Bukefalos 28 år!

får hon göra såhär?

J

janivista

hyr en häst tre-fyra dar iveckan..
hennes ägare har inte tid med henne så jag och en annan delar på dagarna och betalar ganksa stor % av stallhyran..
men idag fick jag reda på att ägaren(e lite paranoid) har hört att hästen har blivit huvudskygg(vilket hon inte är).. hon tror att hästen har blivit slagen av någon människa oc hvill nu inte ha kvar hästen på det här stallet..
utan ska ta hem henne till sin gård(som ligger ett antal mil ifrån mitt stall, som jag har cyckleavstånd till) ..
hon vill att jag/vi ska fortsätta hyra.. men jag hinner och vill inte pendla.. det vill säga..
buss, sedan spårvagn och sen pendel för att komma till hennes gård, iställer för att stanna på mitt stall som tar 15 min att cyckla till och två att cyckla till ifrån min skola..
jag ivll inte..

kan hon verkligen, (mitt i månaden, vi betalar månadshyra i förskott) flytta hästen, så att vi inte kan hyra henne längre?..
känns inte så roligt.
då hon dessutom inte vet exakt vilket datum hon ska flytta henne så får man gå varje dag och spänna sig.. undra om hon e kvar i stallet när man kommer dit..

får hon verkligne göra såhär? e verkligen ledsen.. gillar ju pållan..
 
Har ni något kontrakt något bestämt? Annars kan hon bara ta hästen o flytta eftersom ni inte har några regler..
 
Har du ett kontrakt med inskriven uppsägningstid? Eller kanske ett muntligt avtal?

Saknar du ett kontrakt/avtal så kan ägaren göra precis som hon vill, när hon vill.
 
Har ni inget kontrakt är det ju svårt att hindra henne... :crazy:

Annars står det väl något reglerat om uppsägningstid osv?
 
Vad står i kontraktet ?

Jag tror att om ni inget kontrakt har som reglerar vart hästen skall stå och hur uppsägningen ser ut så kan hon flytta sin häst såsom det passar henne.
 
Håller med mai, varför inte prata med hästägaren och stäm träff med henne i stallet, så får hon se själv att hästen inte är huvudskygg. Om nu det är den riktiga anledningen till att hon vill flytta.

Märklig hästägare annars som inte vill förvissa sig om saken på egen hand utan går på hörsägen. Är ägaren aldrig ute hos hästen?
 
Håller med tidigare trådskrivare om att hon är fri att göra som hon vill med sin egen häst om ni inte har skrivna kontrakt.

Men, är det så som du skriver att hon inte har tid för sin häst och är intresserad av att ni fortsätter hyra den så borde det ju ligga i hennes intresse att ni vill fortsätta.

Säg till henne att du inte vill fortsätta hyra hästen om den flyttas, så kanske hon måste tänka om.

Piggy
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 011
Senast: kattan1974
·
Ekonomi & Juridik Jag har stått ut i 5 år, nu orkar jag inte och behöver lagrum men hittar inget. Jag hyr ett helt stall, kallhyra, stallägaren har ingen...
Svar
10
· Visningar
2 215
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 548
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Stallet min vän och jag står i har bytt ägare och arrendatorn (som vi tidigare hyrt lösdriftsplats av) lämnar gården. Vi överväger att...
Svar
19
· Visningar
3 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp