Får ej tag på fodervärd.

Du kanske redan har skrivit det, men har du ringt också eller bara skickat meddelande?

Tyvärr är du väl i en trist sits. Även om mkt tyder på att hon har ångrat sig så gissar jag att ert senaste avtal kan sägas gälla och då är det nog bara för dig att avvakta och hoppas på att pengarna kommer in under juni månad. Det hade ju varit bättre om ni hade tydliggjort exakt vilket datum stoet ska vara betalt, men gissar att ni inte gjort så.

Kan ju vara klokt att kontakta en jurist och bara få klart vilket avtal som är giltigt just nu. Gäller fortfarande fodervärdsavtalet eftersom ni inte skrivit under köpavtalet eller innebär er skriftliga överenskommelse att det nu är köpavtalet som gäller även om det inte är påskrivet?
Jag gissar på det senare och då kan du nog inte göra mer än att vänta och hoppas att pengarna kommer in.
Ja vi får se vad som händer. Det tråkiga är bara att inte få något svar. jag är ju inte supersugen på att sälja hästen som det är nu.
Jag har ringt också. Inget svar.
 
Ja vi får se vad som händer. Det tråkiga är bara att inte få något svar. jag är ju inte supersugen på att sälja hästen som det är nu.
Jag har ringt också. Inget svar.
Förstår att det känns skit. Du får se det som en lärdom, även om folk verkar vettiga och med på noterna så kan saker hända och i framtiden kommer du säkert skriva mer vattentäta kontrakt :)
 
Förstår att det känns skit. Du får se det som en lärdom, även om folk verkar vettiga och med på noterna så kan saker hända och i framtiden kommer du säkert skriva mer vattentäta kontrakt :)
Det värsta är att jag tycker kontraktet har varit bra. Problemet blir när vi inte fick skrivit köpekontraktet (vilket jag får ta på mig då jag själv segade med att få fram det, men tänkte att det inte var någon brådska då hon inte ville betala förrän i juni).
 
Det värsta är att jag tycker kontraktet har varit bra. Problemet blir när vi inte fick skrivit köpekontraktet (vilket jag får ta på mig då jag själv segade med att få fram det, men tänkte att det inte var någon brådska då hon inte ville betala förrän i juni).
Uppenbarligen inte tillräckligt bra eftersom du nu sitter i den här sitsen. Tänker att det är de dubbla avtalen som ställer till det, att köpeavtalet inte blivit påskrivet och kanske också en otydlighet i exakt vilket datum hästen ska betalas?

Men avtal är ju svårt. Hur noga man än är så lär det ju alltid dyka upp saker som man kan bli efterklok kring.
 
Vilken tråkig sits! Jag skriver alltid med något om att regelbunden kontakt krävs och att svar ska ges inom skälig tid, vid fodervärd. Även om det kan anses vara självklar.
 
Vi har avtal att hon ska ha hästen på foder tom att fölet är sex månader. Dock har vi under tiden gått ifrån fodervärdskontraktet och bestämde att hon skulle köpa hästen och den skulle betalas i juni. Så frågan är vilket kontrakt som gäller. OM hon inte ska köpa hästen ska jag betäcka om henne och det måste jag göra om två veckor. Detta är inskrivet i kontraktet. Detta kan jag inte göra om hon inte hör av sig och då bryts fodervärdskontraktet.
Men ni har ju avtalat att hon ska köpa hösten, varför tror du att hon inte tänker det? Senaste kontraktet måste väl vara det giltiga juridiskt sett, så är det ju med testamenten.
Jag förstår att kommunikationen är trög för du verkar väldigt snabb. Fölet föddes alltså för några dagar sedan och för att hon av någon märklig anledning inte vill skicka bilder vill du nu riva upp avtalet och braka iväg med ett nyfölat sto och ett tvåveckors föl på betäckning?
Det förstår jag att inte fodervärden vill, tänk på fölet, det kan ju bli smittat av något.
Lugna dig, åk dit och prata med henne.
Om ni bryter avtalet tycker jag hon skall få ha stoet lite längre för fölet behöver mjölk mer än 6 månader. Fölet ska väl inte behöva lida för att du sålt det redan i magen.
 
Jag har avtal på sms att hon ska köpa hästen men inte riktigt kontrakt. Jag ska kanske bara skicka en faktura på stoet. Betalar hon inte den måste hon köra till stationen.

Lurigt detta.

Jag har ju registreringshandlingarna och dessutom har jag dragit av 4000 kr på köpesumman för att jag ska ha mitt suffix på avkomman och stå som uppfödare.
Det låter bra med faktura tycker jag. Skicka en med en veckas betalningsdatum så slipper du oroa dig för betäckningen.
Muntliga avtal gäller och har ni dessutom sms så har du ju skriftligt på avtalet också.
 
Men ni har ju avtalat att hon ska köpa hösten, varför tror du att hon inte tänker det? Senaste kontraktet måste väl vara det giltiga juridiskt sett, så är det ju med testamenten.
Jag förstår att kommunikationen är trög för du verkar väldigt snabb. Fölet föddes alltså för några dagar sedan och för att hon av någon märklig anledning inte vill skicka bilder vill du nu riva upp avtalet och braka iväg med ett nyfölat sto och ett tvåveckors föl på betäckning?
Det förstår jag att inte fodervärden vill, tänk på fölet, det kan ju bli smittat av något.
Lugna dig, åk dit och prata med henne.
Om ni bryter avtalet tycker jag hon skall få ha stoet lite längre för fölet behöver mjölk mer än 6 månader. Fölet ska väl inte behöva lida för att du sålt det redan i magen.
Jag tror du har missuppfattat.

Men ni har ju avtalat att hon ska köpa hösten, varför tror du att hon inte tänker det?
För att hon inte svarar på när hon ska betala hästen och när vi ska skriva det riktiga kontraktet. Men jag vet naturligtvis inte.


Jag förstår att kommunikationen är trög för du verkar väldigt snabb.
Detta har hållit på i en vecka. På den tiden tycker jag man kan få ett svar.

Fölet föddes alltså för några dagar sedan och för att hon av någon märklig anledning inte vill skicka bilder vill du nu riva upp avtalet och braka iväg med ett nyfölat sto och ett tvåveckors föl på betäckning?
Fölet är äldre än några dagar. Jag anser att det tillhör vanligt hyfs att skicka bilder på ett föl som jag har skapat och som jag är uppfödare till. Jag har betalt 4000 kr för det. Så svårt är det inte att skicka några bilder på messenger. Stoet ska betäckas om på trettio dygn om hon inte säljs så innan dess måste sto och föl iväg. det är äldre än två veckor då. Vet inte var du har fått det ifrån?

Fölet behöver gå med sin mamma minst 6 månader. Sen kan man skilja om man vill. Vad du tycker har tyvärr ingen betydelse här.


Inget av detta hade hänt om hon bara svarade. Jag bryr mig inte om ifall hon köper hästen eller vill lämna tillbaka den. Det jag vill veta är att mitt sto mår bra. jag är inte intresserad av att riva upp några avtal men jag vill att det hålls från båda sidor.
 
Tyvärr sattes inget datum. Vet bara att jag sa i början av juni när vi talades vid.

Men jag tror jag skickar en faktura så får vi se vad som hände. Så himla trist att det blir såhär. Jag hade önskat något helt annat.
 
Jag önskar bara att det inte behöver bli någon stor grej. Allt jag vill är att veta om hästen mår bra och om hon ska köpa henne eller om jag ska låta betäcka henne. Mer än så begär jag inte. Jag önskar också att jag och fodervärden kan ha en god relation så som vi har haft innan.
Jag känner mig såklart ledsen och sviken då jag verkligen varit spänd på detta föl och hemskt gärna skulle vilja se det.
Jag vet inte om det är för på att efter en vecka börja bli lite otålig med uppdatering om speciellt mitt sto. :(
 
Jag hade ju velat veta om stoet och fölet har överlevt. Men du kan väl åka dit . Dom går väl i någon hage där får en ju hoppas.
Jag tänker som fio här, skicka ett mess där du talar om att du vill komma och när du tänkt göra det.
Antingen svarar hon om det passar eller ej eller så svarar hon inte alls och då åker du dit ändå.

Då har du förvarnat och så får du väl se vad som händer. 😊
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 363
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
996
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 952
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp