FÅRtråden

Stor chans att ni kan få pengar tillbaka av säljaren om baggen inte gjorde jobbet.
Varför det?

Om baggen hade två normala testiklar, och f.ö. verkar normalt utvecklad, så vet ju varken säljare eller köpare att det skulle kunna vara något fel. Att sälja bagge med en testikel för avel, är naturligtvis fel på alla sätt.

Det är ju bara sällan som det tas spermaprov på "vanliga" baggar.
Det kanske man kostar på sig om man köper en dyr auktionsbagge, mycket sällan om man köper en "vanlig" bagge för ett par tusenlappar.

Är baggen köpt som lamm, så åligger det en själv att att efter han vuxit på sig, kolla kvaliteten och storleken på testiklarna.

Det här är typiskt "shit happens" i lantbruksvärlden - tjuren/baggen/bocken funkade inte, sådant som händer.

Jag har själv varit med om att en till synes frisk bagge, som betäckt felfritt hos mig i två säsonger, den tredje säsongen inte ger några lamm/få lamm. Alltså med till synes schyssta testiklar, inte halt, inga övriga synliga sjukdomstillstånd.
Kostar ju multum för mig i uteblivna inkomster om halva besättningen inte lammar!
 
Tänker inte ens försöka få några pengar tillbaka. Har funderat på om jag kanske kunde fått ett bättre pris på inköp av en ny bagge från dem, men orkar inte. Håller med @skogaliten om att det hamnar på shit happens-kontot. På samma sätt som det gör när man betäcker ston och de inte blir dräktiga.
 
Här är vi färdiglammade nu. En ganska stökig säsong som började med en tacka som försökte kasta dött lamm men som inte öppnade sig. Slutade i snitt som förvisso gick bra men tackan var helt klart medtagen några dagar och på det sårinfektion ett par veckor senare.
Efter det följde några komplikationsfria lamningar fram tills näst sista som hade dålig mjölkproduktion första dygnen. Stödmatade några dagar och som tur var kom hon igång ordentligt.
Nu sista har vi nog en juverhalva med mjölkstockning. Masserar med våtvarma omslag, stödmatar hungriga små lamm och hoppas på att det släpper och inte blir mastit.
Allt som allt har vi 6 tvillingpar och hälften tack-bagglamm.

Mysmule 🥰
IMG_4730.jpeg
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor

Typ allt ovan passar in på våra Helsinge 😊
Möjligtvis skinnen då. Jag tycker dom är fantastiska men faller inte alla i smaken så tog ett tag att få dom sålda. Men dom som köpt av oss har inte ifrågasatt priset iaf (2500-3000kr)
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor
Någon av de mer storväxta allmogeraserna passar för slakt, och skinn.
Alltså:
Helsinge: som även ger skäckiga skinn som är lättsålda, annsrs alla färger, och mer eller mindre krulliga skinn.
Klövsjö får, som dock har begränsningar av färger.
Värmlandsfår, där är skäckar väldigt sällsynt.
Alla ovan ger vid bra skötsel helt OK slaktkroppar, med klassning upp till R+, jag har fått några enstaka djur klassade U-.
Även Ryafår har liknande egenskaper, men har i princip enbart ryaull, medan de andra raserna har rya, gobeläng, samt finull.
 
Jag funderar på att byta ras 😱
Inte för att jag inte gillar våra Leicester men vi restaurerar en hel del gamla betes och slåtterängar och det hade varit fördelaktigt med en ras mer anpassat till sådana marker.

Men vad ska vi ha istället då🤔

*Passar på magrare äldre marker
*Norra sverige
*Vill ha skinn som går att sälja
*Bra temperament som tenderar att vara snälla och lätthanterliga och gå att stängsla in vettigt.
*Lätta lamningar och bra mammor
Om du ska sälja so hojta 😇
Vill inte köpa hela besättningen men gärna några individer och en bagge att ha till höst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp