Bukefalos 28 år!

Fastighet mellan Hässleholm och Osby ska jag tydligen delvis ärva

Ja det ska förhoppningsvis bli så
Min halvsyster och jag har kontaktat en advokat
Men jag har verkligen ingen aning om vad fastigheten är värd
Det är tydligen en sjötomt vid Lursjön
Jag har alldeles för långt att köra bara för att kolla
Och är det sjötomt så kanske ytterligare 100 000 ca, eller mer om läget är väldigt bra.
 
Och är det sjötomt så kanske ytterligare 100 000 ca, eller mer om läget är väldigt bra.
…. Och är läget riktigt bra med egen strand, inga grannar i närheten och hyfsat nära till Hässleholm är bara marken värd minst 1 000 000 (beroende på storlek)

Som sagt, priserna skenar rejält och ju bättre läge desto mer pengar handlar det om.

Ta ut mäklare för värdering är mitt tips. Kostar ingenting. Det är först vid försäljning mäklaren får sin andel. Värdering ska vara gratis.
 
Själva värdet är svårt att säga. Beror på tomtstorlek och skick på hus och tomt.
Jag bor själv i de trakterna och priserna på fritidshus skenar rejält.
Bara marken skulle jag mellan tummen och pekfingret säga 300 000 - 500 000. Sen om huset är i hyfsat skick så ungefär lika mycket till.

Är det närmare Hässleholm än Osby så kanske 100 000 till ca, eller mer. Ju närmare Hässleholm desto dyrare.

Titta på Hemnet, du får en ganska bra prisbild därifrån.
Fast TS sa ju att det tillhörde en del skog. Är ju otroligt stor skillnad på ett fritidshus med ~2000 kvm tomt jämfört med en fastighet med ett par hektar skog. Känns omöjligt att spekulera i pris utan att veta mer.
 
…. Och är läget riktigt bra med egen strand, inga grannar i närheten och hyfsat nära till Hässleholm är bara marken värd minst 1 000 000 (beroende på storlek)

Som sagt, priserna skenar rejält och ju bättre läge desto mer pengar handlar det om.

Ta ut mäklare för värdering är mitt tips. Kostar ingenting. Det är först vid försäljning mäklaren får sin andel. Värdering ska vara gratis.
Om jag inte minns fel är taxeringsvärdet två mille och det finns skog som hör till fastigheten så det är nog värt betydligt mer vid en försäljning.
 
Om jag inte minns fel är taxeringsvärdet två mille och det finns skog som hör till fastigheten så det är nog värt betydligt mer vid en försäljning.
Missade skogen (läste inte tillräckligt noga).

Ja, är det skog till och ett taxeringsvärde på 2 miljoner pratar vi nog rätt så mycket pengar vid försäljning, egentligen oavsett skick.

Bara ett fritidshus i hyfsat skick med lite tomt till går på ca 1 miljon. Skog är dyrt i dessa trakter.

Är det dessutom nära till vatten, eller till och med egen strand skulle ett pris på närmare 4-5 miljoner inte vara att överdriva … men allt beror på storlek, läge och skick.
 
Rent generellt brukar taxeringsvärdet vara mellan 70 och 75% av marknadsvärdet.
Det beror på. Vet tomt där taxeringsvärdet var under 200 000.
Den såldes för 450 000.
Taxeringsvärdet är inte alltid att lita på. Allt beror på utbud och efterfrågan.
Som sagt, priserna är vansinniga för tillfället i dessa trakter och bara du nämner ”vatten” eller ännu bättre ”egen strand” verkar vissa kunna betala hur mycket som helst.

Men självklart varierar det och är läget sämre är prisbilden en helt annan.
 
Missade skogen (läste inte tillräckligt noga).

Ja, är det skog till och ett taxeringsvärde på 2 miljoner pratar vi nog rätt så mycket pengar vid försäljning, egentligen oavsett skick.

Bara ett fritidshus i hyfsat skick med lite tomt till går på ca 1 miljon. Skog är dyrt i dessa trakter.

Är det dessutom nära till vatten, eller till och med egen strand skulle ett pris på närmare 4-5 miljoner inte vara att överdriva … men allt beror på storlek, läge och skick.

Nu vet vi inget om belåningsgraden. Den kan ju potentiellt vara hög, eftersom det tydligen inte går att låna mer på fastigheten (i alla fall inte lättvindigt).
 
Nu vet vi inget om belåningsgraden. Den kan ju potentiellt vara hög, eftersom det tydligen inte går att låna mer på fastigheten (i alla fall inte lättvindigt).
Helt rätt.
Om fastigheten är i dåligt skick, läget dåligt och vattnet vi pratar om är långt borta så är det mycket möjligt att priset blir omkring 2 miljoner.

Är den dessutom högt belånat + att mäklaren ska ha sitt vid försäljning kan det i värsta fall bli så att man inte får ut någon vinst alls vid försäljning.

Och sedan är det vinstskatt på vinsten. Vinsten räknas dessutom på vad man en gång gav för huset/tomten.

Ponera att personen fick huset ”gratis” som gåva och han/hon har belånat huset på 2 miljoner så kan personer i fråga gå back på försäljningen.

Om säljaren går, säg 1 miljon plus går ca 30% av vinsten bort i skatt.
 
Helt rätt.
Om fastigheten är i dåligt skick, läget dåligt och vattnet vi pratar om är långt borta så är det mycket möjligt att priset blir omkring 2 miljoner.

Är den dessutom högt belånat + att mäklaren ska ha sitt vid försäljning kan det i värsta fall bli så att man inte får ut någon vinst alls vid försäljning.

Och sedan är det vinstskatt på vinsten. Vinsten räknas dessutom på vad man en gång gav för huset/tomten.

Ponera att personen fick huset ”gratis” som gåva och han/hon har belånat huset på 2 miljoner så kan personer i fråga gå back på försäljningen.

Om säljaren går, säg 1 miljon plus går ca 30% av vinsten bort i skatt.

I TS ställe hade jag suttit väldigt still i båten och inte lagt ut för mycket på advokatkostnader. Det är ju trots allt inte TS som vill något, det är farsan.
 
Samma här.
Däremot hade jag tagit ut mäklare. Det kostar inget … och så får man svart på vitt vad fastigheten är värd.
Jag hade inte sett med blida ögon att en utomstående tar ut en mäklare för att värdera min egendom, det är inte TS fastighet. Jag hade nekat tillträde till mark och byggnader för värdering som inte utförs på mitt uppdrag och jag undrar om en mäklare hade tagit ett sånt uppdrag.
 
Ta ut mäklare för värdering är mitt tips. Kostar ingenting. Det är först vid försäljning mäklaren får sin andel. Värdering ska vara gratis.
Nja? Jag behövde värdera mitt hus för att höja lånet för ett antal år sedan det gick på ca 2500,-
Lär inte ha blivit billigare sedan dess.
 
Helt rätt.
Om fastigheten är i dåligt skick, läget dåligt och vattnet vi pratar om är långt borta så är det mycket möjligt att priset blir omkring 2 miljoner.

Är den dessutom högt belånat + att mäklaren ska ha sitt vid försäljning kan det i värsta fall bli så att man inte får ut någon vinst alls vid försäljning.

Och sedan är det vinstskatt på vinsten. Vinsten räknas dessutom på vad man en gång gav för huset/tomten.

Ponera att personen fick huset ”gratis” som gåva och han/hon har belånat huset på 2 miljoner så kan personer i fråga gå back på försäljningen.

Om säljaren går, säg 1 miljon plus går ca 30% av vinsten bort i skatt.
Arvsskatt har vi inte.

Så det kan vara mycket bättre att vänta ut gubbens död ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp