Får ej tag på fodervärd.

Alltså. Att välja väg (hur du ska förfara) behövs det ingen jurist för. Frågan är vad du vill ha ut av scenariot. Vill du ha tillbaka din investering (hästen) eller vill du försöka få ut pengarna (trots att det riskerar investeringen).

Jag hade alla dagar i veckan tagit tillbaka hästen och förfarit enligt det redan nu. D v s meddelat att fodervärden brutit avtalet, meddelat vad som händer nu (hästen står kvar hos FV på FV´s bekostnad t o m xx-xx-xx då den hämtas av dig eller vad det nu kan vara) och snarast ombesörjt vad som behövs för att ta hem hästen.

Har du kollat fv hos KFM?
Jag har meddelat fv att avtalet är brutet från hennes sida och att hästen ska hem. Jag vill dock ha hästen betäckt så jag kan sälja dräktig men det kommer jag inte att få då fv inte svarar.
 
Jag har meddelat fv att avtalet är brutet från hennes sida och att hästen ska hem. Jag vill dock ha hästen betäckt så jag kan sälja dräktig men det kommer jag inte att få då fv inte svarar.

Har ni det skriftligt? Ang betäcka osv under fodervärdsavtalet? Då kan du i efterhand gå vidare med det om du vill och bedömer det lönsamt.

Eller ta tag i det praktiskt nu.
 
Om det räcker med en timme så är det väl investerade pengar. Informationen går ju att återanvända vid alla liknande situationer.
Men.
Det drar lätt iväg till många timmar om man inte är mycket väl förberedd.

Absolut. Men här handlar det utifrån tråden förklara de olika alt och vad de innebär. Dvs häva avtal om köp eller gå vidare med det.
Det handlar inte om att reda ut sakomatändigheter eller liknande. Det kan man sannolikt roa sig med också om man vill men det är inte där jag ser behovet för att ta ska kunna välja.

Nu har ta dock hävt avtal om köp och då behövs ingen rådgivning om alt. Utan det är först vid avtalsslut av fodervärdsavtalet det kan uppstå behov av juridisk hjälp.
 
Har ni det skriftligt? Ang betäcka osv under fodervärdsavtalet? Då kan du i efterhand gå vidare med det om du vill och bedömer det lönsamt.

Eller ta tag i det praktiskt nu.
Ja det står i kontraktet. Fv ska ombesörja att ta stoet till station för betäckning om ägaren så önskar. Ägaren ska ersätta fv för de kostnader denne lägger ut i samband med betäckning, så som bensin.
 
Ja det står i kontraktet. Fv ska ombesörja att ta stoet till station för betäckning om ägaren så önskar. Ägaren ska ersätta fv för de kostnader denne lägger ut i samband med betäckning, så som bensin.

Och I dagsläget vad är viktigast för dig. Som @Lovisaleonora skrev, vad vill du? Vill du prompt Stoet blir betäckt, åk och fixa det själv.

Ska du inte göra något praktiskt så kan du uppmana fv men om denne skiter i det får du vackert hämta hem en odräktig häst och ske söka ekonomisk kompensation. Vilket inte är garanterat du lyckas med.

Så är åter ett val vad som är viktigast just nu - att stoet betäcks eller ej?
 
Nu är ju kontratet undanröjt i o m att avtalsförutsättningarna inte uppfyllts från FV´s sida. Alltså hade jag om jag velat betäcka sett till att göra en annan överenskommelse som fungerar för MIG.

Nja. Fodervärdsavtalet har inte undanröjts.bara avtalet om köp. Och innan seminsäsongen är slut är det svårt hävda avtalsbrott ang betäckningen och på den grunden upphäva avtalet.

Däremot om fv inte medverkar till att stoet betäcks finns inget som jag ser det utifrån tråden som hindrar att ts ser till att stoet köra till semin tillsammans med fölet och sen tillbaka till fv osv. Så länge de körs tillbaka till fv.
 
I kontraktet står det att fv ska göra det. Jag kan inte bara hämta dem.
Om det "bara" handlar om pengar och värdet på stoet om hon är dräktig eller inte vid en försäljning, så kan du stämma fv på den uteblivna inkomsten.
Under ett halvt basbelopp går som småmål och kostar bara en liten peng. Det går att driva själv med litet stöd från Bukefalos.
 
Nja. Fodervärdsavtalet har inte undanröjts.bara avtalet om köp. Och innan seminsäsongen är slut är det svårt hävda avtalsbrott ang betäckningen och på den grunden upphäva avtalet.

Däremot om fv inte medverkar till att stoet betäcks finns inget som jag ser det utifrån tråden som hindrar att ts ser till att stoet köra till semin tillsammans med fölet och sen tillbaka till fv osv. Så länge de körs tillbaka till fv.

Jag hade nog ändå tolkat det som att kontraktet i den form det var ämnat är avslutat, med hänvisning till att fv inte fullföljt sina åtaganden. Svårt att säga mer utan att veta hur det är formulerat med foderdelen.

Och jag håller med, i det här fallet hade jag siktat på att få hem hästen dräktig och hur det ska arrangeras. Med eller utan fv´s försorg.
 
Jag vill dock ha hästen betäckt så jag kan sälja dräktig men det kommer jag inte att få då fv inte svarar
Skicka rekommenderat brev med mottagningsbevis dör du anmodar fv att köra stoet till önskad hingst. Se till att ha en kopia, helst vidimerad.
Du behöver kunna bevisa att du har skickat anmodan.
Dvs vad som fanns i kuvertet.
Med det beviset kan du sedan processa om ersättning för utebliven dräktighet.
 
Jag hade nog ändå tolkat det som att kontraktet i den form det var ämnat är avslutat, med hänvisning till att fv inte fullföljt sina åtaganden. Svårt att säga mer utan att veta hur det är formulerat med foderdelen.

Och jag håller med, i det här fallet hade jag siktat på att få hem hästen dräktig och hur det ska arrangeras. Med eller utan fv´s försorg.

Haken som jag ser det är att då betäckningssäsongen inte är slut och avtal om köp är hävt för endast några dagar sedan så kan fv inte ens anses ha haft tid att uppfylla betäckningsdelen av fodervärdsavtalet. Det började ju nyss gälla igen sas. Och mer än dagar - vecka lär anses rimligt att ts får för att uppfylla den delen.

Men då det kommer brinna i knutarna om det tar för lång tid skulle jag ta över det praktiska som ägare. Dvs istället för att ersätta bränslet själv skjutsa stoet mellan fv och semin. Fvs rätt enligt avtal begränsas inte men ts får hästen betäckt. Och med lite tur även dräktig.
 
Vi har ju missat brunst på 30 dagar och nästa brunst borde infalla om 2.5 vecka. Jag vet ju inte om jag bara kan köra dit och lasta sto och föl för att ta dem till stationen liksom. Eftersom fv inte svarar så får jag ju inte ok att köra iväg dem. Dessutom misstänker jag att fv snart släpper på bete och jag vet inte var det betet finns.
 
Vi har ju missat brunst på 30 dagar och nästa brunst borde infalla om 2.5 vecka. Jag vet ju inte om jag bara kan köra dit och lasta sto och föl för att ta dem till stationen liksom. Eftersom fv inte svarar så får jag ju inte ok att köra iväg dem. Dessutom misstänker jag att fv snart släpper på bete och jag vet inte var det betet finns.

Fast det där får du ju ta tag i om det är väldigt viktigt för dig att få betäckt helt enkelt. Åka dit mm, säkerligen flera gånger.
 
Skicka rekommenderat brev med mottagningsbevis dör du anmodar fv att köra stoet till önskad hingst. Se till att ha en kopia, helst vidimerad.
Du behöver kunna bevisa att du har skickat anmodan.
Dvs vad som fanns i kuvertet.
Med det beviset kan du sedan processa om ersättning för utebliven dräktighet.
Rekommenderat brev är enkelt att strunta i att hämta ut.
 
Tror i
Jag kommer såklart åka dit för att försöka prata med henne. Jag är inget offer som bara sitter och glor. :D

Vilken hopplös sits du sitter i. Så himla tråkigt och all extrajobb det innebär för dig. Fattar inte varför man ingår avtal om man inte tänker fullfölja dem eller kan stå för att man inte vill fullfölja.
Tror inte ngn tror att du bara sitter och glor utan gör vad du kan få att läsa detta.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 366
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 009
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 959
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp