Bukefalos 28 år!

Favorit-ost?

Favoritost på mackan: Präst, Port Salut och Hushållsost (faktiskt!), allt beroende på humör! :D
Som barn var min favorit Port Salut (kallade den för Potatisost), jag lär tom ha önskat mig 1 kg Port Salut och en osthyvel i födelsedagspresent. Minns det inte själv så jag vet inte om jag fick den presenten och nu finns ingen kvar jag kan fråga.:d
 
Med min rabarbermarmelad som sällskap :up: jag har tom fått särbon som påstår sig hata tillagad rabarber medge att St Agur med min marmelad är lite lätt orgastisk.
Har du provat med lite färskriven ingefära i rabarbermarmeladen? Om inte, gör det men tänkt lite, den skall inte "bedöva" rabarbern. Fick tipset av en engelsk väninna som är marmeladexpert.:idea:
 
Mellanlagrad herrgård. Eller Västgöta kloster svart. Eller gräddost.

Västerbotten är också toppen, men inte på macka. Den ska ätas ensam eller användas i mat.
 
Jag, och katten Linus, gillar Gäsene Port Salut.
portsalut31.png
 
Min absolut favoritost är morfars brännvinsost från Falbygdens Ost, men den gör mig lika frustrerad varje gång då den smular mest :mad: Men de bitarna som hamnar på smörgåsen :d:d
 
Ost, all ost alla sorter.
Frågor på det.

Men Wästerbotten är ju något alldeles extra och parmesan och gorgonzola och.....
 
Har du provat med lite färskriven ingefära i rabarbermarmeladen? Om inte, gör det men tänkt lite, den skall inte "bedöva" rabarbern. Fick tipset av en engelsk väninna som är marmeladexpert.:idea:

Japp, det är jättegott. Standardkryddning är vanilj men jag har testat kardemumma också (det var meh).

Jag gillar att experimentera i köket, ibland blir det bra, ibland önskar man att man hade grisar! :D
 
På mackorna Boxholms Borgmästarost, en bra avvägning mellan smak och pris.

Annars gillar jag typ all ost från den bemannade ostdisken dvs inte storpack gummigrevé etc.
 
Äntligen någon mer som inte gillar Grevé och Herrgård! Jag har kommit fram till,efter många år, att jag inte gillar ostar som beskrivs som "nötiga", som Grevé och Herrgård.

Favoritost på mackan: Präst, Port Salut och Hushållsost (faktiskt!), allt beroende på humör!

Går inte ens in på favoriter på ostbrickan, listan blir för lång :D

Du missade mig! Jag har aldrig gillat Grevé, tycker att den är direkt äcklig och måste ta bort om det ligger på en macka jag får.
 
Du missade mig! Jag har aldrig gillat Grevé, tycker att den är direkt äcklig och måste ta bort om det ligger på en macka jag får.

Jag har alltid haft väldigt svårt för grevé jag med. Det kan vara den enda ost jag verkligen inte kan äta.

Annars gillar jag eller rentav älskar det mesta i ostväg, bortsett från snuskig gouda och kryddost eller la vache qui rit och sånt.
 
På mackan är Billinge #1. Annars är parmesan kombinerat med rödvin en favorit.
Andra älsklingar på ostbrickan är Brillant (med eller utan tryffel), St. Agur, och den bästa av alla ;Appenzeller :love:.
 
Har du provat med lite färskriven ingefära i rabarbermarmeladen? Om inte, gör det men tänkt lite, den skall inte "bedöva" rabarbern. Fick tipset av en engelsk väninna som är marmeladexpert.:idea:
Off topic, men: Kallade din engelska väninna det för marmelad? Eller "jam" (sylt)? Min engelske man är jättepetig med att enbart citrusmarmelad är marmelad, allt annat är jam/sylt. Jag fortsätter dock att kalla allt som är lite "fastare" för marmelad.... Till J:s stora förtret.
 
Off topic, men: Kallade din engelska väninna det för marmelad? Eller "jam" (sylt)? Min engelske man är jättepetig med att enbart citrusmarmelad är marmelad, allt annat är jam/sylt. Jag fortsätter dock att kalla allt som är lite "fastare" för marmelad.... Till J:s stora förtret.
Nejdå, hon kallar det jam, hon är också av uppfattningen att det bara är citrus som är marmelad. Det är jag som kallar allt för marmelad utom lingon- och blåbär som är sylt. Vissa grejer kallar hon för preserve, som ginger preserve (alltså med bara ginger och inget annat i).

Jag har gett upp att hänga med i alla varianter och kallar allt marmelade och skrattar när hon envisas med att påpeka skillnader. Förstår precis hur du har det.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 658
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus. Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att...
2 3
Svar
52
· Visningar
892
Senast: sthu
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
515
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
1 006
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Beta slagen mark
  • Måla på häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp