Bukefalos 28 år!

Farligt vid betäckning om tackorna ej nyklippta?

krocket

Trådstartare
Ja, det är vad jag undrar över. Har nämligen tackor på betäckning och nu menar en människa att fåren måste hem igen och rakas i rumpan för att "det är farligt" annars. Jag har inte pratat med berörda själv så får reda ut detta senare, men tänkte kolla om någon här vet vad som menas? Själv känner jag så här: :confused::confused::confused: Ska nämna att ulltussarna klipptes kring jul.
 
Sv: Farligt vid betäckning om tackorna ej nyklippta?

Nu vet jag inte hur din fårhålling ser ut när du klippte vid jul o skall betäcka nu. Men jag anser att fåren bör vara klippta när värmen kommer. Att klippa innan betäckning ger en naturlig flushing o bättre dräktighet.
Men farligt nej.
PL
 
Sv: Farligt vid betäckning om tackorna ej nyklippta?

Bor på andra sidan planeten så det känns väl som att jag följer det normala flödet.

Pratade med ägaren till baggen igår som dessutom är fårklippare och han förstod inte heller problemet men skulle titta över i morgon med saxen beredd. Får väl se vad han säger. Ulltussarna är ju inte extremt lurviga på något sätt.
 
Sv: Farligt vid betäckning om tackorna ej nyklippta?

Flugangrepp var precis vad tanten fasade för. Fårklipparen kom ut och klippte men tyckte det hela var tramsigt - faran över vid den här årstiden. Nåja, nu är dramatiken överståndad.
 
Sv: Farligt vid betäckning om tackorna ej nyklippta?

Ditt första inlägg var väl knappast möjligt att svara på!
Även om du skrivit var du bor så är det inte så många här som har koll på flugangrepp.
PL
 
Sv: Farligt vid betäckning om tackorna ej nyklippta?

Det räcker ju att några få har och du svarade ju så vänligt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 531
Senast: MML
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 497
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 937
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp