Bukefalos 28 år!

Favorit-ost?

Bondmoran från Gäsene mejeri tycker jag är supergod. Finns både som 10% och 31%. Den är väldigt god och smakar mycket även i den magra varianten, annars tycker jag de har lätt att bli smakfattiga.

bondmoran10.png
 
Brännvinsost.
Västerbottensost.

Oh ... jag har glomt hur god brannvinsost ocksa ar.

="Thomasine, post: 17239176, member: 52311"]Nejdå, hon kallar det jam, hon är också av uppfattningen att det bara är citrus som är marmelad. Det är jag som kallar allt för marmelad utom lingon- och blåbär som är sylt. Vissa grejer kallar hon för preserve, som ginger preserve (alltså med bara ginger och inget annat i).

Jag har gett upp att hänga med i alla varianter och kallar allt marmelade och skrattar när hon envisas med att påpeka skillnader. Förstår precis hur du har det.[/QUOTE]

Har i USA ar Jam, Marmelade, och jelly mycket lika. Det ar lite synlig frukt/bar och ar ganska hart och latt att bre pa en smorgas. Preserve ar vad vi kallar for sylt i Sverige, men mycket mer frukt/bar/whatever i.

Vasterbottnes ost ar verkligne "one of a kind" ... Jag ALSKAR Vasterbotten. Ni kan alla ha er Cheddar (har finns det cheddar, och cheddar, och cheddar ... pepper jack, cheddar, cheddar, rokt ost, cheddar, etc..)
JAG VILL HA VATERBOTTEN!:arghh:
 
Har du provat med lite färskriven ingefära i rabarbermarmeladen? Om inte, gör det men tänkt lite, den skall inte "bedöva" rabarbern. Fick tipset av en engelsk väninna som är marmeladexpert.:idea:

Gjorde den varianten denna säsong och instämmer verkligen - SÅ gott! Nu återstår bara små rester som jag vill spara om jag får rabarbermarmelad-cravings före våren. Så nu får äppelchutney med ingefära fungera som allmänt osttillbehör, och det är inte äckligt det heller. :-)
 
Gjorde den varianten denna säsong och instämmer verkligen - SÅ gott! Nu återstår bara små rester som jag vill spara om jag får rabarbermarmelad-cravings före våren. Så nu får äppelchutney med ingefära fungera som allmänt osttillbehör, och det är inte äckligt det heller. :-)

När min rabarberskörd såg ut att bli tunn så beordrade jag särbon att plocka hemma hos sig :angel: Det betyder att jag har en massa rabarber i hans frys som han gnäller över och jag får koka en massa marmelad varje gång jag är dit :p

Det är väl kanske 1,5-2 kg rabarber kvar hos honom plus att jag har rätt många burkar så jag bör klara vintern iaf :D
 
@athena_arabians Bra att veta, jag skickar en beställning om abstinensen blir för svår! :D (Har så mycket rabarber själv så jag borde ha fryst in mer, tar med mig detta som lärdom inför framtiden.)

Jag tycker är jättepraktiskt att frysa in, får jag för mig att göra kräm eller paj kan jag ju göra det också. Jag gör aldrig stora burkar med marmelad, ryker vakuumet på locket är det inte så mycket som blir förstört. Det viktiga är att skära dem medan de är halvfrusna, är de tinade är det omöjligt (både jag och särbon är slöa så vi fryser in dem utan att skära upp dem :p).
 
Jag glömde Sovrano! En hårdost gjord på buffelmjölk. Lite lik parmesan, men ännu mer magisk. Finns inte att köpa i min butik längre. Tar gärna emot tips på inköpställen!
 
Jag tycker att det råder svår brist på vettig hårdost i vanliga affärer. Nu har jag köpt en Gamle Ole.

Jag gillar all ost som smakar något. INTE den skrattande kon, inte babybel, inte gräddost, inte hushållsost - men alla GODA ostar gillar jag!

Mjukost borde förbjudas!
 
Jag tycker att det råder svår brist på vettig hårdost i vanliga affärer. Nu har jag köpt en Gamle Ole.

Jag gillar all ost som smakar något. INTE den skrattande kon, inte babybel, inte gräddost, inte hushållsost - men alla GODA ostar gillar jag!

Mjukost borde förbjudas!
Jag är ju ganska knäpp, så igår kväll när jag inte kunde somna tänkte jag på osttråden. Mina funderingar vandrade till fler ostar jag inte gillar och började fundera på om mjukost ens kunde räknas som ost och på om jag borde nämnt det bland de ostar jag inte gillar. Sedan kom jag att tänka på brunost...

Ofta har jag faktiskt samma ost till matlagning som på mackan, vilket brukar betyder parmesan eller pecorino. Jag äter i och för sig inte så mycket mackor att det känns lönt att ha en särskild smörgåsost hemma för jämnan och just dessa två ostar håller tack vare sin torrhet hur länge som helst.

Visst ja, det händer att jag köper chevrètte också, men den är så lätt att okynnesäta och är inte lika mångsidig i mat, så det blir mer sällan.
 
Som motpol till alla som skyr grevé kommer jag här och sätter den överst på min lista. Det är min ständiga kompanjon på mackan.
En annan jag gillar är morfars brännvinsost (från Falbygdens), men den är så besvärlig att skära i och har lite för stark smak för att funka som frukostmackeost för mig.

Något som däremot inte kommer innanför min dörr är gouda.
 
Jag vill slå ett slag för olika getostar. Har börjat åka på regelbundna inköpsresor till en getfarm med ostförsäljning. Det är sting i getost.

(Det skulle vara så jävla roligt att prova på att göra själv. Någon gång, så... :up:)
 
Jag tillhör dom som inte klarar av Grevé, märker att jag är i gott sällskap :up:.

Min favorit är Ockelbos svarta, även om den smular nåt så in i bomben. Dessutom är den producerad i Holland så det är med lite sur eftersmak.
Tyvärr har jag inte kunnat hitta den där jag bor nu och eftersom jag vill köpa lokalproducerat brukar det blir Norrmejeriers prästost.
 
Är jag den enda som tycker om kryddost? :D Inget jag äter varje dag, men brukar alltid köpa en vid jul.
Annars sällar jag mig till skaran som ogillar Grevé, undviker även Gouda för att jag fått för mig att den smakar lite likadant, men det kanske den inte gör?
Favoriter är Västerbotten, brännvinsost, stark prästost och liknande, och Port Salut, och alla typer av getost...
 
Är jag den enda som tycker om kryddost? :D Inget jag äter varje dag, men brukar alltid köpa en vid jul.
Annars sällar jag mig till skaran som ogillar Grevé, undviker även Gouda för att jag fått för mig att den smakar lite likadant, men det kanske den inte gör?
Favoriter är Västerbotten, brännvinsost, stark prästost och liknande, och Port Salut, och alla typer av getost...



Om vi säger så här; Har det någonsin varit slut på kryddost när du skulle handla?
 
Off topic, men: Kallade din engelska väninna det för marmelad? Eller "jam" (sylt)? Min engelske man är jättepetig med att enbart citrusmarmelad är marmelad, allt annat är jam/sylt. Jag fortsätter dock att kalla allt som är lite "fastare" för marmelad.... Till J:s stora förtret.

Så lustigt, just det här satt jag och pojkvännen (som är skotte) och diskuterade vid frukostbordet i morse! Han framhärdade samma sak som din man men var inte helt säker på sin sak, så det slutade med att jag (envis som synden) lyckades övertala honom om att marmelad helt enkelt är en fastare version av sylt. Inget sådant där trams om att det beror på vilken frukt man har i! Den stackaren gav upp och accepterade detta som sanningen. Kanske skulle väcka honom och be honom om ursäkt nu...

Ni kan alla ha er Cheddar (har finns det cheddar, och cheddar, och cheddar ... pepper jack, cheddar, cheddar, rokt ost, cheddar, etc..)
JAG VILL HA VATERBOTTEN!:arghh:
Amen, sister! Jag importerar svensk ost på alla sätt jag kan komma på. Alla som får för sig att komma och hälsa på mig får snällt packa ner en påse lingongrova och ett paket svensk ost, annars blir de inte insläppta. Herregud vad provocerad jag kan bli av att kika i "ost"disken i det här landet!

Inte för att jag tar det här med mat allvarligt eller så...
 

Liknande trådar

Mat Nu känner jag att det får vara slut med chips och godis i princip varje kväll 🙈 Vi äter middag runt 17-18, när dottern somnat och man...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 401
Senast: Cattis_E
·
Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
423
Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
970
Senast: Milosari
·
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
717
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp