Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Lite uppdatering:

Sedan ganska precis 1,5 vecka går Oliver inne på nätterna med ett stooort hönät som han kan pilla med många timmar.

Han har i en vecka fått lite lucernhack, 4 dl ProEquo samt sina AME-pulver(Biopromin, Mag/Tarm och Immunförsvar).

I måndags var han liiite varm i en högerhov, men jag tror han vrickat sig när han klättrar på sin flickvän :crazy::p, igår var han för första gången RIKTIGT sugen på att hänga med ut ur hagen, busig och på som han är när han mår BRA :love:

Enligt ET har han blivit märkbart bättre sedan förra behandlingen, såpass att han nästan är "perfekt" :idea: En behandling till blir det dock för uppföljning.

Han skinn känns mer mjukt och elastiskt nu, och ET tyckte att han fyllt ut lite framför bäckenet. Dock upptäckte jag att han har ett lite halvskumt ödem på båda sidor från ljumskvecket och framåt lite.
ET trodde på "utrensning" men att jag skulle ringa vet och fråga. Vet trodde också "utrensning/reaktion på foderbyte" och så länge han är pigg och frisk i övrigt skulle vi avvakta.

Det har börjat komma upp en hel del grönt i hagen nu, och ännu går det bra. Visserligen tillsammans med ProEquo. Får se vad som händer när den är slut...
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Skor löser inte grundproblemet ,men gör honom kanske mer bekväm med livet tills du hittar orsaken till hans dåliga tarmflora och immunförsvar mm.

Här skriver du några väldigt tänkbara ord. Skor eller barfota spelar ingen roll.

Man kan avläsa i mängder av trådar/inlägg där man ser sig blind på själva hoven, allt från "ränder" till ömhet och uppvisad obekvämhet. Man framhäver alla möjliga liksom omöjliga lösningar deklarerat utifrån sin kunskapsnivå.

Tyvärr uppvisar kunskapsnivån i samtliga skrivna fallbeskrivningar att man är blind på själva grundproblemet, man focusera helt på det secundära (det man med egna ögon kan se/ta del av)

Vad är då själva grundproblemet??? En obalanserad tarmflora som secundärt leder till nedsatt immunförsvar. Orsaken till obalanserad tarmflora kan vara många,,Ex: felaktig foderstat, felaktig närmiljö, felaktig hantering, felaktig hovvård, felaktig träning, felaktig utrustning, mm.

I inget fall av dessa mastodontinlägg/trådar på detta forum har jag aldrig sett den skrivande analysera själva grundfrågan utan man går rakt på det secundära. Man ältar det, vrider och vänder på allt för att förhoppningsvis av en/ngn svarande finna stöd för sina egna så bestämda tankar. Många gånger har man redan i TS själv skrivit ut vilka svar man önskar= stöd mina påstående.

Tyvärr kommer det aldrig leda till egen ökan kunskap om själva grundproblemet och vidtagande förebyggande åtgärder utan endast återkommande upprepningar om det secundära traumat som sällan i slutändan uppvisar att grundproblemet ens tagits notis till.

Jag är lika medveten som du om hur det förhåller sig i verkligheten och din frustrering över många hästars välfärd.

Vi gör vad vi kan,, mer kan vi inte göra och absolut inte aggera överförmyndare till dagens hästägare/ hovvårdare eller den så kallade naturliga hästhållningen.

Var och en får ta ansvar för sin hästhantering, VI kan endast aggera så som lagen är skriven utifrån vårt utfärdande från Jordbruksverket,, Godkänd Hovslagare.

GRATTIS!!
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Har inte läst hela tråden för nu är det bråttom till jobbet :o

Det låter som min ponny- han hade Cushings syndrom. Känner en häst till med samma symptom och samma diagnos.

Googla!

Jag kan skriva mer i eftermiddag.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jag undrar bara ,eftersom hästen verkar ha väldigt dåligt immunförsvar,fick han tillgång till den viktiga råmjölken från sin mamma när han föddes eller vet du något om hur fölningen gick till??
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

På vilket sätt skulle ett nedsatt immunförsvar leda tlll ett fånganfall?
(Men det menar ni kanske)
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

undrar också över den kopplingen...

OCH undrar hur det går för pojken Skuggi? Här är fångsäsongen i full blom
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jag frågade eftersom hästen verkar ha dåligt immunförsvar enligt beskrivningen(dålig hårrem,dåligt musklad ,rinniga ögon ,svår att hålla i hull,extra utsatt för pälsätare m.m.)Fång anses ju ha samband med en rubbning av bakteriefloran i tarmen och därför tycker jag inte att kopplingen är så långsökt.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Vilket konstigt inlägg Coari.. det är ju JUST grundorsaken jag sökt hela tiden, och anledningen till att jag startade tråden.
Att "bota" symptomet kunde jag ju redan.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Har inte läst hela tråden för nu är det bråttom till jobbet :o

Det låter som min ponny- han hade Cushings syndrom. Känner en häst till med samma symptom och samma diagnos.

Googla!

Jag kan skriva mer i eftermiddag.

Jag har kollat på Cushing men kan inte se att han skulle ha typiska symptom för detta, skriv gärna vilka symptom du menar :bow:
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jag undrar bara ,eftersom hästen verkar ha väldigt dåligt immunförsvar,fick han tillgång till den viktiga råmjölken från sin mamma när han föddes eller vet du något om hur fölningen gick till??

Vad jag vet var fölningen helt som den ska, van och noggrann uppfödare. Har pratat med uppfödaren om detta men denna har inga ideer vad orsaken skulle vara.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

undrar också över den kopplingen...

OCH undrar hur det går för pojken Skuggi? Här är fångsäsongen i full blom

Ett dåligt immunförsvar borde ju rimligtvis kunna leda till en på olika sätt risig mage, så det känns inte så långsökt i det här fallet, men det är kanske ingen vanlig fångorsak. Om man nu ska kalla detta fång...

Så, lite uppdatering då:

Sedan början av april fick han börja vara inne nattetid, med ett stooort hönät med små maskor, så han skulle få så lång ättid som möjligt.
Gav honom också 10 dagar med ProEquo, samt tog bort Probiminet som varit vår "livlina" hela vintern.
Sedan april har han också fått örttillskott från AME, för att stödja immunförsvaret, dessa örter hade dock inte samma effekt som probiminet, jag testade, de hävde inte värmen. Men de är väl mer långtidsverkande kanske.

Det gick fantastiskt bra, ingen värme, ingen ömhet, ingen puls!

Nu går han dygnet runt på bete sedan 1,5 vecka (de har blivit inbetade fint i vinterhagen då det växt bra där) och fortfarande inga problem från hovarna :bow: Han har lagt på sig kanonbra och är oförskämt pigg och busig. Överlinjen är bättre, mjället är borta, han är mycket mer villig till arbete.
Nu tar jag in honom några nätter i veckan så han får äta lite hö(mer fibrer) och vila magen lite.

Träckprovad med 50 epg och ingen bandmask :bow: som vanligt iofs, han har aldrig haft mask.

Eftersom han tagit sig så otroligt bra med så enkla medel kan jag bara konstatera att det nog helt enkelt är så att jag inte sett till att han fått i sig tillräckligt med mat :(
Förra vintern stod vi uppstallade hos en uppfödare, så där var jag dum nog att lita på att han skulle "klara sig på samma som de andra". Denna vintern har de haft längre ättider och mer mat, men han har nog ändå inte hunnit/orkat äta så det räckt till vad han behövde.

Man får skämmas :o:(:cry: och ta lärdom... I höst blir det fri tillgång som gäller för honom iaf.

Hade ut en veterinär som bara tyckte att "sådär ser de ut", ska nu iaf ta hem en annan veterinär vi litar på sen förut, som ska göra årliga tandkollen samt ta lite blodprov och se hur han mår.
Han ska också få skor i fram på tisdag, för nu ska vi börja träna :idea:
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Vad skönt att höra! Härligt när man hittar lösningen för dem.
Själv har jag en som jag helt enkelt får inse att hon inte får äta gräs....det känns jättejobbigt men så är det bara...
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

:( men vad blir det för hästliv tänker jag?
Jag har hela vintern varit (och är väl fortfarande) inställd på att om han inte klarar vanligt bete så får han somna in. Han har ju inte gått så länge så jag kan ju inte veta säkert att det går antar jag..
Är jag hemsk då?

Jag kan bara inte se framför mig att han skulle vara lycklig att gå i någon skogshage ensam eller med någon trist fångkompis hela sommarhalvåret...

Dessutom blir han inte stor nog åt mig, men till vem skulle jag våga sälja en fånghäst? Vem vill köpa en fånghäst? Någon vill kanske ta honom gratis isf, men då skulle jag inte känna mig trygg i att de skulle ha råd/vilja ta ut veterinär osv vid behov...

Jag hoppas verkligen att han klarar betet nu... så att jag kan hitta en ny ägare åt honom som passar honom bättre.
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

:( men vad blir det för hästliv tänker jag?
Jag har hela vintern varit (och är väl fortfarande) inställd på att om han inte klarar vanligt bete så får han somna in. Han har ju inte gått så länge så jag kan ju inte veta säkert att det går antar jag..
Är jag hemsk då?

Jag kan bara inte se framför mig att han skulle vara lycklig att gå i någon skogshage ensam eller med någon trist fångkompis hela sommarhalvåret...

.

Jag tror iofs att din åsikt kanske är lite färgad av att hästen inte passar dig av andra anledningar, och förstår precis den delen (ang våga sälja fånghäst/vem vill köpa). Men vill ändå fundera lite kring ovan.

Jag förstår den övergripande tanken/känslan att 'inget hästliv, då får han somna'. Men du har ännu snävare ramar än mig. Jag har som 'grundkrav' att ska kunna gå i vettigt stor hage med kompis. Äta gräs är i och för sig inget krav, men i och med 'vettigt stor hage' så blir det omöjligt att erbjuda gräsfri hage.

Men det finns ju väldigt mycket mellan 'stampat jordgolv', och 'vanligt bete'. Mina går ju i stor, kuperad hage. Med gräs men utan bete. De har betesbegränsare med. Och kan ägna hela dagarna åt födosök, även om det är mycket slit för lite gräs. Men de är så NÖJDA med att gå runt och 'beta'. Mycket mer nöjd än på vintern när snön ligger djup och de får silage var 4:e h. Nu är de hungrigare än på vintern, men de går med näsan i backen och är så mycket mer nöjda.

De får dock som sagt inte i sig så himla mycket, och den lilla mängd gräs de får i sig verkar de tåla *peppar peppar*

Men 'vanligt bete' kommer de ju aldrig att få igen, men det eg överflödet av mat är ju inte enda alt jmf med stampat jordgolv/grushage.

Sen, varför skulle en fångkompis vara 'trist'? Mest nyfiken. Jag gav ju L en 'fångkompis', men inte med tanken trist utan tanken 'rolig'. Dvs kunna ha en partner in crime att gnabbas med, klias med, busa med, umgås med. Dvs FÅ HA en kompis, och en kompis med likartade behov. Lillen har mer sällskap nu med en 'trist fångkompis' än han hade innan fånget och med en 'kul fullblodskompis'. För de kunde inte gå tillsammans hela dygnet, iom så olika behov.

Så varför skulle han inte vara glad i en skogshage med en kompis t ex tror du?
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Jag har iofs, redan innan jag kommit till insikt om att jag inte ska behålla honom, tänkt tanken att om han inte kan gå på bete så får han somna...
Han är islandshäst, flockuppfödd och jag känner att han har så mycket glädje av flocken att om han inte kunde gå med den, utan bara med någon enstaka kompis så tror jag inte han skulle må bra...
Iofs skulle kanske munkorg vara något, det kanske vore smart att sätta på en sån redan nu? Innan han fått någon reaktion tänker jag.. för visst är det större risk nu än senare på sommaren?

Skulle det "bara" krävas munkorg så är det ju kanon, om jag skulle behålla honom. Men vem vill köpa en 4-åring med fång?

Jaja, nu får vi hålla tummarna att det fortsätter att fungera, men jag tänker hela tiden att risken finns ju att han blir dålig igen, och vad gör jag då?
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Förstår precis hur du tänker som sagt, ang det där med att sälja osv. Och, jag har full förståelse för om du tar bort OM han blir dålig. Ville bara ge en lite annan 'nyans' på att dte inte behöver vara så farligt om de inte kan gå på just 'riktigt bete'. Samtidigt, det ska inte stickas under stol med - det ÄR himla mycket mer pyssel och så ÄNDÅ. Munkorgar är bra, men ramlar de av är det väldigt obra, dvs passning. Att försöka ha koll på vad fruktanhalterna kan antas vara och anpassa utsläpp/intag efter det, att inte ha på gräs dygnet runt. Det är även om/när det fungerar som jag har nu både fyrt och pyssligt jmf med en frisk. Samtidigt, mina skulle inte riktigt klara vanligt bete rent hullmässigt ändå.

Gräset ja, det kan tyvärr vara farligt både nu och sen, det beror så mkt på väder och vind. Men absolut generellt sätt farligare nu än efter midsommar. Fast är det torka efter midsommar så, eller om det.. Och om det nu är si så.. :crazy: Men generellt ja. Så, du kan ju prova munkorg, du får ju då ner gräsmängden och därmed fruktanmängd, och nu vet jag inte hur det är med hans vikt, men har han lätt lägga på sig kan du ju kanske få lite mer kontroll över det.

Går de ute dygnet om på gräs?
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Han har ju haft lite svårt att lägga på sig i vinter, men nu börjar han se fin ut. De har gått dygnet runt på gräs men nu ser hans kompis ut som en spärrballong :o så jag tänkte att de skulle få sova inne ibland och tugga torrhö och vila tuggmusklerna lite :p

Ska se om jag kan låna en munkorg och se om den stannar på, hans bästis är iaf bra på att dra av flugluvor, så jag vet inte om han skulle få ha den ifred..
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Andra grejer som kanske kan vara "intressanta" i frågan:
- är sen i utvecklingen, dåligt musklad(trots mycket aktivitet i hagen) och dåligt hull
- "ful" överlinje, lite hjortlinkande, arbetar dock gärna i låg form i trav och galopp, så han går inte med huvudet i stjärnorna
- glansig, mjuk och len päls, både sommar och vinter

Lång päls? Eller bara len? Har han kvar vinterpälsen?

Tappat muskler

Fång

Diabetesvarning

Min häst var iofs väldigt bukig, du beskrev din häst som smal.

Äsch, jag vet inte. Det är svårt så här över internet. Men det var en tanke ialf!
 
Sv: Fångreaktion hävs bara av mjölksyrakultur??

Nej, kort blank len päls, normalkort vintertid ;) och han fäller som han ska.
Vet inte om han tappat muskler eller bara inte kunnat bygga några, han är ju bara liten.

Nu tycker jag dock på bara två månader att han grovat till sig ordentligt, så jag gissar att han faktiskt fått för lite mat. Till det har han ju en obalanserad mage, får väl se hur han klarar sig här nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 854
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 094
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag vill verkligen inte hänga ut någon, därför väljer jag att skapa ett helt nytt nick, utan koppling till vart jag befinner mig...
Svar
18
· Visningar
2 608
Senast: axel
·
Hästmänniskan Min dotter 13 år har alltid drömt om egen ponny, ända sedan hon började på ridskola vid 4 års ålder. Så för ett halvår sedan köpte vi en...
30 31 32
Svar
629
· Visningar
52 414
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp