Får ej tag på fodervärd.

Jag vill egentligen inte ha hem hästen för jag har så många hästar hemma. Men jag vill ju inte skänka bort henne. Jag kommer meddela henne på måndag att hästen ska betalas och att jag får dra det till fogden. Vet inte vad annat jag kan göra.

Och du är medveten vad det innebär och kräver osv? För- och nackdelar? Kostnad?

Alt finns i tråden. Jag har förklarat det innan och en användare har i inlägget ovan åter förklarat det.

Jag får känslan du hoppas det ska funka med "hotet om" rätten. Men inte tänkt så mycket på vad som händer om så inte sker.
 
Och du är medveten vad det innebär och kräver osv? För- och nackdelar? Kostnad?

Alt finns i tråden. Jag har förklarat det innan och en användare har i inlägget ovan åter förklarat det.

Jag får känslan du hoppas det ska funka med "hotet om" rätten. Men inte tänkt så mycket på vad som händer om så inte sker.
Är det bättre att skicka ut att avtalet bryts och hästen ska tillbaka?
 
Jag skulle inte skicka ett meddelande om att avtalet bryts. Då blir det du som bryter avtalet. Jag skulle snarare skriva att då betalning inte erlagts så är köpeavtalet brutet från köparens sida.
Jag skulle inte skicka ett meddelande om att avtalet bryts. Då blir det du som bryter avtalet. Jag skulle snarare skriva att då betalning inte erlagts så är köpeavtalet brutet från köparens sida.
Svar till Narsissa(vet inte hur man länkar...)
Skriv så och sen låter du betäcka om stoet. Det finns väl inget som hindrar att du åker till seminstation med stoet o fölet om fodervärden inte får fötterna ur galoscherna? När fölet är avvant (och förhoppningsvis dräktig) tar du hem stoet. Antingen har du kvar henne eller säljer henne dräktig. Vid den tiden på året borde det vara lättare att sälja stoet dräktigt (okt-nov)tänker jag,
 
Det finns beskriver flera gånger i tråden vad de olika alt innebär och vilket som är bäst. Samt hur du bör gå tillväga juridiskt för de olika alt.
 
@Narcissa och @Alexandra_W det kan däremot bli mycket dyrt om Juristen skall lösa problemet.
Då får man räkna på om hästen är värd så mycket pengar att det ändå lönar sig.
Jag har lagt en hel del pengar på Juridisk rådgivning i samband med problem med hyresgäster. Bl.a. granskning av mina hyresavtal. Men i mitt fall så kan jag ju återanvända informationen om och om igen.
Själva processandet har jag tagit hand om själv.
 
@Narcissa och @Alexandra_W det kan däremot bli mycket dyrt om Juristen skall lösa problemet.
Då får man räkna på om hästen är värd så mycket pengar att det ändå lönar sig.
Jag har lagt en hel del pengar på Juridisk rådgivning i samband med problem med hyresgäster. Bl.a. granskning av mina hyresavtal. Men i mitt fall så kan jag ju återanvända informationen om och om igen.
Själva processandet har jag tagit hand om själv.

Givetvis. Men jag ser ett stort värde i att TS förstår vad konsekvensen blir av de olika valen. Och jag bedömer TS behöver få det personligen förklarat, då TS trots infor I tråden har svårt få rätsida på det hela

Och att göra fel val i detta läge eller att agera utan att förstå vilka chanser man har eller inte har att gå vinnande ur en stämning är garanterat dyrare än en timme med en jurist. Och en timme lär vara allt som behövs för att TS ska ha sina alternativ klara för sig och kan ta ett informerat val. I dagsläget kan TS inte göra ett vettigt val utan riskerar utifrån vad som skrivits i tråden att "ställa till" situationen än mer juridiskt.
 
Jo jag vet. Det är väl egentligen bara en jurist som kan hjälpa mig. Antar att ingen i tråden är just det ...

Alltså. Att välja väg (hur du ska förfara) behövs det ingen jurist för. Frågan är vad du vill ha ut av scenariot. Vill du ha tillbaka din investering (hästen) eller vill du försöka få ut pengarna (trots att det riskerar investeringen).

Jag hade alla dagar i veckan tagit tillbaka hästen och förfarit enligt det redan nu. D v s meddelat att fodervärden brutit avtalet, meddelat vad som händer nu (hästen står kvar hos FV på FV´s bekostnad t o m xx-xx-xx då den hämtas av dig eller vad det nu kan vara) och snarast ombesörjt vad som behövs för att ta hem hästen.

Har du kollat fv hos KFM?
 
Alltså. Att välja väg (hur du ska förfara) behövs det ingen jurist för. Frågan är vad du vill ha ut av scenariot. Vill du ha tillbaka din investering (hästen) eller vill du försöka få ut pengarna (trots att det riskerar investeringen).

Jag hade alla dagar i veckan tagit tillbaka hästen och förfarit enligt det redan nu. D v s meddelat att fodervärden brutit avtalet, meddelat vad som händer nu (hästen står kvar hos FV på FV´s bekostnad t o m xx-xx-xx då den hämtas av dig eller vad det nu kan vara) och snarast ombesörjt vad som behövs för att ta hem hästen.

Har du kollat fv hos KFM?

Hon har kollat och FV har inget skuldsaldo hos kfm.
 
Och en timme lär vara allt som behövs för att TS ska ha sina alternativ klara för sig och kan ta ett informerat val. I
Om det räcker med en timme så är det väl investerade pengar. Informationen går ju att återanvända vid alla liknande situationer.
Men.
Det drar lätt iväg till många timmar om man inte är mycket väl förberedd.
 
Om det räcker med en timme så är det väl investerade pengar. Informationen går ju att återanvända vid alla liknande situationer.
Men.
Det drar lätt iväg till många timmar om man inte är mycket väl förberedd.

Enda gången jag kommit undan med en timme är när jag själv gjort alla bedömningar och bara stämmer av.
 
Enda gången jag kommit undan med en timme är när jag själv gjort alla bedömningar och bara stämmer av.
Jag har aldrig kommit undan med mindre än en heldag. Och då har jag varit mycket väl förberedd.
Totalt så har det blivit 2 heldagar, men det var det värt. Jag lärde mig massor. De var mycket generösa med sin kunskap och kompetens.
Experter i Fastighetsförvaltning.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 366
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 009
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 959
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp