. Fy tusan vilken otur ni har :cry:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Tack så mycket.

Ja snart börjar folk tro att jag missköter mina hästar. Dom är ju bara sjuka hela tiden. :cry:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vet hur det känns. Inget kul när det känns som man har klippkort på klinikerna :crazy:
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

*Kl*

Vad gäller soja så debatterar de ju och är rätt oense än. Men det finns studier på andra djurslag som visar att sojaprotein inverkar negativt på glukosmetabolismen och och negativt påverkar hormonbalanser som är involverarde i insulinregleringen (styrda av sköldkörteln). Finns några studier som visar samma sak på häst med. Samtidigt finns det studier som visar på att soja är ett säkert tillskott till IRhästar.

Ja, det finns sannerligen delade meningar om nyttan och riskerna med sojamjöl som djurfoder. Dom som är positiva till soja för fram nyttan med soja och de som är negativa för fram riskerna. Klart är i alla fall att soja innehåller en rad ämnen som kan vålla problem:

http://www.poultry.uga.edu/soybeans/antinutritional.htm

Det som inte nämns i denna artikel är att:

* Soja innehåller s.k. antigeniska substanser som kan utlösa en allergisk reaktion både hos människor och djur.
* Soja innehåller fytoöstrogener (isoflavoner) som har en östrogen effekt.

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1316

Vissa av dessa s.k. “anti-nutritional” ämnen kan dock neutraliseras genom värmebehandling, dock inte alla.

Hur skadligt sojamjöl är kan bero på hur oljan utvinns. Oljan kan utvinnas från bönan på olika sätt:

http://www.shenet.se/ravaror/sojaolja.html

“Sojabönorna (med 17-20 % olja) skalas, torkas, pulveriseras och värmebehandlas. Oljan är en biprodukt; den stora handelsvaran är pressresterna som torkas och mals till boskapsfoder. En mycket liten del blir sojaprotein avsett för människor.
• Kallpressning: Bönpulvret pressas utan värme (under 30°).
• Varmpressning: Bönpulvret pressas med värme (80-120°).
• Extrahering: Oljan extraheras ur bönmjölet med flyktiga lösningsmedel, t. ex. hexan eller metanol (träsprit), eller rättare sagt: mjölet avfettas. Biprodukten olja måste gå igenom många processer innan den är ätlig.”

Nästan all sojaolja som produceras i USA utvinns genom värmebehandling och extrahering med lösningsmedlet hexan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soybean_oil

“To produce soybean oil, the soybeans are cracked, adjusted for moisture content, heated to between 60 and 88ºC (140-190°F), rolled into flakes, and solvent-extracted with hexanes.”

Man kan läsa om hexan och soja här:

http://www.naturalnews.com/026303_soy_protein_hexane.html

Jag tror dock att en stor del av det sojamjöl som används i Sverige kommer från Sydamerika. Vilka processer den har genomgått har jag ingen aning om. Personligen undviker jag sojamjöl därför att jag tycker det finns bättre och säkrare produkter (potatisprotein).

Beträffande sojaproteinets inverkan på glukosmetabolismen så är det nog inte soja i sig som påverkar glukosmetabolismen utan aminosyrorna arginin och lysin. Det ska dock till enorma mängder soja eller ren lysin för att detta ska ha någon märkbar effekt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11263835
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det är det nog ingen som tror att du gör! :) Ibland hjälper det inte samma hur väl man passar på dem, de blir sjuka/skadade ändå...

Bra att du tar med eget hö till henne, klinikens hö kan vara en sockerbomb för allt du vet...

Hade de röntgat båda hovarna för att ha något att jmf med? Är hovbensvinkeln ändrad (pekar det nedåt?) eller är det hela hovbenet som har sjunkit utan att ha roterat? Uppfattar jag dig rätt ang att du har tidigare röntgenbilder att jmf med också?

Jag tror inte att IR har orsakat detta eftersom du fodrat rätt så vettigt med tanke på det. Lite socker och stärkelse. Dessutom ger hon di.
Cushing, kanske. Åldern stämmer in och även hennes tjocka päls (lockiga tar det lång tid innan de blir). Även årtiden. På min så märkte vi verkligen inget innan han plötsligt hade fång och då var jag ändå observant på cushing/fång. Ofta så är oförklarlig fång det första synliga tecknet på cushing.

Be att de testar henne för cushing (ACTH), kolla insulin och glukos också. Kanske har det med senskadan att göra men då har ni iaf uteslutit cushing.

Jag är väldigt anti alla sojaprodukter och skulle aldrig ge det till mina hästar i någon större mängd. Det finns en rad hälsorisker med det, i tillägg till miljöaspekten. Potatisprotein är bättre om man måste få i dem mer protein. Matolja är heller inte bra! Enda oljan som är bra är linfröolja (och linfröpellets) pga rätt balans mellan omega 3 och omega 6.

Tänker på er och håller tummarna för fina Stella!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Ja snart börjar folk tro att jag missköter mina hästar. Dom är ju bara sjuka hela tiden. :cry:

Absolut inte! Inte de Bukefalister som följer dig och Stella i alla fall. Vi vet hur mycket du älskar den där ponnyn och hur du anstränger dig för att göra det bästa för henne.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Om jag uppfattat det korrekt så är det hovbenet som sjunkit ned mot sulan.

Vi har tagit många plåtar på dom där hovarna. Kliniken ifråga har nog till och med gamla från 6 år sedan.
Senast vi tog bilder var nog 2010 på täby. Kan ju alltid be dom skicka till kliniken.

Båda hovarna är röntgade.

Jag har försökt få tag på potatisprotein men det är ingen som vill ta in det. :(

Tack för svaret!
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Har nu varit uppe och pratat med veterinären.

Hon är så pass smärtfri att dom inte vill göra någon akut korrigering av hoven just nu, utan hon står med någon slags
gummigrejj på hoven över helgen och om hon fortsätter att gå i den här riktningen så skall hon få sjukbeslag och sulor
på båda frambenen på måndag.

På måndag gör dom även cushingstest på henne. Veterinären sa att hon absolut inte ser ut som en cushingshäst, men
att det kan vara lurigt/komma senare, så om jag ville så skulle dom testa henne.

Dom säger att hon kanske kan klara sig om hon fortsätter att vara hyffsat smärtfri och att inte hovbenet rör sig mer + att det
andra benet håller sig friskt. Så att hon inte får belastningsfång där. Men som sagt, hon får ju fångbeslag även på det benet
även om det är "friskt".
 
Senast ändrad:
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Det är nog en bra ide att se till så att den nuvarande kliniken får röntgenbilder från tidigare år. Jag har förstått det so att, i alla fall sänkning, kan vara svårt att bedöma på en röntgenbild. Det är antagligen lättare att bedöma en skillnad mellan för två år sedan och nu jämfört med endast en bild.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag inser nu att jag har uppfattat det orden helt fel. Jag ber om ursäkt.

Såhär är det; Hovbenet har roterat nedåt och spetsen är på väg ut genom sulan.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Vad tror veterinärerna. Kan det inte finnas någon annan orsak än fång till röntgenbilden. Om hon har en senskada som hon haft ont av kan denna ha orsakat en senkontraktur som gör att hovbenet ser roterat ut på röntgen? En liten fundering bara.. Verkar lite konstigt med symptomen och att just den hoven drabbats. Dessutom är hon ju digivande vilket brukar minska fångrisken betydligt. Hon verkar ju inte heller ha gått på något bete. Belastningsfång skulle ju ha drabbat det friska benet.
Skönt i alla fall att hon inte har så ont. Sko med sula på en så kraftig hovbensrotation trodde jag inte att man gjorde längre, speciellt inte i ett akut skede. Finns Risk för tryck på hovbensspetsen och att hon får ont.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag inser nu att jag har uppfattat det orden helt fel. Jag ber om ursäkt.

Såhär är det; Hovbenet har roterat nedåt och spetsen är på väg ut genom sulan.

Jag är inte riktigt med på hur du menar (har kanske missat ngt i tråden, har inte riktigt tid med massor av tid på buke, ursäkta).

Men jag förstod det från början som att det är precis så som du beskriver det dvs att hovbenspetsen är på väg gnm sulan vilket naturligtvis är mkt allvarligt.
Men när jag sedan läser din beskrivning om den skada din häst har fått, inga jättetydliga tecken på cushing och att den har ett föl vid sidan om så undrar jag om det verkligen är ett fånganfall som har startat detta. Jag har nog förstått det som att det kan bli liknande hovbensförändringar även av andra anledningar vilket också hovslagare i tråden har tyckt.

Om hon nu är/har varit IR och det är väl kanske ganska troligt så borde det inte bli värre med ett föl som tar massor av energi. Jag har förstått det som att IR minskar med ett föl som diar. Hon har ju dessutom inte fått så mkt som kan trigga igång det om jag har fattat det rätt. Den enda möjligheten i så fall är väl cushing (som hon kanske inte har) eller ngn slags förgiftning vilket nog är sällsynt. Belastningsfång i ett skadat ben med ett friskt vid sidan om måste väl också vara i stort sett uteslutet. Hon bör väl i så fall fått fång i det andra benet i första hand.

Nu finns det ju fortfarande mkt som man inte vet om hur ett fånganfall startar och jag känner naturligtvis inte till allt så jag kan ha fel.
 
Sv: Fång på sto med föl vid sidan.

Jag vet inte riktigt vad det är jag ska förklara? :o

Hovbenets spets är på väg ut genom sulan på det senskadade benet.

Senskadan är inte speciellt stor, däremot så är ärrvävnaden ful.

Hon har gått i hage där det finns övervuxet gräs eller inget alls. Från början var det fint bete i hagen men betet tog slut helt och
på grund av regn så blev nedbetade gräset söndertrampat. Det övervuxna gräset gick hon och pillade med ibland.

Hon har fått soja och hö med 7 % socker per Kg TS.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 564
Senast: Pallen
·
Hästvård Har en stor shettis som börjat gå lite stappligt i två veckor. Hade lindrig fång i en hov i början på sommaren. Kontaktade hovslagare...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Glimris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp