Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Förstår inte riktigt hur du menar att han blir smärtlindrad av magtillskottet, han "läker" magen av det som i sin tur ger mindre ömma hovar, men jag kan nästan garantera dig att han går och har konstant smärta i dem utifrån min erfarenhet av tre såna hästar på raken nu under en 15 års period.

Jag menar att dessa hästar har ofta väldigt känsliga hovar eller hela hästarna är känsliga och om de går barfota och ömmar dygnet runt mer eller mindre så blir det till slut för högt tryck utifrån belastningen när de går och står, spelar ingen roll att han inte går på sulan, är de det minsta för långa eller "fel" verkade i tån så blir det en överbelastning i överrullningen och det lilla räcker för att de skall få blödning, blåmärke och belastningsfång.

Om en häst som dessa är hovöm runt om då är det ju väldigt svårt att se om de är ömmande eller inte om de aldrig fått ha skor på sig, hovarna bli inte sämre av skor så länge man har bra hovis, du ser ju bara när smärtan går över styr.

Probaminet som innehåller Inulin som i hög dos kan framkalla fång skulle jag inte ge en häst som denna, du kan ha dubbeleffekt där han blir bra i magen men blir samtidigt överkänlig om han får i sig något annat vid olika tillfällen eller vid olika byten.

Personligen så skulle jag inte ge några som helst tillskott som inte var rena i dagsläget utan ställa hästen omgående på fri tillgång på hö och fett + urlakad betfor för att få i fettet. Svarar han positivt så kommer du märka skillnad inom en vecka, det tar inga månader att märka skillnad därmot så tar det månader att ställa om hästen så att man kan se om det blir en långvarig positiv förändring.

Alla tål inte fettet så blir han lös eller lustig ipälsen så skulle jag ta bort oljan.

Sen för hästens skull återigen överväg seriöst att prova en skoperiod tar du av efter det sen igen så kommer du kunna säga på rikigt hur pass öm han är till vardags eller inte.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Nu märker jag ju direkt när något är fel, två dagars "tappad vilja" och tredje dagen är hovarna varma, sedan får han puls.

Va händer efter det? Har du satt det i samband med att han kanske fått något att äta dagen innan, nåt byte av hö eller annat?

Å efter tredje dagen är de som vanligt då igen så att smärtan försvinner eller sitter den i en stund?
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jag hade nog först skott på just efter equiterapeutbehandling.
Sedan hade jag bett equiterapeut kolla honom just före betet få en fingervisning om han blivit sämre eller bättre. Har har blivit bättre eller fått mindre försämring än tidigare hade jag behållit skorna på om du tänkt använda honom under betet. Annars sko av och sko på till hösten.

Mindre givor sockerfri (helst) el. urlakad betfor hade jag vågat prova samtidigt med detta. Det ska jag prova tillsammans med en ökad grovfodergiva tills de går på betet. Sedan får han nog komma in på nätterna och äta hö i början, det kan väl vara vettigt?

Fria tillgången ordnar sig nu under sommaren, du får dock se till att stödfodra så här i början för att få mjukast möjliga övergång till foderbytet mot gräs.
Vid intag till hösten kan du ta prov för epsm alt. köra fettdiet i samråd med vetrinär.

Under sommaren kan du prova ersätta probiminet mot bakjäst, mest för din ekonomis skull.

Tack så hemskt mycket för tankar och råd, det hade faktiskt inte slagit mig att huvudproblemet kanske faktiskt är att han inte får fri tillgång. :bow:
Till hösten kan han antagligen få plats i en flock som har fri tillgång, om han klarar sig under sommaren så gör jag så. Säkra före det osäkra :idea:
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

känns stark att sitta på trots att han är så tunn.

Det där tycker jag är intressant, jag satt in och påbörjade Ws ridning förra sommaren han var då 4 och varit lite för underutvecklad innan på alla vis. Precis som du skriver så kändes han både stark och välbalanserad från början att sitta på.

Men nu när jag fått loss musklerna å de börjar bete sig som muskler bör så är han supersvag, så den styrkan och balansen han hade fanns där pga konstanta spänningar i hela kroppen.

Vill inte vara för pessimiskt bara visa att det finns alltid två sidor som kan vara bra att ha med i detta pussel att hitta lösningar.
Min ET tyckte inte heller att han var spänd mer än lite i nacken och omusklad resten av kroppen medan jag ansåg helt tvärt om å där ser man också hur olika man ser och upplever en o samma sak. Det slutade med att han för ca fyra månader sedan inte hade något normalt rörelsemönster alls, det blev bara värre och värre.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jag ringde ju hovis sent förra sommaren när det var problem och ville sko, men h*n tyckte inte att det kändes tillämpligt, då vi bara skulle maskera symptomen på det viset.
Nu märker jag ju direkt när något är fel, två dagars "tappad vilja" och tredje dagen är hovarna varma, sedan får han puls. Jag är rädd att skorna kan dölja den där tidiga smärtan och så missar jag att han inte är ok.

Det är här du (eller rättare sagt din hovis;)) tappar mig totalt. Maskera symtpomen som mycket troligt härstammar nerifrån? Lindra skulle jag väl snarare säga!

Jag tror helt säkert att du kommer att märka symptom om han får sådana, du verkar vara vaken och alert. Det troliga är dock att skorna faktiskt kommer att lindra smärtan för honom och det gör isåfall underverk med resten av kroppen. Men får han puls lika ofta med skor (utan att du påverkat honom negativt fodermässigt) så kan du antagligen utesluta att det är underifrån problem sitter.

Du och Sissu verkar ha hästar med mycket likartade problem, i dina skor skulle jag prova köpa hennes tidigare erfarenheter. Skoperioden behöver ju inte vara lång men om du inte provar kan du heller inte utesluta smärta underifrån.

Lycka till, jag hoppas att ni lyckas få till det så att han blir smärtfri!
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Förstår inte riktigt hur du menar att han blir smärtlindrad av magtillskottet, han "läker" magen av det som i sin tur ger mindre ömma hovar, men jag kan nästan garantera dig att han går och har konstant smärta i dem utifrån min erfarenhet av tre såna hästar på raken nu under en 15 års period.
På två dagar efter att jag börjat ge Probimin igen så är han smärtfri, och lika på oavsett underlag som annars. Probiminet häver väl processen som orsakar tryckökningen i hoven. Jag har en del erfarenhet av hästar som går obehindrat på alla underlag, och när han gör det bedömer jag att han är smärtfri. Jag har provat boots med mjuk sula i, så jag vet hur han är när han inte känner av fötterna.

Jag menar att dessa hästar har ofta väldigt känsliga hovar eller hela hästarna är känsliga och om de går barfota och ömmar dygnet runt mer eller mindre så blir det till slut för högt tryck utifrån belastningen när de går och står, spelar ingen roll att han inte går på sulan, är de det minsta för långa eller "fel" verkade i tån så blir det en överbelastning i överrullningen och det lilla räcker för att de skall få blödning, blåmärke och belastningsfång.

Om en häst som dessa är hovöm runt om då är det ju väldigt svårt att se om de är ömmande eller inte om de aldrig fått ha skor på sig, hovarna bli inte sämre av skor så länge man har bra hovis, du ser ju bara när smärtan går över styr.

Probaminet som innehåller Inulin som i hög dos kan framkalla fång skulle jag inte ge en häst som denna, du kan ha dubbeleffekt där han blir bra i magen men blir samtidigt överkänlig om han får i sig något annat vid olika tillfällen eller vid olika byten.

Personligen så skulle jag inte ge några som helst tillskott som inte var rena i dagsläget utan ställa hästen omgående på fri tillgång på hö och fett + urlakad betfor för att få i fettet. Svarar han positivt så kommer du märka skillnad inom en vecka, det tar inga månader att märka skillnad därmot så tar det månader att ställa om hästen så att man kan se om det blir en långvarig positiv förändring. Ok, då ska jag börja lägga till fett också nu redan, skulle vara underbart att se ett positivt resultat redan nu, innan betet.

Alla tål inte fettet så blir han lös eller lustig ipälsen så skulle jag ta bort oljan.
Ger man annan sorts fett då, eller vad gör man då?

Sen för hästens skull återigen överväg seriöst att prova en skoperiod tar du av efter det sen igen så kommer du kunna säga på rikigt hur pass öm han är till vardags eller inte.

Tack för dina tankar :bow:
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Va händer efter det? Har du satt det i samband med att han kanske fått något att äta dagen innan, nåt byte av hö eller annat?

Å efter tredje dagen är de som vanligt då igen så att smärtan försvinner eller sitter den i en stund?

Enda sambandet (nu) är att typ en halv vecka efter att jag (på prov) slutat med Probimin, så kom oviljan(vilket bottnar i lindrigare ömhet helt säkert) och sedan varma fötter samt tydligare ömhet.

Inga andra ändringar, ingen ny bal eller annat.

Värmen och smärtan försvinner inte förrän efter två dagar med Probimin igen.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Det där tycker jag är intressant, jag satt in och påbörjade Ws ridning förra sommaren han var då 4 och varit lite för underutvecklad innan på alla vis. Precis som du skriver så kändes han både stark och välbalanserad från början att sitta på.

Men nu när jag fått loss musklerna å de börjar bete sig som muskler bör så är han supersvag, så den styrkan och balansen han hade fanns där pga konstanta spänningar i hela kroppen.

Vill inte vara för pessimiskt bara visa att det finns alltid två sidor som kan vara bra att ha med i detta pussel att hitta lösningar.
Min ET tyckte inte heller att han var spänd mer än lite i nacken och omusklad resten av kroppen medan jag ansåg helt tvärt om å där ser man också hur olika man ser och upplever en o samma sak. Det slutade med att han för ca fyra månader sedan inte hade något normalt rörelsemönster alls, det blev bara värre och värre.

Jo, jag tror säkert att en del stabilitet kommer från spänningar, men sedan ET började behandla har vi jobbat en hel del från marken med stärkande övningar, så lite har han nog byggt också. Märks om han halkar på tex en berghäll att han inte har styrkan att hålla emot med bakbenen, med eller utan ryttare. Men vi jobbar på att sakta bygga om och stärka honom, ridningen är enbart korta bitar och i hans takt.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Om jag inte kunde få honom smärtfri med hjälp av Probiminet så skulle vi sko direkt, men medan vi letar orsaken till att han får ont så är det bättre att kunna upptäcka symptomen så tidigt som möjligt, och det gör vi bäst utan skor. Jag ska prata med hovis igen, särskilt efter alla bra tankar och ideer som kommit upp här, så får vi se om h*n ändrat sig.
Jag är mest rädd att skorna kan göra honom så "smärtfri" att processen går för långt innan vi ser den, och att jag då står med en häst med fullt utveclad fång.. sas...
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jo det är bra att stöta och blöta med hovslagaren men glöm inte bort att det är din häst och ditt beslut...;)

Om han nu har två "ovilliga" dagar och sedan puls förstår jag inte varför du inte skulle märka puls efter skopåsättning (om vi nu antar att de "ovilliga" dagarna inte skulle märkas, personligen tror jag att du kommer att märka skillnad även med skor men att hästen sammantaget skulle vara mer smärtfri)?

Alt. ge probiminet som vanligt under de veckor du provar med skor men se om du får andra effekter. Just för uteslutningsmetoden.

Jag kan tycka att din häst verkar ha ett så komplext problem att du skulle ha stor nytta av att tala med en vetrinär som är kunnig inom området. Denne kanske har några tips, tankar eller nya rön på området vi andra inte hört talas om.

Lycka till i alla fall, det vore roligt att få höra någon uppdatering!
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Vad är det för hovis du har? Kanske dags att söka upp en klinikhovslagare med stor erfarenhet av hovsjukdomar/problem (om det inte är det du har redan förstås)? Det är aldrig fel att få en "second opinion"! Jag tror också som Sar att du skulle märka om problemet fanns där, för puls borde din häst väl få även med skor?
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Hej Skuggi! I min skalle låter det som han har något defekt i magen som gör att de bakterier han behöver för att bryta ned födan helt enkelt inte kan överleva utan måste tillsättas nya hela tiden. Är han tunn så tillgodogör han sig inte maten och blir han bättre av probiotica så är det stöd för mag/tarmbakterierna han behöver. Det kanske inte går att få reda på vad som är fel, men det låter ju som du har kommit på vad som gör det bra i alla fall.
Förr gav man hästar gröt på frisk hästskit när de hade magproblem för att ympa in rätt bakterier.
Min moster hade en häst som åt en liter filmjölk varje morgon hela sitt liv;-)
Det finns också undersökningar som säger att linfröolja på något vis hjälper/skyddar tarmkanalens slemhinnor att fungera som de ska, det är bra för pälsen också och olja/fett är ofarligt för fångisar.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Fast pulsen dröjer ju några dagar, samt att jag känner att jag inte är världsbäst på att hitta den alltid.

Jag skulle gärna få tips på veterinär som är lite "engagerad" i magproblem, känns som att man har större chans att hitta lösningen då.
Har fått tips om veterinär som är lite extra på hovar, kan höra vad h*n anser om skor i detta fallet.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jo, det är ju ditåt mina tankar vandrar också.

Läste om det där med hästskit, och ProEquo som jag köpte nu är en "snyggare" variant på det.
Enligt deras förklaring är hästskiten full med en viss sorts bakterier som behöver vara i skiten i tarmen. Så häller man i hästen det så hjälper man den lite. Dock finns det även bakterier som ska sitta fast i tarmslemhinnan, och dessa finns INTE i hästskiten i större utsträckning, så då måste man hälla i hästen hästskit varje dag :crazy:
Det de har gjort är att lokalisera vilken bakterie det är som kan fästa på tarmslemhinnan, och som överlever att passera magsyran, och så säljer de detta på dunk :p

Min tanke är att Probimin kanske är såna bakterier som inte kan fastna i slemhinnan, och alltså måste tillföras hela tiden.

Nu har jag iaf köpt ProEquo, som vi ska testa 10 dagar samtidigt som jag "proppar" i honom så mycket hö som möjligt. Eller rättare sagt, försöker få honom att äta så många timmar som möjligt per dygn. Så nu är han inne nästan 12 timmar med småmaskigt hönät med massor av hö, så han ska kunna äta större delen av den tiden.
Vid utsläpp vid 8-tiden får de frukost i hagen och sedan för han överleva på spirande gräs tills de får middag vid 18-tiden och sedan får gå in igen.
Till hösten har jag ordnat så han får gå med stor-hästarna på fri tillgång.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Var uppmärksam på det spirande gräset! Jag är livrädd för det, när det är så här kallt växer det dåligt men samlar på sig fructan så det visslar om det, just det som utlöser "vanlig" fång...jag har en som hade fång två omgångar förra året, tidigt i Maj och i sen augusti just när det är kallt på nätterna och ändå soligt så att gräset samlar energi men inte växer....
Lycka till med pojken!
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jo, har tänkt på det. Därför får han vara inne nattetid maj ut skulle jag tro, kommer inte ut förrän 8 och då får de hö, så temperaturen lär ju ha hunnit stiga innan de ger sig på grästottarna.
Förra året mådde han dock som bäst när det börjat komma lite gräs, så jag tror faktiskt inte han är så känslig på sånt... Fast det kan han ju ha blivit efter förra sommarens strul då han var som sämst, dock pga mig tyvärr.

Hoppas verkligen att detta kan vara svaret iaf, och/eller att ProEquo-bacillerna fastnar där de ska och styr upp allt.

Detta med fångreaktion pga för lite mat var jag tvungen att dra via fångtråden.. undrar om det är fler än jag som alrdig kunnat tänka sig den möjligheten...
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Har fått tips om veterinär som är lite extra på hovar, kan höra vad h*n anser om skor i detta fallet.

Helsingborg har en veterinär som har både hovslagar- och veterinärexamen. Annars kan jag, som sagt, rekommendera kontakt med en klinikhovslagare.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Hur är hästens tandstatus?
Den är bara fyra år men kan ha rejäla problem i munnen ändå.
Den kan ha foderinpackningar,kvarblivna mjölktänder,hakar osv.
Finns problem i munnen störs tarmfloran.

Är hästen kollad för ev fästingsjukdomar?

Kroniska tandproblem och obehandlad "fästinghistoria" kan ge en häst som har problem med återkommande "svackor" och hovproblem.

Kan hästen haft problem med parasiter ? Hur har den skötts före du ägde den.:confused:
Även om vissa islänningar är sena i utvecklingen så ska en fyraåring inte se ut som en räka om den inte är vanvårdad.

En tunn islänning är långt ifrån frisk.:crazy:

Angående hovarna kan jag inte ge råd utan att ha sett hästen i verkligheten ,men du verkar lite fixerad av att tro att skor skulle skada honom på nåt sätt.
Att prova att sko honom för att se om han blir mer bekväm är knappast skadligt för honom,det gör honom inte död i hovarna eller får honom att tappa känseln heller.;)
Är du lyhörd till pållen märker du om han får nån känning även med skor.
Skor löser inte grundproblemet ,men gör honom kanske mer bekväm med livet tills du hittar orsaken till hans dåliga tarmflora och immunförsvar mm.

Försvinner tex låsningarna i ryggen om han blir oöm i hovarna?
Om han rör sig utan hovömhet funkar ju hela kroppen bättre och kanske en känslig mage då blir bättre.
Ont i hovar=stress=störd tarmflora=ont i hovar

Tänker lite högt bara.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Hur är hästens tandstatus?
Den är bara fyra år men kan ha rejäla problem i munnen ändå.
Den kan ha foderinpackningar,kvarblivna mjölktänder,hakar osv.
Finns problem i munnen störs tarmfloran.
Bra tanke, men kollad förra våren och såg kanonfin ut. Inga konstigheter och inga vargtänder. Ska kollas igen nu snart då "brorsan" ska på åb till tandis. Så tänderna lär inte vara problemet.

Är hästen kollad för ev fästingsjukdomar?
I somras blev han hastigt sjuk med hög feber, och då togs blodprov för att utesluta fästingsjukdomar. Visade sig vara en vanlig förkylning en ny häst haft med sig. Han är uppväxt i Umeå, och sedan har vi bott i Härnösand, så det känns inte troligt att han skulle haft något sånt hela livet sas, skulle vara nu på sistone isf, men som sagt, blodprov i somras visade inget sånt.

Kroniska tandproblem och obehandlad "fästinghistoria" kan ge en häst som har problem med återkommande "svackor" och hovproblem.

Kan hästen haft problem med parasiter ? Hur har den skötts före du ägde den.:confused:
Jag tror han skötts ganska bra innan jag fick honom, han hade 0 EPG när han kom och har haft så vid samtliga provtagningar sedan dess. Han stod på fri tillgång i en mindre killgrupp, så han lär inte haft problem att komm atill maten. Han är heller ingen som lätt blir bortknuffad från maten för övrigt.
Även om vissa islänningar är sena i utvecklingen så ska en fyraåring inte se ut som en räka om den inte är vanvårdad.
Nä, jag håller med!

En tunn islänning är långt ifrån frisk.:crazy:

Angående hovarna kan jag inte ge råd utan att ha sett hästen i verkligheten ,men du verkar lite fixerad av att tro att skor skulle skada honom på nåt sätt.
Nej, inte skada honom, men jag är rädd att det maskerar de där tidiga tecknen så att han får gå längre med ont innan jag upptäcker det.
Att prova att sko honom för att se om han blir mer bekväm är knappast skadligt för honom,det gör honom inte död i hovarna eller får honom att tappa känseln heller.;)
Är du lyhörd till pållen märker du om han får nån känning även med skor.
Skor löser inte grundproblemet ,men gör honom kanske mer bekväm med livet tills du hittar orsaken till hans dåliga tarmflora och immunförsvar mm.
Fast han verkar ju helt bekväm så länge jag ger Probimin, skulle en (ens lite) hovöm häst glatt välja att springa på grusvägar med stora vassa stenar? Han ser sig inte (överdrivet) för och han rör sig med fina elastiska rörelser.
Han har djupa fina hovar av bra kvalitet som inte slits ner eller går sönder, så jag ser faktiskt inte nyttan med skor i dagsläget. Flera dagar innan han ens blir varm visar han ovilja att lämna hagen/gården, så nog visar han när han inte känner sig ok.


Försvinner tex låsningarna i ryggen om han blir oöm i hovarna?
Om han rör sig utan hovömhet funkar ju hela kroppen bättre och kanske en känslig mage då blir bättre.
Ont i hovar=stress=störd tarmflora=ont i hovar

Tänker lite högt bara.

Nej, låsningarna försvinner inte, däremot blir han inte bättre mellan behandlingarna när han har ont (som han hade i somras), därför avbröt vi behandlingen då, och har återupptagit den nu i vinter då han varit obesvärad flera månader och kan tränas i sin rörlighet för att hjälpa behandlingen på traven. Nu har han alltså gjort stora framsteg på bara två behandlingar.

Jag har som sagt även boots med mjuka sulor till honom, som jag hade då han var så öm, och med dem rörde han sig betydligt bättre och villigare då. Så visst hjälper beslagen honom när han har ont. Tanken är ju dock att han INTE ska ha ont, och då behövs inga skor.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Här är några bilder, så ni ser hur han ser ut.

Förra sommaren i augusti, då var han alltså 3 år. (En av de första gångerna jag satt på honom :love:)
1250799768.jpg


Slutet av augusti, här ser man lite av rynkorna
64ihopslappAxjon0064.jpg


Samma tillfälle som ovan, det är han närmast kameran, den andra svarta är ett år yngre, som jämförelse:
74ihopslappAxjon0074.jpg


Här är från i feb/mars, inge vidare exteriörbilder, men det är de senaste jag har. Han är den svarta i mitten.
13295_386336709272_689439272_3606965_2469081_n.jpg


Längst till höger
13295_386336669272_689439272_3606963_7624220_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 854
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 094
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 608
Senast: axel
·
Hästmänniskan Min dotter 13 år har alltid drömt om egen ponny, ända sedan hon började på ridskola vid 4 års ålder. Så för ett halvår sedan köpte vi en...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
52 414
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp