FÅRtråden

Hon är tvättad och ingen plugg i vägen, det var mest som beskrivning på hur avföringen är. Har du koll på om pro-kolin till hund funkar lika bra som just diarsanylen? För det har jag hemma
Nu svarar jag dig långt efter din post. Men prokolin används väl främst på hund och katt, alltså djur som äter andra djur. Får äter ju vegetarisk kost så kanske att det inte är lämpligt att ge?

Tänker jag helt fel?

Nu svarar jag dig långt efter din post. Men prokolin används väl främst på hund och katt, alltså djur som äter andra djur. Får äter ju vegetarisk kost så kanske att det inte är lämpligt att ge?

Tänker jag helt fel?
Ffa fungerar idsslarmagar helt annorlunda än andra matsmältningsystem.

Jag har ju gnällt på att våra får har betat så dåligt på betet. Nu när de fått små hagar i trädgården ser jag att de inte alls är dåliga på att beta. Är tydligt att de inte föredrar det gräs som vi har på betet. Nu har vi snart stängslat in hela trädgården i stället (den är stor). Åkgräsklipparen är ganska dålig och det tar många timmar att klippa. Känns som en win win.

Börjar redan glömma hur jobbig första tiden var med lammen och har lite smått börjat diskutera nästa års eventuella lamm :laugh:
Kaaanske bara betäcka 2 tackor då.

Och slutligen, hur mycket big no no är det att spara ett bagglamm som är flasklamm? Han är den underbaraste. Alldeles för tam. Men om man sparar honom som typ.. hund?
Jag är inte ett dugg förvånad över att ni planerar fler lamm. 😁

Jag tror nog att ni kan spara honom men jag hade försökt kastrera honom snarast (de ska oftast vaccineras med tetanus först så det är en process). Jag har dock aldrig kastrerat en bagge, sen vill jag säga att varje år så får man nått lamm som man fäster sig extra vid. Ni kan ju såklart spara alla... 😄
Sen vill jag säga att de blir större och starkare än vad man kan tro och får som är tama är väldigt burdusa...

Jag är inte ett dugg förvånad över att ni planerar fler lamm. 😁

Jag tror nog att ni kan spara honom men jag hade försökt kastrera honom snarast (de ska oftast vaccineras med tetanus först så det är en process). Jag har dock aldrig kastrerat en bagge, sen vill jag säga att varje år så får man nått lamm som man fäster sig extra vid. Ni kan ju såklart spara alla... 😄
Sen vill jag säga att de blir större och starkare än vad man kan tro och får som är tama är väldigt burdusa...

Nu väger han cirkus 11kg och är som sagt den raraste av lamm. Men jag fattar, det är inte bra att spara bagg-flasklamm.
Som kastrat kan han fylla en funktion genom att vara baggsällskap. Men då blir det tre flockar i höst.
Vi får ta oss en funderare.

Tänker jag helt fel?

Anledning till att jag frågade var för att även diarsanyl används i första hand till hund o katt men indikation finns även till häst o kalv. Övriga produkter som tex pro-kolin (som jag hade hemma) har indikation hund o katt men skulle kanske kunna funka även på lamm, jag frågade om personlig erfarenhet.
Jag är fullt medveten om att hund o katt versus lamm-magar funkar på olika sätt.

Btw, lammet är nu bra i magen igen.

Anledning till att jag frågade var för att även diarsanyl används i första hand till hund o katt men indikation finns även till häst o kalv. Övriga produkter som tex pro-kolin (som jag hade hemma) har indikation hund o katt men skulle kanske kunna funka även på lamm, jag frågade om personlig erfarenhet.
Jag är fullt medveten om att hund o katt versus lamm-magar funkar på olika sätt.

Btw, lammet är nu bra i magen igen.
Diarsanyl fungerar även på flermagade djur, innan de hunnit bli flermagade.

Hos lamm så tar vommen ca 55 dagar på sig för att bli fullt utvecklad, så till lamm som är upp till fyra-sex veckor gamla så brukar veterinär rekommendera Diarsanyl som stöd när magproblem (diarré) förekommer.

Även kolprodukter, spelar ingen roll om det står hund o katt, eller ko på dem kan rekommenderas.

Men, om diarrén beror på en Coccidie-infektion, så behövs läkemedel/parasitmedel mot Coccidier samt vätskeersättning.

Alla lamm i en grupp behöver inte bli sjuka av Coccidier, vissa kan ha utvecklat tillräcklig immunitet redan tidigt. Lammen kan inte själva klara av Coccidieinfektioner om den pågår längre än några dagar.

Har du tagit träckprov specifikt för Coccidier på sjuka lamm?

Coccidier finns egentligen överallt, men extra ansamlade i rasthagar som används mycket (året runt), och på platser i beteshagarna där djuren håller till mycket ofta, som vid vattenkar, eller i skuggiga/trevliga lägen där de ligger och idisslar och sedan reser sig upp och bajsar.

Tackor med lamm har släppts ut på bete sen 10 dagar tillbaka, såååå skönt att få ut dem.
En tacka med utläkt mastit kvar inne, en tacka som lammade förra veckan och så har jag en sista tacka som inte har lammat än.
Mastittackan åker i slutet av månaden ihop med några baggar som gått kvar över vintern.
Såååå skönt att få ut dem på bete.

Här är betäckningsgruppen och juni-lammarna ute på bete, gruppen som lammade i mars får vara inne ett par dagar till och bagg-gruppen kommer ut om någon vecka, har stödsått deras bete och vill gärna ha lite regn på den innan de får gå ut. Skönt att ha dem ute, även om det blir lite mer körande för att kolla till dem… Ev. åker en grupp med slaktlamm också ut, tillsammans med tackorna med lamm, får se lite hur jag gör..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka