Favorit frukt/bär.

Äpple, godast är Pink Lady.
Äter sällan annan frukt/bär. Ibland päron eller banan. Persika om det finns lagom mogen sådan. Samma med avokado.
Jordgubbar smakar beskt, kiwi smakar sandpapper. Bär och exotiska frukter är dyrt plus att bär väl bör kokas och då blir det ju sylt ... inte gott.
 
På temat bär, varför ruttnar jordgubbar så snabbt i kylen? Uppenbarligen kan affären hålla dem fräscha men jag har dem kanske en, högst två dagar och sedan är hälften ruttna.
 
På temat bär, varför ruttnar jordgubbar så snabbt i kylen? Uppenbarligen kan affären hålla dem fräscha men jag har dem kanske en, högst två dagar och sedan är hälften ruttna.
Tycker alltid man ser dåliga jordgubbar i plastbyttorna i affären.
 
Äpple, godast är Pink Lady.
Äter sällan annan frukt/bär. Ibland päron eller banan. Persika om det finns lagom mogen sådan. Samma med avokado.
Jordgubbar smakar beskt, kiwi smakar sandpapper. Bär och exotiska frukter är dyrt plus att bär väl bör kokas och då blir det ju sylt ... inte gott.
Importerade frysta bär rekommenderas att koka i minst 2 min pga framförallt Norovirus men även hepatit A.

Dyrt vet i tusan då det svämmar över av framförallt hallon, björnbär och blåbär här i skogen. Smultron om du har tur men lingon lyser med sin frånvaro just här.
 
Importerade frysta bär rekommenderas att koka i minst 2 min pga framförallt Norovirus men även hepatit A.

Dyrt vet i tusan då det svämmar över av framförallt hallon, björnbär och blåbär här i skogen. Smultron om du har tur men lingon lyser med sin frånvaro just här.
Finns bara asfalt här ...
Det är just för att jag är uppvuxen med gratis blåbär, lingon och hjortron som jag inte tycker det känns ok att köpa ex. vis 250 g (importerade) blåbär för 39-59 kr.
... och nej, jag tänker inte åka till nån skog och plocka bär. Det är inte värt det.
 
Finns bara asfalt här ...
Det är just för att jag är uppvuxen med gratis blåbär, lingon och hjortron som jag inte tycker det känns ok att köpa ex. vis 250 g (importerade) blåbär för 39-59 kr.
... och nej, jag tänker inte åka till nån skog och plocka bär. Det är inte värt det.
Är väl jag som är så van vid alla naturområden i och runt Göteborg 😅.

Har aldrig varit min tanke att ens försöka att övertala någon om att ta sig ut i skogen oavsett om skogen är 100m bort eller 1 mil bort.
 
Frukt och bär är inte riktigt min tekopp. Jag äter en del om jag måste men sällan med förtjusning.

Banan kan jag gå med på, särskilt i bakverk. Melon, ju sötare desto bättre, vindruvor, samma sak där, samt björnbär, smultron, gula hallon och ananas funkar.
Övriga frukter och bär äter jag när jag "måste" :D
 
På temat bär, varför ruttnar jordgubbar så snabbt i kylen? Uppenbarligen kan affären hålla dem fräscha men jag har dem kanske en, högst två dagar och sedan är hälften ruttna.

Processen har garanterat redan startat när du tar hem dem, så hade de stått ett par dagar till i affären brukar de vara rejält mögliga. :cautious:

Sen är ju mjuka frukter rätt känsliga för fel temperatur. Det är inte så att du ställer dem lite väl kallt vid något tillfälle? Då ruttnar det lättare sen (för att cellväggarna blir skadade och släpper in bakterier och jästsvampar).
 
Jag älskar bär och frukt, har vinbär, svarta och röda, blåbär, krusbär, björnbär, bigarråer, äpple och plommon i trädgården. Vad som är godast beror på tillfälle. Men plommon är en stor favorit 🤩
Köper gärna kiwi och melon när de är i säsong, nektariner, aprikoser… mmm 😋
 
På temat bär, varför ruttnar jordgubbar så snabbt i kylen? Uppenbarligen kan affären hålla dem fräscha

De plockar/rensar ju bort de bär som blir fula/dåliga allt eftersom.
Ingen skulle ju köpa jordgubbar mer än direkt vid leverans, om de läbbiga fick ligga kvar..

Sedan har också våra svenska sorter, som är anpassade efter vårt klimat med kort sommar hyfsat sämre hållbarhet än de importerade.
 
Jag kan inte välja! Det beror på.

Jag älskar jordgubbar - när de är bra, vilket är ganska sällan. Men en solvarm mogen jordgubbe direkt från plantan är nog svårslagen. Smultron är också fantastiska och de brukar alltid vara bra om de är mogna och nyplockade. Tanken på stora och söta blåbär i juli-augusti får det att vattnas i munnen och tanken på doften av ett rikt hallonsnår gör mig lite yr i huvudet.

En del äpplen (särskilt collina som jag sällan hittar) gör mig nästan hög. Cox orange är också mycket goda.

De hemodlade druvorna jag köpte i höstas var helt ljuvliga.

Jag har fåt höra att mangostan är extremt god men den frukten har jag aldrig sett eller smakat.

Bigarråer/körsbär slår ibland jordgubbar.

Mirabells var nog i klass med körsbär dessutom.
 
Cherimoya har jag också ätit och totalt njutit av men den är nog väldigt långväga resande till Sverige så är väl bättre att hålla sig till goda äpplen 😅
 
Jag kan inte välja! Det beror på.

Jag älskar jordgubbar - när de är bra, vilket är ganska sällan. Men en solvarm mogen jordgubbe direkt från plantan är nog svårslagen. Smultron är också fantastiska och de brukar alltid vara bra om de är mogna och nyplockade. Tanken på stora och söta blåbär i juli-augusti får det att vattnas i munnen och tanken på doften av ett rikt hallonsnår gör mig lite yr i huvudet.

En del äpplen (särskilt collina som jag sällan hittar) gör mig nästan hög. Cox orange är också mycket goda.

De hemodlade druvorna jag köpte i höstas var helt ljuvliga.

Jag har fåt höra att mangostan är extremt god men den frukten har jag aldrig sett eller smakat.

Bigarråer/körsbär slår ibland jordgubbar.

Mirabells var nog i klass med körsbär dessutom.
Mangosten är det absolut godaste jag någonsin ätit i fruktväg
Så god att jag smugglade hem en påse varje gång jag varit utomlands förr.
Tyvärr blir dom mycket snabbt dåliga 😭
 
Jordgubbar, hallon, smultron och blåbär är väldigt gott. Pomelo är nog en av de godaste frukterna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 464
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 880
Senast: Niyama
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 456
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp