FÅRtråden

Nu har det gått ett varv av brunstperioden - sju tackor har inte brunstat, så de är troligen tjuvbetäckta med grannens bagge... Köpte in ett gäng finullstackor för ett tag sedan, så nu är de 35 stycken i avelsgruppen! Räknar med snitt 2 lamm/tacka på mina 28 tackor, och 3-4 på de sju finullstackorna. Många små blir det i vår :heart

47572880_10156155896583666_5520290425820151808_n.jpg

Hur är ditt långa foderbord byggt? :)
Ändå skönt att det "bara" är 7 av 35 vars lamm du inte "kan" spara..

Jag fick skjutsa lammen till slakteriet igår. Något som kändes så otroligt skönt då jag äntligen får avsluta fåråret i huvudet och börja tänka på nästa års kull av goa lammungar. Nästa år får jag komma ihåg att anmäla dom ännu tidigare.... Men då kanske det inte är samma torka och kö heller!
 
Jag fick äntligen sålt mina sista tacklamm som jag inte ville spara i helgen, och äntligen kan jag luta mig tillbaka med vetskapen om att fodret räcker! Nu har jag fem utslagstackor bara som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag funderar på salami. Vad gör ni av era gammdjur?

Dessutom kan jag längta till nästa års lammkull, planera nybygge i fårhuset med foderbord och större plats. Dessutom tänker vi hägna in åkern och ta dit bagglammen nästa år. I år var vi för snabba med att skicka dem till slakt, blev stressad av fodertillgången. Nästa år ska de få gå på åkern och vi ska ha is i magen till november.

Nu är jag bara nyfiken på hur fällarna blir!
 
Jag fick äntligen sålt mina sista tacklamm som jag inte ville spara i helgen, och äntligen kan jag luta mig tillbaka med vetskapen om att fodret räcker! Nu har jag fem utslagstackor bara som jag inte vet vad jag ska göra av. Jag funderar på salami. Vad gör ni av era gammdjur?

Dessutom kan jag längta till nästa års lammkull, planera nybygge i fårhuset med foderbord och större plats. Dessutom tänker vi hägna in åkern och ta dit bagglammen nästa år. I år var vi för snabba med att skicka dem till slakt, blev stressad av fodertillgången. Nästa år ska de få gå på åkern och vi ska ha is i magen till november.

Nu är jag bara nyfiken på hur fällarna blir!
Gamla djur får hänga lite extra länge (40-60 dygnsgrader), sen styckar jag ur ryggen till filéer, styckar loss detaljer ur låren och gör färs på resten. "Fårsmaken"sitter i fettet, så om man putsar noga blir det en delikatess även för folk som inte alls gillar lammsmaken! Mager färs blir fin att blanda med fläskfärs eller så, samt så klart att göra korv på. Jag föredrar tacka framför lamm faktiskt!
 
Gamla djur får hänga lite extra länge (40-60 dygnsgrader), sen styckar jag ur ryggen till filéer, styckar loss detaljer ur låren och gör färs på resten. "Fårsmaken"sitter i fettet, så om man putsar noga blir det en delikatess även för folk som inte alls gillar lammsmaken! Mager färs blir fin att blanda med fläskfärs eller så, samt så klart att göra korv på. Jag föredrar tacka framför lamm faktiskt!

Tack för bra svar! Vi är lite veliga om man borde ta de fina bitarna från dessa fem själva eller om det borde gå igenom slaktare, chark för att sedan säljas. Dyrt blir det om ingen vill köpa liksom. Dock hade det varit roligt att sälja förädlade produkter också... om det finns marknad. Jag är jättenyfiken på tacka, hitills har jag bara ätit lamm! En blir det i frysen i alla fall.
 
Hur är ditt långa foderbord byggt? :)

Det är ett stort nät som hänger under takskägget. Fyller inifrån, det är en 70 cm stor glipa mellan vägg och tak som jag lastar genom. Så länge fodret är hackat och de har fri tillgång så funkar det jättebra!
 
Nu är nästa års öronmärken beställda! Förut har jag haft micro i bägge öronen och märkt tacklammen med 2 märken direkt, men i år tänkte jag sätta ett micro i alla och sen beställa och sätta i mini i andra örat på de som ska rekryteras. Micromärkena är så svårlästa!
IMG_6287.jpg
 
Nu är nästa års öronmärken beställda! Förut har jag haft micro i bägge öronen och märkt tacklammen med 2 märken direkt, men i år tänkte jag sätta ett micro i alla och sen beställa och sätta i mini i andra örat på de som ska rekryteras. Micromärkena är så svårlästa!Visa bifogad fil 22326

Jag köper nu 2 mini per lamm direkt, och sätter i båda öronen på tacklamm och bara ena på bagglamm :) men skulle kunna märka något som ev skulle säljas.
 
Tack för bra svar! Vi är lite veliga om man borde ta de fina bitarna från dessa fem själva eller om det borde gå igenom slaktare, chark för att sedan säljas. Dyrt blir det om ingen vill köpa liksom. Dock hade det varit roligt att sälja förädlade produkter också... om det finns marknad. Jag är jättenyfiken på tacka, hitills har jag bara ätit lamm! En blir det i frysen i alla fall.

Hur gamla är dina du ska slakta?

Jag tabbade mig och slaktade en 1,5 åring tacka nu i december. Fick 71kr i avräkning... Borde ha tagit återtag på henne!

Är det bättre betalt för äldre än lamm på våren tror ni? Kanske ska slakta baggen i februari/mars. Han är då nästan 2 år... Får man lika lite då så måste jag ju ta återtag och försöka sälja låda på honom? Men vad tar man för pris när man inte kan kalla det lammlåda? Stoppade tyvärr ett lamm i min egen frys nu nyss så rymmer inte 70kg bagge själv.....
 
Jag köper nu 2 mini per lamm direkt, och sätter i båda öronen på tacklamm och bara ena på bagglamm :) men skulle kunna märka något som ev skulle säljas.
Så har jag gjort innan (med micromärken), men jag tycker att minimärkena är väl stora att sätta i direkt när de är nyfödda...
 
Så har jag gjort innan (med micromärken), men jag tycker att minimärkena är väl stora att sätta i direkt när de är nyfödda...
För mig (i min ålder, när man behöver läsglasögon) så är micromärkena i princip oläsliga "i fält".

Jag sätter mni-märken efter någon vecka eller så, jag har trevliga halsband i olika färger med resårband och velcro, som jag märker lammen tillfälligt med.

Tyvärr finns dessa halsband till lamm inte att köpa längre, men den som är pysslig, kan säkert sy själv.
 
Hur gamla är dina du ska slakta?

Jag tabbade mig och slaktade en 1,5 åring tacka nu i december. Fick 71kr i avräkning... Borde ha tagit återtag på henne!

Är det bättre betalt för äldre än lamm på våren tror ni? Kanske ska slakta baggen i februari/mars. Han är då nästan 2 år... Får man lika lite då så måste jag ju ta återtag och försöka sälja låda på honom? Men vad tar man för pris när man inte kan kalla det lammlåda? Stoppade tyvärr ett lamm i min egen frys nu nyss så rymmer inte 70kg bagge själv.....

När slakterierna anser att ungfår/äldre lamm inte ska räknas som lamm längre, så är det lika uselt betalt oavsett årstid.

Återtag är nog det bästa om man har köpare, eller fylla egna frysen.

Hur slakterierna definierar djuren som "får", respektive "lamm", verkar vara mer lotteri än vetenskap i tveksamma fall.

I vår samleverans i augusti (vi och grannen), så skickades bl.a. 8 st äldre "lamm" födda 2017 som inte vuxit i något vidare tempo. De var alltså födda april 2017, ungefär 1,5 år vid slakt. Samtliga räknades som "lamm" på slaktavräkningen. De hade rätt klena slaktvikter för åldern (17-20 kg), vilket kanske bidrog till att de räknades som lamm.

De hade karaktären av lamm när man tittade på dem. Samtliga var tacklamm.
 
För mig (i min ålder, när man behöver läsglasögon) så är micromärkena i princip oläsliga "i fält".

Jag sätter mni-märken efter någon vecka eller så, jag har trevliga halsband i olika färger med resårband och velcro, som jag märker lammen tillfälligt med.

Tyvärr finns dessa halsband till lamm inte att köpa längre, men den som är pysslig, kan säkert sy själv.
Ja, det har funkat fint så länge det var tillräckligt få för att se skillnad på alla ändå, men jag räknar med mer än dubbelt så många lamm i vår som i fjol :eek: De vuxna djuren har man ju lärt känna så man ser skillnad ändå, men nästan 80 svarta lamm som skuttar runt... vågar jag inte lämna omärkt ens några dagar :o
 
Hur gamla är dina du ska slakta?

Jag tabbade mig och slaktade en 1,5 åring tacka nu i december. Fick 71kr i avräkning... Borde ha tagit återtag på henne!

Är det bättre betalt för äldre än lamm på våren tror ni? Kanske ska slakta baggen i februari/mars. Han är då nästan 2 år... Får man lika lite då så måste jag ju ta återtag och försöka sälja låda på honom? Men vad tar man för pris när man inte kan kalla det lammlåda? Stoppade tyvärr ett lamm i min egen frys nu nyss så rymmer inte 70kg bagge själv.....

Mina är från 2015, 2011 och 2010 så det är ju inga ungdjur direkt. Två som gick tomma förra året och har blivit rätt feta. Det är ju det där med att hitta köpare till sånt kött vilket nog är svårt. Folk verkar livrädda för tackkött. Vilket jag föresten åt igår (den från -15) och det var fantastiskt gott! Men man kan ju inte äta hur mycket som helst. Därför funderar jag på salami eller ölkorv som kanske gör att man kan använda köttet.
 
Mina är från 2015, 2011 och 2010 så det är ju inga ungdjur direkt. Två som gick tomma förra året och har blivit rätt feta. Det är ju det där med att hitta köpare till sånt kött vilket nog är svårt. Folk verkar livrädda för tackkött. Vilket jag föresten åt igår (den från -15) och det var fantastiskt gott! Men man kan ju inte äta hur mycket som helst. Därför funderar jag på salami eller ölkorv som kanske gör att man kan använda köttet.
Jag känner flera fårägare, som gör, eller låter göra, korv av äldre djur.

Vanligt är att man jobbar ihop med något mindre, lokalt charkföretag, som har möjlighet att tillverka lite större "batchar" med korvar med jämn kvalitet, samt har lokaler godkända för livsmedelsproduktion.
Med "större batchar" menar jag inte tusentals korvar, utan mera göra korv av en tre-fyra-fem-sex djur, sådär så att det blir ett jättejobb att hålla till hemma i det egna köket, och man måste ha tillstånd och godkännande från miljökontoret för att få hålla på och göra för försäljning.

Charkföretagen står också för rökning och sådant, som är svårt att få ihop för vissa korvsorter om man inte bygger en lite större anlägging.

Man låter helt enkelt göra korv enligt eget recept (kanske med lite hjälp av charkföretaget), för återtag, och säljer sedan själv i gårdsbutik eller liknande.

En korvsort, påhittad av en bekant till mig, hamnade faktiskt i ett lokalt charkuteriföretags sortiment!

Det är ju jättebra, för oss alla, ju fler "lammkorvar" som tillverkas, desto större chans finns det till att vi kan få vettigt betalt även för äldre djur.

Att "ungtacka" eller "ungbagge" normalt sett är bättre än lamm som kött att äta, verkar det finnas en rejäl uppförsbacke för att "lära svenska folket".
 
Hittade igår en som jag istället ska byta bagge med. Det känns som en bra lösning :) då får jag nytt blod och gratis! Hennes va också född 17 så den kan jag ju ha i några år sen om jag inte vill utöka med fler döttrar :)
 
Nu är mina nya (uppenbarligen tjuvbetäckta) finullstackor igång. En av de som inte såg så jättetung ut klämde ur sig FYRA pigga starka lamm! Jag fasar för hur många det är i den som ser ut som ett luftskepp!
50095574_10156241057223666_6427167878402801664_n.jpg

Åh gud fyra, jag som tyckte det räckte med trillingar!
 
Jag skulle hemskt gärna gå en kurs i fårskötsel, men det verkar inte vara superlätt att hitta. Någon som kan tipsa var jag ska hålla utkik?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp