Fånghäst!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ärtan 99
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 814
Ä

Ärtan 99

Hej på er. Skulle verkligen behöva lite hjälp. Jag har en 15-årig b-ponny som har oerhört lätt för att få fång. Nu hör det till saken att han är oerhört svår att hålla i hull. Någon som har något bra tips om vad jag kan stoppa i honom så han får upp hullet.Han är väldigt proteinkänslig så lusern är uteslutet.

Sv: Fånghäst!

Undrar om du skulle kunna köpa något av Fibergis stortiment, är dock ej duktig på foder men jag har för mej att en kompis häst hade fång dock lätt fång ingen vidare svår, han funka på fibergi och korn.

Men låt dom bästa säga vad du kan använda =)
Om du kan ha fibergi så rekomenderar jag det, det funkade väldigt bra på min häst men min fodervärd sluta med det då hon tyckte det var för dyrt.
Nu har vi börjat med Hestekraft istället och korn..

Jag gav fibergi och korn samt morötter då till min tös =)

Lycka till iaf..
Om du vill kan du läsa om fibergin här www.fibergi.se

Hej på er. Skulle verkligen behöva lite hjälp. Jag har en 15-årig b-ponny som har oerhört lätt för att få fång. Nu hör det till saken att han är oerhört svår att hålla i hull. Någon som har något bra tips om vad jag kan stoppa i honom så han får upp hullet.Han är väldigt proteinkänslig så lusern är uteslutet.

Vad har du för värden på höet? Hur mycket hö äter han? Kan han äta mer?

Det allra bästa är ju om du vet att höet täcker behoven utan tillskott, då slipper du ge en massa onödiga tillskott som kan ställa till det.

Höet ligger på smrp 45 och7,8 mj. Han får ca 7 kg om dagen och fri tillgång på halm. Inget kraftfoder alls änn så länge. Han är avm och tänder regelb raspade. Det ska väl i och för sig tilläggas att han är eldig i temperamentet.
Kan jag våga mig på ngn form av olja?

Varför inte ge den fri tillgång på HÖET istället? Ni har ju hyfsat bra hö och inte speciellt högt proteinvärde (kvot 5.7) i det så det behöver ni ju inte vara rädda för.
Bara detta hö i tillräckliga mängder borde väl funka bäst?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 236
Senast: dream
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
613
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka