FÅRtråden

Jag upptäckte idag att en av de äldre tackorna har börjat äta ull från de andra fåren.
Är det en brist eller beteendestörning?

De avlusades i två omgångar tidigare i år, hon fick två lamm för tre veckor sedan (tuff lamning med felläge).
Fritillgång på lösa mineraler, saltsten, ok hö med 0.5 kg kraft om dagen.
Håller hull.

Väntar på att sista tackan ska lamma nu i helgen innan de kan få komma ut pga mycket räv.
 
Vi har börjat planera lite framåt med bä-tanterna och deras lamm.
Hur brukar ni göra, betäcker ni årets tacklamm? Hur resonerar ni om det?
Och, hur resonerar ni runt att kanske låta en närbesläktad bagge agera avelsbagge en säsong?
 
Vi har börjat planera lite framåt med bä-tanterna och deras lamm.
Hur brukar ni göra, betäcker ni årets tacklamm? Hur resonerar ni om det?
Och, hur resonerar ni runt att kanske låta en närbesläktad bagge agera avelsbagge en säsong?
Jag har läst runt lite och det är mycket tyckande om att använda närbesläktad bagge, men en generation ska inte vara några problem har jag förstått.
Läste en intressant uppsats på SLU om faran med när små fårraser blir populära snabbt, och hur mycket mer och snabbare inavel ökar än om rasen växer successivt.

Jag går själv i samma tankar då jag fick ett fint bagglamm i rätt färg (den enda).
Grymt snabb upp på benen och diade jtrots en tuff förlossning med felläge, eftersom det finns forskning som visar på att det nedärvs från baggen så är det intressant så sett.
Beroende på hur han växer till sig hade jag velat använda honom till hösten.

Då betäcker han sin mor, några kusiner, halvsystrar och obesläktade.
 
Kul med elitlamm när man kan få ut statistik på lamningen! Slående tydligt att de 11 avelstackorna jag köpte in i höstas före betäckningen, inte ens var värda slaktpris:wtf: men också kul att se att mitt avelsarbete på goda mödrar och pigga lamm har fungerat bra!

Snitt på de inköpta tackorna:
Scannade foster 2.1
Antal födda lamm: 1.9
Antal uppfödda: 1.3
Antal flasklamm: 5(!) (pga att tackorna stötte bort eller ignorerade lammet)
Antal döda efter födsel, (pga tackan inte brytt sig om lammet vid förlossning): 3
Snitt födselvikt: 3.2
Totalt antal lamm: 21

Snitt på tackor födda ur mina linjer:
Scannade foster: 1.8
Antal födda: 2.1
Antal uppfödda: 2.0
Flasklamm: 0
Antal döda efter födsel: 2 (missbildade ej livsdugliga).
Födselvikt snitt: 4.8
Totalt antal lamm: 53

Från mina linjer har lammen i alla fall utom ett varit på benen och ätit inom 15 minuter. Alla som skött lamning obevakat har slickat och matat och fått upp alla ungar på benen själva.
De inköpta tackorna har i alla fall utom tre krävt omfattande hjälp vid förlossningen pga fellägen, svaga/obefintliga värkar och mkt svaga lamm. I samtliga fall på de inköpta tackorna har lammen varit mkt sega att komma igång, flera har krävt mer än ett dygns sondmatning för att börja suga. De tre som lammade själva har samtliga lämnat lamm att dö med fosterhinnan orörd.

Alla tackor har fått en noga uträknad foderstat baserad på analyserat bra ensilage och kompletterande kraftfoder. Tackornas hullklass låg på samma i båda grupperna, och de har båda haft fri tillgång till selenberikade mineraler. Djuren har betäckts med samma bagge, stått i samma fålla och på alla sätt behandlats och utfodrats helt likvärdigt.
 
Vi har börjat planera lite framåt med bä-tanterna och deras lamm.
Hur brukar ni göra, betäcker ni årets tacklamm? Hur resonerar ni om det?
Och, hur resonerar ni runt att kanske låta en närbesläktad bagge agera avelsbagge en säsong?

Vi kommer ev att betäcka årets tacklamm med närbesläktad bagge (halvbror). Om något bagglamm i år gör sig riktigt bra på riksbedömningen och vi inte byter till oss en obesläktad likvärdig. Avlar isåfall ut nästa år.
 
Jahopp. Haemoncus konstaterat. Alltså, stora magmasken.
GÅR det ens att bli av med den? Jag har förstått att det är stora problem med resistens mot avmaskningsmedel bland dem. 🙄
Jag hade ju tänkt att våra får skulle få beta ner alla våra hagar i år och sen varje år, men det verkar ju dumt att göra så med tanke på vad de bär på i parasitväg. Suck! Jag har två hagar som funkar att använda som vinterhagar, en stor sommarhage och ett naturreservat som ska betas på sensommaren. Och en mindre hage som vi brukar slå lite hö i på försommaren och sen beta fram till vintern närmar sig. Det är ju för få hagar för att jag ska kunna "vila dem parasitfria". 🙄 :arghh:
Jag kommer sam- och/eller växelbeta med hästarna, det minskar ju parasitförekomsten. Men...
 
Jahopp. Haemoncus konstaterat. Alltså, stora magmasken.
GÅR det ens att bli av med den? Jag har förstått att det är stora problem med resistens mot avmaskningsmedel bland dem. 🙄
Jag hade ju tänkt att våra får skulle få beta ner alla våra hagar i år och sen varje år, men det verkar ju dumt att göra så med tanke på vad de bär på i parasitväg. Suck! Jag har två hagar som funkar att använda som vinterhagar, en stor sommarhage och ett naturreservat som ska betas på sensommaren. Och en mindre hage som vi brukar slå lite hö i på försommaren och sen beta fram till vintern närmar sig. Det är ju för få hagar för att jag ska kunna "vila dem parasitfria". 🙄 :arghh:
Jag kommer sam- och/eller växelbeta med hästarna, det minskar ju parasitförekomsten. Men...
Jag hade ringt runt och försökt få tag på en bra fårveterinär. Jag vet att tex distriktsveterinärerna har en bra dansk kille i Halland.

Ha de inne på stall till en början med, avmaska och gör ett nytt prov.
Problemet är ju att det är resistenta maskar som överlever och de vill du inte ha ut på nytt rent bete.
Det finns även perioder där djuren släpper ifrån sig mer, högdräktighet och avskiljning (lammen framförallt).

Vet du var du kan ha fått in det?

Lammen behöver vara en viss ålder innan de kan själva börja släpp ägg (dvs är de yngre än masken/ larvens livscykel så bör de vara fria).
Man brukar räkna lamm på stall som "fria" men det är ingen garanti, så har de åldern inne så gör separata prover.
 
Vet du var du kan ha fått in det?
Fåren flyttade hit i höstas och hade det med sig från sitt förra hem.
Det spelar ju ingen roll om jag hittar en veterinär som är mer kunnig än den jag anlitar just nu, om maskarna ändå inte går att utrota. Och jag kan ju inte låta dem stå inne hela sommaren, när jag har hagar som behöver betas. Jag har liksom nästan 8ha som behöver betas och det är lite för mycket för 3 shetlandsponnyer...
 
Fåren flyttade hit i höstas och hade det med sig från sitt förra hem.
Det spelar ju ingen roll om jag hittar en veterinär som är mer kunnig än den jag anlitar just nu, om maskarna ändå inte går att utrota. Och jag kan ju inte låta dem stå inne hela sommaren, när jag har hagar som behöver betas. Jag har liksom nästan 8ha som behöver betas och det är lite för mycket för 3 shetlandsponnyer...
Fast om man läser om andra som har fått in det så går det att mer eller mindre utrota.

Jag tänkte en veterinär för att kunna göra ett rimligt schema för hur hagarna nyttjas.

Men jag hade inte släppt ut dem innan avmaskning.

Med 8 ha har du kanske möjlighet att flytta innan fåren återinfekteras och kan ha att ponnyerna betandes efteråt, eftersom larverna dör när de hamnar i fel värdjur.
För att sen låta det gå ett par veckor och ha fåren gåendes där igen, eller så behöver hagen vila till nästa år.
 
Vi har börjat planera lite framåt med bä-tanterna och deras lamm.
Hur brukar ni göra, betäcker ni årets tacklamm? Hur resonerar ni om det?
Och, hur resonerar ni runt att kanske låta en närbesläktad bagge agera avelsbagge en säsong?
Vi betäcker årslamm. Om dom är släkt med baggen spar jag inga lamm för vidare avel utan alla går till slakt.
 
Jahopp. Haemoncus konstaterat. Alltså, stora magmasken.
GÅR det ens att bli av med den? Jag har förstått att det är stora problem med resistens mot avmaskningsmedel bland dem. 🙄
Jag hade ju tänkt att våra får skulle få beta ner alla våra hagar i år och sen varje år, men det verkar ju dumt att göra så med tanke på vad de bär på i parasitväg. Suck! Jag har två hagar som funkar att använda som vinterhagar, en stor sommarhage och ett naturreservat som ska betas på sensommaren. Och en mindre hage som vi brukar slå lite hö i på försommaren och sen beta fram till vintern närmar sig. Det är ju för få hagar för att jag ska kunna "vila dem parasitfria". 🙄 :arghh:
Jag kommer sam- och/eller växelbeta med hästarna, det minskar ju parasitförekomsten. Men...
Det borde gå att bli av med Haemonchus, förutsatt att "din" stam med Haemonchus inte tillhör de ändå ganska få resistenta stammarna.

Jag har lyckats för ett tiotal år sedan, min granne har lyckats för 4-5 år sedan, men det kräver att man följer "best practise".

En genomtänkt plan för hur man växlar beten, låter beten vila, att man aldrig tummar på karantän och träckprov för nya djur (baggar), och gärna växelbetar, med helst häst. Sambete är bra om man har en låg parasitbörda som man vill hålla låg, men inte om man ska utrota Haemonchus.

Du har nog tillräckligt med mark för att kunna sätta upp ett schema för betesplanering.

Jag lyckades bra att utrota Haemonchus på förra gården med sex hektar betesmark, 14 tackor och tre nordsvenskar.


Läs på här https://www.gardochdjurhalsan.se/kunskapsbank/far/mag-tarmmaskar/, massor med matnyttigt om parasitmanagering.

OBS, får behöver inte någon vinterhage! De behöver en liten rastfålla, "frimärkshage". Får är inte intresserade av att röra på sig på samma sätt som hästar. De gillar att vara ute och "lufta sig", kanske att idissla ute, men låt det stanna där, med en liten yta.
Jag har 70 kvm hårdgjord vinterrastfålla till ca 25 tackor. Är KRAV-ansluten...
Slösa inte bort en hel hage som kan fungera som riktigt bete på att bli kontaminerad av parasiter och coccidier bara för att ha som vinterhage.
Skippa tanken på att använda mer en ett absolut minimum enligt t.ex. KRAV:s regler om du ens ska låta fåren gå ut på vintern. Med Haemonchus, så kan hel inomhusvistelse hela stallperioden vara att föredra, tills du blivit av med eländet.

Fodra inomhus oavsett rasthage! Det gör att fåren bajsar större andel inomhus.

Ett av de vanligaste "nybörjarmisstagen" att fodra ute med mycket spill och gegga, sedan släppa ut lamm på samma yta med coccidieinfektioner på lammen som följd. Det fungerar kanske bra i två-tre-fyra år, sedan så finns det så mycket skit i ytskiktet, så att lammen får diarré.

Välj ut två (mindre) hagar med god tillväxt på tidigt på våren som kan vara "välkomsthagar" för fåren, vartannat år.

Låt fåren beta välkomsthage "A" på våren som första hage, flytta sedan runt men exkludera nästa års välkomsthage ("B") från får hela sommaren och vintern! Det gör att de två utsedda välkomsthagarna blir fria från får en sommar, och två vintrar, vilket borde utrota Haemonchus och andra parasiter från hagen, i synnerhet om hagen slås för foder och/eller betas med häst.

Observera att mindre fållor är bättre än större, när det gäller får. Dela gärna av stora hagar (mer än en hektar stora hagar) genom tillfälliga stängsel, för att få ett bra betesutnyttjande.

Så andas nu, och se till att du får rätt sorts avmaskningsmedel utskrivet. Det går säkert bra.

Sedan så avmaskar du, och väntar ca 10 dagar, och tar nya träckprov.

Har du en riktigt bra och fårkunnig veterinär?

Om inte så rekommenderar jag dig att gå med i Gård & Djurhälsan. https://www.gardochdjurhalsan.se/radgivning-tjanster/far/far-bas/

Om du är med där, så kan du ringa hur många gånger som helst, och få massor med stöd i hur just du ska göra för att sanera bort Haemonchus ur din besättning.

F.ö. så anser jag att det är i det närmaste brottsligt att sälja får/lamm/baggar utan vidhängande hälsodeklaration, och med vidhängande nytagna träckprov som visar vilka parasiter finns i besättningen.
 
Det borde gå att bli av med Haemonchus, förutsatt att "din" stam med Haemonchus inte tillhör de ändå ganska få resistenta stammarna.

Jag har lyckats för ett tiotal år sedan, min granne har lyckats för 4-5 år sedan, men det kräver att man följer "best practise".

En genomtänkt plan för hur man växlar beten, låter beten vila, att man aldrig tummar på karantän och träckprov för nya djur (baggar), och gärna växelbetar, med helst häst. Sambete är bra om man har en låg parasitbörda som man vill hålla låg, men inte om man ska utrota Haemonchus.

Du har nog tillräckligt med mark för att kunna sätta upp ett schema för betesplanering.

Jag lyckades bra att utrota Haemonchus på förra gården med sex hektar betesmark, 14 tackor och tre nordsvenskar.


Läs på här https://www.gardochdjurhalsan.se/kunskapsbank/far/mag-tarmmaskar/, massor med matnyttigt om parasitmanagering.

OBS, får behöver inte någon vinterhage! De behöver en liten rastfålla, "frimärkshage". Får är inte intresserade av att röra på sig på samma sätt som hästar. De gillar att vara ute och "lufta sig", kanske att idissla ute, men låt det stanna där, med en liten yta.
Jag har 70 kvm hårdgjord vinterrastfålla till ca 25 tackor. Är KRAV-ansluten...
Slösa inte bort en hel hage som kan fungera som riktigt bete på att bli kontaminerad av parasiter och coccidier bara för att ha som vinterhage.
Skippa tanken på att använda mer en ett absolut minimum enligt t.ex. KRAV:s regler om du ens ska låta fåren gå ut på vintern. Med Haemonchus, så kan hel inomhusvistelse hela stallperioden vara att föredra, tills du blivit av med eländet.

Fodra inomhus oavsett rasthage! Det gör att fåren bajsar större andel inomhus.

Ett av de vanligaste "nybörjarmisstagen" att fodra ute med mycket spill och gegga, sedan släppa ut lamm på samma yta med coccidieinfektioner på lammen som följd. Det fungerar kanske bra i två-tre-fyra år, sedan så finns det så mycket skit i ytskiktet, så att lammen får diarré.

Välj ut två (mindre) hagar med god tillväxt på tidigt på våren som kan vara "välkomsthagar" för fåren, vartannat år.

Låt fåren beta välkomsthage "A" på våren som första hage, flytta sedan runt men exkludera nästa års välkomsthage ("B") från får hela sommaren och vintern! Det gör att de två utsedda välkomsthagarna blir fria från får en sommar, och två vintrar, vilket borde utrota Haemonchus och andra parasiter från hagen, i synnerhet om hagen slås för foder och/eller betas med häst.

Observera att mindre fållor är bättre än större, när det gäller får. Dela gärna av stora hagar (mer än en hektar stora hagar) genom tillfälliga stängsel, för att få ett bra betesutnyttjande.

Så andas nu, och se till att du får rätt sorts avmaskningsmedel utskrivet. Det går säkert bra.

Sedan så avmaskar du, och väntar ca 10 dagar, och tar nya träckprov.

Har du en riktigt bra och fårkunnig veterinär?

Om inte så rekommenderar jag dig att gå med i Gård & Djurhälsan. https://www.gardochdjurhalsan.se/radgivning-tjanster/far/far-bas/

Om du är med där, så kan du ringa hur många gånger som helst, och få massor med stöd i hur just du ska göra för att sanera bort Haemonchus ur din besättning.

F.ö. så anser jag att det är i det närmaste brottsligt att sälja får/lamm/baggar utan vidhängande hälsodeklaration, och med vidhängande nytagna träckprov som visar vilka parasiter finns i besättningen.
Jag har nyss läst en kurs om får och det här var en fin sammanfattning av 'skolboken' :bow:
 
Ett alternativ är ju att slakta och köpa nya med fria träckprov.
För onekligen är det lite besvärligt och synd om man har rena beten.

Jahopp. Haemoncus konstaterat. Alltså, stora magmasken.
GÅR det ens att bli av med den? Jag har förstått att det är stora problem med resistens mot avmaskningsmedel bland dem. 🙄
Jag hade ju tänkt att våra får skulle få beta ner alla våra hagar i år och sen varje år, men det verkar ju dumt att göra så med tanke på vad de bär på i parasitväg. Suck! Jag har två hagar som funkar att använda som vinterhagar, en stor sommarhage och ett naturreservat som ska betas på sensommaren. Och en mindre hage som vi brukar slå lite hö i på försommaren och sen beta fram till vintern närmar sig. Det är ju för få hagar för att jag ska kunna "vila dem parasitfria". 🙄 :arghh:
Jag kommer sam- och/eller växelbeta med hästarna, det minskar ju parasitförekomsten. Men...
 
En månad gammal :love:
280113355_10158991506953666_8681009703811268494_n.jpg
 
Det borde gå att bli av med Haemonchus, förutsatt att "din" stam med Haemonchus inte tillhör de ändå ganska få resistenta stammarna.

Jag har lyckats för ett tiotal år sedan, min granne har lyckats för 4-5 år sedan, men det kräver att man följer "best practise".

En genomtänkt plan för hur man växlar beten, låter beten vila, att man aldrig tummar på karantän och träckprov för nya djur (baggar), och gärna växelbetar, med helst häst. Sambete är bra om man har en låg parasitbörda som man vill hålla låg, men inte om man ska utrota Haemonchus.

Du har nog tillräckligt med mark för att kunna sätta upp ett schema för betesplanering.

Jag lyckades bra att utrota Haemonchus på förra gården med sex hektar betesmark, 14 tackor och tre nordsvenskar.


Läs på här https://www.gardochdjurhalsan.se/kunskapsbank/far/mag-tarmmaskar/, massor med matnyttigt om parasitmanagering.

OBS, får behöver inte någon vinterhage! De behöver en liten rastfålla, "frimärkshage". Får är inte intresserade av att röra på sig på samma sätt som hästar. De gillar att vara ute och "lufta sig", kanske att idissla ute, men låt det stanna där, med en liten yta.
Jag har 70 kvm hårdgjord vinterrastfålla till ca 25 tackor. Är KRAV-ansluten...
Slösa inte bort en hel hage som kan fungera som riktigt bete på att bli kontaminerad av parasiter och coccidier bara för att ha som vinterhage.
Skippa tanken på att använda mer en ett absolut minimum enligt t.ex. KRAV:s regler om du ens ska låta fåren gå ut på vintern. Med Haemonchus, så kan hel inomhusvistelse hela stallperioden vara att föredra, tills du blivit av med eländet.

Fodra inomhus oavsett rasthage! Det gör att fåren bajsar större andel inomhus.

Ett av de vanligaste "nybörjarmisstagen" att fodra ute med mycket spill och gegga, sedan släppa ut lamm på samma yta med coccidieinfektioner på lammen som följd. Det fungerar kanske bra i två-tre-fyra år, sedan så finns det så mycket skit i ytskiktet, så att lammen får diarré.

Välj ut två (mindre) hagar med god tillväxt på tidigt på våren som kan vara "välkomsthagar" för fåren, vartannat år.

Låt fåren beta välkomsthage "A" på våren som första hage, flytta sedan runt men exkludera nästa års välkomsthage ("B") från får hela sommaren och vintern! Det gör att de två utsedda välkomsthagarna blir fria från får en sommar, och två vintrar, vilket borde utrota Haemonchus och andra parasiter från hagen, i synnerhet om hagen slås för foder och/eller betas med häst.

Observera att mindre fållor är bättre än större, när det gäller får. Dela gärna av stora hagar (mer än en hektar stora hagar) genom tillfälliga stängsel, för att få ett bra betesutnyttjande.

Så andas nu, och se till att du får rätt sorts avmaskningsmedel utskrivet. Det går säkert bra.

Sedan så avmaskar du, och väntar ca 10 dagar, och tar nya träckprov.

Har du en riktigt bra och fårkunnig veterinär?

Om inte så rekommenderar jag dig att gå med i Gård & Djurhälsan. https://www.gardochdjurhalsan.se/radgivning-tjanster/far/far-bas/

Om du är med där, så kan du ringa hur många gånger som helst, och få massor med stöd i hur just du ska göra för att sanera bort Haemonchus ur din besättning.
Tack för handfasta råd!
De är avmaskade med Ivomec och träckprov nr 2 ska göras om några dagar.
Jag har kontakt med en veterinär som själv har får, rekommenderad av en granne som är fårägare. Jag hoppas att han har hyfsad koll. Gård & Djurhälsan är en kostnad som jag inte är beredd att betala för att ha en liten hobbyflock med får.
F.ö. så anser jag att det är i det närmaste brottsligt att sälja får/lamm/baggar utan vidhängande hälsodeklaration, och med vidhängande nytagna träckprov som visar vilka parasiter finns i besättningen.
Det finns en lite speciell historia bakom mina får och hur de kom hit. Eftersom det finns en konflikt med i storyn avstår jag från att dra den här. Men, det är ju inte särskilt kul att inse att de kom hit infekterade av både diverse invärtes och utvärtes parasiter....
 
Tack för handfasta råd!
De är avmaskade med Ivomec och träckprov nr 2 ska göras om några dagar.
Jag har kontakt med en veterinär som själv har får, rekommenderad av en granne som är fårägare. Jag hoppas att han har hyfsad koll. Gård & Djurhälsan är en kostnad som jag inte är beredd att betala för att ha en liten hobbyflock med får.

Det finns en lite speciell historia bakom mina får och hur de kom hit. Eftersom det finns en konflikt med i storyn avstår jag från att dra den här. Men, det är ju inte särskilt kul att inse att de kom hit infekterade av både diverse invärtes och utvärtes parasiter....
Det är tyvärr väldigt vanligt att folk säljer djur med både det ena och det andra problemet, utan att vara ärliga med det...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp