Får arbetsgivaren göra såhär?

BernT

Trådstartare
Jag är sjukskriven 25/4-25/5 (har självklart läkarintyg) och skulle under den perioden arbetat x antal pass enligt schema de första 14 dagarna. Dvs min arbetsgivare ska betala mig sjuklön för de passen. Min operation må varit frivillig men enligt lag ska de betala sjuklön så jag skiter faktiskt i vad andra tycker om huruvida man ska vara sjukskriven eller ledig vid sådana operationer. Arbetsgivaren vet heller inte vilken sorts operation jag gjort, bara att jag gjort en.

Nu idag fick jag ett nytt schema där man helt strukit mina pass under den månaden, dvs man ska inte behöva betala någon sjuklön alls.

Får arbetsgivaren göra så?

Jag är med i Handels sen länge, och har haft jättemycket bråk och tjafs med arbetsgivaren som är ett av landets största företag så det är inte lilla butiken på hörnet. Jag går på 100 % tjänstledigt i augusti men kommer inte jobba mer (sjukskriven, tjänstledig + semester innan dess) och längtar tills jag är fri.

Denna månad fick jag dessutom 1500 för lite i lön så är lite lagom less just nu. Varje månad är det för lite i lön samt att de rapporterar in fel till FK. När jag vabbat (och tydligt anmält i vårt system just vab) så säger arbetsgivaren till FK att JAG varit sjuk = FK anklagar mig för att fuska. Detta har hänt flera gånger. Kan man prata om facket om det också?
 
Självklart skall du kontakta facket.
Ska messa vårt lokala ombud imorgon. Hen jobbar ofta helg. Facket öppnar på måndag så kommer ringa dit men tror de kommer hänvisa till lokala klubben. Kan skyddsombudet göra något? Har jättebra kontakt med hen som är det men hen kanske inte har något att säga till om här?

Googlade lite och läste ’’Sjuklönelagen kan åsidosättas genom kollektivavtal’’ hur hittar jag handels fullständiga avtal?
 
Ska messa vårt lokala ombud imorgon. Hen jobbar ofta helg. Facket öppnar på måndag så kommer ringa dit men tror de kommer hänvisa till lokala klubben. Kan skyddsombudet göra något? Har jättebra kontakt med hen som är det men hen kanske inte har något att säga till om här?

Googlade lite och läste ’’Sjuklönelagen kan åsidosättas genom kollektivavtal’’ hur hittar jag handels fullständiga avtal?


Du loggar in på dina sidor så hittar du avtalet.
 
Jag är sjukskriven 25/4-25/5 (har självklart läkarintyg) och skulle under den perioden arbetat x antal pass enligt schema de första 14 dagarna. Dvs min arbetsgivare ska betala mig sjuklön för de passen. Min operation må varit frivillig men enligt lag ska de betala sjuklön så jag skiter faktiskt i vad andra tycker om huruvida man ska vara sjukskriven eller ledig vid sådana operationer. Arbetsgivaren vet heller inte vilken sorts operation jag gjort, bara att jag gjort en.

Nu idag fick jag ett nytt schema där man helt strukit mina pass under den månaden, dvs man ska inte behöva betala någon sjuklön alls.

Får arbetsgivaren göra så?

Jag är med i Handels sen länge, och har haft jättemycket bråk och tjafs med arbetsgivaren som är ett av landets största företag så det är inte lilla butiken på hörnet. Jag går på 100 % tjänstledigt i augusti men kommer inte jobba mer (sjukskriven, tjänstledig + semester innan dess) och längtar tills jag är fri.

Denna månad fick jag dessutom 1500 för lite i lön så är lite lagom less just nu. Varje månad är det för lite i lön samt att de rapporterar in fel till FK. När jag vabbat (och tydligt anmält i vårt system just vab) så säger arbetsgivaren till FK att JAG varit sjuk = FK anklagar mig för att fuska. Detta har hänt flera gånger. Kan man prata om facket om det också?

Om din arbetsgivare får göra så enligt kollektivavtal så bör du ha rätt att få samma ersättning från försäkringskassan iaf de lagstadgade 80% av SGI.
 
Om din arbetsgivare får göra så enligt kollektivavtal så bör du ha rätt att få samma ersättning från försäkringskassan iaf de lagstadgade 80% av SGI.

Var sjukskriven några veckor i november förra året och då fick jag sjuklön som man ska få. Så känns märkligt att jag inte ska få det nu.
 
AG betalar sjuklön de 2 första veckorna och sedan går FK in och betalar. Dvs det spelar ingen roll om du har pass eller inte eftersom FK går på SGI. Jag hade definitivt kontaktat facket ang dina frågor.
 
AG betalar sjuklön de 2 första veckorna och sedan går FK in och betalar. Dvs det spelar ingen roll om du har pass eller inte eftersom FK går på SGI. Jag hade definitivt kontaktat facket ang dina frågor.
Fast jag har x antal pass som alla är med 100 % ob hela passen, dessa pass ska jag ju få betalt för. De dagar jag inte är schemalagd ska jag såklart inte få betalt för. Att FK betalar de sista 2 veckorna (om det behövs, kan troligtvis jobba i mitt företag då) vet jag. Men min arbetsgivare försöker slingra sig från att betala min sjuklön och det stör mig.
 
Titta i ditt avtal vad det står om schemaändringar. I mitt avtal tror jag att det som gäller är att man ska få veta schemaändringar 14 dagar i förväg. Om det är liknande inom Handels borde din AG inte kunna komma med ett nytt schema där dina pass är strukna såhär tätt inpå.
 
Titta i ditt avtal vad det står om schemaändringar. I mitt avtal tror jag att det som gäller är att man ska få veta schemaändringar 14 dagar i förväg. Om det är liknande inom Handels borde din AG inte kunna komma med ett nytt schema där dina pass är strukna såhär tätt inpå.

Tack ska kolla. Men är det tillåtet att göra såhär? Det är ju så uppenbart att det endast är för att slippa betala sjuklön. De kan ju inte bara radera mina timmar, de har jag ju rätt till. Isåfall måste de väl lägga ut de timmarna på resterande schemaperiod? Det har man inte gjort. Schemat börjar gälla 30/4 och jag fick det idag.

Det kan ju verkligen inte vara okej att en arbetsgivare gör såhär? Om man är/blir sjuk straffas man med strukna pass? Isåfall tänker jag gå dit på mina pass och bara sitta på röven, de får anpassa arbetsuppgifterna till vad jag klarar av (vilket är noll av arbetsuppgifterna).
 
En månad innan står det här, menar de att man måste meddela ändringar en månad innan då alltså?
https://handels.se/fragor-och-svar/...n-kan-arbetsgivaren-gora-andringar-i-schemat/

Ska inte svära på att det stämmer ännu men det var iaf så när jag jobbade på ICA en gång i forntiden. Det var ett vidrigt ställe att jobba på men sådant sköttes alltid som det skulle. Dvs vi fick alltid schemat minst en månad innan det gällde och oftast ännu tidigare.
 
Är du timanställd eller har du nån slags tidsanställning, dvs 25% eller liknande? Om det är så så kvittar det ju om de stryker passen just nu för du får ju sjuklön iaf. Ang dina övriga frågor om fel lön o felrapporteringar ska du definitivt anmäla det till facket/lokala klubben och se till att de tar tag i frågan! Är ju helt uppåt väggarna att en större arbetsgivare beter sig så. Kan du visa på att det upprepas dessutom är de ju ännu allvarligare.
 
Är du timanställd eller har du nån slags tidsanställning, dvs 25% eller liknande? Om det är så så kvittar det ju om de stryker passen just nu för du får ju sjuklön iaf. Ang dina övriga frågor om fel lön o felrapporteringar ska du definitivt anmäla det till facket/lokala klubben och se till att de tar tag i frågan! Är ju helt uppåt väggarna att en större arbetsgivare beter sig så. Kan du visa på att det upprepas dessutom är de ju ännu allvarligare.

Jag har en fast 50 % anställning. Fast nej vi får bara betalt sjuklön för de pass vi är schemalagda på. Tex jag ska egentligen jobba 5 dagar av de första 14 dagarnas sjukskrivning. Första dagen är ju karensdag men övriga dagar ska jag ha sjuklön + ob för. Resterande 9 dagar får jag ingenting för. Sen tar FK över de sista 2 veckorna och betalar sjuklönen. Så var det senast jag var sjukskriven i november. Hade några pass schemalagda första 2 veckorna som jag fick sjuklön för och så inget för övriga dagarna.

Såhär ser det ut:
Första sjukskrivningsdag 25 april
Första arbetsdagen denna period 28 april (blir min karensdag)
Inbokade/schemalagda pass 29, 1, 2, 8, (dessa under första 14 dagarna) med ob blir det mkt lön.
Övriga dagar (3,4,5,6,7,9) får jag inget för de första 14 dagarna.
Sen från 10-> betalar FK ut ersättningen
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Finns det fler här som varit korttidspermitterade och vabbat under den tiden? Jag är i kontakt med facket men den jag ska prata med har...
Svar
17
· Visningar
1 648
Senast: soom
·
Skola & Jobb Min partner har testat positivt för covid-19 och jag meddelade min ena arbetsgivare (jobbar extra som personlig assistent, 10 %, enda...
2
Svar
30
· Visningar
4 342
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 460
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 416
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp