Färga klänning?

Bukefalos 30 år!

Min erfarenhet av att färga tyg är att det blir bättre i balja/diskho än i tvättmaskin.
Lät det då ligga och "gotta sig" betydligt längre än det stod på förpackningen och det blev bra.

Sen använde jag färgvattnet som var kvar för att färga några vita handdukar som blivit grådassiga.

Ja, och kom ihåg att sytråden i klänningen oftast inte är av bomull, och därför inte kommer färgas.
-ifall du väljer att prova annan färg än grön :)
Ah, det är kanske det jag ska testa istället? Vad händer med blommorna på klänningen, de är inte trycka blommor utan finns i tyget, de blir väl färgade också antar jag? Kan bli en intressant historia det här. :D

Visst är det så att man kan köpa en påse vanligt hushållssalt istället för deras dyra variant? Har för mig att det inte är något specialigt som behövs, bara basic salt helt enkelt.
Jag tror att vanligt hushållssalt duger; det är jättelänge sedan jag färgat något. Brukar dessutom gärna köpa färg som inte behöver tillsatt salt, om jag hittar. T.ex Dylon behöver inte salt.

@athena_arabians verkar ju bekräfta hypotesen om att vanligt hushållssalt duger. En snabb googling säger att man ska använda jodfritt salt och det känns väl rimligt, kan jag tänka.

Jag tror att vanligt hushållssalt duger; det är jättelänge sedan jag färgat något. Brukar dessutom gärna köpa färg som inte behöver tillsatt salt, om jag hittar. T.ex Dylon behöver inte salt.

@athena_arabians verkar ju bekräfta hypotesen om att vanligt hushållssalt duger. En snabb googling säger att man ska använda jodfritt salt och det känns väl rimligt, kan jag tänka.

Äsch, jag kör med alldeles vanligt jodat salt (billigast möjliga) och det fungerar utmärkt :D Det enda är att det ska vara så fint som möjligt så det löser upp sig snabbare.

Ah, det är kanske det jag ska testa istället? Vad händer med blommorna på klänningen, de är inte trycka blommor utan finns i tyget, de blir väl färgade också antar jag? Kan bli en intressant historia det här. :D
På hemsidan stod det att motivet var tryckt? :)

Jag har färgat kläder med tryck på och då blev trycket inte påverkat av färgen.

Men jag funderar över vad blommorna är om de inte är tryckta 😄

Hur som, om du är villig att "offra" klänningen skulle jag testa. Det är kul att färga !

På hemsidan stod det att motivet var tryckt? :)

Jag har färgat kläder med tryck på och då blev trycket inte påverkat av färgen.

Men jag funderar över vad blommorna är om de inte är tryckta 😄

Hur som, om du är villig att "offra" klänningen skulle jag testa. Det är kul att färga !
Förlåt, jag är korkad! Jag tänkte inte helt enkelt! Du har helt rätt, om de inte är broderade, vad är de då? :D

Jag testar helt enkelt. Kollade i går efter färg i ena affären, hade inte riktigt energi att gå till andra efter tandisbesöket, men färg fanns inte i första affären. Har fler att kolla i och hoppas om inte annat att det finns på ICA Maxi nästa vecka. Ska göra ett nytt tandisbesök i morgon och kan kolla i andra affären då. Någon borde ha.

Jag har färgat ett gäng ridbyxor och har alltid kört dom i maskinen. Jag har köpt färgen och saltet som hör till. Har kört en tom maskin efteråt för att få bort rester av färgen.
Har alltid använt Herdins textilfärg.
Ja det borde ju fungera, har hört flera som kör tom maskin efteråt.

Hos mig står det också att vissa storlekar finns i lager. Kanske värt att kolla igen då och då @Enya om det är så att dom får in returer från folk som ångrat sig/inte passade 👍
Ja för mig också nu!

Sist jag kollade kostade den 99 kr och var helt slut i alla storlekar.
Nu är den lite dyrare men finns i två storlekar
Screenshot_20250813_095716_Samsung Internet.webp

Hos mig står det också att vissa storlekar finns i lager. Kanske värt att kolla igen då och då @Enya om det är så att dom får in returer från folk som ångrat sig/inte passade 👍
Jag har varit in och kikat igen och den finns tyvärr inte i min storlek. :( Ännu kanske. Finns bara i en storlek.

Jag hade färgat i tvättmaskinen. Färgade en gång i diskhon för typ 700 år sen, det skvätte några droppar upp på kaklet, dom fick jag leva med tills vi flyttade 😁
Ooooh, att råka skvätta grön färg i min "nya" lägenhet vill jag nog helst slippa faktiskt! :D Den är så väldigt ljus så allt syns som det är redan liksom och hyresvärdar av i dag är så kinkiga :D Bra tanke där!

Jo. Men nu när jag kollade igen så fanns det inte 50/52 längre 😔
Ah, men håller tummarna att den kommer igen i så fall! Har lite tid på mig innan nästa besök i någon affär. :) Är helt ärligt nyfiken på att färga :D (Vad mer kan man färga....:angel: ser mig omkring här hemma)

Ping @Enya Nu finns den inne i din storlek igen.
Tack! :) Ser det nu! I dag fick jag dock hem två andra billiga klänningar jag beställt, kollade efter denna men den fanns inte då i min storlek ännu, men hittade två andra.

Tog till slut mitt förnuft till fånga när jag insåg att en annan klänning krymp i torktumlaren (det är sant, inte jag som gått upp i vikt :D ), en har ett hål orsakat av ena hunden och ytterligare en har sådana där två små pytte knappnålsstora småhål. Jag sorterade ut dem och insåg att det inte var mycket kvar att hurra för. Jeansshorts har jag två par av, men går inte i shorts på jobbet så när det är så varmt som det varit krävs klänning annars dör jag av värmeslag. Bara att krypa till korset- och passa på när de sålde ut på extrem-rea.

Jag ska färga den här klänningen ändå tänkte jag, så har jag en extra jag kan använda. Det är aldrig fel. Trodde dock att ICA Maxi hade färg men nope, det ser inte ut så. Alltså, jag har sett det i butiker förr, men nu verkar det inte gå att få tag på, eller så bor jag i en jä... håla! Jag får väl kolla på nätet var jag kan beställa det.
Ibland kan jag få stråk av "jag saknar Skåne" över mig, det här är ett sådant tillfälle, det går fort över, som tur är :D

Liknande trådar

• Skor till klänning
  • Klädkod mörk kostym
  • Färganalys och mode
  • Fleecestrumpbyxor?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat