Får aldrig höga %, hur länge ska man försöka?

Tycker du är onödigt hård, TS klagar ju inte på hästen! Men det är klart det kan kännas tungt om man sliter i sex år utan att känna att det går framåt, det kan väl vem som helst känna i det läget?

Mitt tips skulle vara att rida för en tävlingsfokuserad tränare, och försöka sitta som skrivare när din klubb ordnar tävlingar. Man lär sig massor på det! Som nån skrev - tävla dressyr och träna dressyr är två helt olika sporter.

Tack, jag orkade inte ens kommentera det där inlägget själv :p
Tycker du är onödigt hård, TS klagar ju inte på hästen! Men det är klart det kan kännas tungt om man sliter i sex år utan att känna att det går framåt, det kan väl vem som helst känna i det läget?

Mitt tips skulle vara att rida för en tävlingsfokuserad tränare, och försöka sitta som skrivare när din klubb ordnar tävlingar. Man lär sig massor på det! Som nån skrev - tävla dressyr och träna dressyr är två helt olika sporter.

Tack, jag orkade inte ens kommentera det där inlägget själv :p Jag tränar bland annat för en GP ryttare som hjälper mig väldigt mycket med själva tävlingsbiten och vad domare kollar på. :)
 
Min spontana tanke är att man måste analysera vad det är som gör att poängen inte blir högre.
Är det tävlingsnerver som spökar (vilket tidigare svar i tråden indikerar att det kan handla om) så löser man ju problemet på ett annat sätt än om det handlar om att man är en sämre ryttare eller att ekipaget inte harmonierar helt.

Nu är jag inte dressyrryttare i grunden, utan har tävlat mest hoppning. Men det spelar kanske egentligen inte särskilt stor roll. Min gamla hopptränare, från när jag var mest aktiv, uttryckte det som att det handlar om att man först måste lära sig att rida och göra rätt på hemmaplan. När det fungerar bra hemma är det dock inte säkert att det fungerar på samma sätt på tävling, just för att tävlingsmoment och nerver tillkommer. Så det handlar om att lära sig att rida på tävling också. Sen kommer framgångarna.

Jag har också, som ung, fått tipset att rida igenom dressyrprogram i den vardagliga ridningen. Att göra det som om det vore på tävling, även om ingen står och tittar på. För, när man rider program "måste" man fortsätta till nästa rörelse även om man egentligen hade behövt göra en till volt, en ny galoppfattning eller göra om hörnpasseringarna för att det ska bli bra. Det blir som ett annat sätt att rida just när man rider igenom programmet utan avbrott. Och det är ganska nyttigt, oavsett om man avser att tävla dressyr eller inte.

Sist, en tanke. Det är aldrig fel att blanda in en annan tränare, som kanske kan säga ungefär samma saker som den man rider för till vardags, fast på ett annat sätt. Eller som kan se andra saker att förbättra än den tränare man kamperat ihop med i många år. I min värld är idealet att man har två tränare som är lite olika varandra, som kompletterar varandra på ett bra sätt, för att hitta fler vägar att nå målet.
 
Så om man inte kan sitta på raksträckor i balans utan att skumpa omkring, så tycker du på riktigt att lösningen är att ge sig på högre klasser...? :cautious:
Nej, jag skrev att man kan ha olika utgångslägen, dvs skälet till att man inte kan sitta ner i balans på långa raksträckor i arbetstrav inte alltid beror på bristande grunder, utan kan tex bero på rygg- och höftskador hos ryttaren.
 
Så om man inte kan sitta på raksträckor i balans utan att skumpa omkring, så tycker du på riktigt att lösningen är att ge sig på högre klasser...? :cautious:
Nej så skrev jag inte, jag tog mig själv som exempel på att utgångsläget kan vara olika. I mitt fall beror "skumpandet" på att jag har diskbråck och en skada på ena höften, lägg till att hästen har enormt mycket rörelse i ryggen, dels pga starka bakben och mycket påskjut, dels troligen för att han fått en mycket bra grund då piloten insett att piloten inte ska sitta ner i dessa skumpiga gångarter, utan låta ryggen (hästens) få arbeta ostört i LÄTTRIDNING. Att jag inte tävlar i klasser med mycket raksträckor och arbetstrav beror nämligen inte på att jag inte övat på detta innan, bara att jag då inte övat på detta nedsuttet eftersom jag på träning inte behöver sitta ner om jag inte vill.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag missförstod :banghead:
Ja jag tog mig själv som exempel för att påvisa att det kan finnas andra skäl än "bristande grunder" som gör att man hoppar över vissa klasser. Så klart att du har andra skäl än vad jag har :)

Men folk kan vara väldigt "på" här så det är lätt att missförstå.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Som input till ämnet så var jag på clinic för Elisabeth lundholm för ett gäng år sen.
Där man visade hästar på alla nivåer.

Det ALLA fick börja med var absolut ren grundridning.
Det kunde vara att släppa innerhanden eller ha hästen på hjälperna eller att den skulle bjuda. Skriver från minnet då jag har anteckningarna hemma, men ren basic iallafall.
Nånting som hon tyckte alla borde skulle börja sina pass med.

Alla lättklassekipage gjorde det trevligt och bra och utan större bekymmer.

Det ALLA ekipage från msv och uppåt fick jobba mest med var just det. Ren grundridning.
De fick och kunde liksom inte göra massa rörelser (på ett bra sätt) utan att grunderna är checkade först.

Väldigt tydligt och väldigt tänkvärt 🙃
 
Som input till ämnet så var jag på clinic för Elisabeth lundholm för ett gäng år sen.
Där man visade hästar på alla nivåer.

Det ALLA fick börja med var absolut ren grundridning.
Det kunde vara att släppa innerhanden eller ha hästen på hjälperna eller att den skulle bjuda. Skriver från minnet då jag har anteckningarna hemma, men ren basic iallafall.
Nånting som hon tyckte alla borde skulle börja sina pass med.

Alla lättklassekipage gjorde det trevligt och bra och utan större bekymmer.

Det ALLA ekipage från msv och uppåt fick jobba mest med var just det. Ren grundridning.
De fick och kunde liksom inte göra massa rörelser (på ett bra sätt) utan att grunderna är checkade först.

Väldigt tydligt och väldigt tänkvärt 🙃

Såg en träning för Kyra för många herrans år sedan (bl.a. så var Chapman och PJ med). Det var samma sak där, ren grundridning och inga krumelutter.
 
Nu tycker jag ni drar förhastade slutsatser, TS problem är inte grundridningen, utan TS egna tävlingsnerver. TS tränar ju på Msv nivå, med hjälp av GP ryttare, som jag antar bättre kan bedöma huruvida dessa grunder sitter eller ej.

Kan tycka att det blir lite tjatigt här då i tråden att nöta om hur viktiga grunderna är när TS uttryckligen säger att det inte är där problemet ligger. Det måste vi ju faktiskt utgå ifrån då när vi kommer med goda råd.

Självklart är grunder A och O, det är dom vi rider på även i dom svåra momenten. Man får ofta gå tillbaks till grunder och repetera. Men det betyder inte att man måste gå tillbaks till lätta (grund)klasser på tävling, utan bara att man övar sig då mer på det som ev. brister på träning.
 
Nu tycker jag ni drar förhastade slutsatser, TS problem är inte grundridningen, utan TS egna tävlingsnerver. TS tränar ju på Msv nivå, med hjälp av GP ryttare, som jag antar bättre kan bedöma huruvida dessa grunder sitter eller ej.

Kan tycka att det blir lite tjatigt här då i tråden att nöta om hur viktiga grunderna är när TS uttryckligen säger att det inte är där problemet ligger. Det måste vi ju faktiskt utgå ifrån då när vi kommer med goda råd.

Självklart är grunder A och O, det är dom vi rider på även i dom svåra momenten. Man får ofta gå tillbaks till grunder och repetera. Men det betyder inte att man måste gå tillbaks till lätta (grund)klasser på tävling, utan bara att man övar sig då mer på det som ev. brister på träning.

Fast helt ärligt så kommer en vanlig hobbyryttare ALLTID ha problem med grunderna eftersom man inte rider tillräckligt mkt. Om alla proffs säger att det är grunderna som är problemet när saker och ting inte fungerar så menar du att det absolut inte är så? Grunder jobbar man med att förbättra varje dag! Alltid!
 
Fast helt ärligt så kommer en vanlig hobbyryttare ALLTID ha problem med grunderna eftersom man inte rider tillräckligt mkt. Om alla proffs säger att det är grunderna som är problemet när saker och ting inte fungerar så menar du att det absolut inte är så? Grunder jobbar man med att förbättra varje dag! Alltid!
Och då kan en hobbyryttare aldrig gå vidare till svårare klasser eftersom grunderna aldrig kommer att bli tillräckligt bra?

Jag syftar på den här tråden, vad den handlar om. I övrigt skrev jag ungefär samma sak som du.

Det är inte bristande grunder den här tråden handlar om (även om det troligen finns såna brister, eftersom det finns hos oss alla, även hos GP-ryttare och proffsen), utan det handlar om tävlingsnerver (hos ryttaren) och hur man kan ta sig ur den problematiken.
 
Jag tänker att med den "fakta" vi har, TS har tävlat i c:a 6 år på lånade hästar, TS har köpt egen häst (som är 21 år), mycket troligt en läromästare. Hela TS bakgrund så som den beskrivs, känns väldigt seriös och genomtänkt. TS tränar för GP-ryttare och har förmodligen en bra coach vad gäller grundarbetet med hästen.

Ingenting tyder på att TS är någon som vill komma vidare utan att behöva lägga ner tillräckligt med tid på grunderna.

TS är också själv inne på att det är tävlingsnerver som spökar främst, vilket inte betyder att TS försöker framstå som perfekt i grundarbetet och inte behöver förbättra den delen, bara att just grunderna inte är huvudproblemet.

Varför ska det då nötas om grunder här? Det räcker väl att det påtalats redan, för såklart grunderna har betydelse för all och allas ridning och utveckling, men just i den här tråden är det ju uppenbart inte det det handlar om.

Ni spär bara på problemet på det viset, för det handlar om nerver och oro för att bryta mönster (mallar) som allt för många i den här dressyrvärlden satt upp som något slags oskrivna lagar man inte får bryta.
 
Varför ska det nötas om grunderna? Ja alltså förmodligen för att det oftast är den största enskilda orsaken till att en inte kommer vidare till högre procent.

TS uttrycker besvikelse över att inte få till det lika bra på tävling som hemma och känner sig bedrövad över det, jag skulle nog säga att det är ytterst ovanligt att någon får det. Lite märkligt att inte tränaren har lyckats förmedla det faktiskt. De flesta vanliga döda blir nervösa och rider sämre på tävling. Inget konstigt med det alls.

Men oavsett så hänger det ihop och det går helt enkelt inte att komma ifrån.

Grundfrågan lyder ju Varför får jag inte högre procent? Överskriften likaså. Den lyder inte Jag är för nervös för att tävla, vad ska jag göra?

Är väl inte så konstigt att svaren blir därefter och fokuserar på det?
 
Tack, jag orkade inte ens kommentera det där inlägget själv :p Jag tränar bland annat för en GP ryttare som hjälper mig väldigt mycket med själva tävlingsbiten och vad domare kollar på. :)

Jag finner det märkligt att om du har så god hjälp, att denna tränare då inte talat om för dig att det tar ett tag att rida ihop sig som ekipage? Det spelar ju inte nån roll att du ridit på denna nivån i 6 när du och denna hästen är ett nytt ekipage. Det plus tävlingsnerver är ju hela svaret på din fråga.

Ang grunder så är det ju en lysande röd tråd på VARENDA clinic ett proffs håller i Sverige och det gäller alla oavsett nivå. Har man inte grunderna på plats, hästen framför hjälperna, så spelar det ingen roll hur länge du ridit just på den nivån du anser dig vara.
 
Jag finner det märkligt att om du har så god hjälp, att denna tränare då inte talat om för dig att det tar ett tag att rida ihop sig som ekipage? Det spelar ju inte nån roll att du ridit på denna nivån i 6 när du och denna hästen är ett nytt ekipage. Det plus tävlingsnerver är ju hela svaret på din fråga.

Ang grunder så är det ju en lysande röd tråd på VARENDA clinic ett proffs håller i Sverige och det gäller alla oavsett nivå. Har man inte grunderna på plats, hästen framför hjälperna, så spelar det ingen roll hur länge du ridit just på den nivån du anser dig vara.

Jag har endast ridit för den här tränaren sedan i våras och har inte riktigt pratat om mina tidigare prestationer med henne utan vi fokuserar på nuet och det jag behöver jobba på nu.

Hästen jag rider nu kan i och för sig mycket, men han har aldrig startat på i närheten av godkända % innan jag började tävla honom heller. Men i och med att han de senaste åren inte riktigt jobbat i rätt form osv så har han självklart tappat en massa även om han från början är jobbad rätt.

Det är något jag försöker rätta till och är på god väg att göra också. Han har musklat sig väldigt fint det här halvåret och det blir lättare och lättare att få ihop honom. Jag har aldrig sagt att vi är perfekta, jag ville bara ha lite hjälp och stöd när motivationen försvann. Tycker att se flesta över lag har bidragit med många kloka ord som jag faktiskt har kunnat ta till mig. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 087
Senast: Cambrie
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 985
Senast: Jeps
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp