FÅRtråden

Nu verkar vi ha fått varg till Skåne, det tros vara tre olika vargar som synts till. Igår syntes en bara 40 minuter från mig.

Ytterstaketet runt alla hagar är 140 högt med 4 trådar. Hur mycket modifiering behöver det göras för att bli hyfsat rovdjurssäkert? Väldimensionerade stolpar i hörnen med stöttor, nersatta med maskin som bankar.

Även lo har synts till i veckan, går även de på får?

Mina tackor är instängda i garaget, men brukar ha ena carporten öppen för att de ska få så mycket solljus som möjligt på dagarna. Bör jag hålla det stängt?

Lo kan gå på får, ja. Främst ska man väl kolla så att elen går fram överallt som den ska, dvs att trådarna inte tas över av växtlighet, sten, jord etc. Det bör väl inte heller vara för långt mellan nedersta tråd och mark, eftersom de gärna gräver sig in. Jag har en bok om hur man stängslar mot olika typer av rovdjur, kan kolla varifrån man beställer den.

Edit: den finns gratis som PDF hos Viltskadecenter. :) Heter "Stängsling mot stora rovdjur".
 
Lo kan gå på får, ja. Främst ska man väl kolla så att elen går fram överallt som den ska, dvs att trådarna inte tas över av växtlighet, sten, jord etc. Det bör väl inte heller vara för långt mellan nedersta tråd och mark, eftersom de gärna gräver sig in. Jag har en bok om hur man stängslar mot olika typer av rovdjur, kan kolla varifrån man beställer den.

Edit: den finns gratis som PDF hos Viltskadecenter. :) Heter "Stängsling mot stora rovdjur".
Tack, jag tror jag har kikat i den innan, men hade glömt bort den!

Just de två nedersta är täta utan vegetation för nära. Däremot så tycker jag det känns som stora mellanrum ovanför och nedanför mittersta tråden. Klättrar de emellan?

Mina tackor har nog bäst stängsel på orten, så jag hoppas att de är de som väljs sist.
 
Just de två nedersta är täta utan vegetation för nära. Däremot så tycker jag det känns som stora mellanrum ovanför och nedanför mittersta tråden. Klättrar de emellan?

Jag vet faktiskt inte! Spontant kan jag inte tänka mig att det är så jätteinbjudande att försöka ta sig in emellan trådarna?
 
Jag vet faktiskt inte! Spontant kan jag inte tänka mig att det är så jätteinbjudande att försöka ta sig in emellan trådarna?
Jag hoppas inte det, det är rejält med kräm i (hade en firma som kom och gjorde jobbet som satt stängsel i 40 år- det märktes), jag har själv fått mig en känga.
Får läsa på lite!
 
De fem stora hittade på den sidan det här,

Rovdjur försöker helst krypa under eller igenom stängsel istället för att hoppa, och därför är det viktigt att de lägre trådarna sitter max 20 cm ifrån varandra.

Borde med andra ord sätta åtminstone en tråd till, och ska det jobbat göras så kan jag sätta två lika väl.
 
Nu verkar vi ha fått varg till Skåne, det tros vara tre olika vargar som synts till. Igår syntes en bara 40 minuter från mig.

Ytterstaketet runt alla hagar är 140 högt med 4 trådar. Hur mycket modifiering behöver det göras för att bli hyfsat rovdjurssäkert? Väldimensionerade stolpar i hörnen med stöttor, nersatta med maskin som bankar.

Även lo har synts till i veckan, går även de på får?

Mina tackor är instängda i garaget, men brukar ha ena carporten öppen för att de ska få så mycket solljus som möjligt på dagarna. Bör jag hålla det stängt?
Då har du bra förutsättningar, för att utan alltför mycket ansträngning uppgradera till "Rovdjursavvisande stängsel",.

Vargen hoppar oftast, men kryper under där det går.

Stängslet ska 5 trådar med den översta på 115-120. Men eftersom du redan har en tråd på 140, så får du ett ännu mer/bättre skyddande stängsel. I ditt fall blir det 6 trådar, med översta på 140 cm.

Understa tråden på ca 20-25 cm, nästa tråd på 45 cm, o.s.v.

"Täta" alla dikesövergångar, genom att endera dra ner extratrådar, eller lägga trumma, och grus/jord.

Bilder på hur man gör finns på Viltskadecenters hemsida.

Kraftfullt elaggregat, minst 10 joule, och minimum ca 5000 volt i systemet.

Gräset behöver röjas tillräckligt ofta under nedersta tråden, så att det blir ordentlig sprutt på elen.

Vandringsvargar är egentligen läskigast, man vet inte riktigt "när de är var"...
 
@skogaliten Tack för svar! Som tur är har jag inga diken eller liknande runt, så den biten är enkel. Får kolla att aggregatet är tillräckligt starkt och försöka få upp två trådar till. Det är ju inte akut eftersom de är installade nu.

Ja, de har rört sig väldigt. Tar vargar vildsvin? Vi har väldigt mycket vildsvin som bökar upp sommarbetena. Här är mycket fasan och rådjur också, vet faktiskt inte riktigt vad vare sig lo eller varg föredrar.
 
Lo kan gå på får, ja. Främst ska man väl kolla så att elen går fram överallt som den ska, dvs att trådarna inte tas över av växtlighet, sten, jord etc. Det bör väl inte heller vara för långt mellan nedersta tråd och mark, eftersom de gärna gräver sig in. Jag har en bok om hur man stängslar mot olika typer av rovdjur, kan kolla varifrån man beställer den.

Edit: den finns gratis som PDF hos Viltskadecenter. :) Heter "Stängsling mot stora rovdjur".
Det har hänt EN gång att varg grävt sig in under ett stängsel. Denna enda gång, exploateras av de organiserade varghatare, för att förklara för alla andra (som är neutrala till varg), att det är fullständigt omöjligt att stängsla mot varg.

Det vanligaste är att vargen utnyttjar blottor i stängslen:
*Först och främst: man har ett rätt uselt stängsel, som med nöd och näppe håller får inne, t.ex. två eltrådar med lite el, eller ett gammalt saggande nätstängsel.
*Man har ett iofs bra stängsel, men har inte stänglat mot sjö/å, och vargen vadar eller simmar in.
*Stängslet har ett eller flera ställen, där nedersta tråden inte följer marken, det finns t.ex. ett dike, där det går utmärkt att krypa utan att få el i sig.
*Det finns en slänt eller annan förhöjning i landskapet, som gör det plättlätt att hoppa in hagen. Från vargens synpunkt är översta tråden på endast kanske 50 cm.
*Det finns ett i grunden bra stängsel, men det växer massor med gräs mot stängslet, så att elen är "bortjordad"
 
Det har hänt EN gång att varg grävt sig in under ett stängsel. Denna enda gång, exploateras av de organiserade varghatare, för att förklara för alla andra (som är neutrala till varg), att det är fullständigt omöjligt att stängsla mot varg.

Det vanligaste är att vargen utnyttjar blottor i stängslen:
*Först och främst: man har ett rätt uselt stängsel, som med nöd och näppe håller får inne, t.ex. två eltrådar med lite el, eller ett gammalt saggande nätstängsel.
*Man har ett iofs bra stängsel, men har inte stänglat mot sjö/å, och vargen vadar eller simmar in.
*Stängslet har ett eller flera ställen, där nedersta tråden inte följer marken, det finns t.ex. ett dike, där det går utmärkt att krypa utan att få el i sig.
*Det finns en slänt eller annan förhöjning i landskapet, som gör det plättlätt att hoppa in hagen. Från vargens synpunkt är översta tråden på endast kanske 50 cm.
*Det finns ett i grunden bra stängsel, men det växer massor med gräs mot stängslet, så att elen är "bortjordad"

Bra info, tack! Jag har verkligen uppfattat det som att just gräva sig in är vanligt, men då vet jag. :)
 
@skogaliten Tack för svar! Som tur är har jag inga diken eller liknande runt, så den biten är enkel. Får kolla att aggregatet är tillräckligt starkt och försöka få upp två trådar till. Det är ju inte akut eftersom de är installade nu.

Ja, de har rört sig väldigt. Tar vargar vildsvin? Vi har väldigt mycket vildsvin som bökar upp sommarbetena. Här är mycket fasan och rådjur också, vet faktiskt inte riktigt vad vare sig lo eller varg föredrar.
Tyvärr så väljer vargar vildsvin som föda, först när det börjar bli ont om mer lättfångade byten.

Vildsvin är bra på att försvara sig, de är tuffa och har sina betar, så vargen avstår.

Här har vi kopiöst med dovhjort, förutom vildsvinen, och vargarna här tycks leva mestadels på dovhjort.
 
Tyvärr så väljer vargar vildsvin som föda, först när det börjar bli ont om mer lättfångade byten.

Vildsvin är bra på att försvara sig, de är tuffa och har sina betar, så vargen avstår.

Här har vi kopiöst med dovhjort, förutom vildsvinen, och vargarna här tycks leva mestadels på dovhjort.
Skit då!
 
Ja, det var väldigt lätt att i Riksdagen, baxa igenom att vildsvinen, utan begränsningar, skulle få vara en del av den svenska faunan.

Ska man "räkna pengar", skador på odlingsmark, skador på annan mark som villatomter, golfbanor och fotbollsplaner samt förstörda skördar, så kostar vildsvinen enorma summor årligen.

I län/områden, där vi fårägare vant oss vid att ha rovdjur som varg och lo runt oss, så är det måttligt med skadefall.

De flesta har efter några år bättrat på sina stängsel.

Men den emotionella effekten av en vargattack, när en sådan inträffar, är mycket stor, eftersom det oftast är så att alla får i en hage dör, eller skadas svårt och måste avlivas.

Bor man inom eller invid ett vargrevir, och håller får, så är det svårt att slappna av fullständigt. Varje dag, när man går ut för att se till fåren på bete, så finns den där gnagande undran där, om man missat något, och om vargen tagit sig in...

Peppar-peppar, ta-i-trä, nu har jag/vi klarat oss i över femton år, med rovdjursavvisande stängsel, utan rovdjursattack, trots att vi har både lodjur och vargrevir...
 
Vad har ni för erfarenhet av ORF?
De jag köpte får av har fått ett utbrott på en lammunge, jag som väntar lamning nu kommande vecka (hoppas jag) vill ju försöka förebygga/ vara förberedd så gått det går.
Så himla tacksam att de har hört av sig. 🙏
 
Vad har ni för erfarenhet av ORF?
De jag köpte får av har fått ett utbrott på en lammunge, jag som väntar lamning nu kommande vecka (hoppas jag) vill ju försöka förebygga/ vara förberedd så gått det går.
Så himla tacksam att de har hört av sig. 🙏
Använd handskar när du hanterar fåren, om det finns misstanke om utbrott! Jag blev smittad i handen en gång, rekommenderas INTE!

Finns inte mycket att göra annat än torka ut blåsorna och behandla eventuell sekundärinfektion. Isolera gärna tacka med lamm som har utbrott, om denne tjuvtuttar kan den sprida problem till andras juver och det kan ge juverinflammation, utöver sprida orf.
 
Julafton ❤ Hälften av höstens skinn kom idag!
FB_IMG_1612271178754.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp