Fastna med halsduk?

Jag har haft samma halsduk på jobbet, den är inte lindad flera gånger runt halsen och ej varit med om att den dragits åt.
För drygt ett år sedan var det en man som tog tag i den och slet (händelsen polisanmäld) åkte fram å tillbaka, trodde den skulle gå sönder då den knappt ens är knöten. Efter den händelsen har jag jättebesvär med min nacke (konstant ont).

Jag tror den ”halsduken” går under benämningen ”palestina sjal”, brukar vika ihop den diagonalt, sen runt näsan å runt halsen. Har haft en lös knut på samma sätt som när man knyter skor, fast inte gör öglorna. I och för sig skulle jag nog kunna skippa knuten, skulle jag fastna kommer den glida av och då borde det inte va något problem tänker jag. 🤔

Vill ha värme så ja slipper halsduk överhuvudtaget förvisso, tur den perioden är på ingång snart. 😅
Ogillar kylan skarpt då ja e en fryslort. 🥶

Fast att du gör den bedömningen bör du rider privat är väl en sak, att ridläraren på en ridskola ska kolla att alla elever dels har rätt sorts halsduk och dels har den instoppad ordentligt blir ju en annan grej. Då är det ju lättare, och rimligt att bara förbjuda halsduk rakt av.
 
Jag har sytt en buff av fleece, och för att få den att sitta åt ordentligt är den öppen, och fästs i nacken med kardborrband
 
Kanske bör förtydliga att jag inte har något emot löst sittande halsdukar som hänger ut utanför jackan osv. Det förstår jag att man kan fastna med. Det jag ställer mig lite frågande till är halsdukar som nästan blir som en "krage" runt halsen och sitter tätt på, hur det kan vara större risk att fastna med en sådan än med en "buff" som sitter lösare? Jag är inte alls med på den logiken.

Jag brukar ha min ”halsduk” innanför tröjan (dragkedja och den uppdragen så den klämmer), sen innanför jackan och dragkedjan så uppdragen att jag inte ”kvävs”.
Det är inte mycket luft alls mellan mun och halsduk.
Visa bifogad fil 66065
Har provat ”buff” men tycker det blir alldeles för mycket luft mellan och känns som det är större risk att fastna i något med den än med min ”halsduk”.

Hur går logiken egentligen? Det är den jag inte får ihop att det ena är okej men inte det andra (löst sittande halsdukar eller som hänger utanför undantagna för det förstår jag varför).
Om du vill ha skydd över näsa/mun kan du väl köpa en hjälmhuva? Annars finns det finfina varma fuskpolos på valfri barnavdelning.
 
Av den stora mängd olika eländen som kan drabba mig när jag rider eller hanterar min häst så har jag värderat risken att fastna på ett farligt sätt någonstans med en halsduk, eller för den delen buff, rätt lågt. Således rider jag med instoppad halsduk eller med buff, men inte med en lång och löst vimpelfladdrande halsduk.
 
Ta en kort halsduk, eller en längre som du viker på mitten. Lägg den mot halsen framifrån och bak över axlarna, korsa ändarna bak på ryggen och dra på jackan. Inget som är lindat flera varv om halsen och är ett hyfsat substitut till en buff om man inte äger en sån.
 
@TheRedLightning
Denna modell tänker jag på. Den är stickad med foder i fuskpäls, varm och skön, sitter tight runt halsen.
IMG_20210319_105128.jpg
 
Ser på digital clinic med ryttare med både halsduk och väst med luva, och tröja med luva under det, och kunde inte sluta tänka på den här tråden 😁
 
Det var någon lektion sedan på ridskolan som ridläraren sa till mig att man tydligen inte får rida med halsduk, för det finns risk att fastna. Inget konstigt med det, men så började jag fundera för tydligen var det okej att rida med "buff" eller va de kallas.
De "halsdukar" jag brukar ha på mig sitter likadant och jag blir lite skeptiskt till vad skillnaden är. Jag brukar också ha halsduken instoppad innanför jackan, så inget händer utanför så blev lite fundersam i hur jag skulle kunna fastna när en "buff" sitter likadant i princip.

Märkte den lektionen jag fick ta av mig halsduken så sa min hals "tack och adjö" och fick nackspärr deluxe, har provat att ha en sån där "buff" men de är för tunna och jag fryser i dom ändå.

Va säger bukeoraklet om halsduk när man rider, hur ska man ha på sig en för att inte fastna? Går det ens eller kan man fastna i något ändå?

Det finns väl risk att fastna om änden hänger lös, tänker jag. Har du ändarna nedstoppade i jackan eller tröjan så är det väl ingen fara, även om jag fick lära mig redan från början att halsdukar är no-no i hästsammanhang :)
 
Vadå två varv? 🤔 Nej min är bara runt nacken å fram (knappt ens ett varv snarare ett halv mer) provade å dra i den och den åker av som ingenting när jag inte har knuten (testade både långsamt, hårt och snabbt, blev ej strypt).
Runt nacken och fram är väl två varv? Dvs du har trekantsbiten framme vid näsan, drar snibbarna bak och vänder och knyter fram, dvs runt nacken och fram igen?

Men jag vet inte om jag har någon åsikt, rider inte i halsduk men har ju träningströja med dragkedja som går upp hela vägen till hakan.

Rider ofta i t-shirt så jag tror regeln hos oss är inte linne, inte luva, dragkedjor måste vara uppdragna. Vet att släkting som red på -40 talet var helt på långärmat regeln, men det var ju på tiden de hade bomullsskjortor som ju har en viss slitstyrka (och en orsak var risken för ringorm), en långärmad t-shirt håller väl inte för så mycket.

Hur är det förresten med lång fläta? En ryttare jag ser ibland har fläta ned till sadelkanten, det bekymrar mig, men kanske helt i onödan.
 
Ser på digital clinic med ryttare med både halsduk och väst med luva, och tröja med luva under det, och kunde inte sluta tänka på den här tråden 😁
Skulle säga att typ alla proffsryttare rider med halsduk, luva osv. Det här är väl regler som främst ridskolor, ridgymnasier och liknande anläggningar håller på. Det är väl rimligt egentligen utifrån ansvarsfrågor osv.
Gemene man har väl lite allt möjligt på sig både i stallet och till häst :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 992
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 744
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 293
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp