FÅRtråden

Minta tanter har talat om för mig, högt och ljudligt, att höstgräset (som finns i riklig mängd, men inte rätt längd för att vara optimalt) inte räcker till för att de ska äta sig mätta. Så, jag parkerade ätgrindarna i lösdriften (ursprungligen byggd till hästarna) och har nu börjat tillskottsfodra med hö. Mätta tanter är tysta tanter... (i bästa fall, för fjolårslammen är rätt gapiga ändå)
1697711736928.png

(jag har stängt den ena in-/utgången för att de inte ska trampa sönder marken där utanför, därav grinden i bakgrunden - de har en till lika stor in-/utgång och tillgång till 2 ha hage)
 
Så störigt. Hade bokat så de skulle åka på slakt i måndags, ingen transport dök upp eller hörde av sig så ringde slakteriet och de sa torsdag enligt deras noteringar, men nu är torsdag och ingen transport i sikte 🤷‍♀️
Måste ringa imorgon igen och känna mig jobbig…

Lagomt kul att fodra 18 huvuden extra på stall då vi hämtade hem de förra helgen för att de skulle komma måndag och betet är obefintligt 😒
 
Så störigt. Hade bokat så de skulle åka på slakt i måndags, ingen transport dök upp eller hörde av sig så ringde slakteriet och de sa torsdag enligt deras noteringar, men nu är torsdag och ingen transport i sikte 🤷‍♀️
Måste ringa imorgon igen och känna mig jobbig…

Lagomt kul att fodra 18 huvuden extra på stall då vi hämtade hem de förra helgen för att de skulle komma måndag och betet är obefintligt 😒

Jävligt dåligt skött av slakteriet? Jag hade varit svinsur.
 
Jävligt dåligt skött av slakteriet? Jag hade varit svinsur.

Ja man tycker de kunde ringt iaf 🤷‍♀️
Fick tag på slakteriet idag och våra får skulle ha kommit på torsdag men de hade tydligen inte fått in någon bil med får alls den dagen (skulle hämtats från flera gårdar) och visste inte varför transportören inte hämtat.
Hoppas bara vi får iväg de nästa vecka och inte måste vänta på nästa egentliga lediga slakttid för det har vi inte plats till och pälsarna kommer hinna bli förstörda till i december 😬
 
Äntligen har slaktdjuren fått åka iväg 🙌
Lite sorgligt att skicka vår tama gammeltacka dock 😢 men hon var inte i kondition för fler lamm och var en riktig lammtjuv om hon inte hade egna
 
Tio små ullbollar kom det till oss idag ❤️ Skiljda från mamma i morse, så ganska vilsna och förvirrade, men de installerade sig snart i nya hagen och mumsade på grästuvorna som inte kvigorna nått.

Planen var att släppa bagge ganska snart, men de är mindre än jag trodde så lär få fodra upp dem några veckor först och kanske låta de tre minsta vänta till nästa år. Fina stora mammor hade de iaf så de har nått att brås på.

Farga spælsau.
 

Bifogade filer

  • 20231025_170549.jpg
    20231025_170549.jpg
    412 KB · Visningar: 101
Jag var orolig över att ha djur på spaltgolv, men tack vare att det finns en fin golvyta längs med ena sidan så har jag det bästa av två världar. Lättskött, alltid torrt, bra för klövarna, luktfritt och med en torr, mjuk liggplats längs väggen. Jag har för få djur per m2 för att spalten ska vara "självrensande", men drar några tag med en lövräfsa några gånger i veckan så den ska vara ren.

(Obs att jag bor i Norge, här är spalt norm.)

20231120_110949.jpg
 
Var hamnar all skit sedan så man får iväg det ur stallet? Dvs hur ser det ut under den där spalten 🤔

Ser lite kallt och omysigt ut men man kanske har varmare i stallarna när man inte har en ångande djupströbädd.



Jag var orolig över att ha djur på spaltgolv, men tack vare att det finns en fin golvyta längs med ena sidan så har jag det bästa av två världar. Lättskött, alltid torrt, bra för klövarna, luktfritt och med en torr, mjuk liggplats längs väggen. Jag har för få djur per m2 för att spalten ska vara "självrensande", men drar några tag med en lövräfsa några gånger i veckan så den ska vara ren.

(Obs att jag bor i Norge, här är spalt norm.)

Visa bifogad fil 132395
 
Var hamnar all skit sedan så man får iväg det ur stallet? Dvs hur ser det ut under den där spalten 🤔

Ser lite kallt och omysigt ut men man kanske har varmare i stallarna när man inte har en ångande djupströbädd.
Hela utrymmet är isolerat, håller typ 10 grader även när det var -10 ute.

Det är møkkakällare under, bara att åka in med traktor och hämta ut skiten!
 
@Ainon man får bara ha spalt i isolerade stall i Sverige. Tror inte heller man får ha får på helspalt utan det ska finnas en del fast liggyta, men är inte helt hundra på den regeln.
Man får inte ha spaltgolv till får i Sverige.

Till getter är det möjligt, och då ska det vara gummispalt. Förekommer vid båspallar för mjölkning t.ex.

Reglerna kan läsas på Jordbruksverkets sidor om regler för djurhållning.

https://jordbruksverket.se/djur/lan...r/matt-i-stall-och-byggnader#h-Dranerandegolv

Så här står det under rubriken "Dränerande golv" på sidan:

"Du får inte ha liggytor som består av gödseldränerande golv till dina får."

Så vill man ha spaltgolv (i gummi) till sina får, så får det inte finnas på platser där fåren kan/vill ligga, vilket i praktiken innebär att spaltgolv är förbjudet. Det är definitivt förbjudet att använda vid lamning/för lamm.

Ett metallnät som på @Migo :s bild är ej tillåtet.

Jag vet inte om någon efter 2019, när djurskyddslagen senast uppdaterades, har försökt förpröva ett fårhus med någon form av spaltgolv, men den tolkning som görs i rådgivarkretsar, och av Fåravelsförbundet, är att spaltgolv är förbjudet i svensk fårhållning.
 
Man får inte ha spaltgolv till får i Sverige.

Till getter är det möjligt, och då ska det vara gummispalt. Förekommer vid båspallar för mjölkning t.ex.

Reglerna kan läsas på Jordbruksverkets sidor om regler för djurhållning.

https://jordbruksverket.se/djur/lan...r/matt-i-stall-och-byggnader#h-Dranerandegolv

Så här står det under rubriken "Dränerande golv" på sidan:

"Du får inte ha liggytor som består av gödseldränerande golv till dina får."

Så vill man ha spaltgolv (i gummi) till sina får, så får det inte finnas på platser där fåren kan/vill ligga, vilket i praktiken innebär att spaltgolv är förbjudet. Det är definitivt förbjudet att använda vid lamning/för lamm.

Ett metallnät som på @Migo :s bild är ej tillåtet.

Jag vet inte om någon efter 2019, när djurskyddslagen senast uppdaterades, har försökt förpröva ett fårhus med någon form av spaltgolv, men den tolkning som görs i rådgivarkretsar, och av Fåravelsförbundet, är att spaltgolv är förbjudet i svensk fårhållning.
Ja? Jag var tydlig med att jag befinner mig i Norge, där är reglerna helt andra.
 
Jag hade gärna haft spalt kring foderplats om man tex har foderbord inne. Jag tänker att det borde vara bra för klövar att stå på hårt underlag och jag tycker får skiter som bara den där de står och äter.

Så länge de kan ligga mjukt och det går att hålla spalten hyfsat fräsch ser jag inget problem med det i teorin iaf.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp