Fastna med halsduk?

Jag både hopptränar och tävlar (de gånger överdomaren har tillåtit det) i kortärmat. Jag kan tycka att den regeln är lite märklig. Jo, den skyddar mot skrapsår, men ingen värre skada? Har aldrig brytt mig om ifall kläderna har huva eller inte heller. :angel:

Det är inte bara att det skyddar mot skrapsår. Då har du missuppfattat det helt! Om man skulle bryta armen och få en öppen fraktur så skyddar tyget mot att alltför mycket av ridbanans underlag och annat grus etc kommer in i den öppna frakturen. Det kan göra stor skillnad.

På sommaren när det är som varmast rider jag i en tunn skjorta. Det funkar alldeles utmärkt!
 
Jag både hopptränar och tävlar (de gånger överdomaren har tillåtit det) i kortärmat. Jag kan tycka att den regeln är lite märklig. Jo, den skyddar mot skrapsår, men ingen värre skada? Har aldrig brytt mig om ifall kläderna har huva eller inte heller. :angel:
Det är väl inte kortärmat egentligen utan ärmlöst? Dvs att man inte ska ha linne.
Men jag håller med, rider också i linne när det är varmt.
 
Det är väl inte kortärmat egentligen utan ärmlöst? Dvs att man inte ska ha linne.
Men jag håller med, rider också i linne när det är varmt.

Jag har alltid hört att man ska ha långärmat. Dv.s. varken linne eller annat kortärmat är lämpligt. Just för att det ska skydda mot att allt för mycket grus/etc ska komma in i en öppen fraktur om man har otur att trilla av och få en sån.
 
Jag både hopptränar och tävlar (de gånger överdomaren har tillåtit det) i kortärmat. Jag kan tycka att den regeln är lite märklig. Jo, den skyddar mot skrapsår, men ingen värre skada? Har aldrig brytt mig om ifall kläderna har huva eller inte heller. :angel:
Jag tvivlar på att det skyddar mot skrapsår. Åkte av hästen för några år sedan och landade på näsan och bröstet. Markkänningen var på en vall (ingen stubb). Jag hade skrapsår på bröstet trots T-shirt + stadig collegetröja
 
Jag har alltid hört att man ska ha långärmat. Dv.s. varken linne eller annat kortärmat är lämpligt. Just för att det ska skydda mot att allt för mycket grus/etc ska komma in i en öppen fraktur om man har otur att trilla av och få en sån.

Väldigt tveksam till att tunn skjorta/tröja gör så himla stor skillnad.

När jag kört omkull med cykeln har tunna kläder skapats sönder. Har fått plocka ut grus ur såren med pincett oavsett om jag haft kortärmat eller inte.
 
Jag fick lära mig på ridskolan att man aldrig rider med huva, halsduk eller i kortärmat. Det sitter så hårt i mig att jag inte ens rider i kortärmat ens de varmaste sommardagarna! Ridläraren lyckades verkligen pränta in det i mitt huvud.
Jag är likadan. Hårt inpräntat och jag har själv lärt mig den hårda vägen att alltid ha stålhätta på skorna i stallet. Jag ryser när jag ser människor leda hästar i sandaler.

Till TS. Som så många sagt finns det buffar i olika material och i olika storlekar. Jag har ett par äkta från Buff i olika storlekar och deras slimfit/juniorstorlek (eller vad dom kallar storlekarna) tycker jag sitter bäst när jag bara har den runt halsen, ska jag göra om den till något annat (mössa osv) så funkar deras normala bäst. Nu är det kanske inte läge att gå in i olika butiker och klämma och känna på dom men gå in på olika hemsidor (Buff Sverige går igenom sina olika material) och se om du hittar något som verkar varmt nog. Affärer som inriktar sig på utomhussporter som inte är ridning tror jag kan tänkas ha. Frågan är dock om de har börjat ha mer fokus på kommande sommar än på vinterkläder
 
Jag har alltid hört att man ska ha långärmat. Dv.s. varken linne eller annat kortärmat är lämpligt. Just för att det ska skydda mot att allt för mycket grus/etc ska komma in i en öppen fraktur om man har otur att trilla av och få en sån.
Fast vanliga tunna kläder går väl bara sönder om man åker av och skrapar i? Det hände när jag åkte av min så jag fick både plocka grus och små tygbitar ur såret (som inte blev djupt).
Jag undviker dock att rida i kortärmat så länge som möjligt, men när det är för varmt gör jag det också. Då har jag en tunn jacka, den skyddar nog något. Rider aldrig i linne men det är för att jag inte använder det annars heller.
 
Att en ortoped tycker att man ska ha långärmat är ju inte samma sak som att det är någon vanlig säkerhetsregel/rekommendation.

Ridskolor/stora anläggningar osv som har regler om klädsel/utrustning brukar kräva ärm. Inte lång ärm.

Det var under hela min uppväxt på ridskolan en lika vanlig regel som att man inte har halsduk eller fast huva.
 
Risken att fastna är väl inte nödvändigtvis så mycket större om den verkligen är instoppad väldigt ordentligt (även om risken väl alltid finns att den glider ut) men risken om den fastnar är ju betydligt högre med något som är lindat flera varv runt halsen och kan dra ihop sig till en snara!

Såklart du kan fastna med en buff som sitter åt runt halsen också och bli hängande, men den kommer liksom inte klämma åt mer och mer ju mer du fastnar.
Jag har haft samma halsduk på jobbet, den är inte lindad flera gånger runt halsen och ej varit med om att den dragits åt.
För drygt ett år sedan var det en man som tog tag i den och slet (händelsen polisanmäld) åkte fram å tillbaka, trodde den skulle gå sönder då den knappt ens är knöten. Efter den händelsen har jag jättebesvär med min nacke (konstant ont).

Jag tror den ”halsduken” går under benämningen ”palestina sjal”, brukar vika ihop den diagonalt, sen runt näsan å runt halsen. Har haft en lös knut på samma sätt som när man knyter skor, fast inte gör öglorna. I och för sig skulle jag nog kunna skippa knuten, skulle jag fastna kommer den glida av och då borde det inte va något problem tänker jag. 🤔

Vill ha värme så ja slipper halsduk överhuvudtaget förvisso, tur den perioden är på ingång snart. 😅
Ogillar kylan skarpt då ja e en fryslort. 🥶
 
Det är väl inte kortärmat egentligen utan ärmlöst? Dvs att man inte ska ha linne.
Men jag håller med, rider också i linne när det är varmt.
Har själv ridit i bikini topp när jag hade egen häst en varm sommar. 😅

Ridskolan säger att man måste ha t-shirt eller liknande, red en gång i linne och fick då veta det (inget jag hade tänkt på när man ridit själv hemma) pga risken att ev skrapa upp axlarna.

En riktigt varm sommardag har jag en tunn kortärmad skjorta som är riktigt skön.
 
Jag har haft samma halsduk på jobbet, den är inte lindad flera gånger runt halsen och ej varit med om att den dragits åt.
För drygt ett år sedan var det en man som tog tag i den och slet (händelsen polisanmäld) åkte fram å tillbaka, trodde den skulle gå sönder då den knappt ens är knöten. Efter den händelsen har jag jättebesvär med min nacke (konstant ont).

Jag tror den ”halsduken” går under benämningen ”palestina sjal”, brukar vika ihop den diagonalt, sen runt näsan å runt halsen. Har haft en lös knut på samma sätt som när man knyter skor, fast inte gör öglorna. I och för sig skulle jag nog kunna skippa knuten, skulle jag fastna kommer den glida av och då borde det inte va något problem tänker jag. 🤔

Vill ha värme så ja slipper halsduk överhuvudtaget förvisso, tur den perioden är på ingång snart. 😅
Ogillar kylan skarpt då ja e en fryslort. 🥶
Fast den är ju virad två varv. Om du fastnar kan den dras åt, oavsett knut eller ej.
Om ridskolan inte tillåter halsduk så är det ju så. Skaffa något annat som värmer men som inte viras.
 
Fast den är ju virad två varv. Om du fastnar kan den dras åt, oavsett knut eller ej.
Om ridskolan inte tillåter halsduk så är det ju så. Skaffa något annat som värmer men som inte viras.
Vadå två varv? 🤔 Nej min är bara runt nacken å fram (knappt ens ett varv snarare ett halv mer) provade å dra i den och den åker av som ingenting när jag inte har knuten (testade både långsamt, hårt och snabbt, blev ej strypt).
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 038
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 852
Senast: Solstig
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 316
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp