Görel
Moderator
Det gör du. Han hade också Ceylon längre bak i stammen och han kunde ju ge mycket vitt.Pentagon gav mkt vita tecken om jag minns rätt![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det gör du. Han hade också Ceylon längre bak i stammen och han kunde ju ge mycket vitt.Pentagon gav mkt vita tecken om jag minns rätt![]()
Ja. Jag vet en avkomma som hade lykta och helstrumpor upp på/över haserna/knäna. Dessutom isabell så den var väldigt iögonfallande.Pentagon gav mkt vita tecken om jag minns rätt![]()
Nä, alltså hingsten KAN ju teoretiskt vara antingen eeaa, eeAa eller eeAA. Men eftersom stoet är brunt så har hon ju minst ett A. (EeAa, EeAA, EEAa eller EEAA.)Jag vill bara dubbelkolla så jag inte helt missförstått färgnedärvning… En fuxhingst och ett brunt sto får en brun avkomma. Inte säger det nåt om ifall fuxhingsten har agouti-anlag eller inte?
Dvs hingsten är — ee och stoet A- E-. En person hävdar att hingsten då måste vara A- ee eftersom fölet är A- Ee.
Nä, alltså hingsten KAN ju teoretiskt vara antingen eeaa, eeAa eller eeAA. Men eftersom stoet är brunt så har hon ju minst ett A. (EeAa, EeAA, EEAa eller EEAA.)
Din ponny är gudomligt sötOkej nu senaste tiden har folk (veterinär, uppfödare..) börjat fråga vad min ponny har för färg, "visst är han gulsvart". Han är registrerad svart men mamman är gulsvart.
Både jag och uppfödaren jag träffade igår (också med en ras med mycket gult) var rörande överens om att gult visst bleker svart.
Visa bifogad fil 173458
TackDin ponny är gudomligt söt
Svart kommer i lika många toner som de andra färgerna.
Vilken av dessa tror du är den gulsvarta?
Visa bifogad fil 173467
Japp. Den kolsvarta är gulsvart och den ljusa är ”bara” svart. Tex blekande anlag som nd1 och obalans/brist på vissa mineraler påverkar den svarta färgen eller bara att hästen har en ljusare ton överlag, men gult påverkar inteTack
Låter som en trickfråga![]()
Värt att tänka på att ND1 bleker svart. En gulsvart häst med ND1 kan alltså vara blekt, men högst sannolikt är att det är ND1 som ger den bleka tonen, inte det gula. Finns säkert andra anlag som bleker med som inte är testbara, och svart förekommer i flera nyanser.
Så då vore det mer intressant att testa nd1?Japp. Den kolsvarta är gulsvart och den ljusa är ”bara” svart. Tex blekande anlag som nd1 och obalans/brist på vissa mineraler påverkar den svarta färgen eller bara att hästen har en ljusare ton överlag, men gult påverkar inte
Ja, testa gärna bägge delar om du gör ett gentest. Att bara testa för gult är inte särskilt intressant, om du inte ska avla. Ska du avla så är även statusen på extension (E) intressantSå då vore det mer intressant att testa nd1?![]()
Har valacker så avel är inte aktuelltJa, testa gärna bägge delar om du gör ett gentest. Att bara testa för gult är inte särskilt intressant, om du inte ska avla. Ska du avla så är även statusen på extension (E) intressant![]()
den övreDin ponny är gudomligt söt
Svart kommer i lika många toner som de andra färgerna.
Vilken av dessa tror du är den gulsvarta?
Visa bifogad fil 173467
@Habina, @cili och ni andra som är intresserade.
Hittade denna studien, har inte läst hela. Den kanske är av intresse för någon av er med? Handlar om agouti och extension. Jag förstår inte helt vad de säger, så om någon förstår och vill vara vänlig och förklara så hade jag uppskattad det med
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11353392/
Har han en gul förälder, eller något som indikerar att någon av dem är en felreggad gul?Min valack får en hel del gult på sommaren.
Han står som mörkbrun i passet från Polen.
Är han bara vanligt mörkbrun eller kan han vara något annat?
Bilden gör honom inte riktigt rättvisa. De ljusa partierna är mer gul/guld färgade än vad det ser ut på bilden.
Han har fortfarande lite mörk vinterpäls kvar.
Är kass på färger annat än de vanliga.
Visa bifogad fil 185600
Min första uppfödning såg också ut sådär på somrarna. Där fanns inte en tillstymmelse till gula anlag bakom, så hon kunde inte vara gulbrun.Min valack får en hel del gult på sommaren.
Han står som mörkbrun i passet från Polen.
Är han bara vanligt mörkbrun eller kan han vara något annat?
Bilden gör honom inte riktigt rättvisa. De ljusa partierna är mer gul/guld färgade än vad det ser ut på bilden.
Han har fortfarande lite mörk vinterpäls kvar.
Är kass på färger annat än de vanliga.
Visa bifogad fil 185600