FÅRtråden

Bukefalos 30 år!

Det var det första jag märkte när jag bytt ras från leicester, så mycket lättare att klippa 😅

Tyckte det funkade bäst att sätta överskäret lite längre bak på leicestrarna.
Tack för tips! Jag förväxlade kanske dig och @Santoxen med vem som hade leicester.

Alltså det är STOR skillnad, när jag äntligen tyckte jag började få bra hum om klippningen så är leicesterullen helt annorlunda.
Jag sätter redan överskäret lite längre bak då jag tycker att det generellt är enklare, men får kanske testa någon millimeter till.

@Migo @Santoxen

Jag taggar er två då jag tror att ni har bäst koll, jag klipper mina får själv och jag märker att leicesterfårens ull är svårklippt, det är som att skären inte riktigt kommer igen deras tydliga lockar som de får.
Tycker också det verkar som om fåren är hårömma/ reagerar just på att ullen är svårklippt.
Finns det något skär som är bättre att använda? Tittade på b.la. LGs produkter och de har skär för olika ulltyper, men det säger tyvärr inte mig så mycket...

Det har inte att göra (tror jag) med sax/slöa skär/ hur den är spänd, mina allmogefår är lika lättklippta som vanligt.
Alltid värt att prova andra skär, har haft nya/nyslipade skär som ändå varit slöa...
Leicester KAN vara svåra att klippa vid fel tidpunkt! Finns det inte en fin "spalt" mellan gammal ull och huden kan de vara svåra... Gäller iofs alla får så det har du säkert koll på!

Tack för tips! Jag förväxlade kanske dig och @Santoxen med vem som hade leicester.

Alltså det är STOR skillnad, när jag äntligen tyckte jag började få bra hum om klippningen så är leicesterullen helt annorlunda.
Jag sätter redan överskäret lite längre bak då jag tycker att det generellt är enklare, men får kanske testa någon millimeter till.

Hur gick det sen? Fick du till klippningen?

Knapplån

Idag slaktade vi de två sista bagglammen och deras mamma. Känns skönt att ha det klart nu.
V.51 får vi skinnen från de tre vi slaktade i oktober. Spänd på att se hur de blev.

Vad är rimligt pris för våra fällar?

IMG_2302.webp

Kommer ni ihåg mitt orimliga klagande över hur jobbigt det var med lamm förra våren?

Jag längtar ihjäl mig till lamningen nu. Fårklippare är bokat till mitten av februari. Det borde vara dags för lamm månadsskiftet mars/april.
Tre tackor är betäckta. I år räknar jag högt och räknar med 9 lamm. Blir det färre gör det absolut ingenting.
Inga lamm kommer behållas som planen är nu, utan samtliga föds upp för slakt.

Kommer ni ihåg mitt orimliga klagande över hur jobbigt det var med lamm förra våren?

Jag längtar ihjäl mig till lamningen nu. Fårklippare är bokat till mitten av februari. Det borde vara dags för lamm månadsskiftet mars/april.
Tre tackor är betäckta. I år räknar jag högt och räknar med 9 lamm. Blir det färre gör det absolut ingenting.
Inga lamm kommer behållas som planen är nu, utan samtliga föds upp för slakt.
Jag känner samma! Jag fick magkatarr efter förra årets lamning, men nu börjar den om en månad och några tackor börjar bli runda om magen och jag läääängtar. :love:

Hur många tackor har du?
18 🙂
Förra året fick jag 40 lamm och försöker successivt byta ut tackorna då jag har en ras som ofta får 3-4 lamm (dock bara 1-2 första gången) till en ras som oftast får 1-2 lamm och i vissa fall 3.
Hoppas på färre lamm ger lättare lamningar och mindre jobb med stödnappning osv.

Klövsjö är det jag har som ger så många och försöker successivt byta ut till leicester.
Jag är även inne på att köpa några renrasiga texeltackor att ha och betäcka med leicesterbagge.
Tycker bara det ser så tråkigt ut med vita får bara. 😅

18 🙂
Förra året fick jag 40 lamm och försöker successivt byta ut tackorna då jag har en ras som ofta får 3-4 lamm (dock bara 1-2 första gången) till en ras som oftast får 1-2 lamm och i vissa fall 3.
Hoppas på färre lamm ger lättare lamningar och mindre jobb med stödnappning osv.

Klövsjö är det jag har som ger så många och försöker successivt byta ut till leicester.
Jag är även inne på att köpa några renrasiga texeltackor att ha och betäcka med leicesterbagge.
Tycker bara det ser så tråkigt ut med vita får bara. 😅

Ja att behöva nappa lamm kostar väldigt mycket. Både tid och pengar. Jag hoppas våra får 2 var i år. Men tror det blir 3+3+2. Bara en magkänsla. Om alla tre tackorna tagit sig förstås.

Förstår vad du menar med färgen. Vi vill gärna gå över helt på dorper. Men alla kommer ju se likadana ut.
Maken tyckte vi skulle läsa på om mjölkfår. Men det tror jag inte jag orkar med. Att ha alltså. Läsa kan jag nog orka med 😆

Första dag för vår lamning är faktiskt idag...

Förberedelserna är klara, boxa i fårhuset, och råmjölksersättning och en liten förpackning mjölkersättning finns på plats.

Veterinären har varit här för att starta "vila" för lamningsperioden, och förråden av allt möjligt som är "bra att ha" under lamningen är kontrollerade och påfyllda vid behov.

Vi väntar ca 60 lamm i år.

Närmast står ett bagglam, skäckig, som vi nyss vägde till 3,9 kg, längs in i hörnet ett pandatecknat tacklamm, 3,5 kg.

Nu väntar vi på sådär en 50-60 lamm till...

...Och så fortsatte det så att det blev 8 lamningar på 24 timmar.

Idag har det varit uppehåll, nu är det mer boxar än golvyta i fårhuset.

Mer än en 1/4 av besättningen har alltså lammat i stort sett samtidigt. (27 tackor)
Tufft när man är uppe i det men när det är över är det skönt att det gått snabbt.

Enkla lamningar?

Tufft när man är uppe i det men när det är över är det skönt att det gått snabbt.

Enkla lamningar?
Det är ju kallt, vilket innebär att jag vill säkerställa att alla lamm börjar äta direkt de har fått sugreflexen fungerande.

Först torkning med en frottéhandduk, sedan mat.

Sugreflexen finns ju där när de fått styrsel på huvudet, och nästan styrsel på frambenen. Då är det relativt lätt att ta ett lamm i taget till mammas spene, och peta in denna så brukar "suget" komma igång.
Sedan så får mamma fortsätta slicka. Om lamningen är sent på kvällen så får de en klutt Lifegard eller Coloboost även fast de ätit lite, så brukar det gå bra.

Ja då, enkla lamningar.

Förra året 0 st lägesrättningar, året därförut 1.

Det där med att vi har så få fellägen, gör att jag inte får träna tillräckligt tyvärr, så jag tycker det är rätt läskigt när det väl händer.

En ras med lätta lamningar, pigga lamm och eftersom vi "byggt" besättningen sedan 2005, så har vi idag tackor med goda modersegenskaper.

Liknande trådar

• Får och företagande
  • S
    Mat till fåren!?
  • Någon som kan FÅRENS färggenetik?
  • T
    Oh jä

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund