Får ONT i vanliga bomsadlar

Bukefalos 30 år!

Skrottiskrott

Trådstartare
Hum ja, vet inte om jag är ensam om detta, men på ett hästforum kanske någon känner igen sig ändå. Jag kan nästan inte sitta i vanliga bomsadlar längre, det trycker och gör så ont i skrevet! :crazy:

Jag är 37 år och har fött tre barn. Jag har ridit hela mitt liv. Ridit mina egna och andras hästar, gått hästinriktning på gymnasiet, arbetat med hästar... jag har ridit i MÅNGA olika sadlar och det har aldrig varit något problem tidigare. Det klart att jag har tyckt att vissa sadlar varit obekväma, men aldrig så att jag har fått ONT av dem.

De senaste åren har jag mest ridit i min egen bomlösa sadel. Den är väldigt mjuk och skön. In emellan har jag ridit i bomsadlar också och det har inte varit några konstigheter. Men nu efter tredje barnet, som föddes för snart ett år sedan, har jag bara ridit i min bomlösa – fram tills nu, då jag har börjat rida lite andra hästar i deras bomsadlar. Och plötsligt kan jag nästan inte sitta i en enda bomsadel! Det gör verkligen ont. Inte "inuti" så att jag funderar på om något har blivit tokigt, utan mer att det trycker utanpå där jag har kontakt med sadeln.

Efter att ha ridit i en timma i en sadel hade jag märken och ont omkring sittbenen i flera dagar. Efter att ha ridit en timma i en annan sadel var jag öm framtill en dag efteråt. Och ytterligare en sadel som jag hade idag kunde jag knappt sitta i alls, det var som att sitta gränsle över ett smalt staket. Jag fick hoppa av tidigare än tänkt för det gick bara inte.

Vad händer? Är det bara ovana, för att jag blivit bortskämd med min mjuka bomlösa, eller är det någon som känner igen sig efter att ha fött flera barn? Erfarenheter, teorier?

Bäckenet?

Jag har smalt bäcken och red en kompis häst i en Albion (länge sen).
Jag trodde jag skulle klyvas! Sätet var så brett att mina höfter försökte pressas ur läge.

Passar inte rumpa och sadel kan det göra riktigt ont. Brett, smalt, fel lägsta punkt etc. Det kan ta en stund att hitta sadel till sin kropp.

För mig är smal midja ett måste för att jag inte ska få ont. Men det är ingen garanti heller. Jag har efter mycket letande hittat en pessoa amo och en Lippo integro grande som jag kan rida i utan att få minsta ont.

Hum ja, vet inte om jag är ensam om detta, men på ett hästforum kanske någon känner igen sig ändå. Jag kan nästan inte sitta i vanliga bomsadlar längre, det trycker och gör så ont i skrevet! :crazy:

Jag är 37 år och har fött tre barn. Jag har ridit hela mitt liv. Ridit mina egna och andras hästar, gått hästinriktning på gymnasiet, arbetat med hästar... jag har ridit i MÅNGA olika sadlar och det har aldrig varit något problem tidigare. Det klart att jag har tyckt att vissa sadlar varit obekväma, men aldrig så att jag har fått ONT av dem.

De senaste åren har jag mest ridit i min egen bomlösa sadel. Den är väldigt mjuk och skön. In emellan har jag ridit i bomsadlar också och det har inte varit några konstigheter. Men nu efter tredje barnet, som föddes för snart ett år sedan, har jag bara ridit i min bomlösa – fram tills nu, då jag har börjat rida lite andra hästar i deras bomsadlar. Och plötsligt kan jag nästan inte sitta i en enda bomsadel! Det gör verkligen ont. Inte "inuti" så att jag funderar på om något har blivit tokigt, utan mer att det trycker utanpå där jag har kontakt med sadeln.

Efter att ha ridit i en timma i en sadel hade jag märken och ont omkring sittbenen i flera dagar. Efter att ha ridit en timma i en annan sadel var jag öm framtill en dag efteråt. Och ytterligare en sadel som jag hade idag kunde jag knappt sitta i alls, det var som att sitta gränsle över ett smalt staket. Jag fick hoppa av tidigare än tänkt för det gick bara inte.

Vad händer? Är det bara ovana, för att jag blivit bortskämd med min mjuka bomlösa, eller är det någon som känner igen sig efter att ha fött flera barn? Erfarenheter, teorier?
Jag tror att det är en kombination av att du vant dig vid bomlöst och att din kropp förändras. Sen jag började rida i en bomlös sadel har jag insett hur bekvämt det kan vara att rida. Jag har en bomsadel när jag hoppar men det är bara en gång i veckan.

Min mamma, som var veldig tynn, fikk alltid vondt av salene når hun red. Jeg har mer "polstring" men red 3 dager i strekk i min kompis sin passier eventing, og da fikk jeg også vondt. Jeg har ettersom jeg blitt eldre fått mer trykk skader etter turridning eller harde dressur treninger med mye nedsitting i trav, som byller og blåmerker, og har begynt å ri med gel pad seat saver på tur for å unngå det.
Jeg får også ekstremt vondt i hoftene når jeg rir i dressursaler, for klossen på kappene treffer feil sted på mine korte ben, og gjør at jeg ikke får balansert riktig på bekkenet, får spenninger i ben og hofte, og korsryggen.

Det här problemet har jag också haft. Man vänjer sig vid det där ultramjuka och hur bra sadeln än passar så får man ont i sittbenen om man rider i en bomsadel sedan. Givetvis ska du leta efter en sadel som gör så lite ont som möjligt, men sedan får man nog acceptera att det tar lite tid innan man vänjer sig igen.

Efter att ha fött barn får jag fruktansvärda problem om jag rider i vanliga bomsadlar. Jag har även hEDS (hypermobil EDS). Alltså vi snackar liknande foglossning, eller triggar ischias, eller hela underlivet domnar av. Lite blåmärken på sittbenen kan man ju överleva, men man ska inte ha svårt att gå i en vecka pga att lederna drogs isär.

Akademiska/barocka går bra, Deuber & Partner och Amazonas.

Soffkudde-bomlösa kan gå bra beroende på hästen, men jag behöver egentligen en uppbyggd sittyta för att det inte ska bli för brett. Ghost med Barefoots midjeinlägg har funkat.

Jag har ju ridit mycket mindre än du har, men kan det vara vana?

Red på somrarna ett par hästar som hade väldigt platta och hårda sadlar, första gångerna man red hade man superont på sittbenen. Som om det var blåmärken. Speciellt andra dagen man skulle sitta :D

Men det gick över på bara ett par veckor och sedan var det bra, rent av mina favoritsadlar att rida i. Så när man någon gång ibland råkar ut för det igen med en sadel vet jag bara att det är ingen fara, det försvinner snart och är sannolikt en sadeltyp du gillar egentligen (dvs en med faktiskt stöd under sittbenen så man liksom känner hästen, istället för en rundning så de inte känns.).

Så tänker att det kan vara så, sittbenen är vana vid bomlös sadel, eller du fått mindre padding, men att efter några veckor vänjer sig kroppen och allt blir som förr?

Liknande trådar

• Hittade tillbaka hit, gällande stigbyglar
  • Lokselar
  • Totaldissad sadel
  • Equipe bomvidder

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn