Får inte sålt hästen

Sv: Får inte sålt hästen

Delvis KL

Håller med om att hästen inte visar sig från sin bästa sida.

Ville bara tillägga att jag inte förstår varför ni inte tar chansen att sälja bort ponnyn lite billigare till någon som vill ha den?
Att gå och vänta på att köpare som vill betala det ni begärt och göra det ni tycker ponnyn passar till dyker upp gör ju att ni förlorar mer i längden.

Det kostar ju pengar att ha den kvar, plus att du inte tycker det är jätteroligt att hålla på med den.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Jag har också sett annonsen och ponnyn är jättesöt, verkligen. Men det som fick mej att backa totalt var traven i filmen. Tankarna går direkt till om den inte är helt fräsch eller har den enkelt ett så dåligt rörelsemönster i den gångarten?

Lycka till!

Mvh Domino_s

Delvis kl
Många av er tipsar om hur ponnyn ska se bättre ut. Givetvis för att hjälpa TS, men tänk på spekulanterna som åker land och rike runt för att se en fin häst och sen visar den en dålig trav när de är på plats.
I tråden om provridning är alla ense om att de inte gillar när hästen är bättre i annons än verkligheten.
Tråkigt för TS som får sänka priset, men har hästen en dålig trav är det bättre det syns på videon och så får folk som kan leva med det köpa hästen. De som vill ha en bra trav behöver inte spilla tid och pengar.

Att billiga hästar får det dåligt stämmer inte. Många gratis travare har fått fina hem och många dyra har fått dåliga. Allt handlar om människan som köper.
Mina var fynd! 5 respektive 6000, men för mig är de värda 100 000.
Ot, men jag är tacksam mot alla er som säljer hästar, för jag skulle aldrig våga det. Tanken på hur de kan få det gör att jag hellre slaktar än säljer. Särskilt mitt varmblod skulle jag aldrig sälja, hellre avlivar jag då. Den andra skulle jag möjligen fodra ut, men inte sälja.
 
Sv: Får inte sålt hästen

I en annons ska man ju framhäva hästens bästa sidor. Har man en häst vars främsta företräde är som hopphäst, då utformar man förstås annonsen därefter. Om det även är viktigt för köparen att hästen har bra trav så ber man naturligtvis om en film på traven innan man åker och tittar.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Fast tråden handlar ju om hur TS ska lyckas sälja hästen, inte hur öppenhjärtad/"ärlig" man ska vara mot köparen. Jag kan tycka att om man värdesätter gångarterna hör man väl sig för med säljaren innan man bestämmer sig för att åka och titta på hästen. Och lägger man istället ut en film där hästen hoppar en bana ser man ju vad hästen går för i den delen, kan man fråga om det som inte framkommer. Självklart vill väl ingen säljare i allmänhet visa upp dåliga sidor hos hästen, utan vill framhäva dess bra sidor (speciellt i annonsen). Etiken i det är sedan en annan diskussion.
 
Sv: Får inte sålt hästen

Nu har jag inte läst igenom hela tråden men naturbruksgymnasium brukar ha bra hand om hästarna! Sålde min till ett naturbruksgymnasium utanför örebro, gick där själv och vet att hästen har det toppen där! Oftast bara en lektion om dagen, skulle det krisa och dom behöver gå två så brukar det tex vara uteritt fm och tömkörning em! Mkt utevistelse, lediga på helgerna, bete på sommaren, vet/ET vid behov osv! Behöver ju kanske inte vara så på alla gymnasium men..
 
Sv: Får inte sålt hästen

Personligen tycker jag att man ska vara så ärlig som möjligt just för att underlätta hästens framtid. Att undvika att han eller hon säljs vidare och vidare och vidare. Har själv jobbat på stall med inridning och tillridning där hästar sedan såldes och jag kan ärligt säga att det inte alltid kändes helt rätt då ägaren förskönade hästen till osäkra köpare och man undrade hur ska detta sluta. Samtidigt ville jag vara ägaren till lags så det vart ett dilemma för mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 803
Senast: Sel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 040
Gnägg Vad gör man när det känns omöjligt, jo man frågar Buke, hoppas på hjälp trots lite smålångt inlägg! :) Jag har fram tills för en månad...
2
Svar
21
· Visningar
2 296
Senast: fjutten
·
Hästmänniskan Hej alla kloka bukefalister! Det var många år sedan jag hängde här så om jag placerat inlägget på fel forum ber jag om ursäkt. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 945
Senast: Eldbollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp