Favorit frukt/bär.

Mmm... Bär är svingott! Jordgubbar (i typ juni, när de är som allra godast 😍), skogsblåbär (fast inte i för stora mängder, inte så bra för magen 😅), hallon (färska, plockade från en buske är underbara), svarta vinbär är jättegoda också ... Eh ja, inte många undgår från den listan.

Vindruvor med kärnor i håller jag alltid ett öga öppet efter. De moderna som har kommit utan kärnor blir så lätt syrliga :( det är svårt att hitta dem, men när jag gör det ... så stora och goda 😍
Har inte ätit färsk passionsfrukt så ofta, utan mera som garnering på tårta och sånt, men de är goda :d
Kiwi är också gott, men jag kan bara äta typ en halva av dem 😭
De gulgröna äpplena är också goda men jag äter inte dem så ofta.

Jag skulle vilja prova drakfrukt, men det känns lätt lite märkligt att prova en ny färsk frukt sådär när man inte vet alls om man kommer tycka om det :o
 
Mmm... Bär är svingott! Jordgubbar (i typ juni, när de är som allra godast 😍), skogsblåbär (fast inte i för stora mängder, inte så bra för magen 😅), hallon (färska, plockade från en buske är underbara), svarta vinbär är jättegoda också ... Eh ja, inte många undgår från den listan.

Vindruvor med kärnor i håller jag alltid ett öga öppet efter. De moderna som har kommit utan kärnor blir så lätt syrliga :( det är svårt att hitta dem, men när jag gör det ... så stora och goda 😍
Har inte ätit färsk passionsfrukt så ofta, utan mera som garnering på tårta och sånt, men de är goda :d
Kiwi är också gott, men jag kan bara äta typ en halva av dem 😭
De gulgröna äpplena är också goda men jag äter inte dem så ofta.

Jag skulle vilja prova drakfrukt, men det känns lätt lite märkligt att prova en ny färsk frukt sådär när man inte vet alls om man kommer tycka om det :o
Drakfrukt smakar inte särskilt mycket:)
 
Jag skulle vilja prova drakfrukt, men det känns lätt lite märkligt att prova en ny färsk frukt sådär när man inte vet alls om man kommer tycka om det :o
Äsch testa! Men det kan vara svårt att få tag i bra exemplar i butik i Sverige. (men då smakar de bara mindre)
 
Har ätit drakfrukt x antal gånger visserligen bara utomlands men ingen aning tyckte inte det smakade något särskilt. Vad ska det smaka?
Oj vet inte hur man ska beskriva det, som en mild gul kiwi med inslag av melon? Och nåt mer 🤔
 
För det första: frukt är INTE godis.
(men det är väldigt gott, precis som godis)

När jag är ärkvärdig gillar jag litchi. Även om jag är något reserverad efter att ha öppnat en burk konserverade och den såg ut som ögonglober i formalin. O_o
Till vardags föredrar jag citron och apelsin. Minns en carlshamn sitronsorbet som gör mig gråtmild i åminnelse.
 
Oj vet inte hur man ska beskriva det, som en mild gul kiwi med inslag av melon? Och nåt mer 🤔
Ja det kan nog stämma jag tyckte ändå inte den smakade så mycket men man har nog olika smaklökar helt enkelt.
Stenfrukt däremot herregud så gott men det säljs ju aldrig i Sverige.
Jag smugglade hem några vid flera tillfällen vet jag :)
 
Känns som du svarade mig? För mig är frukt godis. Vill jag ha nåt gott framför en film kör jag frukt som godis. (frukt är godare än godis)
Well... geléhallon är inte skogshallon etc.
Du säger själv att frukt är godare än godis, samt du kör frukt som godis. Det är alltså underförstått att även du anser att det är olika saker.

Godis är väl ett gammalt slang för något livsmedel som smakar gott; gotta, gott, gottis, godis osv...
Så det funkar ju att frukt är godis i den bemärkelsen, såvida frukt är gott. Eller en tuggar ekenslang (Medis, brådis, mellis, Rålis anyone?) Även musik: örongodis. Estetisk fägnad: ögongodis. Så begreppet är väl lite flytande.

Men idag änvänds väl godis främst kring konfekt och karameller. ICAhandlarn skulle nog väcka viss huvudbry hos kunderna om det i hyllan märkt "GODIS" fanns bananer, äpplen och päron... Personligen skulle jag förvänta mig skumbananer, geléhallon och chokladkantareller borta på Frukt & Grönt när det händer, eftersom frukt är godis.
 
Well... geléhallon är inte skogshallon etc.
Du säger själv att frukt är godare än godis, samt du kör frukt som godis. Det är alltså underförstått att även du anser att det är olika saker.

Godis är väl ett gammalt slang för något livsmedel som smakar gott; gotta, gott, gottis, godis osv...
Så det funkar ju att frukt är godis i den bemärkelsen, såvida frukt är gott. Eller en tuggar ekenslang (Medis, brådis, mellis, Rålis anyone?) Även musik: örongodis. Estetisk fägnad: ögongodis. Så begreppet är väl lite flytande.

Men idag änvänds väl godis främst kring konfekt och karameller. ICAhandlarn skulle nog väcka viss huvudbry hos kunderna om det i hyllan märkt "GODIS" fanns bananer, äpplen och päron... Personligen skulle jag förvänta mig skumbananer, geléhallon och chokladkantareller borta på Frukt & Grönt när det händer, eftersom frukt är godis.
Men snälla? Var det inte uppenbart att jag menade att jag tycker frukt är så himla gott? Det här är varför jag tvekar att ens skriva här på forumet för att nån alltid ska dra ett ord ur sitt sammanhang och tillrättavisa en.
 
Ja det kan nog stämma jag tyckte ändå inte den smakade så mycket men man har nog olika smaklökar helt enkelt.
Stenfrukt däremot herregud så gott men det säljs ju aldrig i Sverige.
Jag smugglade hem några vid flera tillfällen vet jag :)

Stenfrukt? Det finns ju en mängd stenfrukter i Sverige? :confused:
 
Men snälla? Var det inte uppenbart att jag menade att jag tycker frukt är så himla gott? Det här är varför jag tvekar att ens skriva här på forumet för att nån alltid ska dra ett ord ur sitt sammanhang och tillrättavisa en.
Nåväl, låt gå för det.
Men i en kontext: det har varit en trist situation ett tag där det är riktigt fult att tycka om godis, och erkänna att en njuter av choklad. Eller inte alls tycker att det-är-för-mycket-grädde-på-semlan-så-himla-mäktigt, utan en tycker att det är svingott med både vetebulle, socker och riktigt fet och mjuk vispgrädde. Det är inte riktigt socialt accepterat (i synnerhet inte för kvinnor) att tycka om syndiga (sic!) livsmedel, och dessutom äta dem. Att tycka om godis och frossa i det till allmän beskådan är ju lite mindre skamligt om själva godiset är mandariner och blåbär?

Där har det varit läge många gånger att säga; nej, jag ska inget ha, jag tar ett äpple - för frukt är ju också godis! Det är väl bara att säga att en inte äter godis istället för att försöka kvala in självspäkelse i begreppet. Minns att tidningen starlet menade att TV-godis till filmen var färska champinjoner... Då är det ju helt OK att slå sig för bröstet och säga JAG ÄLSKAR GODIS! Jag äter varje dag! Mår toppen! Eh, nej... du äter svamp. Svamp är inte heller godis. Men svamp kan vara gott framför TVn, det lägger jag mig inte i.

Så det kan vara lite trist attityd att säga att en äter gott godis, när en egentligen äter god frukt?
Att föredra frukt framför konfekt är ett non-issue, men att blanda begreppen kan upplevas lite tondövt.
 
Minns en carlshamn sitronsorbet som gör mig gråtmild i åminnelse.
Det här har egentligen inget alls med ämnet att göra men älskar ditt språk, du har ofta så speciella formuleringar. Tänkte på det nu när jag läste den här meningen men jag har tänkt på det flera gånger förut, det har mycket karaktär. Eller som ordet du skrev i ett annat inlägg här i tråden men jag orkade inte multi-citera, "fägnad", det är exempel på ord man ganska sällan hör.

Men på ämnet så tror jag vad jag gillar beror lite på var jag är. Kvaliteten skiljer sig. Egenplockade bär är nästintill oslagbara här i Sverige ett bra bär-år, samtidigt som många av frukterna man får in till affärer här knappast hade tillhört förstasorteringen i frukternas hemländer. Är man utomlands kan det bli det omvända scenariot. Men som exempel så gillar jag hallon, blåbär, äpple, päron, och annat med förstås när jag är på det humöret.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 279
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 883
Senast: Niyama
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 471
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp