Får man ha en häst i hästtransporten över natten?

Det är definitivt inga problem måttmässigt, och eftersom han inte kan stå på spån har jag i princip alltid med egen halm i alla fall ☺️ Transporten är Stor, fyrhjulig maratonvagn står framför bommen (och hästen förstås) i släpet så när det plockas ut är det väldigt rymligt.
 
Jag vet att det här är en riktigt gammal tråd men jag fortsätter gärna på den - någon som Vet vad som faktiskt gäller?
Anledningen till frågan är helt enkelt att vi ska iväg på tävling, behöver övernatta en natt och det är både ganska långt och dyrt till möjlig övernattningsplats. Jag har en liten b-ponny så han skulle ha gott om plats i en tom transport.
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/sa-sager-lagen-om-transport-av.htm

Om hästen sover på transporten så är det ju Max 8 timmar den får stå på den och sen måste det gå 24 timmar före du får lasta på den igen och åka iväg. Och det känns ju lite svårt att få löst på ett vettigt sätt. Så tolkar jag lagen iallafall.
 
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/sa-sager-lagen-om-transport-av.htm

Om hästen sover på transporten så är det ju Max 8 timmar den får stå på den och sen måste det gå 24 timmar före du får lasta på den igen och åka iväg. Och det känns ju lite svårt att få löst på ett vettigt sätt. Så tolkar jag lagen iallafall.
Fast de 8 timmarna gäller ju för transport. Tvivlar på att uppstallning i transport kan räknas som just transport då ekipaget inte rör sig.
 
Fast de 8 timmarna gäller ju för transport. Tvivlar på att uppstallning i transport kan räknas som just transport då ekipaget inte rör sig.
Nä det är så jag tänker, och undrar, också. Det är ca 2 timmar att åka i transporten, det gör vi tidig morgon, sen övernattning och då skulle ju hästen slippa åka transport igen och den istället sover i släpet - lös, utan mellanvägg givetvis..
 
Tror det räknas även om man står still. Tror inte man kan räkna bort matpauser och kunna köra längre än 8 timmar bara för att transporten står stilla just då
Så uppfattade jag det också när jag pratade med en välkänd transportör. Han sa att hästarna inte får stå i lastbilen längre än 8h, men han stannade alltid var 4de timma och vattnade hästarna. Han lastade alltså av alla hästar och stannade över natten på olika stall han hade avtal med.
 
Jag vet att det här är en riktigt gammal tråd men jag fortsätter gärna på den - någon som Vet vad som faktiskt gäller?
Anledningen till frågan är helt enkelt att vi ska iväg på tävling, behöver övernatta en natt och det är både ganska långt och dyrt till möjlig övernattningsplats. Jag har en liten b-ponny så han skulle ha gott om plats i en tom transport.
Nej, du får inte låta hästen "sova" i transporten. Jag kan leta fram lagtext senare.
 
Det skulle aldrig falla mig in. Jag har 44 år av hästri i ryggen och anses både duktig och trevlig av de runt mig med bravur. Hade inte min häst fått en bra hotellnatt inför kurs elle tävling så hade vi åkt hem. Hur presterar man efter en skitnatt? Jag själv är rätt undermålig och min man som lyder under mig i yrkeslivet hoppar runt som en rädd fjant.
 
Jag är också en trevlig person ☺️ 😉 Om jag ens hade trott att hästen skulle få en skitnatt hade jag såklart inte ens tänkt tanken. Tävla kostar mycket på alla sätt o vis ändå så jag tänker liksom inte kasta bort det genom att dumsnåla på boxen 😉 plats är bokad så det är inte så att jag inte löser det, men tanken slog mig att varför inte, egentligen? Det är en liten b-ponny och släpet är rejält stort, jag ville bara veta om det är tillåtet eftersom måtten klarar sig gott o väl 😃
 
Det kan nog falla på att transportväggarna är så pass tunna att en spark gör att hästen kan fastna. Tänker om hästen ligger ner och sparkar, eller när den står på snedden till exempel. Det är ofta rätt tunna plywoodskivor som aldrig skulle godkännas i en vanlig box.

Materialet kring en box ska tåla en hästspark utan att ge hästen skaderisk. Bortsett från att ett släp inte är stabilt nog och hästen därför antagligen inte vill lägga sig ner. Det kan det också falla på.
 
Tack gärna! Det är precis det jag undrar över ☺️
23 § Hästar får, i samband med aktiviteter som de transporteras till, vid behov förvaras
i transportfordonet. Detta gäller endast hästar som inte oroas av denna typ av förvaring
och om förhållandena i transportfordonet är goda. Hästar ska vid dessa tillfällen ses
till minst en gång per timme.
Vid de tillfällen som avses i första stycket får hästar förvaras i transportfordonet
nattetid om samtliga villkor för uppstallning i box kan tillgodoses. Hästarna behöver
då inte ses till varje timme.


Kraven för uppstallning i box är rätt många. Dels måtten, dels skaderisker (skötardörren är en klassisk skaderisk vid lös häst), ventilationen i en stillastående, stängd hästtransport är sällan tillräcklig. Sen måste hästtransporten stå stadigt, så hästen kan röra sig utan att transporten rör sig. Hästar ska dessutom hållas så de kan se och röra andra hästar, så jag ser det som omöjligt att ha en häst i transport över natten. Om det är en lastbil med boxar som är byggd för övernattning skulle det kunna vara möjligt.
 

Bifogade filer

  • övernattning i transportfordon.jpg
    övernattning i transportfordon.jpg
    30,7 KB · Visningar: 23
23 § Hästar får, i samband med aktiviteter som de transporteras till, vid behov förvaras
i transportfordonet. Detta gäller endast hästar som inte oroas av denna typ av förvaring
och om förhållandena i transportfordonet är goda. Hästar ska vid dessa tillfällen ses
till minst en gång per timme.
Vid de tillfällen som avses i första stycket får hästar förvaras i transportfordonet
nattetid om samtliga villkor för uppstallning i box kan tillgodoses. Hästarna behöver
då inte ses till varje timme.


Kraven för uppstallning i box är rätt många. Dels måtten, dels skaderisker (skötardörren är en klassisk skaderisk vid lös häst), ventilationen i en stillastående, stängd hästtransport är sällan tillräcklig. Sen måste hästtransporten stå stadigt, så hästen kan röra sig utan att transporten rör sig. Hästar ska dessutom hållas så de kan se och röra andra hästar, så jag ser det som omöjligt att ha en häst i transport över natten. Om det är en lastbil med boxar som är byggd för övernattning skulle det kunna vara möjligt.
Hästar måste inte kunna se och röra varandra när de är uppstallade, i hage accepteras också.
 
Jag vet ett stort stall som gör så att de i perioder (läs ganska ofta) regelbundet låter hästarna sova i stor hästbuss eftersom alla boxar mm är upptagna. Knappast lagligt men de har hållit på så i flera år nu…
Om du läser reglerna, samt svaret jag fick från jordbruksverkets kundservice, så kan det visst vara lagligt

"Hästföreskriften är nyligen uppdaterad och där framgår det tydligt i 3 kap 23 § att om samtliga villkor för uppstallning i box kan tillgodoses, så får hästar förvaras i transportfordonet nattetid i samband med aktiviteter."

I många moderna transportbussar är det boxar. Men hästtransport låter ju lite vanskligare, beroende på om den kan "möbleras", så det motsvarar box...
 
Om du läser reglerna, samt svaret jag fick från jordbruksverkets kundservice, så kan det visst vara lagligt

"Hästföreskriften är nyligen uppdaterad och där framgår det tydligt i 3 kap 23 § att om samtliga villkor för uppstallning i box kan tillgodoses, så får hästar förvaras i transportfordonet nattetid i samband med aktiviteter."

I många moderna transportbussar är det boxar. Men hästtransport låter ju lite vanskligare, beroende på om den kan "möbleras", så det motsvarar box...
I just detta fallet är det lite mer av en permanent lösning. Även fast antalet hästar och individer skiftar.
Men jag känner samtidigt att det inte är min sak riktigt att bry mig så länge hästarna har det ok. Och det verkar de ha ändå
 
Hästar måste inte kunna se och röra varandra när de är uppstallade, i hage accepteras också.
Jag har för mig att de enligt föreskrifterna måste kunna se och röra varandra men att det ses en del mellan fingrarna, orkar dock inte läsa på just nu. Det görs nog bedömningar från fall till fall (har man en arg hingst kommer man nog undan). Men jag har svårt att tro att man kommer undan med att ha en ponny boendes ensam i en transport över natten.
 
När jag red ponny-som för 20 år sedan var det en som hade sin ponny i lastbilen, men det var som sagt en lastbil så den gick att inreda som en box. Däremot var det en i mitt stall som lastade ponnyn dagen innan tävling och lät den stå där till morgondagen, det uppdagades på morgonen när stallägaren skulle fodra och ponnyn inte stod i sin box. Inte ok! Den stod alltså i en sån liten fålla som blir när man kör…
 
Jag har för mig att de enligt föreskrifterna måste kunna se och röra varandra men att det ses en del mellan fingrarna, orkar dock inte läsa på just nu. Det görs nog bedömningar från fall till fall (har man en arg hingst kommer man nog undan). Men jag har svårt att tro att man kommer undan med att ha en ponny boendes ensam i en transport över natten.
Tror lydelsen är "dagligen". Inte "hela tiden".
Dvs boxar med hela mellanväggar är ok om hästen har kompis i hagen.
Och tvärt om - hästar får gå ensamma i hagen om de kan ha fysisk kontakt genom boxgaller.

Hur som tror jag inte en natt utan fysisk kontakt med en annan häst skulle påverka hästen speciellt negativt.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 239
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: tessan.g
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 720
Senast: tuaphua
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 616
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp