Fått beställning!

Sv: Fått beställning!

Fel, ett företag som åtar sig at leverera varor kan göra det på olika sätt. Visst har de missat att kolla upp om kunden har betalat sin förskottsbetalning men det har fullföljt sitt åtagande genom att leverera beställda varor som inte har avbeställts.

Det där kallar jag ordkrökeri. Om det är sagt att det ska betalas innan leverans och de ändå leverar före betalning - kalla det "missat att kolla upp" om du vill. I mina ögon har företaget gjort fel och jag tycker inte kunden ska få extra kostnader för det.

Man kanske valt förskottsbetalning för att man vill betala när man kan och inte när företaget skickar varor man inte förväntat sig.

Hur defineras avtal om det nu i n t e är ett brutet avtal att skicka varor innan man fått betalt om man nu avtalat annat?

från ett hästföretag, men ja har inte betalat för den, hade valt förskottsbetalning o skulle betala in nu idag när lönen kom. men döm om min förvåning när det ligger en avi från posten i brevlådan att hämta ut.
jag hämtar ut o där ligger mina grejer men inget inbet kort el något alls. o på min orderbekräftelse står det: betalningssätt; förskottsbetlaning.. hm. va gör man?

Undrar om det är samma som jag beställde från, då kom det i alla fall faktura separat, nån dags skillnad bara.

Juridiken går ut på ordkrökeri, ett avtal är ingånget genom att kunden gör en beställning. Avtalet är sen i full kraft om kunden inte har hört av sig till företaget inom den föreskrivna tid som ångerrätten gäller vid beställning.

Därefter kvittar det faktiskt, att leverantörer gärna vill ha förskottsbetalning för varor med brodyr är ju inget nytt. I sämsta fall kan man ju stå där med 10 täcken med namnet brunte, låter inte som en bra affär.

Det befriar i varje fall inte kunden från sitt betalningsansvar, så får man ju tycka vad man vill om den saken.
Det är ju lite bra om man som kund vet vad man håller på med, men just detta resonemang är skrämmande.
Det finns ett och annat företag som har en så genrös policy att de skickar varor mot faktura, jag tänker inte avslöja vem/vilka eftersom då tror man väl sig slippa undan betalning eftersom man inte behövde lösa paketet mot postförskott.:crazy:

Det är väl att dra väl stora växlar att tro att man struntar i att betala om det är uppgjort att man ska betala mot faktura bara för att man tycker företaget gjort en tabbe och får stå för det i det här fallet.

jag förstår inte hur folk kan va så oärliga o snikna som du?
Jag skulle iaf ringt o kollat upp det, speciellt för mitt eget samvetes skull.
Förstår inte hur man kan tänka, äh de har gjort fel då får de skylla sig själva, snacka om att va ego.

*kl*
Lite skrämmande hur en del människor saknar respekt för ingångna avtal. Enligt Svensk lag gäller "pacta sunt servanda" avtal skall hållas. I det här fallet är varan i köparens besittning i.o.m. trederingen. Konsumentköplagen gäller och rätten att häva köpet kan i det här fallet t.o.m vara begränsad. Exempelvis står det i 13§ 3 st konsumentköplagen Rätt att häva köpet:

Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Exempel på när säljaren skulle bort inse att det är väsentligt förfelat skulle kunna vara när man ex. beställer täcken som står Winner WM 2007 25/6 som ska delas ut vid prisutdelningen och säljaren levererar 27/6 :mad:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag noterar att du tycker jag är sniken, ego och oärlig för att jag inte tycker pelis ska betala vare sig varorna, eller dröjsmålsränta, innan hon får en faktura då företaget levererat varorna fast överenskommelsen var en annan.

Kändes det lite extra bra att meddela världen dina personliga åsikter om just mig?

Men hon hade valt Postförskotts betalning och fått avi i lådan.Vad är felet med det?
Sen att hon fick paketet utan att behöva betala kan man ifrågasätta men jag hade gått hem med paketet ialla fall. Ringt företaget och påpekat felet. Betalat in till deras postgiro och allt hade varit ur världen.För man kan nästan vara säker på att få räkning hem efter ett tag ändå med pålagda avgifter.

Har du nån källa? Så man kan läsa på när företagen klantar sig menar jag.
Konsumentköplagen borde räcka som källa i detta fallet. När det gäller köparens dröjsmål att betala börjar de lagarna på §38. Säljarens dröjsmål börjar på §9.

Men hon hade valt Postförskotts betalning och fått avi i lådan.Vad är felet med det?
Sen att hon fick paketet utan att behöva betala kan man ifrågasätta men jag hade gått hem med paketet ialla fall. Ringt företaget och påpekat felet. Betalat in till deras postgiro och allt hade varit ur världen.För man kan nästan vara säker på att få räkning hem efter ett tag ändå med pålagda avgifter.

Nej hon hade valt förskottsbetalning och det är inte samma som postförskott.

Det är helt otroligt vad skenheligen råder. Om det hade varit tvärt om så hade det varit ett j-a liv. Behandla andra som ni vill bli behandlade själva. Självklart ska du betala.

det är väl klart som tusan att du ska betala för grejer du beställt!?!?! vad är det för dumheter att inte vilja betala för sig?

BOJ har lagt fram det mycket bra juridiskt och som du kanske vet gäller det juridiska hur du än vrider o vänder på det...bara o betala o se glad ut!

Om du själv har beställt grejjerna så ska du väl betala dom?? Eller skicka tillbaka dom... Så, kontakta företaget om du inte fått en faktura, eller betala in så snabbt du kan! Varför skulle de skänka sakerna till dig??

Du ska betala. Omedelbart.

Det är en otrolig service många företag har börjat med, det här med förskottsbetalning. För varje gång man beställer något och väljer förskottsbetalning sparar man 50 kr, vilket postförskottsavgiften är. Och de 50 kronorna kan man göra roligare saker för än att sponsra Posten.

Om kunderna inte fullföljer sina åtaganden, dvs betalar, så kommer den här möjligheten troligtvis att försvinna. Och då biter du dig själv i svansen genom att inte betala.

Det där kallar jag ordkrökeri. Om det är sagt att det ska betalas innan leverans och de ändå leverar före betalning - kalla det "missat att kolla upp" om du vill. I mina ögon har företaget gjort fel och jag tycker inte kunden ska få extra kostnader för det.

Man kanske valt förskottsbetalning för att man vill betala när man kan och inte när företaget skickar varor man inte förväntat sig.

Notera att hon gjorde ett aktivt val genom att lösa ut paketet.

Också värt att notera att hon gjort en beställning med brodyr dvs då brukar det inte vara ångerrätt. För mej verkar det som TS missat i tolkningen av hur hon beställt.

Man kan inte välja att beställa med förskottsinbetalning och sedan vänta och tro att det är upp till var och en när man vill betala. :o Antingen annuleras ordern eller är de schyssta som här och skickar den ändå. Med tanke på att det var brodyr så är säkert ordern bindande.

Vilken moral vissa har :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
28 239
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 078
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 097
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Udda rubrik men.. Jag beställde saker från apotek hjärtat i torsdags. Valde att beställa där då de har 20% och alternativet hemleverans...
Svar
13
· Visningar
1 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Välkomna till världen årets föl 2025
Tillbaka