Bukefalos 28 år!

Favorit-ost?

Det här är ostarnas ost:

4430-280.jpg


Det här är ostarnas andra ost:

Boursin-R-Cheese_push_homepage.jpg



Lägg till lite Gruyère, Västerbotten och Prima Donna också. Sedan kan jag dö lycklig.
 
Här är en till som inte är vidare förtjust i grevé och herrgård. De smakar lite unket, samma bismak som många danska ostar har. Gouda slipper jag helst också, smakar ju nästan som smör. Tyvärr känner inte jag någon skillnad på "bra" och "dålig" mögelsmak, allt blå- och grönmögel smakar precis som mögligt bröd i min mun och jag är dessutom superkänslig för smaken. Kan inbilla mig att godis med smak av vattenmelon också smakar mögel och då kan jag inte äta det. Himla synd, för jag tror att jag hade gillat mögelostar om jag bara hade kunnat stå ut med mögelsmaken...

Allt med get är ju mums filibaba! Jag köper av tradition en brunost (norsk mesost) varje gång jag har fått lön :). Men alla andra varianter är också goda, hårdost eller vitmögelost spelar ingen roll.

Annars är riktigt vällagrad prästost eller cheddar en favorit. Gärna med lite marmelad av något slag på!
 
Här är en till som inte är vidare förtjust i grevé och herrgård. De smakar lite unket, samma bismak som många danska ostar har. Gouda slipper jag helst också, smakar ju nästan som smör. Tyvärr känner inte jag någon skillnad på "bra" och "dålig" mögelsmak, allt blå- och grönmögel smakar precis som mögligt bröd i min mun och jag är dessutom superkänslig för smaken. Kan inbilla mig att godis med smak av vattenmelon också smakar mögel och då kan jag inte äta det. Himla synd, för jag tror att jag hade gillat mögelostar om jag bara hade kunnat stå ut med mögelsmaken...

Allt med get är ju mums filibaba! Jag köper av tradition en brunost (norsk mesost) varje gång jag har fått lön :). Men alla andra varianter är också goda, hårdost eller vitmögelost spelar ingen roll.

Annars är riktigt vällagrad prästost eller cheddar en favorit. Gärna med lite marmelad av något slag på!
Brunost, alltså? Är det värt att göra ett nytt försök? Avskräckt sedan barndomen, men mycket glad i allt som smakar get...
 
Jag tycker att brunost till skillnad från annan getost inte smakar get. Jag gillar getsmak.
Då litar jag på mina minnen av något mycket sött och jolmigt med otäck konsistens(som barn åt jag ofta frukost hos grannfamiljen och de envisades med att lägga brunost på mina mackor).
 
Då litar jag på mina minnen av något mycket sött och jolmigt med otäck konsistens(som barn åt jag ofta frukost hos grannfamiljen och de envisades med att lägga brunost på mina mackor).
Jag gillar det nästan, ibland.

Men det är sött och klistrar sig gärna fast i gommen. Jag kan lätt föreställa mig ett barn nästan gråta över det.
 
Hade ju glömt bort kryddosten!:love:
Men är nästan allätare när det gäller ost, hushållsosten går fetbort (är ju totalt smaklös).
 
Jag gillar det nästan, ibland.

Men det är sött och klistrar sig gärna fast i gommen. Jag kan lätt föreställa mig ett barn nästan gråta över det.
Jag är inte den som är den, så stöter jag på brunost får jag väl pröva, men jag kommer nog inte aktivt jaga rätt på det.

Just klistrigt, sött och tårar stämmer ganska bra på mina associationer till brunost:D
 
Brunost, alltså? Är det värt att göra ett nytt försök? Avskräckt sedan barndomen, men mycket glad i allt som smakar get...

Den blåa smakar get, den röda är mildare. Det ska vara de sorterna som heter Tine! Svenska varianten från Fjällbrynt är för söt tycker jag.

Jag åt inte "gulost" alls när jag var barn. Det tog lång tid för mig att lära mig! Bodde mina första år i Norge så blev kanske lite skadad :p
 
Åh jag älskar ost.
Vi köper (och äter) alldeles för mycket, ibland tas en hel hylla i kylen upp av bara ostar :o
Kan omöjligt välja någon favorit faktiskt. Brie, gräddost, cheddar, edamer, parmesan osv osv. :love:
Fast just nu har jag iofs snöat in på Falbygdens rökta ost, gudars så god den är...

Det enda jag undviker är blåmögel, den smaken har jag aldrig uppskattat.
 
Glömde att kryddost är ett måste på julbordet och att östeuropeisk rökt ost (i trådar) är bästa ölsnacksen!
 
Den blåa smakar get, den röda är mildare. Det ska vara de sorterna som heter Tine! Svenska varianten från Fjällbrynt är för söt tycker jag.

Jag åt inte "gulost" alls när jag var barn. Det tog lång tid för mig att lära mig! Bodde mina första år i Norge så blev kanske lite skadad :p
Går den blå att hitta i Skåne?
 
Vesterhavsost (absolut favorit), Västerbottenost och Brännvinsost är ju favoriter på knäckebrödet. I övrigt äter jag i princip all ost men allra helst manchego:love:
 
Den blåa smakar get, den röda är mildare. Det ska vara de sorterna som heter Tine! Svenska varianten från Fjällbrynt är för söt tycker jag.

Jag åt inte "gulost" alls när jag var barn. Det tog lång tid för mig att lära mig! Bodde mina första år i Norge så blev kanske lite skadad :p

Brunost och Gammelost ( och raspeball, en slag kroppkakor) är det enda i norsk mathållning jag aldrig har lyckats bli vän med trots flertaliga försök. Min norske man menade att Tine ostarna inte har med getost att göra, det skulle vara mörk rund geitost från Vestlandet men så var han bergenser också.:(
 
Brunost och Gammelost ( och raspeball, en slag kroppkakor) är det enda i norsk mathållning jag aldrig har lyckats bli vän med trots flertaliga försök. Min norske man menade att Tine ostarna inte har med getost att göra, det skulle vara mörk rund geitost från Vestlandet men så var han bergenser också.:(

Tine smakar som osten jag åt när jag var barn :). Det finns mycket konstigt med norsk mat men brunostsoppa tar nog priset. Helt vidrigt är det!
 
Tine smakar som osten jag åt när jag var barn :). Det finns mycket konstigt med norsk mat men brunostsoppa tar nog priset. Helt vidrigt är det!

Brunostsoppa har jag missat och det tror jag att jag skall fortsätta med Annars har jag nog provat det mesta inkl smalahoved som är helt OK om inte min favorit.

Jag vet att de flesta norrmän gillar Tines brunostar men de flesta vestlenningar envisas med att mörka runda är den riktiga. Själv föredrar jag Missvärosten av getost varianter.
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 505
Senast: Cattis_E
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
463
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
988
Senast: Milosari
·
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
736
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp