FÅRtråden

Bukefalos 30 år!

Tack för tips! Jag suger åt mig som en svamp.

Ett av lammen blev tågångare igår kväll, precis som Krum (förste lammet som var tågångare och just krum). Så det känns som rätt diagnos med selenbrist. Landat i att det förmodligen var orsaken även till att en var dödfödd också.
Med Krum gav jag selen även dagen efter. Så jag kommer göra det idag också. Det ska ju ändå vara en svag selen vi har. Ev att vi också får stötta med sond idag med. Om den inte har orken att suga själv helt.

Sondmatat det ena av lammen som föddes i lördags. Släpper det nu. Skönt! Tror det går bra nu.

Börjar redan fundera på nästa års lamm. Vi sparade alla tacklamm från i fjol. 50/50 jämtland och dorper. Två av dem är flasklamm. Var det dumt? Om vårt mål är att få fram bra mammor som kan reda sina lamm utan sonder och diverse stöttning. Den ena är dessutom från den tackan vi valde att slakta pga tog bara hand om 1 av 3 lamm. 😬
Men det är liksom Belle-Karamell ❤️

IMG_2677.webp

En bild på Ettan som han fick heta. Ett av lammen som föddes i lördags. Mår toppen.

Här är det bara en tacka kvar som ska lamma, tror hon får trillingar. Första fick två, en bagge och en tacka. Andra fick också två men en dödfödd, och ett levande tacklamm. Har varit lite orolig över hur hon skulle ta till sig lammen men hon verkar ta hand om sin lilla. Inte lika engagerad som första tackan dock.

Håller på att lösa det här med märkningen. Vad har ni för märken och tänger? Vad ska man tänka på? Jag vill gärna ha små märken på mina, såg att det fanns någon modell i flera färger också vilket känns praktiskt. Har ju inte så många får nu men när de blir fler vill jag ha ett system där det är lätt att hålla reda på dem.
Messenger_creation_FC113FF1-303D-4F69-A2F1-1400C44BEEF1.webp

Här är det bara en tacka kvar som ska lamma, tror hon får trillingar. Första fick två, en bagge och en tacka. Andra fick också två men en dödfödd, och ett levande tacklamm. Har varit lite orolig över hur hon skulle ta till sig lammen men hon verkar ta hand om sin lilla. Inte lika engagerad som första tackan dock.

Håller på att lösa det här med märkningen. Vad har ni för märken och tänger? Vad ska man tänka på? Jag vill gärna ha små märken på mina, såg att det fanns någon modell i flera färger också vilket känns praktiskt. Har ju inte så många får nu men när de blir fler vill jag ha ett system där det är lätt att hålla reda på dem. Visa bifogad fil 184266
Jag har mini flaggmärken, kör ny färg för vart år och första siffrorna är året, dvs börjar i år på 26001, förra året var 25001.

Blir det något nummer över så tar jag de på baggarna som föds, eftersom de inte stannar så är det lätt att ha koll på.
De stora slakterierna kräver elektroniska märken f.o.m. i år, så bra att ha koll på var man tänker skicka.

Jag köper från stallmästaren.

Jag har mini flaggmärken, kör ny färg för vart år och första siffrorna är året, dvs börjar i år på 26001, förra året var 25001.

Blir det något nummer över så tar jag de på baggarna som föds, eftersom de inte stannar så är det lätt att ha koll på.
De stora slakterierna kräver elektroniska märken f.o.m. i år, så bra att ha koll på var man tänker skicka.

Jag köper från stallmästaren.
@Sryoqwe
Jag lägger till att anledningen till att jag har flagga är för att det är så mycket lättare att läsa.
Har man en liten grupp där man kan komma ihåg vem som har vilket nummer spelar det mindre roll.
Jag har köpt in djur med de där "smala banden" och det är mindre kul med halvtama får, de har nämligen en tendens att bli skitiga och lanolin+skit behöver skrapas bort (med naglarna).

(När man stirrar på får som ett rovdjur för att läsa av ett öronmärke har de en tendens att vara ännumindre stilla.)

På stallmästaren står de vilka tänger som går till vilka märken, så här i efterhand hade jag kostat på mig den tången som bara kräver en hand.

Mina allmogelamm är små, så jag väntar faktiskt några veckor innan jag märker.

@Sryoqwe
Jag lägger till att anledningen till att jag har flagga är för att det är så mycket lättare att läsa.
Har man en liten grupp där man kan komma ihåg vem som har vilket nummer spelar det mindre roll.
Jag har köpt in djur med de där "smala banden" och det är mindre kul med halvtama får, de har nämligen en tendens att bli skitiga och lanolin+skit behöver skrapas bort (med naglarna).

(När man stirrar på får som ett rovdjur för att läsa av ett öronmärke har de en tendens att vara ännumindre stilla.)

På stallmästaren står de vilka tänger som går till vilka märken, så här i efterhand hade jag kostat på mig den tången som bara kräver en hand.

Mina allmogelamm är små, så jag väntar faktiskt några veckor innan jag märker.
Jag håller med om svårigheten att läsa de små märkena!

@Sryoqwe !

I en större grupp är det hopplöst att hålla rätt på lammen, så mina lamm märks med ett "litet" (Micro) märke i ena örat senast när vi släpper ut dem ur lamningsboxen.
Annars så har man inte chans att känna igen och korrekt identifiera sisådär 50 st lamm, och eftersom vår allmogeras också har små öron, funkar det inte med "flaggmärkena" förrän efter flera veckor.
Men flaggmärkena har så mycket bättre läsbarhet, med micromärkena så behöver man i princip fålla in och fånga fåret för att kunna läsa av märket, och därmed identifiera lammet/fåret.

Vi sätter sedan flaggmärken (fr.o.m. i år elektroniska) i det andra örat vid avskiljningen från tackorna när lammen är ca 3 månader.

Apropå elektroniska öronmärken, är det förresten någon som provat att använda enklare chip-läsare (som man använder till hästar och katt/hund) och kollat om det funkar på de elektroniska öronmärkena, alltså visar ett korrekt läsbart djurnummer?

De läsare som säljs för lantbruksdjur är svindyra, kostar minst 5000 kr, och har en massa finesser som säkert är bra när man har ännu fler lamm än vad vi har. Man kan alltså så att säga koppla ihop öronmärket med lammvågens avläsning av lammets vikt, rakt in i en dator, men så långt vill jag inte gå (än), eftersom jag då både behöver uppdatera vågen, och hur vi använder datorn. Då blir det rejält mycket pengar att lägga ut.

Jag vore rätt nöjd, om jag kan läsa av smutsiga öronmärken istället för att rengöra dem, i samband med att jag väger lammen, det skulle spara en del tid, men framför allt ansträngning - lammen blir rätt stressade när man gnider rent märket.

Jag har runda märken. Hade flaggor förut men de fastnade mer med dom och känns för stora. Runda är ju lite större micro men sitter inget utanför själva öronen trots att jag har pytte små får (fjällnäsfår) nu.

I början bytte jag färg varje år men var mycket smidigare att slippa beställa nya och slippa försöka gissa hur många lamm det blir så nu har jag bara en färg och fortsätter bara löpande på nummrena 🙂

Håller på att lösa det här med märkningen. Vad har ni för märken och tänger? Vad ska man tänka på? Jag vill gärna ha små märken på mina, såg att det fanns någon modell i flera färger också vilket känns praktiskt. Har ju inte så många får nu men när de blir fler vill jag ha ett system där det är lätt att hålla reda på dem. Visa bifogad fil 184266

Jag håller med om svårigheten att läsa de små märkena!

@Sryoqwe !

I en större grupp är det hopplöst att hålla rätt på lammen, så mina lamm märks med ett "litet" (Micro) märke i ena örat senast när vi släpper ut dem ur lamningsboxen.
Annars så har man inte chans att känna igen och korrekt identifiera sisådär 50 st lamm, och eftersom vår allmogeras också har små öron, funkar det inte med "flaggmärkena" förrän efter flera veckor.
Men flaggmärkena har så mycket bättre läsbarhet, med micromärkena så behöver man i princip fålla in och fånga fåret för att kunna läsa av märket, och därmed identifiera lammet/fåret.

Vi sätter sedan flaggmärken (fr.o.m. i år elektroniska) i det andra örat vid avskiljningen från tackorna när lammen är ca 3 månader.

Apropå elektroniska öronmärken, är det förresten någon som provat att använda enklare chip-läsare (som man använder till hästar och katt/hund) och kollat om det funkar på de elektroniska öronmärkena, alltså visar ett korrekt läsbart djurnummer?

De läsare som säljs för lantbruksdjur är svindyra, kostar minst 5000 kr, och har en massa finesser som säkert är bra när man har ännu fler lamm än vad vi har. Man kan alltså så att säga koppla ihop öronmärket med lammvågens avläsning av lammets vikt, rakt in i en dator, men så långt vill jag inte gå (än), eftersom jag då både behöver uppdatera vågen, och hur vi använder datorn. Då blir det rejält mycket pengar att lägga ut.

Jag vore rätt nöjd, om jag kan läsa av smutsiga öronmärken istället för att rengöra dem, i samband med att jag väger lammen, det skulle spara en del tid, men framför allt ansträngning - lammen blir rätt stressade när man gnider rent märket.
Jag köpte en billig (500:-) chipläsare med blåtand så jag kan koppla ihop den med telefonen eller plattan när jag väger, direkt i Elitlamm. Kommer nog inte att köpa något dyrare på ett tag, ser inte riktigt vitsen med att behöva gå vägen över excel för att få in det i programmet.

Jag märker med micro- märke i ena örat och (fr om i år) med flagg-Eid i andra örat, har olika färg på microt för olika år och sätter det i olika öron beroende på kön.

Bifogade filer

• IMG_0751.webp
    IMG_0751.webp
    280 KB · Visningar: 1 504
Är det rimligt att betala straxt under 1000kr för ETT samlingsprov + haemonchus av Vidilab?
Sen 600kr för avmaskning.

Helt omöjligt för mig att förstå hur fårbönder kan leva på det.

Är det rimligt att betala straxt under 1000kr för ETT samlingsprov + haemonchus av Vidilab?

Fårbönder har fler får än en handfull tackor.

Profylax och därmed god hälsa hos djuren, är bästa sättet att öka inkomsterna från sina får.

Har man 60 tackor så blir kostnaden ca 15 kronor per tacka.

Har man 150 tackor, och skickar med en pool träck till (högre totalkostnad, så blir kostnaden ca 8 kronor per tacka.

De flesta som ser sig som bönder och föder upp får som en del av, eller hela inkomsten från sin gård, tycker inte att 15 kronor per tacka för träckprov är en hög kostnad. Det finns andra saker som kostar betydligt mera.

Dessutom så betalar man oftast del av kostnaden för träckproven genom att vara medlem i Gård & Djurhälsan, eller Växa t.ex., där man får rabatterade träckprov som en del medlemsavgiften.

De flesta har dessutom delegerad läkemedelsbehandling (VILA), vilket kostar rätt många tusenlappar per år, vilket vägs upp av att man får diagnosticera de vanligaste tillstånden själv, och sätta in behandling, istället för att ta hem veterinär för dyra pengar (av outgrundlig anledning så blir djur ofta sjuka kvällar och helger när jourersättning utgår till veterinär).

Jag förstår inte. 8kr per tacka för träckprov? Så du kan ha 100 tackor och ändå betala mindre än vad jag precis gjorde för ett samlingsprov alltså?

Jag förstår inte. 8kr per tacka för träckprov? Så du kan ha 100 tackor och ändå betala mindre än vad jag precis gjorde för ett samlingsprov alltså?
Som exempel har jag ca 120 vuxna djur (tackor och baggar), betalade 1592 för 4 samlingsprov (3 djur/prov) , dvs ca 13 kr /vuxet djur. Så ju fler djur du har att slå ut kostnaden på, desto mindre per djur.

Jag tycker också att det är dyrt!

Tyvärr hamnar man lätt i ett mellanläge med får, för mig är det "billigare" att ha fler tackor och kunna köpa större och fler balar hösilage och få frakt hem.

Idag lammade sista tackan. Två milda fellägen, första låg ett ben bakåt och andra låg ett ben bakåt och huvudet var uppochner. Lyckades få rätt på bägge och tackan har nu tre friska lamm, två baggar och en tacka. Fick binda upp henne för att hon inte skulle gå ifrån lammet och för att säkert kunna rätta till lammen som fastnat, då var hon lite upprörd över det men allt gick ändå bra.

Så nu är första lamningen avklarad, tre tacklamm, tre bagglamm, ett dött bagglamm :)
Messenger_creation_566BBACC-E2BD-4FB8-9441-167E18B1D43F.webp

Funderar lite på märkning igen. De ska ju ha två märken om de ska leva mer än ett år, vilket jag inte tänker för iaf två av baggarna. Men jag ska flytta under deras livstid och tänker antagligen ta med dem till det nya stället. Behöver jag märka dem med två märken då? Räknar med att slakta hemma, inte på slakteri och inte sälja köttet.

Idag lammade sista tackan. Två milda fellägen, första låg ett ben bakåt och andra låg ett ben bakåt och huvudet var uppochner. Lyckades få rätt på bägge och tackan har nu tre friska lamm, två baggar och en tacka. Fick binda upp henne för att hon inte skulle gå ifrån lammet och för att säkert kunna rätta till lammen som fastnat, då var hon lite upprörd över det men allt gick ändå bra.

Så nu är första lamningen avklarad, tre tacklamm, tre bagglamm, ett dött bagglamm :) Visa bifogad fil 184572

Funderar lite på märkning igen. De ska ju ha två märken om de ska leva mer än ett år, vilket jag inte tänker för iaf två av baggarna. Men jag ska flytta under deras livstid och tänker antagligen ta med dem till det nya stället. Behöver jag märka dem med två märken då? Räknar med att slakta hemma, inte på slakteri och inte sälja köttet.
Du har ca 10 st får/lamm om jag förstår det rätt?

Ett "vanligt" öronmärke kostar ett par kronor, så märk i båda öronen. Det blir så mycket enklare på alla sätt.

Det är sällan någon river av sig märket, men plötsligt så står man där med ett omärkt får.

Det är stressigt och besvärligt för fåret - och för dig, om du ska sälja något djur, om du måste märka ett nästan vuxet lamm/får.

3/4 tackor har lammat, 4/4 lamm baggar varav 1 dödfödd 😮‍💨🤯. 1 tacka kvar som är bred som ett hus men inte satt juver än. Hoppas verkligen på minst ett tacklamm från vår sista då 3 av våra tackor är äldre och nog inte har så många lamningar kvar, hade tänkt pensionera en redan i år.

Söta är pojkarna iaf
IMG_3579.webp

Jag hopparn in här och bidrar troligen med de mest korkade frågorna man kan tänka sig!

Vi funderar på att ha får (eller dvärggetter).

Vad ska man tänka på?

Shoot - berätta allt!

Liknande trådar

• Får och företagande
  • S
    Mat till fåren!?
  • Någon som kan FÅRENS färggenetik?
  • T
    Oh jä

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok