Får man skriva vilka lögner som helst på internet?

C

Cathrine

Undrar efter att ha hittat en svensk hemsida full med lögner om bl.a. mig (kallad "tidigare ägare", samt med bilder från min gård)???

Besviken
Cathrine
 
Anser du uppgifterna kränkande så anmäl det till den som är ansvarig för web-server så kansek de tar bort sidan. Givetvis kan du alltid driva en rättslig process om förtal, fårgan är väl om det är värt det. lättast är det förmodligen att ta kontakt med hemsideägaren och påpeka att du känner dig kränkt.
 
Är du säker på att det är lögner då?

Är rätt säker på att du skitit i detta om det hade varit lögn?
 
Nu vet inte jag om ni två ( du och trådskrivaren ) känner varandra sedan förut, därav ditt inlägg.

Men skulle någon skriva osanna saker om mig på en hemsida så skulle jag genast se till att det togs bort, skulle inte ha struntat i lögner om mig på internet.
 
Får jag fråga vad ditt svar överhuvudtaget har med frågan att göra? :confused:
 
Samma här. Kränkande lögner hade jag absolut inte struntat i om det var mig det handlade om. Förstår inte varför man skulle göra det? :confused:
 
Jag tror helt enkelt att dom två känner varandra :smirk:
Och att den ene kanske är inblandad i skriverierna på hemsidan om den andre :)

Annars förstår jag heller inte det sura och korta svar som trådskaparen fick :devil: :angel:
 
Har ingen aning om vem som skrivit vad om vem.. Men att sitta och dra upp privat ovesentligt tjaffs på en sån här sida tycker jag är lite korkat..
Det skall hon ta upp med den som har hemsidan..

Och andra sidan av storyn sittter någon stackare inne med så sanningen kommer nog aldrig fram..
 
Men nu togs väl ändå inte "privat tjafs" upp - hon undrade väl bara vilka möjligheter hon hade att gå vidare med detta ev. förtal?

Om du nu inte är inblandad - ja, då förstår jag verkligen inte varför denna fråga skulle vara obefogad? Jag skulle bli topp tunnor om jag fann kränkande uppgifter om mig eller min familj på internet och definitivt gå vidare med det. Får man då inte fråga på ett juridikforum hur man gör? Vad är då detta forum till för? :confused:
 
om man inte ska skriva om "privat tjafs" vad ska man då skriva om här på juridik?

Min direkta tanke om den som skrev tråden från början var att denna blivit utsatt för skrivning om någon häst. Att denna ägt hästen och att den nya ägaren skrivit lögner om hur hon/han hanterat skött sin häst när hon ägde den. Det var vad jag läste mellan raderna men det kanske är fel?

Men om man inte ska skriva om privat tjafs, vad ska då diskuteras? Allmänna mål??? Om hur en rikskänd person misskött sin häst???

Väldigt givnade det skulle bli, ett skvaller forum är vad det skulle bli ... :(
 
Men annta att det den andra människan har skrivit inte är förtal..

Oftast så är det ju faktiskt den som köpt hästen som ser hur djuret ser ut inte vi..
 
då ska köparen ha bevis som håller i en rättegång. annars kommer h*n ändå bli fälld för förtal. och man kan inte med 100% tillförlitlighet avläsa hur en häst har blivit behandlad av sin tidigare ägare genom att se hur den ser ut och beter sig, om det inte är extremt. det kan finnas många förklaringar man inte tänker på. så så länge man inte är ungefär 110% säker på sin sak och dessutom kan bevisa det ska man hålla sin käft stängd och inte svartmåla någon, i princip.

/moiran - som är trött på skitsnacket i hästvärlden
 
Jo visst, det kan vara så att den som snackat skit om den andra verkligen har bevis och rätt, men det är inte upp till oss att dömma! Trådskaparen frågade om man fick sprida lögner och vad h*n skulle göra i detta fall.

I detta läge har trådskaparen bett om hjälp att få veta om dfet är lagligt och då är det det som ska diskuteras, och om det är så att trådskaparen verkligen gjport allt det hemska som "hemsidaskrivaren" skriver så är det ju så att "hemsideskrivaren" inte kan dömmas för det. Men om det är så att hemsidan innehåller namn och bilder på trådskaparen så är det olagliigt eftersom man inte får namnge eller sätta ut en bild på en person utan dennas tillåtelse.
 
faktum är att man KAN bli dömd för förtal om skriver något på internet eller i en tidning som är sant... håller inte bevisningen i rätten hjälper det inte om man själv är helt säker på att det är sant. därför ska man akta sig för att skriva negativa saker om folk på internet och andra ställen där vem som helst kan läsa. som ni vet är det hemskt sällan svenska medier sätter ut namn ens på dömda brottslingar...
 
Om du inte vill läsa om privata angelägenheter kanske du skall sluta surfa.

Men det var inte det jag ville få fram, utan min poäng är att på nätet är det just inte schyssta metoder som dras fram alla gånger då man är anonym och på så vis kan skriva nästan vad som helst om vem som helst utan att straffas för det.
Det finns exempel på bukefalos där fler än en hämndlysten person hängt ut andra till offentligheten med mängder av lögner.

Sedan finns det andra som hänger ut folk via annonsforumet att de är oseriösa osv och man vet inte vad som är rätt och fel då man bara får se en version av saker och ting.

Dessa ryktesspridningar kan få oanade konsekvenser för den som drabbas och kanske inte alls gjort någonting fel utan bara har råkat ut för någon avundsjuk wannabee som vill hämnas sin egen olycka på ett eller annat sätt.

Tycker precis som någon annan sa att kontakt med webadministratören skall tas så att sidan plockas ner från nätet och om inte det funkar så gör en polisanmälan.

Lycka till.
 
som ni vet är det hemskt sällan svenska medier sätter ut namn ens på dömda brottslingar...

Fast det har ingenting med förtal eller juridik att göra. Det gör tidningarna för att skydda enskildas privatliv - även dömda brottslingars.


mandalaki
 
jo, det är sant. men jag menade inte så, även om det lät så. :)

jag menade att eftersom inte (ens) svenska medier normalt lämnar ut namn på ens dömda brottslingar så kanske man ska tänka efter en eller två gånger extra på vad det är man utsätter personen man anklagar för innan man lägger ut en negativ text om en person för allmän beskådan, ungefär. i synnerhet om man inte är toksäker på att anklagelserna är helt korrekta och att man har tillräcklig bakgrundsinformation...

tack för påpekandet så jag kunde förtydliga mig! :)
 
Det var det dummaste jag läst på länge :eek: varför bry dig när du inte ens svarar på frågan som h*n ställer utan går till attack :eek:
Ge fasen i att läsa trådar som är "privattjaffs"
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hjälp! Vad fasen sker? Jag uppdaterade min Microsoft Surface, som datorn bad om. Nu går det inte att starta skiten. Jag får bara upp en...
Svar
18
· Visningar
667
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 247
Senast: Lobelia
·
Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 455
Senast: cewe
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp