Bukefalos 28 år!

Fastnande häst...

B

BonRaiz

Nu e goda råd dyra...
Hjälp mig fort...innan det är försent.:(
Min häst har börjat o fastna i boxen lite väl ofta nu...och en dag kanske det inte finns hjälp i närheten....
Hon gjorde det strax efter jag köpt henne...och då hittade en av tjejerna henne som tur va...
Då va hon 2år..
Idag är hon 4,5 och nu har det hänt 2x på 2v...och vi misstänker att hon fastnat "lite" innan oxå...av märkena på väggen att döma..
Be mig inte köpa nån överrullningsele...för i hennes fall hjälper det nog inte...
Hon rullar sig inte fast, utan hon är så nonchalant, att hon lägger sig precis där hon står, om hon så står nära in till vägg...
Och så, när hon väl skall upp, har hon benen för nära vägg och kan varken resa sig el rulla över till andra sidan...

Nån som har ett tipps? Utom att höja försäkringsbeloppet:crazy:
 
Sv: Fastnande häst...

Vet inte om jag kan hjälpa så mkt...

Storleken på boxen spelar ingen roll i alla fall vet jag som har en på 5x3.3m, min pålla rullar fast lika bra i den som i en box på 3.6x2.6 m :angel:

Det jag har gjort när jag har varit hemma själv är att jag har använt mig av en rejäl tross, typ 3 cm tjock och med möjlighet att göra en ögla och ändå ha ett par meter till godo. den har jag lagt om ett av benen och dragit i samtidigt som hon gör ett försök. Hittills har det gått och då är det en bamsehäst på c:a 750 kg och jag är en pytt på 62 ;)

Det verkar gå i perioder och kanske är det efter att hon varit blöt när det har regnat, när hon fäller eller ngt liknande som utlöser det hela.

Lycka till!
 
Sv: Fastnande häst...

Större box, spilta, lösdrift, vägg med tjock gummiskiva som hänger bara och delar av. Så som endel transporter har.
 
Sv: Fastnande häst...

Sätt upp en kraftig trälist på boxväggarna ,(en bit upp på väggen,lagom höjd så när hästen rullar fast så får den fäste igen på väggen och kan komma loss själv.)

Funkar skitbra.:bow:

Men se till att listen är rejäl,en häst som rullar fast behöver ta spjärn emot listen och då bör den va väl fastskruvad och inte för klen.
Lycka till.
 
Sv: Fastnande häst...

Sätt upp en kraftig trälist på boxväggarna ,(en bit upp på väggen,lagom höjd så när hästen rullar fast så får den fäste igen på väggen och kan komma loss själv.)

Funkar skitbra.:bow:

Men se till att listen är rejäl,en häst som rullar fast behöver ta spjärn emot listen och då bör den va väl fastskruvad och inte för klen.
Lycka till.

Eller genomgående vagns bult.
 
Sv: Fastnande häst...

Större box går ej att fixa spiltaonej, då sitter hon verkligen i ett skruvstäd lösdriftdet skulle hon gilla, men då får jag byta stall vägg med tjock gummiskiva som hänger bara och delar av. Så som endel transporter harmen det här lät intressant...nu arbetar kuggahjulen....smart
Tack
 
Sv: Fastnande häst...

Den där fattade jag inte mkt av....hon har ju benen reda mot vägg...skulle jag minska boxen m en bräda ytterligare...eller har jag helt missuppfattat...:(
 
Sv: Fastnande häst...

Tack, men problemet är inte att få henne loss....om man vet att hon sitter fast:(
problemet är hennes nonchalans, när hon lägger sig...med benen mot väggen alldeles för nära...
Det handlar heller inte om att hon rullar sig...utan skall bara....vila...oooops...matte så det kan bli, hjälp:eek:
Förbaskade häst...:mad:
 
Sv: Fastnande häst...

Sätt upp en kraftig trälist på boxväggarna ,(en bit upp på väggen,lagom höjd så när hästen rullar fast så får den fäste igen på väggen och kan komma loss själv.)

Funkar skitbra.:bow:

Men se till att listen är rejäl,en häst som rullar fast behöver ta spjärn emot listen och då bör den va väl fastskruvad och inte för klen.
Lycka till.

Kan tänka mig att de funkar bra!:idea:
 
Sv: Fastnande häst...

Prova att antingen bädda upp ORDENTLIGT mot väggarna (Nu snackar vi inte några dm halm eller så, MYCKET ska det vara) Räcker inte det, skulle det kanske vara en idé att bygga nån sorts upphöjning längs med väggarna, så hon inte så gärna lägger sig ner så nära och inte heller då kan fastna. Vet inte om det är det Lilla Skutt menar, för den där förstod jag inte :D
Annars kan jag inte tipsa om annat än att säga åt hästen att ta och skärpa sig, för nån dag kommer det hända att matte inte är i närheten och inte hjälper en upp.
 
Sv: Fastnande häst...

Den där fattade jag inte mkt av....hon har ju benen reda mot vägg...skulle jag minska boxen m en bräda ytterligare...eller har jag helt missuppfattat...:(

Inte bräda,trälist.Behöver inte vara Jättetjock.
Om du sätter en list en ca80cm-90 cm upp på väggen så kan hästen när den rullar fast få grepp på väggen och rulla tillbaks igen själv.
Får den inget fäste mot släta väggen så ligger den ju kvar som en sköldpadda uppochner och sprattlar.

Trälist är ett gammalt knep,vet flera som provat och det funkar mkt bra.

Och som nån sa genomgående vagnsbult är bäst,får ej va dåligt uppsatt så listen kan sparkas loss .(med utstående spik som följd:crazy: )
Det räcker om listen står ut 2-3cm från väggen,tar ingen boxyta.

Kanske lite pyssel att sätta upp,men en häst som rullar fast kan göra sig ordentligt illa.
Väl värt att investera lite tid på säker box.
 
Sv: Fastnande häst...

tack för tipset lille skutt. Sitter precis här med en häst som har skärsår över hela bakbenet för att hon skulle ligga under krubban. Hon fastnade på precis samma sätt, fick panik och slog åt alla håll. (skitäckligt). Hon har för övrig jättestor box,, så som sagt spelar det nog ingen större roll;)
 
Sv: Fastnande häst...

Förlåt fel knapp Till trådskaparen >>>>
Funger utmärkt med som någon skrev bräda typ en Regel 2 tum 4 som man skuvar fast i väggen 80-90 cm högt som den kan ta spjärn emot för att kunna sparka sig från väggen ..
Har det själv hemma i en box som *pojken * knde rulla fast i .

Miaa
 
Sv: Fastnande häst...

Förstår faktiskt inte hur du menar att de skulle kunna ta spjärn mot brädan ? Har själv ett mkt stort sto 170+ som har en förmåga att rulla fast hela tiden oavsett boxstorlek dock ligger hon oftast så till att hon så att säga har tippat över och kommit halvvägs ner på sidan mot väggen och förstår inte hur en bräda på väggen skulle hjälpa henne att få kraft att rulla tillbaka.
En lite rolig sak (eller tråkig...) är att för tillfället står hon med föl som sedan dag ett har sovit liggande på rygg med benen uppe på väggen alltså hon rullar medvetet upp mot väggen och nannar sedan jättegott nu när hon är så liten och vig går det ju bra (även om jag faktiskt en gång fick hjälpa henne loss) men man kan ju gissa att jag när hon blir större kommer ha en till som sitter fast med jämna mellanrum (stoet har inte visat henne då hon inte rullar sig alls i boxen sedan fölis föddes utan detta beteende verkar vara nedärvt, knepigt värre)
 
Sv: Fastnande häst...

På vilket sätt fastnar hon ? Om hon själv lägger sig där rakt ner så måste hon ju även kunna resa sig på samma ställe? Dessutom så kan hon väl inte ha benen i vädret iom att hon själv lagt sig där ?
 
Sv: Fastnande häst...

Precis som jag skrivit...Hon står för nära väggen och bara lägger sig.
Och ooops, har hon benen för nära väggen för att kunna ta spjärn mot den...
Alltså, det här handlar inte om en rullande häst (som de flesta här pratar om)och som tur är inte heller en som får panik....
Ja, vi ser på väggen att hon troligen suttit fast innan oxå, men kommit loss...men det lyckas inte alltid...:(
Därför kan jag tyvärr inte begripa vad en list på väggen skulle ha för nytta:confused: ...om inte äns väggen är till hjälp...

Men har nu iaf varit uppe i stallet och gjort en avskärmning just där hon brukar lägga sig, i hörnet vid krubban ...så att hon inte kommer för nära (kanske tom drar sig för o lägga sig där) väggen och hörnet.
Och skulle hon lägga sig, så får hon ändå en bit till väggen för fötterna...
Hoppas hon nu bara inte får för sig att klia loss den från väggen...:crazy:
Kommer troligen att hänga på nån form av gummimatta som Åke sa...
Ja, jag börja faktiskt o tro på det där m arvet...därför är jag rädd o ha henne i spilta....då skulle hon säkert sitta fast i grimskafftet som modern gjorde m ena benet...och därav aldrig bli en ridhäst:eek:
Det verkar som dessa 2 är lite av Emilhästar..."det bara blir så"
Tack alla ni som kommit m råd...
Håll tummarna att det här funkar nu..
 
Sv: Fastnande häst...

Jag håller med Zenith. Vi har uppbäddat med spån mot väggarna så att det lutar inåt boxen. Då få hästen automatiskt hjälp att lättare rulla över och kunna resa sig. Boxen om du kan föreställa dig blir som en vid skål och det kanske gör att hästen inte lägger sig så nära väggen om botten lutar där. Kan vara ett komplement till avskärmningen kanske. Lycka till :banana:
 
Sv: Fastnande häst...

Ofta när en häst ligger fast så försöker den ta sig ut från vägen med att trycka benen om bäggen, men ligger den för nära så vinklas benen snett uppåt och den kan inte trycka sig rakt utan när de sparkar så "glider" benen uppåt helatiden, den får inget fäste, men med den här brädan/listen så kan den få det, när hästen sparkar så tar "glidningen uppåt" stopp där och de får lite fäste mot väggen och kan då oftast trycka till så de kommer ut så de komme upp.
 
Sv: Fastnande häst...

oooo tack för denna förklaring...NU fattar jag bättre, vad listen hade för funktion...:smirk:
Kände mig lite "trög" där ett tag...:o
Men skall den verkligen va så högt upp som 80-90cm?
Låter lite väl högt, el?
 
Sv: Fastnande häst...

Du får kolla på väggen var spark skadorna börjar. Där kan du sätta listen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 608
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 853
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 009
Senast: monster1
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp