Får de anställa någon annan?

Så är uppenbarligen inte fallet i just detta fall och just därmed är inte återanställningsskyddet tillämpligt. Finns alltså ingenting som ger ts företräde över andra till kommande ny tjänst.
Håller inte med..arbetsbrist är egentligen allt som inte är personliga skäl.
Sen har ts vad det verkar inte ha jobbat tillräckligt länge..

Haha., vad roligt det var att prata arbetsrätt igen. Jag jobbade delvis med det tills för tre år sedan..,
:laugh:

Senast ändrad:
Håller inte med..arbetsbrist är egentligen allt som inte är personliga skäl.
Sen har ts vad det verkar inte ha jobbat tillräckligt länge..

Haha., vad roligt det var att prata arbetsrätt igen. Jag jobbade delvis med det tills för tre år sedan..,
:laugh:

Föreligger ju inte arbetsbrist iom att en ny tjänst kommer att finnas och ts är heller inte uppsagd, anställningstiden tar helt enkelt slut enligt överenskommelse och inget annat finns avtalat.

Jag är just nu precis mitt uppe i ett arbetsrättmål mot min fd ag för just ett flertal brott mot LAS och det kommer upp i tr snart, så jag vet inte om jag direkt tycker det är roligt men det är i af nyttigt att lära sig nått nytt utöver det jag lärde mig när fdfd ag hux flux lämnade landet och jag personligen satte eländet i konkurs för obetalda löner till alla anställda inkl. mig själv.

Mitt tips är således att ni som funderar på att ge er in i restaurangbranschen att tänka om ;)

Hon har varit anställd på detta företag i 10 månader, dvs det finns inga krav att ställa på AG överhuvudtaget eftersom anställningstiden varit för kort.

Det går inte att åberopa återanställnigsrätt då.

Föreligger ju inte arbetsbrist iom att en ny tjänst kommer att finnas och ts är heller inte uppsagd, anställningstiden tar helt enkelt slut enligt överenskommelse och inget annat finns avtalat.

Jag är just nu precis mitt uppe i ett arbetsrättmål mot min fd ag för just ett flertal brott mot LAS och det kommer upp i tr snart, så jag vet inte om jag direkt tycker det är roligt men det är i af nyttigt att lära sig nått nytt utöver det jag lärde mig när fdfd ag hux flux lämnade landet och jag personligen satte eländet i konkurs för obetalda löner till alla anställda inkl. mig själv.

Mitt tips är således att ni som funderar på att ge er in i restaurangbranschen att tänka om ;)
Arbetsbrist är ett samlingsbegrepp inom juridiken. Det innebär allt som inte är personliga skäl tex omorganisation. Så jag hade bedömt det som arbetsbrist. Men som sagt har ts jobbat för kort tid.

Trist att höra om ditt läge. Fruktansvärt när arbetsgivare inte sköter sig och anställda blir drabbade. Jag hoppas du fått ut en del av statliga lönegarantin?
Även om man inte brukar få ut allt arbetsgivaren är skyldig..,

Hon har varit anställd på detta företag i 10 månader, dvs det finns inga krav att ställa på AG överhuvudtaget eftersom anställningstiden varit för kort.

Det går inte att åberopa återanställnigsrätt då.
Ja vi har båda konstaterat att TS har jobbat för kort tid.
Men sen snöade vi in på begreppet arbetsbrist...
Den ena diskussionen leder ju till en annan.,, :laugh:

Arbetsbrist är ett samlingsbegrepp inom juridiken. Det innebär allt som inte är personliga skäl tex omorganisation. Så jag hade bedömt det som arbetsbrist.

Trist att höra om ditt läge. Fruktansvärt när arbetsgivare inte sköter sig och anställda blir drabbade. Jag hoppas du fått ut en del av statliga lönegarantin?
Även om man inte brukar få ut allt arbetsgivaren är skyldig..,

Jodå, jag fick ut på lönegarantin då, det här är ju oseriös ag #2 i ordningen och det är den som bryter mot LAS på ett flertal punkter = stämmer skitstöveln dels för det och dels för att få ut min slutlön som han av outgrundlig anledning inte betalar ut.

Och fortfarande så är ju ts faktiskt inte uppsagd i egentlig mening öht. Den avtalade anställningstiden har bara löpt ut och nya tjänsten kan sökas såväl av ts som andra.

Sen är det naturligt att TS @knoppet nte får ett exakt svar när man pratar med facket första gången,
Man vill ofta inte lova något innan man
har pratat med alla inblandade.

Ja vi har båda konstaterat att TS har jobbat för kort tid.
Men sen snöade vi in på begreppet arbetsbrist...
Den ena diskussionen leder ju till en annan.,,

Kan berätta att en av mina gamla AG fick betala skadestånd till mig för just en sådan sak. Jag fick gå pga arbetsbrist när min tidsbegränsade anställning löpte ut, fick en ny tillsvidare anställning.och fick på omvägar höra om att min gamla AG anställt en annan på min tjänst som semestervikarie, detta hände 8 månader efter att jag slutat jobba där.

Jag fick en månadslön utbetald i skadestånd bara pga att han inte ringde och erbjöd mig den tjänsten, jag hade tackat nej eftersom jag redan hade en annan tjänst som dessutom var bättre betald. Men det var fina semesterpengar för min del :D

Och fortfarande så är ju ts faktiskt inte uppsagd i egentlig mening öht. Den avtalade anställningstiden har bara löpt ut och nya tjänsten kan sökas såväl av ts som andra.
Har man en tidsbegränsad anställning mer än 12 månader ska man senast en månad innan den tar slut få besked
om det. Från att det beskedet ges så gäller rätten till återanställning.

Nu pratar jag alltså inte om TS utan om lagen.

Kan berätta att en av mina gamla AG fick betala skadestånd till mig för just en sådan sak. Jag fick gå pga arbetsbrist när min tidsbegränsade anställning löpte ut, fick en ny tillsvidare anställning.och fick på omvägar höra om att min gamla AG anställt en annan på min tjänst som semestervikarie, detta hände 8 månader efter att jag slutat jobba där.

Jag fick en månadslön utbetald i skadestånd bara pga att han inte ringde och erbjöd mig den tjänsten, jag hade tackat nej eftersom jag redan hade en annan tjänst som dessutom var bättre betald. Men det var fina semesterpengar för min del :D
Haha.. Det var ju tur för dig! Extra pengar!
Men trist om du hade velat ha tjänsten..,

Har man en tidsbegränsad anställning mer än 12 månader ska man senast en månad innan den tar slut få besked
om det. Från att det beskedet ges så gäller rätten till återanställning.

Nu pratar jag alltså inte om TS utan om lagen.

Jag ville inte ha den tjänsten, det var ett semstervikariat på 2 månader och jag satt med en tillsvidare anställning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 501
Senast: VLMF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
16 257
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
24 780
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
833
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka