Fast självrisk eller rörlig...

Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Jag är faktiskt lite kluven. Visst, det är toppen med en fast självrisk om det blir dyra grejor som utredningar och (hemska tanke) operationer...men annars, undras om det inte blir billigare med en rörlig iom att premien oftast blir lägre då?

Vid årsförfallodagen av mina försäkringar kommer jag nog att lägga om till en rörlig för att få ned premien. Jag har inte behövt nyttja försäkringen på ngn av mina hästar en enda gång på tre år...det blir många sköna kronor jag betalat in i premier det. Lägger nog hellre undan pengarna i en burk än att gynna försäkringsbolaget...som jag känner det just nu iaf..
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Men är det då inte så att alla bolagen numera övergår till rörlig självrisk. hade ju fast självrisk förr men har numera ändrats till rörlig enligt en policy som bolagen ska ha kommit överens om tydligen.
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Hos en del bolag kan man fortfarande få fast självrisk, men premien stiger rejält.
Jag ringde runt och kollade för ngn vecka sedan hos IF, Agria, Sveland, Dina & Folksam.
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Sist jag stod i valet och kvalet gjorde jag en beräkning på break-even för just det valet. Det visade sig vara väldigt höga veterinärkostnader innan det lönade sig med fast självrisk. Det var för mer än tio år sedan, så självrisken har säkert ökat sedan dess.

Det är ju en rätt enkel beräkning, och sedan gäller det att väga in hur mycket vård man kan tänka sig att ge hästen. Vi kommer t ex inte att buköppna, men har genom åren haft småposter. Där det alltså inte ens kom upp i rörliga självrisken. För oss hade det helt klart lönat sig att strunta helt i försäkringen och sätta av pengar på veterinärvårdskonto istället. Vilket vi gjort med hundarna (som nu är oförsäkrade).

Alltså jättesvårt att säga rakt av, det beror på hästägarens vårdinställning, vilken veterinärvård man har tillgång till (bara dyr vård - kanske lönt med fast självrisk tidigare) och när man vill lägga pengarna (varje månad på dyrare premie eller den gången det kanske händer något och man får betala högre självrisk).

Fin balansgång alltså.
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Vad föredrar ni???

Efter att ha haft tre hästar på raken som har krävt massor med veterinärvård, så kommer jag aldrig någonsin att byta bort min fasta självrisk frivilligt... :)

Hos If och Sveland kan man fortfarande välja fast självrisk.
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Helt klart rörlig självrisk, just nu har jag inget val iaf för jag kommer inte att byta bolag :)
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

FAST!!! Utan tvekan. Har 5-10 hästar försäkrade (varierar med säsong osv)
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Jag föredrar definitivt fast självrisk. Jag har endast en häst så ev högre avgifter bekommer mig ingenting. Men den dag det händer något så vet jag att jag klarar av det :)
 
Sv: Fast självrisk eller rörlig...

Gode gud så knasigt jag läser ibland. Jag läste överskriften som "Självisk eller rörig". Satt och fattade noll. :o

Nu när jag förstår frågan så svarar jag Fast självrisk. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur har ni tänkt runt den? Jag ska ha Folksam, självriskerna är 1800 resp 3000 (i båda fallen +25%). Första året gör det 130-140...
Svar
18
· Visningar
1 040
Ekonomi & Juridik Jag måste ha haft maximal otur när det gäller min självriskperiod på hästens försäkring. Mitt bolag har en fast självrisk per...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
903
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp