Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

Lillefrun

Trådstartare
Jag letar lägenhet dygnet runt. Den jag tror är drömmen är granne med där jag bodde för typ 19 år sedan och trivdes mycket bra. Väldigt lugnt område.

Det blir inflytt en månad senare än tänkt men mäklaren säger att hon fixar det. Att hon pratar med köparna av mitt hus,att jag ska välja den om den är lika fin som den andra jag bodde i men jag vet inte om jag får den förrän om typ en och en halv vecka. Men det är den enda av alla jag sett där jag verkligen, verkligen vill bo.

Men jag har nu blivit erbjuden en annan lägenhet med uteplats vilket lockar mycket. Men jag är orolig att det kanske är farligt att bo så? Med en liten balkong och uteplats. Området ansågs som lite oroligt förr men lugnt nu men ryktet hänger kvar bland vissa. Men jag vill både ha en uteplats samtidigt som det känns osäkert med en vanlig altandörr med glas i det här området.

Jag ska titta på den och titta på skicket på allt där men jag vet inte om det är osäkert att bo så?

Jag bodde på första våningen i många år men då var det på en av stans minsta och lugnaste gata.

Jag letar lägenhet dygnet runt. Den jag tror är drömmen är granne med där jag bodde för typ 19 år sedan och trivdes mycket bra. Väldigt lugnt område.

Det blir inflytt en månad senare än tänkt men mäklaren säger att hon fixar det. Att hon pratar med köparna av mitt hus,att jag ska välja den om den är lika fin som den andra jag bodde i men jag vet inte om jag får den förrän om typ en och en halv vecka. Men det är den enda av alla jag sett där jag verkligen, verkligen vill bo.

Men jag har nu blivit erbjuden en annan lägenhet med uteplats vilket lockar mycket. Men jag är orolig att det kanske är farligt att bo så? Med en liten balkong och uteplats. Området ansågs som lite oroligt förr men lugnt nu men ryktet hänger kvar bland vissa. Men jag vill både ha en uteplats samtidigt som det känns osäkert med en vanlig altandörr med glas i det här området.

Jag ska titta på den och titta på skicket på allt där men jag vet inte om det är osäkert att bo så?

Jag bodde på första våningen i många år men då var det på en av stans minsta och lugnaste gata.

Jag tänker inte att det är farligt, det jag tänker på är hur mycket insyn jag skulle ha.

Villor ligger ju per definition på markplan, och det är ytterst sällan folk funderar på om det är farligt att bo i villa pga det? (Inte specifikt riktat mot dig TS, utan en tanke som slår mig varje gång någon kommenterar att bo på bottenplan i lägenhet.)

När det gäller inbrottsrisk beror det mer på hur huset ligger. Om man är van vid att sova med öppen balkongdörr och vill fortsätta med det vore det väl lämpligt att bo lite högre upp tänker jag. "Oroliga områden" kan ju vara olika saker. Häromkring är det mer inbrott i de "finaste" delarna, vilket verkar rätt rimligt om man är inbrottstjuv?

Altandörren bör ha ett lås på insidan.

Låser du altandörren blir det ganska svårt att ta sig in. Få inbrottstjuvar vill kliva in genom ett trasigt fönster eftersom det är riskfyllt. Samma sak med fönster på bottenplan. Med lås på fönstren minskar risken rejält.

Jag tyckte det var obehagligt. Insyn först och främst. Men också att det är lätt att ta sig in utifrån och att alla ljud från vägen utanför hördes så mycket. Så själv har jag flyttat högst upp och skulle aldrig bo i villa.

Om man däremot har gjort det så kan jag inte se att risken är större i ett flerbostadshus än i en villa.

Rent teoretiskt sett finns säkert fina metallgrejor att skruva på på dörren.

Men vi har altandörr i småhus och fönster i markplan och känner oss inte otrygga.

Jag väljer markplan med egen trädgård/uteplats alla gånger! Min lägenhet här dessutom egen ytterdörr/entré så jag slipper samsas i trapphus också. Det bästa av två världar tycker jag. Har aldrig känt mig otrygg, och det där med insyn är lätt att lösa.

Skulle inte se det som farligare än att bo i hus egentligen, det som jag tänker främst på är väl om det är bra insynsskydd för det hade känts som prio ett.

Jag flyttar till bottenvåning denna gång, har oftast bott 1-2 trappor upp när jag bott i lägenhet.

Var lite tveksam först, men ”vägen” förbi uteplatsen leder bara till parkeringen, så det känns inte som det är mycket folk som går förbi bara för att.

Jag är mest glad över att slippa den förbaskade hissen varenda gång jag ska ta mig nånstans. ;)

Jag ratade alla bottenplan när jag flyttade hemifrån. Egentligen tycker jag att det verkar smidigt och mysigt.
Men, området jag flyttade till är inte superbra. Jag har en stor del av mitt liv bott på bottenplan på andra ställen, där det varit sämre än det området jag bor i nu, och det har hänt så konstiga saker att jag nog har blivit färgad av det. Vet inte om jag är förföljd av bottenplan-otur 😅

Mammas stalker som knackade på och ville att jag skulle öppna fönstret mitt i natten när jag var superliten. En tant som fått för sig att vi misshandlade våra katter och kunde knacka på fönstren i tid och otid och vråla "Jag vet vad ni gör med katterna!". En äckelgubbe som när han druckit för mycket knackade på fönstret och "bara ville prata lite med flickorna".

Resultatet blir ju att man alltid alltid har fördragna persienner och tjocka gardiner, och jag gillar att se ut, så det blir ingen bra kombo.

Vi bodde på bottenplan när vi bodde i lägenhet, hade dock en inglasad balkong istället för uteplats men hade gärna haft uteplats istället! Vi hade lås på fönstren och klistermärken på fönstret som berättade om det. Kände mig aldrig otrygg! Vi hade också baksidan mot ett skogsparti så var ingen insyn.

Jag var aldrig orolig för inbrott när jag bodde på markplan, det var insynen som var värst eftersom flera fönster inklusive det i sovrummet vette ut mot parkeringen. Pga det hände det också att folk knackade på fönstret för att bli insläppta om dom skulle hälsa på nån och glömt koden till låset. :wtf:

Nu blev det ingen hund för mig förrän jag flyttat till hus men skulle jag bli tvungen att flytta till lägenhet igen så hade jag trots allt ändå valt nåt på markplan, just för smidigheten i att komma ut och rasta. Dessutom är det väldigt bekvämt att slippa släpa tunga matkassar, nya möbler, vitvaror etc flera trappor upp.

Nu bor jag i villa och innan var jag rätt orolig för inbrott, men det försvann nästan helt när jag skaffade hund. Han har varit väldigt tydlig med att han säger till om han hör nåt utanför på fel tider och han låter som en riktig best när han går igång så jag tänker att om det är några skummisar där ute så lär dom välja ett annat hus i första hand. :devil: Tror nog det gäller även med mindre hundar för dom kan ju också skälla och dra uppmärksamhet till att nåt är fel.

Senast ändrad:
Jag väljer bottenplan. Jag har svårt att gå i trappor och vill inte vara beroende av en hiss. I min förra lägenhet stod hissen trasig i nästan 2 månader. Ingen hit. Jag bryr mig inte alls om insyn faktiskt.

Intressant att så många vill bo på nedre botten. Jag har nog bara träffat på en som velat bo så, resten har föredragit högre upp i huset. En släkting bor en trappa upp för att kunna hoppa ut om det börjar brinna.
Själv växte jag upp i hus och tänkte att nedre botten inte skulle vara så hemskt, men det tyckte jag att det var.

Tänker vidare att det kanske beror på hur man bor. Jag bor i storstad där det är trottoarer utanför fönstren och det är lätt att se in. Inga av mina vänner har hund som behöver gå ut.

Här brukar lägenheter vara dyrare ju högre upp man kommer i huset.

Jag hade inte bekymrat mig alls, däremot hade jag satt upp en massa insynsskydd - jag förstår inte hur man kan vilja bo så att folk ser in till en.

Oj, hjälp vad många svar! Grejen är den att den har 2000 kr i rabatt i månaden i två år också. Jag har inte sett den än men oroar mig för insyn. Levde 5 år med ständigt nerdragna persienner. Och läget är perfekt verkligen, den ligger på rätt ställe också . Men det här att folk varnar en känns jobbigt

Oj, hjälp vad många svar! Grejen är den att den har 2000 kr i rabatt i månaden i två år också. Jag har inte sett den än men oroar mig för insyn. Levde 5 år med ständigt nerdragna persienner. Och läget är perfekt verkligen, den ligger på rätt ställe också . Men det här att folk varnar en känns jobbigt
Fast det där med hur man tycker om insyn är ju högst individuellt. En del bryr sig inte och för andra så är det obehagligt. Titta på lägenheten och känn efter själv. Att andra här inte vill bo med insyn bör inte påverka hur du känner.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka