Fått svar på blodprovsanalysen

Det var skönt att höra!
eller skönt å skönt, men det är ju trevligare om hon är lite stel pga att hon haft erlichia förut än att hon är sån av sig själv ;)
Dock borde väl regelbunden massage kunna hjälpa henne? Jag har bara anlitat massör en gång, men funderar på att i framtiden anlita en tjej som både jobbar med händerna och med ultraljud för att få effekt på djupet, och det ganska regelbundet. Sugen på att prova akupunktur också om plånboken kunde bli sugen nån gång..
Men, sånt borde ju vara ännu mer värt för min häst, än en vanlig häst isf?

Usch, det är en kluven känsla att inte riktigt veta vad som ÄR ens häst riktiga egenskaper.
Det är extra svårt för jag minns inte riktigt hur hon rörde sig första gången jag red henne nov 1996, jag var bara 14 år då ;) Sedan blev hon enligt mina gissningar sned 1998, gick sammanlagt 5 år på ridskola (vilket alltid försämrar gångarterna tycker jag) och gick många nybörjarlektioner, gick alltid med rumpan innanför, blev till slut så stel att hon knappast hade en gångart värd att kalla galopp.. strutt med raka ben är mer rättvisande.

Det jag faktiskt märkt är att hon långsamt förbättrats sina gångarter. Efter erlichiabehandlingen jan 2002 fick hon två nya bakben! Hon TRAVADE med hela kroppen, vilken känsla! Efter ett år ungefär hade galoppen förändrats och stärkts så mycket att det kändes som en ny gångart -och då var hon ändå väldigt sned fick jag veta senare.

När de bedövade bort vänster frams kotled och höger baks knäled på kliniken förra veckan såg jag och min kompis direkt en stor skillnad i hennes steg, både i skritten och på volten i trav. Då stack det till i mig.. "när får hon vara det som är hon?? När får hon visa vad hon egentligen kan?"
Det är en jobbig känsla.. Jag lider med dig.
Men du har ju tiden för er! Min pålla är född 1988 men jag tror ändå hon kommer hinna visa sitt riktiga jag någon dag, din har väl dessutom några extra år på sig? :D
Jag ska hålla tummarna.
 
Hej! SVA har i dagarna uppdaterat sina priser och de tar 425 kr + moms för ett prov där antikroppar mot borrelia och ehrlichia mäts.

På ett "vanligt" blodprov, kan man ofta se att hästar med ehrlichios har lågt hb (blodbrist) samt förändringar i förhållandet mellan de olika vita blodkropparna (främst neutrofiler och eosinofiler). Men dessa fynd räcker inte för att ställa diagnosen.

"För säkerhets skull" är dumt och onödigt, det håller jag också med om.
 

Liknande trådar

Hästvård Då min häst inte vill lägga på sig några muskler på ryggen och har tappat i vikt på betet så bestämde jag mej för att ta prover på...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: tello
·
Hästvård Eller, Anaplasma phagocytophilum (f.d. Ehrlichia) som det så fint står på provsvarspappret jag fick idag. Anaplasma phagocytophilum...
Svar
17
· Visningar
1 712
Senast: pedal
·
Hästvård Min häst har varit dålig i ett ben nu ett par månader minst.. vi lät våran veterinär komma ut och hon tyckte att hältan satt längre...
Svar
18
· Visningar
1 493
Senast: Netted
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 285
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp