Bukefalos 28 år!

Fastnande häst...

Sv: Fastnande häst...

Precis vad jag gjorde igår, när jag var i stallet.
De flesta märkena satt lägre ner, än 80...så jag vet redan var jag skall sätta listen, om det blir aktuellt...
Vilket det troligen blir rätt snart...för min lilla "älskling:devil: " har redan tuggat på den...trodde nog jag satt upp den för att hon, med sina kliande tänder skall ha nåt o göra...:crazy:
Men en fördel med avskärmningen va iaf...boxen var mkt lättare o mocka...hon hade verkligen fått tänka var man ligger och var man gör sina behov...
"inget ont, som inte har nåt gott med sig" el va det heter...kan iofs varit tillfällighet...inatt har hon kanske sketit bakom avskärmningen:D
 
Sv: Fastnande häst...

Nästa gång den rullar fast så hjälp den inte upp, de brukar lösa det själv om de får lite tid på sig och efter några gånger lär den sig att den inte kan lägga sig hur som helst.
Om ni hjälper den upp var gång lär den sig aldrig.
 
Sv: Fastnande häst...

Önskar jag kunde göra det...men hon är inackoderad, och stallvärden stirrar lätt upp sig om nåt sånt händer...

Har iaf satt upp en list på väggen idag, som hon kan ta spjärn mot, om det händer igen...
inatt har hon kanske sketit bakom avskärmningen:rofl: :rofl:
Ja, som jag skrev...hon hade gjort detta...:rofl:
Ja, man lär förstå/känna sin häst efter x-antal år:rofl:
Hon är såååå förutsägbar, när det gäller "hyss"
 
Sv: Fastnande häst...

Min ponny har det också hänt för ;/ Jag får en obseskrivvlig chock och tankarna snurrar om att han kommer dö när han ligger för länge på rygg. Men det gäller att tänka logiskt, ifs så stämmer det att om en häst ligger på rygg för längre så kan dem dö men det man ska tänka på är hur man får bort hästen från den där jävla väggen.


Min ponny hade lyckats fått sågspån på andra sidan ( alltså inte sidan där väggen är) och då blev det ju ännu svårare för jag brukar lägga mycket spån i mitt eller "dra" ut spånet från väggen till mitten för att min älskade ponny ska få det skönt på natten. Men det var inte så jätte fiffigt vi det tillfället, men det jag gjorde var att ta bort pånet på inteväggsidan. Resten klarade jag inte av jag var tvungen att gå ut när mina räddareinöden hjältar kom så jag litade på dem och att min älskade ponny skulle slippa lida. Jag var så ledsen och skakig vid det tillfället så jag var tvungen att gå ut.

Vi har nu bytt till torv liknande spån grej :S Som torv med kutterspån i. Och det skulle tydligen vara bättre för att då kunde hästen "glida" och lättare rula över till sidan. Och jag har slutat vara dum och slätat ut spånet till mitten. Det är värt tiden att göra det jätte slätt.

Det har bara hänt en gång och det är jag tacksam för.
 
Sv: Fastnande häst...

Nästa gång den rullar fast så hjälp den inte upp, de brukar lösa det själv om de får lite tid på sig och efter några gånger lär den sig att den inte kan lägga sig hur som helst.
Om ni hjälper den upp var gång lär den sig aldrig.

Men hästar mår abslout inte bra att ligga för länge på en annan vinkel som hästen inte är van vid. Det kan ta jätte lång tid för hästen att fatta vad den ska göra ju:mad: Ingen bra lösning tycker jag. Det kan ta hur lång tid som helst att få upp hästen på ben igen och då är det inte värt att vänta på att den ska klara det själv.
 
Sv: Fastnande häst...

Så du menar att det är fel att lära en häst att klara av att rulla upp själv när den fastnat?
Var ligger logiken i det uttalandet?
Säg att man i ett stall nattfodrar kl 20 00 och din häst rullar fast 20.30.
Morgonfodringen är kl 07 00. Det är 11 timmar som din häst kan ligga fast på.Är det inte rätt praktsikt om den lärt sig att INTE rulla fast?

Har sett det så många gånger hos unghästar. De man hjälpte upp var gång de fastnade låg bara helt passiva var gång de satt fast och väntade tills nån skulle resa upp dem.
De man lät klara av det själv slutade rulla fast.
 
Sv: Fastnande häst...

Jag känner igen mej, har en 6 månader gammal fölunge som rullade in mot väggen här om dagen när matte stod och såg på. När han förstod att det inte var så smart då han inte kunde komma upp stirrade han på mej förtvivlat. Men taskigt nog lät jag honom ligga där, tänkte att han kunde få en chans att klara sig själv, om han inte var uppe inom 5 min skulle jag hjälpa honom men han klarade upp det på egen hand så stod han där och stirra på mej..."skulle bara kolla om du va me" Sen har jag inte sett honom göra om det, nu mera hittar jag honom liggandes mitt i boxen, kanske han lärde sig en läxa?
Ligger nog någonting i det att om man hjälper hästen hela tiden så kommer den aldrig komma på hur man gör för att rätta till problemet själv, vilket kan vara viktigt i vissa lägen. Att en häst fastnar kan sluta illa, lika bra att lära hästen att inte rulla fast, och om den råkar göra det så skall den få chansen att reda upp röran på egen hand.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fastnande häst...

Nästa gång den rullar fast så hjälp den inte upp, de brukar lösa det själv om de får lite tid på sig och efter några gånger lär den sig att den inte kan lägga sig hur som helst.
Om ni hjälper den upp var gång lär den sig aldrig.

Det är bara det att lungorna kolappsar till slut....:(
 
Sv: Fastnande häst...

Det är bara det att lungorna kolappsar till slut....:(

Mjo, man ska ju inte vänta för länge och om man inte är där när det händer kan det ju sluta illa, men det bästa sättet är nog om hästen får lära sig själv att "det där var inte smart" istället för "okey, det här kanske inte var så bra men matte hjälper mig ju upp ;)"
 
Sv: Fastnande häst...

Lånar tråden!
Något att tänka på om man har en häst aom ofta ligger på rygg är att den kan ha ont i magen. Finns flera saker som gör att trycket lättar om hästen lägger sig på ryggen. Så om ni har en sådan häst kolla upp den hos veterinär.
 
Sv: Fastnande häst...

Delvis kl
Som jag förstår det ligger inte ts häst på rygg, utan på magen/sidan. För den rullar ju inte fast, den lägger sig ju bara för nära väggen. Ts får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Fastnande häst...

:bow: :bow: Tack...börjar tröttna på o säga det om o om igen....:(

Men nu skall vi inte kiva på "min" tråd...jag är jättetacksam för alla råd jag fått/får...de kan ju vara bra att lägga på minnet till framtiden...
 
Sv: Fastnande häst...

Ja, visst kan det hända...men som djurjouren sa, det kan ju hända strax efter "nattningen" och då kommer ju ingen till stallet förrän på morgonen:crazy:
Är olyckan framma så är den...därför måste jag här nu förebygga det...

Känslig fråga till er (fritt svar): Men är det någon som varit med om när en häst legat död i sin box, pga att den inte kommit upp? Eller nån som känner nån som....

Jag har iaf nu pratat m stallvärden, att inte ingripa(läs hjälpa) i 1a taget, utan låta henne försöka lösa problemet hon försatt sig i, om det går...
Detta pga att hon hitintills inte visat nån oro, när hon legat där, utan lungt väntat på att de skall hjälpa henne...hon lär sig fort min lilla dam nämligen...speciellt när det kommer till "rutiner"...:cool:
Och nu har hon ju listen där till hjälp oxå...
 
Sv: Fastnande häst...

Svar, ja, det har jag varit med om, men då har hästarna legat uppochner åtminstone delvis.
Jag ska erkänna att jag helst ville skriva det som Djurjouren skrev i sitt inlägg, men vågade inte pga de diskussioner jag var rädd skulle komma av ett sådant uttalande.
Men jag skulle definitivt säga åt hästen att, har du själv lagt dig där, så får du skylla dig själv. Och inte dra loss så länge det inte innebar fara för hästen. (Eventuella attacker på mitt påstående undanbedes)

Hon måste ju lära sig.

MVH Zenith
 
Sv: Fastnande häst...

Skönt...då är vi iaf några som tycker lika;)
Och innerst inne finns det säkert fler...men som håller det inne...
Men herregud, detta är ju ett diskutionsforum, el hur?

Om man tänker på hur man gör med en unghäst, då den skall lära sig nåt nytt...då får den ju oxå klura ut själv många gånger, vad det är man egentligen vill...
Och som du sa...så länge det inte är fara för dess liv...
 
Sv: Fastnande häst...

Ja, visst kan det hända...men som djurjouren sa, det kan ju hända strax efter "nattningen" och då kommer ju ingen till stallet förrän på morgonen:crazy:
Är olyckan framma så är den...därför måste jag här nu förebygga det...

Känslig fråga till er (fritt svar): Men är det någon som varit med om när en häst legat död i sin box, pga att den inte kommit upp? Eller nån som känner nån som....

Jag har iaf nu pratat m stallvärden, att inte ingripa(läs hjälpa) i 1a taget, utan låta henne försöka lösa problemet hon försatt sig i, om det går...
Detta pga att hon hitintills inte visat nån oro, när hon legat där, utan lungt väntat på att de skall hjälpa henne...hon lär sig fort min lilla dam nämligen...speciellt när det kommer till "rutiner"...:cool:
Och nu har hon ju listen där till hjälp oxå...

Ja, jag har haft en. Min vän har haft en. Nöjd? Kan man hjälpa ett djur så gör man det om man är en djurvän....
 
Sv: Fastnande häst...

Du va inte tvungen o svara....ändå gjorde du det?
Dåligt samvete?
Man kan inte vara överallt och jämt:(
Det där sista tänker jag inte kommentera....
 
Sv: Fastnande häst...

Så du menar att det är fel att lära en häst att klara av att rulla upp själv när den fastnat?
Var ligger logiken i det uttalandet?
Säg att man i ett stall nattfodrar kl 20 00 och din häst rullar fast 20.30.
Morgonfodringen är kl 07 00. Det är 11 timmar som din häst kan ligga fast på.Är det inte rätt praktsikt om den lärt sig att INTE rulla fast?

Har sett det så många gånger hos unghästar. De man hjälpte upp var gång de fastnade låg bara helt passiva var gång de satt fast och väntade tills nån skulle resa upp dem.
De man lät klara av det själv slutade rulla fast.

:bow:

För några år sen delade jag stall med en här på buke, och hennes fölis var en jäkel på att lägga sig intill boxväggen...och han såg lika förvånad ut varje morgon :D . Det var bara att ta tag i benen och vända på honom, inte svårare än så.
Men när det gått en vecka och vi hade fått vända honom Varje dag fick vi tänka om (och nej, vi vet inte hur länge han hade legat så - kanske hela natten). Ignorerade honom en dag, och släppte ut dom andra hästarna...när sista var utsläppt stod han upp i sin box - han klarade det finfint själv ;). Efter det var det bara enstaka gånger som han fastnade, men tog sig alltid loss själv.
Naturligtvis fick vi hjälpa till om han låg riktigt taskigt till, man är ju inte elak...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 554
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 852
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 008
Senast: monster1
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp