Får arbetsgivaren göra såhär?

Men alltså, du måste kolla med ditt fack, du kan inte kriga utifrån vad Buke säger. Din AG kan ha hittat något undantag eller det kan finnas omständigheter i ditt anställningsavtal som gör att det generella som vi känner till inte gäller. Prata med facket.
 
Men alltså, du måste kolla med ditt fack, du kan inte kriga utifrån vad Buke säger. Din AG kan ha hittat något undantag eller det kan finnas omständigheter i ditt anställningsavtal som gör att det generella som vi känner till inte gäller. Prata med facket.

Jo kolla med facket ska jag ;) men arbetsgivaren beter sig som ett rövhål och har gjort länge.
 
Men alltså, du måste kolla med ditt fack, du kan inte kriga utifrån vad Buke säger. Din AG kan ha hittat något undantag eller det kan finnas omständigheter i ditt anställningsavtal som gör att det generella som vi känner till inte gäller. Prata med facket.
Du har helt rätt men i det här fallet kan jag inte se att det skulle finnas något kryphål.

mvh

Harstångatsmedrövhattigaarbetsgivareinomhandelnflergångeränjagskulleönska. :banghead:
 
Du har helt rätt men i det här fallet kan jag inte se att det skulle finnas något kryphål.

mvh

Harstångatsmedrövhattigaarbetsgivareinomhandelnflergångeränjagskulleönska. :banghead:
Nej, men vi ser ju inte alltid hela bilden, det kan alltid finnas faktorer som den som beskriver sin situation inte förstår är relevanta för sammanhanget, eller helt enkelt inte känner till. Så för säkerhets skull, så ... ;)
 
Ta hjälp av facket åt låt de kriga. Sådant här är just vad facket brukar kunna hjälpa till att trycka på om.
Tack och lov för mitt fack nu när vi haft schemakaos.
Nästa gång jag jobbar dagtid har chefen slutat och gått till en annan del av företaget. Jag jublar!!
Finns hopp om bättring nu, och en ny möjlighet för bättre samarbete och en person som är bättre på att vara chef. :)

Hoppas det löser sig snabbt!
 
Jag bor ju i grannlandet, men här får man inte betald sjuklön för vissa frånvaron i mitt kollektivavtal iaf. Det gäller fertilitetsbehandlingar och vissa skönhetsoperationer till exempel.

Kan det vara nåt liknande?
 
Jag bor ju i grannlandet, men här får man inte betald sjuklön för vissa frånvaron i mitt kollektivavtal iaf. Det gäller fertilitetsbehandlingar och vissa skönhetsoperationer till exempel.

Kan det vara nåt liknande?
Nä här säger man ju bara att man är sjuk inte varför. Jag kan ju lika gärna ha opererat en bruten arm, inget arbetsgivaren vet.

@Killaloe jadå får alltid 80 % av ob vid sjuklön. Står i avtalet med.
 
Det finns ett särskilt sjukintyg man lämnar till arbetsgivaren, av det framgår inga diagnoser, det behöver bara innehålla mycket lite information överhuvudtaget.

Men är det så i Finland alltså, att man får bekosta frånvaron efter skönhetsoperationer själv? Låter vettigt.
Ja. Och iaf hos min arbetsgivare (staden) och inom mitt avtal så måste du lämna in ett intyg. Det finns alltså bara ett intyg och en sida där det står varför man är sjukskriven. Har man en snäll gynekolog kan de skriva in koden för magsmärtor istället för fertilitetsbehandling så att man får ersättning för sin frånvaro.

Jag tycker det är självklart att inte arbetsgivaren ska stå för ens sjukledighet efter frivilliga skönhetsoperationer, och att arbetsgivaren ska veta varför man är sjukskriven så att de kan ta ställning till om det ska ersättas eller ej. T.ex. Vissa stressreaktioner ersätts inte heller.
 
Ja. Och iaf hos min arbetsgivare (staden) och inom mitt avtal så måste du lämna in ett intyg. Det finns alltså bara ett intyg och en sida där det står varför man är sjukskriven. Har man en snäll gynekolog kan de skriva in koden för magsmärtor istället för fertilitetsbehandling så att man får ersättning för sin frånvaro.

Jag tycker det är självklart att inte arbetsgivaren ska stå för ens sjukledighet efter frivilliga skönhetsoperationer, och att arbetsgivaren ska veta varför man är sjukskriven så att de kan ta ställning till om det ska ersättas eller ej. T.ex. Vissa stressreaktioner ersätts inte heller.

Ja så får man såklart tycka och tänka om man vill, men nu är lagen utformad såhär i Sverige och man får ersättning från både arbetsgivare och FK vid skönhetsoperationer.
 
Ja. Och iaf hos min arbetsgivare (staden) och inom mitt avtal så måste du lämna in ett intyg. Det finns alltså bara ett intyg och en sida där det står varför man är sjukskriven. Har man en snäll gynekolog kan de skriva in koden för magsmärtor istället för fertilitetsbehandling så att man får ersättning för sin frånvaro.

Jag tycker det är självklart att inte arbetsgivaren ska stå för ens sjukledighet efter frivilliga skönhetsoperationer, och att arbetsgivaren ska veta varför man är sjukskriven så att de kan ta ställning till om det ska ersättas eller ej. T.ex. Vissa stressreaktioner ersätts inte heller.
Aha, jag fattar. Då är det stor skillnad mot i Sverige.
 
Har fått uppdatering från arbetsgivaren att de står fast att de rensat schemat. Så nu är det facket som gäller. Verkligen sämsta arbetsgivaren som finns, helt sjukt att det är så eftertraktat att jobba på detta företag, folk skulle bara veta hur personal behandlas.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det fler här som varit korttidspermitterade och vabbat under den tiden? Jag är i kontakt med facket men den jag ska prata med har...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: soom
·
Skola & Jobb Min partner har testat positivt för covid-19 och jag meddelade min ena arbetsgivare (jobbar extra som personlig assistent, 10 %, enda...
2
Svar
30
· Visningar
4 343
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 460
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp