Bukefalos 28 år!

Farmor vet inte om sitt barnbarn, berätta?

Tja, kan ju bara tala utifrån mig själv. Men blev jag ovetandes farmor, så hade jag velat få chansen att vara med så snart som möjligt. Inte missa mer tid än jag redan gjort.

Med det sagt så är det förstås omöjligt att säga hur just farmodern i TS fall kommer reagera. Men för egen del— hellre vetandes än ovetandes så att jag kan göra valet att ha, eller inte ha, kontakt med mitt barnbarn, i stället för att andra gör det valet åt mig.

Tänk om kk kunde förstå att det är just så det är. Att jag ger farmorn möjlighet till kontakt och att det sen är upp till henne att välja vad hon vill göra.
Hoppas verkligen att han själv vill berätta om dottern men samtidigt vill jag det inte då han med största sannolikhet kommer tala väldigt illa om mig. Är rädd att farmodern tackar nej till kontakt pga lojalitet gentemot sonen.
 
Lagen säger att den som har ett barn boende hos sig ska underlätta umgänget med andra för barnet viktiga personer. Det gäller alltså människor som barnet har en relation till. Farföräldrar som aldrig har träffat barnbarnet anses alltså inte som viktiga föräldrar ur lagens perspektiv.

Det va nog här det snurrade till i huvudet! Dom anses alltså inte viktiga, men jag har rätt att kontakta dom!
Tycker det är lite märkligt farföräldrarna är ju ändå släkt och borde ju anses vara viktiga för barnet. Att hon är för liten för att kontakta dom själv gör det ju inte mindre viktigt att försöka skapa en relation och kontakt redan nu. Svårt att underlätta umgänge om jag undanhåller dom informationen om dotterns existens :down:
Borde ju va så att man är skyldig att underlätta umgänge för potentiellt viktiga personer :D

Det finns ingen lagstiftning som tvingar en förälder att berätta för sin släkt att denne blivit förälder.

Det känns rätt självklart! Jag vill ju inte tvinga kk att göra det men om dottern ska få en chans att träffa sin farmor så måste jag ju lixom indirekt tvinga honom att prata med farmorn.. :crazy:

Lägger till att du kan be familjerätten att kolla upp adressen till din dotters biologiska farmor. De har tillgång till folkbokföringsregistret.

Får dom lämna ut den infon då? Tänker på just att dom inte anses "viktiga" eftersom dom inte vet om att hon finns..

Ja jag är säkert trögare än vad som är bra just nu men det är verkligen en soppa i huvet :o
 
Mdet tanke på att du missförstår igen fast jag påpekade det känns det ärligt talat lite värdelöst att fortsätta, men jag gör ett försök till innan jag ger upp: för mig är blodsband inte automatiskt viktigare än andra band. Tex värdesätter jag min partner över en hypotetisk okänd halvsyster. Fast jag isf delar jättemycket blod med en halvsyster och (förhoppningsvis) inget med min partner.

Och jämförelsen med ICA var liksom för att illustrera att det är lotto att ta kontakt med en okänd människa och hoppas att hen är grym pga blodsband, förhoppningsvis går det bra för ts men jag hävdar fortfarande att det är en chanstagning. Som förhoppningsvis ger utdelning. :)
Fast du tycks inte förstå riktigt vad jag menar heller.

Just det att jag har blodsband med någon så gör det att jag behandlar denne annorlunda omedelbart. Helt andra känslor av samhörighet finns där omedelbart så fort jag får reda på ett släktskap.

Så beroende på om jag har blodsband eller inte så reagerar jag olika på samma frågeställning.

Dvs om någon kommer med ett barn och säger "Hej nu är du farmor" eller "Hej det här är din grannes barn" så reagerar jag helt olika.

Jag hade utgått från att farmodern var just grym tills det bevisats annorlunda snarare än tvärtom just för att hon är farmor.

Alltså hon agerar och uppför sig annorlunda just för att hon är farmor jämfört med hur en utan blodsband reagerat.

Dvs folk reagerar olika beroende på om de har blodsband eller inte.

Med släkten finns bonusen där från början och sedan dras den ifrån beroende på vad sim händer.

Med en främling så tillkommer bonusen allteftersom främlingen "förjänat" den.

Jag vill umgås med mitt barnbarn just för att det är mitt barnbarn oavsett omständigheterna.

Sen vet man givetvis inte om farmodern tycker att det är viktigt med barnbarn.

Men jag hade utgått från det tills annat kommit fram.
 
Fast du tycks inte förstå riktigt vad jag menar heller.

Just det att jag har blodsband med någon så gör det att jag behandlar denne annorlunda omedelbart. Helt andra känslor av samhörighet finns där omedelbart så fort jag får reda på ett släktskap.

Så beroende på om jag har blodsband eller inte så reagerar jag olika på samma frågeställning.

Dvs om någon kommer med ett barn och säger "Hej nu är du farmor" eller "Hej det här är din grannes barn" så reagerar jag helt olika.

Jag hade utgått från att farmodern var just grym tills det bevisats annorlunda snarare än tvärtom just för att hon är farmor.

Alltså hon agerar och uppför sig annorlunda just för att hon är farmor jämfört med hur en utan blodsband reagerat.

Dvs folk reagerar olika beroende på om de har blodsband eller inte.

Med släkten finns bonusen där från början och sedan dras den ifrån beroende på vad sim händer.

Med en främling så tillkommer bonusen allteftersom främlingen "förjänat" den.

Jag vill umgås med mitt barnbarn just för att det är mitt barnbarn oavsett omständigheterna.

Sen vet man givetvis inte om farmodern tycker att det är viktigt med barnbarn.

Men jag hade utgått från det tills annat kommit fram.

Och jag tycker att det känns riskabelt att investera så mycket känslor som du förespråkar i en hypotetisk blivande relation med en okänd människa. Det skulle inte jag göra.
 
Medling kan ske med fadern därför att många utredningar visat att barn mår bra av att ha kontakt med båda föräldrarna. Då handlar det om samtal med berörda dvs i det här fallet dig och pappan. Pappan kommer ju att betala underhåll minst 18 år framåt och då är det ju bra om ni också kan prata med varandra.

Farmor handlar det ju inte om medling utan att du kan få stöd och hjälp för att få kontakt med henne
 
Medling kan ske med fadern därför att många utredningar visat att barn mår bra av att ha kontakt med båda föräldrarna. Då handlar det om samtal med berörda dvs i det här fallet dig och pappan. Pappan kommer ju att betala underhåll minst 18 år framåt och då är det ju bra om ni också kan prata med varandra.

Farmor handlar det ju inte om medling utan att du kan få stöd och hjälp för att få kontakt med henne

Det jag funderar kring medlingen med kk är ju att han inte vill ha nån kontakt. Och jag vill INTE tvinga honom, tror inte det kommer gynna hans och dotterns relation om han tvingas att prata med mig eller umgås med henne.. Handläggaren på familjerätten lät väldigt bestämd när hon började prata om att medla mellan oss och visst önskar jag att dottern får en närvarande pappa men inte en närvarande pappa som är förbannad för han tvingas umgås med henne eller prata med mig!

Ska verkligen ringa handläggaren imorgon och höra hur hon tycker jag ska gå vidare med farmodern.

Tack för svaren :)
 
Det jag funderar kring medlingen med kk är ju att han inte vill ha nån kontakt. Och jag vill INTE tvinga honom, tror inte det kommer gynna hans och dotterns relation om han tvingas att prata med mig eller umgås med ....

Tack för svaren :)
Man kan ha enskilda samtal o gemensamma samtal. Här tror jag ju att handläggaren redan diskuterat med din kk. Man kommer inte att tvinga fram samtal eller kontakt men jag tycker att du ska ge handläggaren en chans. Fungerar det inte kan du bryta medlingen - eller snarare bryter väl din kk i det läget. Men för din dotters skull låt dem försöka. Handläggaren har varit med förr.....
 
Och jag tycker att det känns riskabelt att investera så mycket känslor som du förespråkar i en hypotetisk blivande relation med en okänd människa. Det skulle inte jag göra.
Jag förespråkar jag ingenting. Jag försöker bara förklara hur jag känner.

För mig finns inget att förlora men en familjemedlem att vinna.

Jag ser faktiskt inga direkta risker. Vill inte farmodern ha kontakt så är det ju bara att låta bli.

Familjen är för mig mycket viktig.

Vi har nog helt enkelt väldigt olika syn på vad familjen betyder för en.
 
Jag förespråkar jag ingenting. Jag försöker bara förklara hur jag känner.

För mig finns inget att förlora men en familjemedlem att vinna.

Jag ser faktiskt inga direkta risker. Vill inte farmodern ha kontakt så är det ju bara att låta bli.

Familjen är för mig mycket viktig.

Vi har nog helt enkelt väldigt olika syn på vad familjen betyder för en.

Jag är tvärtom. Jag ser inte familjeband som något speciellt utan jag har viktiga relationer. Jag har kontakt med en kusin av sex eftersom hen är den enda jag trivs med och har något gemensamt med. Jag har vänner som är betydligt mer familj än de jag har släktrelationer med.

Jag förstår inte hur du kan behandla någon annorlunda för att du får reda på ett släktskap än om det inte finns. Det är som jag ser det fortfarande en främling tills man känner varandra. Jag tycker inte automatiskt om någon för att vi är släkt, möjligen har jag mer överseende med närmsta familjen av födsel och ohejdad vana. Dra fram en okänd faster och jag tycker nog att det är vilken tant som helst. Är hon trevlig kan vi kanske hitta ett sätt att umgås men möttes jag av stora famnen och önskan om julfirande skulle jag snabbt boka en resa till sydligare breddgrader.
 
Jag är tvärtom. Jag ser inte familjeband som något speciellt utan jag har viktiga relationer. Jag har kontakt med en kusin av sex eftersom hen är den enda jag trivs med och har något gemensamt med. Jag har vänner som är betydligt mer familj än de jag har släktrelationer med.

Jag förstår inte hur du kan behandla någon annorlunda för att du får reda på ett släktskap än om det inte finns. Det är som jag ser det fortfarande en främling tills man känner varandra. Jag tycker inte automatiskt om någon för att vi är släkt, möjligen har jag mer överseende med närmsta familjen av födsel och ohejdad vana. Dra fram en okänd faster och jag tycker nog att det är vilken tant som helst. Är hon trevlig kan vi kanske hitta ett sätt att umgås men möttes jag av stora famnen och önskan om julfirande skulle jag snabbt boka en resa till sydligare breddgrader.
Då ser vi helt olika på det.
 
Man kan ha enskilda samtal o gemensamma samtal. Här tror jag ju att handläggaren redan diskuterat med din kk. Man kommer inte att tvinga fram samtal eller kontakt men jag tycker att du ska ge handläggaren en chans. Fungerar det inte kan du bryta medlingen - eller snarare bryter väl din kk i det läget. Men för din dotters skull låt dem försöka. Handläggaren har varit med förr.....

Hon har säkert gjort det. Det enda jag fick reda på va att han inte ville skriva på pappren i min och dotterns närvaro.
Hon pratade om att jag i h kk skulle kunna ha mejlkontakt och att han skulle få "låna" dottern för en promenad i 10 min till o börja med..
Jag känner mig rätt skeptisk och skulle verkligen inte va bekväm med att lämna dottern själv med honom..
Jajja jag får se vad hon säger imorgon!
 
Hon har säkert gjort det. Det enda jag fick reda på va att han inte ville skriva på pappren i min och dotterns närvaro.
Hon pratade om att jag i h kk skulle kunna ha mejlkontakt och att han skulle få "låna" dottern för en promenad i 10 min till o börja med..
Jag känner mig rätt skeptisk och skulle verkligen inte va bekväm med att lämna dottern själv med honom..
Jajja jag får se vad hon säger imorgon!
Jag hade nog tänkt likadant. Hur skall man kunna låta en sådan omogen person åka iväg själv med en bebis?

Finns inte en chans att jag gått med på det.
 
Nu har jag tänkt hela dagen och jag hade faktiskt sett det som hans ansvar och inte mitt, särskilt om jag hade många andra kring barnet.
 
Jag hade nog tänkt likadant. Hur skall man kunna låta en sådan omogen person åka iväg själv med en bebis?

Finns inte en chans att jag gått med på det.

Till och börja med har han ingen vana kring spädbarn så jag säger stopp redan där. Sen skulle jag faktiskt va rädd att han skulle få för sig att göra nått dumt med henne. Det är rätt obefogat men ändå något jag inte skulle kunna låta bli att tänka på och oroa mig för!

Jag sa till handläggaren på familjerätten att jag kan låta dottern va hos honom en stund men i sällskap av min gudfar. Det skulle kännas helt okej :)
 
Nu har jag tänkt hela dagen och jag hade faktiskt sett det som hans ansvar och inte mitt, särskilt om jag hade många andra kring barnet.

Hans ansvar att berätta för farmodern och se till att dom har möjlighet att ha en relation?
Hela grejen är ju att han inte vill det och jag tycker att dottern har rätt till det samt önskar det för att det inte finns nån mening med att inte iaf försöka...

Sen är ju mitt dilemma som jag skrivit tidigare att jag inte är bekväm med att gå emot hans vilja ifall att han skulle ångra sig och vilja vara närvarande om några år.
Den som väntar på nått gott väntar alltid....?
 
Till och börja med har han ingen vana kring spädbarn så jag säger stopp redan där. Sen skulle jag faktiskt va rädd att han skulle få för sig att göra nått dumt med henne. Det är rätt obefogat men ändå något jag inte skulle kunna låta bli att tänka på och oroa mig för!

Jag sa till handläggaren på familjerätten att jag kan låta dottern va hos honom en stund men i sällskap av min gudfar. Det skulle kännas helt okej :)
Jag hade resonerat likadant. Det finns så många konstiga personer och han verkar ju inte ha överdrivet mycket vett mellan öronen.

Bra förslag det där med din gudfar!
 
Hans ansvar att berätta för farmodern och se till att dom har möjlighet att ha en relation?

Japp. Hans relation, hans ansvar. Det vore annorlunda om du hade en relation till henne sedan innan tycker jag.

Du kan ju skicka kort på BARNET och info till honom om du vill, men i övrigt skulle jag faktiskt inte lyfta ett finger.


Tillägg: annars, varför begränsa det till farmor? Kusiner, hans ev syskon mm har väl annars lika rätt?
 
Lagen ger pappan rätt att träffa sitt barn. Så är det. Om han sedan är konstaterat olämplig så kan det ske t ex under "övervakning". Ovana lär inte räknas som diskvalificerande. De flesta är ovana vid spädbarn idag när de blir föräldrar. Finns endast ett sätt att få vana - träffa små barn. Berätta för din handläggare om din oro och att den tom innebär att du tror att han skulle göra något dumt. Tycker mig förstå att dottern inte riktigt är nyfödd utan att hon är några månader redan.....
 
Lagen ger pappan rätt att träffa sitt barn. Så är det. Om han sedan är konstaterat olämplig så kan det ske t ex under "övervakning". Ovana lär inte räknas som diskvalificerande. De flesta är ovana vid spädbarn idag när de blir föräldrar. Finns endast ett sätt att få vana - träffa små barn. Berätta för din handläggare om din oro och att den tom innebär att du tror att han skulle göra något dumt. Tycker mig förstå att dottern inte riktigt är nyfödd utan att hon är några månader redan.....

Jag håller med dig. Han är ju inte per automatik omogen och oansvarig för att han inte ville ha barn i denna relation. Man måste få öva. Så mycket kan inte hända på en barnvagnspromenad. Om han nu skulle vilja ta en promenad vore det väl en bra början?
 
@Pigan @Hyacinth Hua! Jag skulle aldrig i livet skicka iväg min 3 månaders bebis med en karl hon aldrig träffat, pappan eller ej! Fine att han var med vid avelsögonblicket men för att få möjligheten att promenera iväg med bebisen som jag suttit ihop med i typ ett år behöver han bete sig aningens bättre än vad @Cocos beskrivit!

Cocos, jag skulle tagit kontakt med farmodern. Vill hon träffa lilla E och ha en relation med henne så har både du, E och farmodern dragit vinstlott.

Om farmorn inte vill träffa E så har du tagit den smällen åt E. Lilla E blir ju varken ledsen eller besviken nu eftersom hon är så liten. Om du istället väntar tills E är tillräckligt stor för att själv vilja ta den första kontakten är risken större att hon blir sårad om farmodern inte vill. Du blir liksom skyddsbarriären om du tar den första kontakten nu.

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 328
Senast: Elendil
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 661
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 072
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp